
Europa leek Chinese automerken keihard aan te pakken. Maar de realiteit haalt de regelgeving in. En nu doet men niets.
Het gevaar komt van alle kanten dezer dagen. Dat is althans de tendens als je de televisie aanzet je feeds bekijkt op je telefoon. Je kan eigenlijk niet meer de straat op, want daar loopt ook die laagste van het lage soort mensen rond. Men noemt ze ook wel ‘mannen’. Heel eng. Je kan echter ook niet meer gezellig uit eten bij je schoondochter, want mogelijk doet zij wat giftige paddenstoelen door de stoof.
Eigenlijk kan je helemaal niets meer. Behalve stemmen voor partijen die beloven alles te verbieden, te controleren, vast te leggen op beeld en geluid en dan regelen dat het allemaal goedkomt. Zo lang zij maar degenen zijn die definiëren wat ‘goedkomt’ inhoudt. Geen wonder, dat het geboortecijfer met de dag keldert.
Zelfs in India, worden er dit jaar voor het eerst gemiddeld slechts 1,9 kinderen per vrouw geboren. Minder dus dan de twee die nodig zijn, om onzelf te vervangen met iets wat hopelijk beter is. Logisch ook als je het nuchter bekijkt eigenlijk. Het meest veilige is immers überhaupt niet geboren worden. Dan kan je tenminste ook niet gepest, ontvoerd, vermoord of nog iets ergers worden.
Ook extreem gevaarlijk, zijn goedkope auto’s uit China. Althans dat is de gedachte van velen. Vooral velen in de Amerikaanse en Europese auto industrie. ‘Onze’ merken kunnen er immers niet tegen concurreren. Chinese auto’s zijn steeds beter aan het worden en zijn nu al op sommige vlakken beter dan de traditionele grote jongens. Daarbij zijn ze goedkoop, want in China ís er al de surveillancestaat met een sociaal kredietsysteem, waar de pro-Europa partijen ook naartoe willen maar nog net niet helemaal zijn. Dus is een leven in China goedkoop en arbeid nog goedkoper.
Daarbij heeft de Chinese staat kennelijk het lumineuze idee bedacht de inheemse auto industrie dik te spekken. Zo kunnen ze hier met lage prijzen een stukje van de markt afpakken, onze fabrikanten tot wanhoop en financiële ellende drijven en daarna zelf dikke winsten boeken.
Zowel Trumpmenië als Europa hebben maatregelen genomen om dit tegen te gaan. Op Chinese EV’s rust nu een forse extra importheffing die op kan lopen tot 45,3 procent. Bovenop de tien procent die de buitenlandse bedrijven al sinds jaar en dag ten laste vallen in Europa. Raakt dit de Chinezen nu een beetje? Mwah…Het Duitse -niet dat we dat hoefden te zeggen gezien de naam- Handelsblatt meent van niet.
De Chinezen hebben de klassieke pivot toegepast. Niet alleen handig bij het basketballen, maar ook in zaken. Ze zijn zich gaan focussen op PHEV’s, waar veel minder importheffing op rust. BYD heeft al 20.000 PHEV’s geïmporteerd naar Europa dit jaar. Drie keer zo veel als in heel 2024. Ook MG heeft al meer PHEV’s geïmporteerd in het eerste half jaar dan in heel 2024 en Lynk & Co volgt het voorbeeld.
De Chinezen zal het een relatieve 香肠 zijn wat ze hier verkopen, als ze maar verkopen. Kennelijk is Uirooooooopa al op de hoogte van de feiten, maar vindt men het nog niet nodig om extra actie te ondernemen. Men wil liever met de Chinezen aan tafel om te praten. Kortom, in 2045 gaan we wel zien wat het wordt. Als we allemaal een Xiaomi rijden.





In Spanje valt het mij op dat er veel voor mij onbekende merken rondrijden. Zijn Chinese auto’s daar zo populair?
