Het werkpaard van Chevrolet is weer terug.
Het was vannacht een heuse pickup-nacht in Detroit. Nadat Ford eerst hun nieuwe Ranger onthulde, lieten ze er bij Chevrolet niet veel gras over groeien voordat ze hun eigen nieuwe bolide ontdeden van zijn doeken. Groot gelijk, want de fabrikant viert dit jaar het 100-jarig bestaan van hun pickup. De nieuwe Silverado mag dat feestje als eerste bezegelen.
Halverwege december kregen we de nieuwe Silverado al vanuit verschillende hoeken te zien. Op een partijtje in en om Texas Motor Speedway onthulden ze de Silverado voor het eerst in een stevige trim. In Detroit krijgen hem echter in zijn volledigheid te zien, ofwel in nagenoeg iedere trim en configuratie.
Het meest vernieuwende aspect aan de nieuwe Silverado is zonder meer zijn gewicht. De constructie van de pickup is grotendeels veranderd. Met name door veelvuldig gebruik te maken van een materialenmix van aluminium en staal hebben de Amerikanen meer dan 200 kg weten te besparen. Daarnaast maakt het materiaal de auto stugger, door eveneens aluminium in de ophanging te verwerken. De laadbak is 20 cm breder dan voorheen en wordt nog steeds in verschillende lengtes aangeboden.
Op het gebied van motoren hebben de Amerikanen ook niet stilgezeten. De Silverado krijgt in totaal zes verschillende combinaties van motoren en versnellingsbakken, waartot een geheel nieuwe 3-liter zes-in-lijn dieselmotor behoort. Hoewel er nog geen officiële cijfers bekend zijn, is Mark Reuss van GM overtuigd dat het de sterkste in zijn klasse zal zijn.
Afgezien van de dieselstoker krijgt de Silverado twee geüpdate versies van hun small-block V8-motoren. De motoren zijn respectievelijk 5,3-liter en 6,2-liter groot en krijgen nieuwe functies zoals Dynamic Fuel Management, waarmee het tot zeven cilinders tegelijk kan uitschakelen. Een van de beschikbare transmissies is de inmiddels bekende tientraps automaat.
De Silverado komt er in acht verschillende uitvoeringen. De Work Truck, Custom en Custom Trailboss zijn er voor het grove geweld, terwijl de LT, RST en LT Trailboss zich op de massa richten. De LTZ en High Country zijn de twee meest luxe uitvoeringen.
mercs zegt
Dit is een auto die alles kan. En ik wil hem. Alleen zonder bedrijf is zo’n auto in Nl niet te betalen. Amerikanen begrijpen beter wat een mens nodig heeft.
thenotorious zegt
@mercs: Kan het ook bochten rijden?
mercs zegt
@thenotorious: Welkom in 2018. Dit ding gaat net zo goed (of slecht) de bocht om als die verhoogde bejaardenmobielen, alias crossovers.
dawwg zegt
@mercs: Natuurlijk niet; een crossover heeft geen paardenkar-vering, ligt lager en is stukken kleiner. Gaat dus veel beter de bocht om dan een pickup, maarja, bochten zijn geen dingetje in de US :)
pietertjep85d zegt
@mercs: ze begrijpen alleen niet wat je kleinkinderen nodig hebben: een planeet om op te leven.
mercs zegt
@pietertjep85d: Elke keer als ik een Tesla zie rijden denk ik: wat een wereldverbeteraars. Die Tesla is natuurlijk puur gekocht/geleased om het nageslacht een goede planeet te geven.
willeme zegt
@mercs: waarschijnlijk niet. Maar het helpt wel degelijk ;-).
