• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het verhaal van hoe Audi ontstond door een Mercedes vierpitter

Auteur: jaapiyo, gepost 24 augustus 2025 om 15:02 – 14 Reacties

Audi

Afgelopen week werd helder dat de hel officieel bevroren is. Mercedes gaat immers vierpitters inkopen bij aartsrivaal BMW. Doch zo gek is het eigenlijk niet eens. Het hele bestaan van rivaal Audi, baseert immers op een Mercedes vierpitter…

Mercedes die de B48 vierpitter van BMW gaat gebruiken, dat was even een schok vorige week. Totdat je er nuchter over nadenkt. Momenteel gebruikt Mercedes vierpitters ontwikkeld door Renault/Geely. Niet alleen is dat op fora reden tot hoon, het biedt ook praktische nadelen. Zoals het feit dat de krachtbronnen moeilijk te combineren zijn met plug-in hybride techniek en in principe bedoeld zijn om over dwars geplaatst te worden. Bij BMW ligt dat letterlijk en figuurlijk anders. Bij de echte (premium) BMW’s, ligt de motor immers in de lengte en wordt de kracht naar de achterwielen verzonden.

Het is vooral voor verstokte fanb0iZ misschien een beetje gek. Spendeer je je hele leven om Mercedes of BMW te glorificeren op obscure internetfora, slaan ze opeens de handen ineen. De twee merken hebben wel wat gemeen natuurlijk, maar er waren altijd ook uitgesproken verschillen. Het is niet de eerste keer dat er sprake was van een dergelijke samenwerking. In 2009 wilden de bedrijven zelfs elkaars aandelen kopen. Maar het is toch een beetje alsof PvdA en GroenLinks opeens zouden aankondigen vanaf nu dezelfde partij te zijn. Zoiets kan je je niet voorstellen.

En toch, deze toekomst was ook het verleden. En had dat nog meer kunnen zijn. Na de tweede wereldoorlog, had Mercedes namelijk even het rijk (beetje rare term in deze context) alleen. Niet dat de zaken er bij Das Haus florissant voor stonden. Maar BMW was gedecimeerd. Het hoofdkantoor van Auto Union, lag na 1945 in Oost-Duitsland.

Mercedes kwam heel dicht in de buurt van BMW volledig uitkopen. Het idee was dan geweest om in de fabrieken vanaf dat moment Mercedessen te maken. Maar de Quandt familie, net als Mercedes ook niet brandschoon in de oorlog, stak hier een stokje voor. Met zijn resterende DMarks, investeerde Herbert Quandt in 1959 fors in het bedrijf uit München. De Neue Klasse trok daarna het falende bedrijf uit het slop.

Dit verhaal is echter redelijk bekend. Minder bekend is dat Mercedes in 1958 daadwerkelijk Auto Union kocht. Er was inmiddels al een hoofdkwartier in het West-Duitse Ingolstadt. Maar Auto Union (met de merken DKW, Horch en Wanderer) borduurde vooral voort op verouderde modellen met even oude techniek. Onder de kap huisden tweetakt benzinemotoren.

Mercedes had een plan. Het stuurde Ludwig Kraus en een clubje jonge techneuten naar haar nieuwe dochteronderneming. Doel: helder maken dat viertakt motoren de toekomst waren. Zo werd dan ook de Mercedes M118 ‘Mexico’ ontwikkeld. Een voor die tijd moderne viertakt vierpitter.

Stuttgart had echter al vrij snel buyer’s remorse. De stroeve opstelling van de Auto Union mensen was daar één reden voor. Vermoedelijk belangrijker, is dat Mercedes bang was dat Auto Union weinig vraag zou genieten in West-Duitsland. Wat dan het weinig kapitaalkrachtige Oost-Duitsland over liet als belangrijkste afzetmarkt…Dat zou dus een heel beperkt verhaal kunnen worden. In december 1964 verkocht Mercedes dan ook de aandelen aan Volkswagen.

Volkswagen koos voor een pragmatische aanpak. Een jaar later, kwam de eerste na-oorlogse auto op de markt onder de naam ‘Audi’, zonder verdere typeaanduiding. Intern werd de auto F103 genoemd. Onder de kap: de M118 vierpitter van Mercedes. Dit model werd later de Audi 72, genoemd naar het aantal pk’s onder de kap. Nog iets later werd de naam na een vermogensupgrade…Audi 80.

Deze auto’s waren een bescheiden succes. Desalniettemin had Volkswagen, net als Mercedes, aanvankelijk verder geen grootse plannen voor Audi. De van Mercedes overgenomen Ludwig Kraus, inmiddels bekend met het merk, was aangesteld om ‘op de winkel te letten’.