Viel mij een aantal geleden ook op, nog voor de hele invoerheffingen saga. Je ziet er bijvoorbeeld heel veel “d.r. automobiles” rijden, een italiaans bedrijf dat chinese wagens met een ander logo verkoopt. er zou wel een deel van de assemblage in europa gebeuren maar lijkt heeeel beperkt.
Beste Jaapiyo, wij zitten volledig op een lijn wat betreft zorgen om geboortecijfers en overheden die doordraaien in controle en regeldrift. Als je weet wat de nieuwe normale kindersterfte is dan slaat de schrik je op het hart (0 tot 4 jarigen UK +6% en USA +8%.). De surveillancestaat die er links of rechts om toch gaat komen en ja België.
België is de nieuwe heilstaat, naast eindeloze files en kraters in de weg is daar zowel de benzine als de wegenbelasting stukken goedkoper. Ik ben al aan het inpakken.
@T16 komt allemaal door het anti-vaccinatie beleid en rauwe melk rages. Daar wordt een kind niet echt ouder van.
Zo gek is het niet, de BYD Seal U DMI en de Lynck&Co 01 zijn gewoon hele sterke aanbiedingen.
Veel waar voor je geld en ook nog eens netjes gebouwd voor minder dan 43K.
Voor het eerst twijfel ik echt sterk om als het contract van mijn Audi A3 afloopt hier serieus naar te kijken…..
Ik zou er toch heeel voorzichtig mee zijn. De reviews op o.a. trustpilot voor lynck en co zijn werkelijk vernietigend. Akkoord, een deel zal voor de verhuurservice zijn maar het is toch een teken als een bedrijf zijn klanten zo laat stikken.
https://www.trustpilot.com/review/www.lynkco.com
Het is vanuit Europa een lamlendige aanpak. Van immigranten tot auto’s, van weggooi-kleding tot voedsel. En dan heb ik het nog niet over de productie van wapens. De inzet moet veel beter en veel gerichter. Ophouden onderneminkje te spelen in Brussel, maar opkomen voor de belangen van de Europeanen. Ondertussen zitten we hier met een kabinet dat nog 20% van de kiezers vertegenwoordigt. Mona Keijzer, een omhoog gevallen wethouder uit Volendam, doet nu 3 grote ministeries naast haar rol als vicepremier. Onder onze premier zonder partij. Laten we hopen dat we beter kiezen.
Loop je echter in de winkelstraten en kijk je vanuit een terrasje om je heen, dan word je niet vrolijk van veel mensen met stemrecht. Het beleid, de aanpak moet strenger, met meer moraal. Geen geaai. Geen geaai intern en zeker ook niet extern. Chinese rommel moet buiten de deur worden gehouden. Het beleid hiervoor meer wendbaar en effectiever.
Had het niet beter kunnen verwoorden. Maar zelfs hier op Autoblog lijkt de tendens door te slaan naar lekker goedkope auto’s uit China. En als je dan zegt dat het niet verstandig is om auto’s vol staatssteun uit China te kopen komen ze aan met voorbeelden zoals kleding en de spullen bij de Action. Helaas gaan die mensen voorbij aan het feit dat we dat soort spullen “bijna” niet maken in Europa. En er dus ook geen banen verdwijnen door het kopen van deze producten. Maar juist de auto-industrie in Europa zorgt voor zoveel banen. Kijk alleen eens naar de bedrijven die direct of indirect aan de automotive industrie gelieerd zijn.
Vopo verspilde moeite om dit dat volk wijs te maken
Ik zou er zelf niet aan beginnen. Niets tegen de Chinezen uiteraard, maar ik ga dat regime en die ideologie niet steunen. Daar zijn Chinezen ook niet bij gebaat. Als de foto’s online gaan op WeChat van het bloedbad op Tiananmen kunnen we verder praten.
Allemaal leuk, dat krijg je vanzelf wanneer alles rete duur gemaakt wordt.
