Chevrolet trekt de doeken van de nieuwe Silverado

Auteur: , 29 Reacties

Het werkpaard van Chevrolet is weer terug.

Het was vannacht een heuse pickup-nacht in Detroit. Nadat Ford eerst hun nieuwe Ranger onthulde, lieten ze er bij Chevrolet niet veel gras over groeien voordat ze hun eigen nieuwe bolide ontdeden van zijn doeken. Groot gelijk, want de fabrikant viert dit jaar het 100-jarig bestaan van hun pickup. De nieuwe Silverado mag dat feestje als eerste bezegelen.

Halverwege december kregen we de nieuwe Silverado al vanuit verschillende hoeken te zien. Op een partijtje in en om Texas Motor Speedway onthulden ze de Silverado voor het eerst in een stevige trim. In Detroit krijgen hem echter in zijn volledigheid te zien, ofwel in nagenoeg iedere trim en configuratie.

Het meest vernieuwende aspect aan de nieuwe Silverado is zonder meer zijn gewicht. De constructie van de pickup is grotendeels veranderd. Met name door veelvuldig gebruik te maken van een materialenmix van aluminium en staal hebben de Amerikanen meer dan 200 kg weten te besparen. Daarnaast maakt het materiaal de auto stugger, door eveneens aluminium in de ophanging te verwerken. De laadbak is 20 cm breder dan voorheen en wordt nog steeds in verschillende lengtes aangeboden.

Op het gebied van motoren hebben de Amerikanen ook niet stilgezeten. De Silverado krijgt in totaal zes verschillende combinaties van motoren en versnellingsbakken, waartot een geheel nieuwe 3-liter zes-in-lijn dieselmotor behoort. Hoewel er nog geen officiële cijfers bekend zijn, is Mark Reuss van GM overtuigd dat het de sterkste in zijn klasse zal zijn.

Afgezien van de dieselstoker krijgt de Silverado twee geüpdate versies van hun small-block V8-motoren. De motoren zijn respectievelijk 5,3-liter en 6,2-liter groot en krijgen nieuwe functies zoals Dynamic Fuel Management, waarmee het tot zeven cilinders tegelijk kan uitschakelen. Een van de beschikbare transmissies is de inmiddels bekende tientraps automaat.

De Silverado komt er in acht verschillende uitvoeringen. De Work Truck, Custom en Custom Trailboss zijn er voor het grove geweld, terwijl de LT, RST en LT Trailboss zich op de massa richten. De LTZ en High Country zijn de twee meest luxe uitvoeringen.



29 reacties

Dit is een auto die alles kan. En ik wil hem. Alleen zonder bedrijf is zo’n auto in Nl niet te betalen. Amerikanen begrijpen beter wat een mens nodig heeft.
@mercs: Kan het ook bochten rijden?
@thenotorious: Welkom in 2018. Dit ding gaat net zo goed (of slecht) de bocht om als die verhoogde bejaardenmobielen, alias crossovers.
@mercs: Natuurlijk niet; een crossover heeft geen paardenkar-vering, ligt lager en is stukken kleiner. Gaat dus veel beter de bocht om dan een pickup, maarja, bochten zijn geen dingetje in de US :)
@mercs: ze begrijpen alleen niet wat je kleinkinderen nodig hebben: een planeet om op te leven.
@pietertjep85d: Elke keer als ik een Tesla zie rijden denk ik: wat een wereldverbeteraars. Die Tesla is natuurlijk puur gekocht/geleased om het nageslacht een goede planeet te geven.
@mercs: waarschijnlijk niet. Maar het helpt wel degelijk ;-).
@mercs: eens! Wij hebben in Canada een 5.7 HEMI RAM gehad. Ding trekt alles en z’n moeder eruit, rijdt super smooth en zit vol met features. Heerlijk, zo’n truck.
@thomasbol: zo snel zijn die toch niet? 8 sec naar de 100 of bedoel je qua gewicht? Wel vette bak
@rovadepo: afhankelijk van de specificatie doen ze tussen de 5.6 seconden tot ongeveer 7 seconden van 0-100. Das opzich zeker gezien hun gewicht gewoon snel :-)
@ultimora: dat is idd snel en de beleving zal dat ook wel zijn. Ik dacht 8 sec en dat is natuurlijk vlot maar trek je niet alles mee weg
@rovadepo: Als je bedenkt dat die dingen +/- 1.5 ton mogen laden, 5.5 ton mogen trekken, tot 6 personen kunnen vervoeren en nog een aardige prestatie off road kunnen leveren. Dan is dat snel ja.
@mercs: Ik ben een groot fan van Pick-up’s. Ik heb een tijdje in Canada gezeten en daar met een F-150 rond gereden, bijna een perfecte wagen, zeker voor de omstandigheden en de omgeving (midden in het platteland) daar.
Maar in Nederland zou ik er nooit aan beginnen. Te duur en te groot, daarnaast kom je in Nederland nooit aan het limiet van zo’n truck. Voor Nederland is een maatje kleiner dus Ranger, Navara of als je echt Amerikaans wilt een Tacoma of een Canyon gewoon een veel betere keus. De kosten zijn acceptabeler, het formaat is beter te doen, en in de praktijk heb je er net zo veel aan.
@mercs: haha. Alles kan, maar in een parkeervak in een Q-park garage kan de wagen al niet.
Als ze voor dat 100 jarig bestaan nou eens een design teruggrijpend op het verleden zouden ontwerpen, dat lijkt me gaaf. Een soort retro model zoals ee fiat 500 en mustang nu.
@thijsj: hebben ze al wel eerder geprobeerd met de SSR toch? Was niet echt een daverend succes volgens mij…
@thijsj: dat hadden ze met de SSR toch al gedaan?
@willeme: ja die was ook wel gaaf! Maar het moet nog beter kunnen denk ik.
Die pickups van Chevrolet worden er met de generatie lelijker op. Nee, qua pickups geniet Ford wat mij betreft toch de voorkeur.
Ik had eerlijk gezegd nog wel een geblazen zespitter verwacht. Kennelijk heeft GM niet echt de wil om te vernieuwen. Na de in ruil voor overheidssteun ontwikkelde Volt en nu de Bolt is ervan verduurzaming weinig te merken.
@tenaci: “waartot een geheel nieuwe 3-liter zes-in-lijn dieselmotor behoort” Ik weet alleen niet over er een turbo op zit.
@robert110: fair enough, gelezen, ik bedoelde een benzine V6. Had ik er even bij moeten zetten.
@robert110: worden er überhaupt nog moderne diesels geproduceerd zónder turbo?
De voorkant is mij wat te druk, dat doet RAM toch beter. Maar het kontje is wel lekker.
Mooi om te zien dat de diesels in de kleine trucks nu ook van de grond komen, want diesel met wat minder cylinders is toch wat je eigenlijk wilt in zo’n truck, hoe lekker zo’n grote benzine v8 ook is.

Doe mij zo’n Custom Trailboss maar, in het wit.
Dat ding kan slechts 7 van de acht cilinders uitschakelen? Als het mij uitkomt schakel ik bij mijn auto 6 van de 6 cilinders uit, 100 % score!!
Foto 5, wat een grap
Een CrewCab LTZ dually Duramax, met Z71 pack. Zwart met een Cocoa interieur. Kan ik me prima mee vermaken! Mooi ding weer!
Lijkt me heerlijk om in zo’n wagen rond te rijden.
Ze moeten er wel bij vertellen dat het een nieuw model is. Er is vrijwel geen verschil met 20 jaar geleden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).