De koppige Auto Union techneuten, voorheen niet bereid om mee te gaan met de tijd, hadden echter inmiddels meer ambitie opgedaan. Naar verluidt ontwikkelden zij in het geniep een hoogwaardiger, groter model, nog steeds met een variant van de M118 onder de kap. Kraus liet hen hun goddelijke gang gaan. Toen er uiteindelijk hoge piefen van Volkswagen op bezoek kwamen, was de ‘Audi 100’ feitelijk al af.

In plaats van een paar verbale muilperen, kreeg Kraus groen licht van Volkswagen’s management om de auto op de markt te brengen. De Audi 100 werd daarna een belachelijk succes. Audi hoopte er een paar honderdduizend te verkopen. Het werden er tussen 1968 en 1976 ruim 800.000. En de rest…is geschiedenis. Waarvan akte.

Ook interessant!

  • Mercedes verkoopt véél minder EV's dan BMW
  • BREEK: historische samenwerking tussen Mercedes en BMW in de maak!
  • Mercedes, Porsche én BMW gaan samenwerken!
  • Politie vervangt Audi door Mercedes

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Mercedes, motor, motoren

Vorig bericht: « Wat is beter dan één Porsche 911 Dakar in Nederland?
Volgend bericht: Chinese merken zeilen om Europese importheffingen heen, EU doet niets »

Lees Interacties

Reacties

  1. tenaci zegt

    24 augustus 2025 om 16:22

    Leuk verhaal! Kende ik niet. Maar we kunnen daarn zelfs nog wel een vervolg op geven. De nog jonge Piech heeft namelijk ook zijn sporen verdiend bij Mercedes. Het was al weer iets later dan het genoemde verhaal, maar Mercedes heeft Piech gevraagd om eens naar hun luie 4 cilinders te kijken en aan dat luie wat te doen. Twee keer raden wat hij deed: hij maakte van zowel de benzine als de diesel variant een 5 cilinder! Daarna volgende al gauw zijn overstap naar Audi en twee keer raden wat hij al gauw voor de 100 ontwikkelde? Juist Audi’s befaamde 5 cilinder! Had niks met de blokken die hij bij Mercedes ontwikkelde te maken, maar het trucje is krek eender. En het maakte Audi later legendarisch met deze blokken, helemaal toen Piech ook nog Quattro ontwikkelde en beide technieken combineerde om de rallysport…..

    Login om te reageren
  2. MoeWat zegt

    24 augustus 2025 om 20:45

    @tenaci Leuk verteld, maar klopt historisch niet. Piëch heeft nooit bij Mercedes gewerkt en dus ook geen 4-cilinders omgebouwd naar 5-cilinders. Mercedes ontwikkelde zijn eigen 5-cilinder motoren (OM617 diesel in 1974, M123 benzine in 1975) geheel zelfstandig. Audi bracht in 1976 zijn eerste 5-cilinder benzinemotor uit in de Audi 100, en dát werd later onder Piëch wereldberoemd door de Quattro in de rallysport. Twee verschillende verhalen dus, en niet zoals hier door elkaar gehaald wordt.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      24 augustus 2025 om 21:48

      Zeker wel! Na het hele debacle binnen de familie Porsche, waar op een goed moment 4 nazaten in het management zaten (en behoorlijk elkaars partners achterna zaten, Piech heeft bijvoorbeeld 3 kinderen bij een vrouw van een neef) werden door de ouders van Ferdinand junior (Butzi) z’n ouders het hele zooitje op straat gedonderd. Piech begon zijn eigen consultancy toko en zijn eerste opdrachtgever was Mercedes Benz waar zijn eerste opdracht was de vier cilinder diesel te verbeteren. Zijn eerste wapenfeit: de OM617 diesel. Inderdaad, een 5 cilinder! Iets verder duiken dan Wikipedia

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        25 augustus 2025 om 06:50

        Iets verder duiken dan Wikipedia klinkt als “wilde verzinsels van wazige websites voor waar aan nemen”…

        Login om te reageren
        • tenaci zegt

          25 augustus 2025 om 10:23

          Zeker niet, maar wiki geeft in dit geval een beknopte geschiedenis weer van de man waar dit verhaal niet verteld wordt. Maar als je wat verder zoekt zijn er tal van bronnen die dit verhaal bevestigen. O.a. Jason Cammisa is een special van Hagerty over het leven van Piech.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            25 augustus 2025 om 22:52

            Wiki is niet wiki. Deze man was actief in het Duitse taalgebied en als je de Duitse wiki leest dan wordt er iets over een Daimler motor vermeld. Ben liever wat terughoudend met geschiedenis op platformen als YT, daar is veel clickbait en ookloperij om kijkers te trekken.

            Login om te reageren
  3. Gele Koplamp zegt

    24 augustus 2025 om 22:28

    Grappig, weer een artikel een paar dagen na de upload van Big Car met eigenlijk alle feitjes uit de video.