ThomasBol zegt
@mercs: eens! Wij hebben in Canada een 5.7 HEMI RAM gehad. Ding trekt alles en z’n moeder eruit, rijdt super smooth en zit vol met features. Heerlijk, zo’n truck.
rovadepo zegt
@thomasbol: zo snel zijn die toch niet? 8 sec naar de 100 of bedoel je qua gewicht? Wel vette bak
Ultimora zegt
@rovadepo: afhankelijk van de specificatie doen ze tussen de 5.6 seconden tot ongeveer 7 seconden van 0-100. Das opzich zeker gezien hun gewicht gewoon snel :-)
rovadepo zegt
@ultimora: dat is idd snel en de beleving zal dat ook wel zijn. Ik dacht 8 sec en dat is natuurlijk vlot maar trek je niet alles mee weg
robert110 zegt
@rovadepo: Als je bedenkt dat die dingen +/- 1.5 ton mogen laden, 5.5 ton mogen trekken, tot 6 personen kunnen vervoeren en nog een aardige prestatie off road kunnen leveren. Dan is dat snel ja.
robert110 zegt
@mercs: Ik ben een groot fan van Pick-up’s. Ik heb een tijdje in Canada gezeten en daar met een F-150 rond gereden, bijna een perfecte wagen, zeker voor de omstandigheden en de omgeving (midden in het platteland) daar.
Maar in Nederland zou ik er nooit aan beginnen. Te duur en te groot, daarnaast kom je in Nederland nooit aan het limiet van zo’n truck. Voor Nederland is een maatje kleiner dus Ranger, Navara of als je echt Amerikaans wilt een Tacoma of een Canyon gewoon een veel betere keus. De kosten zijn acceptabeler, het formaat is beter te doen, en in de praktijk heb je er net zo veel aan.
mashell zegt
@mercs: haha. Alles kan, maar in een parkeervak in een Q-park garage kan de wagen al niet.
Tonnie zegt
Als ze voor dat 100 jarig bestaan nou eens een design teruggrijpend op het verleden zouden ontwerpen, dat lijkt me gaaf. Een soort retro model zoals ee fiat 500 en mustang nu.
internetgekkie zegt
@thijsj: hebben ze al wel eerder geprobeerd met de SSR toch? Was niet echt een daverend succes volgens mij…
willeme zegt
@thijsj: dat hadden ze met de SSR toch al gedaan?
Tonnie zegt
@willeme: ja die was ook wel gaaf! Maar het moet nog beter kunnen denk ik.
Edge zegt
Die pickups van Chevrolet worden er met de generatie lelijker op. Nee, qua pickups geniet Ford wat mij betreft toch de voorkeur.
tenaci zegt
Ik had eerlijk gezegd nog wel een geblazen zespitter verwacht. Kennelijk heeft GM niet echt de wil om te vernieuwen. Na de in ruil voor overheidssteun ontwikkelde Volt en nu de Bolt is ervan verduurzaming weinig te merken.
robert110 zegt
@tenaci: “waartot een geheel nieuwe 3-liter zes-in-lijn dieselmotor behoort” Ik weet alleen niet over er een turbo op zit.
tenaci zegt
@robert110: fair enough, gelezen, ik bedoelde een benzine V6. Had ik er even bij moeten zetten.
poes zegt
@robert110: worden er überhaupt nog moderne diesels geproduceerd zónder turbo?
robert110 zegt
De voorkant is mij wat te druk, dat doet RAM toch beter. Maar het kontje is wel lekker.
Mooi om te zien dat de diesels in de kleine trucks nu ook van de grond komen, want diesel met wat minder cylinders is toch wat je eigenlijk wilt in zo’n truck, hoe lekker zo’n grote benzine v8 ook is.
Doe mij zo’n Custom Trailboss maar, in het wit.
marinepower zegt
Dat ding kan slechts 7 van de acht cilinders uitschakelen? Als het mij uitkomt schakel ik bij mijn auto 6 van de 6 cilinders uit, 100 % score!!
amg65 zegt
Foto 5, wat een grap
E34M5Touring zegt
Een CrewCab LTZ dually Duramax, met Z71 pack. Zwart met een Cocoa interieur. Kan ik me prima mee vermaken! Mooi ding weer!
dirkv zegt
Lijkt me heerlijk om in zo’n wagen rond te rijden.
mashell zegt
Ze moeten er wel bij vertellen dat het een nieuw model is. Er is vrijwel geen verschil met 20 jaar geleden.