En waarom hebben we in Europa amper nog kleding en prullaria industrie om de Action en de Tedi te vullen? Omdat de Chinezen goed en goedkoop produceren en transport geen drol kost. Waarom de lijn trekken bij de auto industrie? Vanwege de banen? De banen, de banen… Maar we hebben zoveel personeelstekorten in sectoren zoals de zorg, die fabriek arbeiders in de auto fabrieken leveren de maatschappij veel meer op als ze wat anders gaan doen. Daarbij is een beschermde industrie er eentje die de concurrentiestrijd per definitie verliest. Geen concurrentie maakt lui, dat hebben we in de DDR autoindustrie gezien. Wil je de Europese autoindustrie redden dan moet je juist een Chinese auto kopen.
Allemaal paniekvoetbal. Op een gegeven moment zijn de Chinese merken net zo ingeburgerd als de gevestigde merken en zullen de prijzen vanzelf meestijgen. Hetzelfde zag je vroeger met Toyota, Nissan, Kia, Hyundai om er een paar te noemen. Merken waar destijds geen hond van gehoord had en ook ontvangen met een hoop scepsis, want zo’n Japanse of Koreaanse auto kan natuurlijk niet veel zijn. Wilde je destijds luxe, dan kocht je een moddervette Amerikaan. Maar toch door de prijzen laag te houden, kregen ze voeten in de aarde in Europa en Amerika en kwam men erachter dat die auto’s zo slecht niet waren. Hetzelfde zie je nu gebeuren met de Chinese auto’s en wie weet, misschien in de toekomst volgen de Afrikaanse of Zuid-Amerikaanse auto’s. Voor de consument alleen maar gunstig, want meer keuze, betekent meer concurrentie en dat weerhoud gevestigde merken ervan om te denken dat ze overal mee wegkomen en bijv. de cruise control achter een abonnement te verstoppen.
Het gaat niet om de kwaliteit, daar is misschien niets mis mee.
Maar in tegenstelling tot Japen en Zuid-Korea, heeft China een regime waar je niet echt vrolijkt van wordt.
Dus gewoon lekker daar laten. Net als al die plastic zooi die met vrachtschepen vol over de rest van de wereld uitgestrooid wordt.
waar de pro-Europa partijen ook naartoe willen maar nog net niet helemaal zijn.…
De (anti Europa) kandidaten die dromen over fascisme of het al daadwerkelijk toegepast hebben willen daar pas echt naartoe.. Orban etc. En Wilders, die zijn eigen partij niet eens democratisch is (maar welke PVV stemmer verdiept zich daar überhaupt in 🤷♂️).
En nee geen links stemmer hier.. maar wel pro Europa.. dus idd.. zo snel mogelijk meer Europees minder regelgeving en als Europa zelf militair op eigen benen staan. Franse boeren laten janken als ze het niet kunnen hebben dat Nederlandse boeren (of vissers) efficiënter zijn. Juist wel weer de kernwapens daarvandaan halen en de goede wijnen 🍷😊. Etc. etc. Samen sta je sterk.. 🇪🇺🇪🇺🇪🇺 en wordt (blijf) je niet de speelbal van de VS! Dat is pas duur en inefficiënt..
Helemaal mee eens.
Mensen die denken dat een NEXIT beter voor ons is hebben het echt niet, maar dan ook echt niet begrepen.
Europa is de grootste en rijkste consumentenmarkt ter wereld. Dat is macht.
Nu nog een Europese defensie.
De Nederlandse boeren en vooral vissers spelen het spel ook niet helemaal eerlijk..
Als Europa de concurrentie aan wil kunnen met China en de VS (hoewel die hun machtspositie steeds verder kwijt raken) dan hebben we een Verenigde Staten van Europa nodig. Minder Den Haag, meer Brussel.
De regelgever brand z’n vingers maar krijgt het deksel niet op z’n neus ? Zoiets ? …
Op het moment dat ze productielijnen dichter bij huis neerzetten is het niet goed maar op het moment dat men behendig de letter van de wet volgt ook niet ?
Uiteraard is het slinks zaken doen maar benoem dan ook man en paard ; men zoekt de grens op maar blijft binnen de wetgeving.
Onze wet- en regelgeving zit hier fout , de handelaar die er willens en wetens op loopt niet imho.