    Plaats dan ook gewoon een linkje naar de bron, want dit is gewoon copy paste: https://www.youtube.com/watch?v=NUDPxSIPlH0

    Login om te reageren
    • mc96 zegt

      24 augustus 2025 om 22:47

      De combinatie met het nieuws dat Mercedes BMW motoren gaat gebruiken is wel een nieuwe twist. Maar inderdaad is het filmpje van Big Car wel heel goed bekeken 😀.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        24 augustus 2025 om 23:28

        @gelekoplamp @mc96 Begrijp wat jullie doormaken. Zo heb ik onlangs ook Noordhoff uitgeverij een villein boos mailtje gestuurd. Ik heb hun leerboeken geschiedenis voor de middelbare school namelijk eens bekeken…en weet je wat…er staat potverdikke bijna hetzelfde in als in de leerboeken geschiedenis van ThiemeMeulenhoff. Allebei over die Romeinen. En die Tweede Wereld Oorlog. En al die andere dingen. Oplichterij zeg ik je! Plagiaat! Hoe durven ze beide dezelfde historische content te brengen! Straks ga je nog vertellen dat er zelfs nog meer partijen zijn die over hetzelfde schrijven en het zelfs vertalen voor andere landen. Schofterig!

        Login om te reageren
        • Gele Koplamp zegt

          25 augustus 2025 om 07:15

          @jaapiyo Oef, felle reactie.

          Het valt me gewoon op dat het niet voor het eerst is dat er daags na het verschijnen van een upload/artikel elders hier een soortgelijk artikel verschijnt, zonder bronvermelding.

          Alsof iedere keer als ThiemeMeulenhoff een thema lanceert, zoals “De Romeinen”, Noordhoff denkt: joh, weet je waar wij over kunnen schrijven: De Romeinen!

          Login om te reageren
          • jaapiyo zegt

            25 augustus 2025 om 14:15

            Ik word inderdaad af en toe een beetje moe van dit soort reacties en ik denk dat dat ook mag, toch? Met name als ze ingestoken zijn met ‘grappig’ en dat soort teksten en er duidelijk uit de reactie een soort ‘gotcha’ spreekt die niet aan de orde is. Kraak het af op inhoud, kraak het af op stijl, allemaal prima, tot op het bot als het moet als het onderbouwd is en niet het (herhalend) karakter heeft van een persoonlijke vendetta, maar passief agressief ‘geprikkel’ heb ik persoonlijk geen geduld voor.
            Inhoudelijk op je reactie geldt als volgt: voor algemene geschiedenis is er geen bronvermelding. Bij de Romeinen staat er ook geen referentie met voetnoot dat Livius X en Y heeft opgetekend in zijn boek met titel Z. Het staat er gewoon. Bij hele obscure zaken die verder echt nergens anders staan en waar iemand duidelijk de moeite heeft genomen zelf ‘onderzoeksjournalistiek’ te betrachten, staat er uit netheid ALTIJD een bronvermelding bij, zoals hier https://www.autoblog.nl/nieuws/sauber-bood-in-oostenrijk-mpv-aan-omdat-paus-anticonceptie-verbood-7147979. We gaan gewoon netjes om met bronvermeldingen conform ‘industriestandaard’, zoals we hopen dat anderen dat ook bij ons doen.

            Login om te reageren
  4. MoeWat zegt

    24 augustus 2025 om 22:48

    @tenaci Leuk geprobeerd, maar de feiten kloppen niet. De OM617 vijfcilinder was een puur Mercedes-project, ontwikkeld door hun eigen ingenieurs, niet door Piëch. Er bestaat geen enkel hard bewijs dat hij daarbij betrokken was. Piëch’s échte wapenfeit kwam pas bij Audi met de vijfcilinder benzinemotor en de Quattro, waarmee Audi legendarisch werd. Dus nee, de OM617 aan Piëch toeschrijven is gewoon Wikipedia-napraat en historisch onjuist.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      25 augustus 2025 om 09:03

      Hit me met bewijs. Er zijn verschillende bronnen die claimen dat hij wel degelijk de OM617 heeft ontwikkeld. In verschillende necrologieën duidelijk aangegeven. Voor mij geen twijfel dat hij eraan gewerkt heeft.

      Login om te reageren
  5. Jopie zegt

    25 augustus 2025 om 21:52

    Sterker nog, toen ik destijds bij Mercedes werkte was het Piech die de koffie kwam brengen.
    Hij neuriede een liedje met funf oid terwijl mijn ingenieurs zuist bezig waren met de 280.
    Zo is de 5 cilinder diesel ontstaan.
    Bron: uit eigen eerste hand.
    Tja, ik kan het nog sterker vertellen, maar dan moet ik liegen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North