Veel autoliefhebbers delen tegenwoordig een bepaald gevoel. Ze zijn misschien niet boos op Adrian van Hooydonk, maar wel teleurgesteld. Onder bezielende leiding van onze landgenoot verviel BMW namelijk van Bauhaus naar Barok. Erger nog, het design van de nieuwe 3-serie is inmiddels zo druk dat we misschien zelfs aanbeland zijn in het rococo-stadium. Het is allemaal een beetje tacky geworden. Maar goed, dat hebben we laatst ook al bepraat in het artikel over een zwikje E34 5-serie’s.
Het is oké om problemen te benoemen, maar het is nog beter om te denken in oplossingen. Het Beierse Everytimer Automobile reikt een potentiële fix aan in de vorm van de ETA (EveryTimer Automobile) 02. De naam is een verwijzing naar de BMW 02-serie (Typ 114, E6, E10, E20), die BMW medio jaren ’60 samen met de Neue Klasse (Typ 115, 116, 118, 120 en 121) redde van de ondergang. Strict genomen is de ETA 02 echter geen restomod, want in plaats van een originele 02 dient een veel recentere 135i als basis voor de auto. Dat heeft zo zijn voordelen, want op deze manier hoef je geen opofferingen te brengen aan prestaties en betrouwbaarheid.
ETA gebruikt voor de opbouw de A-stijl, voorruit en het kofferdeksel voor de softtop van de E88 1-serie cabriolet die als donor dient. Alle andere carrosseriecomponenten worden met de hand gebouwd. Het interieur wordt grotendeels overgenomen van de 1-serie, maar kan wel worden aangekleed met wat retro-stof en een klassieke klokkenwinkel, voor de betere old skool look and feel. De coachbuilder uit Augsburg vermeldt op haar site dat klanten uiteraard aan kunnen kloppen met speciale wensen.
Tot op heden zijn er twee prototypes gebouwd en het resultaat is best wel kek, zoals je kan zien in onderstaand filmpje. De conversie kost ongeveer 70.000 Euro. Superdeal?
41 reacties
Moderne interpretatie zoals BMW zelf ook van de 3.0CSL heeft laten zien kan ik alleen maar toejuichen.
Ik zou buiten dat liever een moderne interpretatie zien van een E30 BMW.
70k is anders een peulenschilletje vergeleken met wat Singer / Zagato / Touring etc. vragen voor hun auto’s.
Nouja, dat mag natuurlijk ook wel. Bedenk dat die lui rustig een half miljoen + vragen voor hun creaties.
Dan vind ik 70k voor een creatie die kwa koetswerk volledig nieuw lijkt, veel geld, maar niet onredelijk.
Als je het goedkoper wil, zou je toch echt zelf aan de slag moeten, en dan maar afwachten of je de naadjes en sierlijsten zo strak krijgt als deze Duitsers.
Persoonlijk vind ik dit ontwerp verre van gelukt, en de Singer nadert perfectie, maar dat is natuurlijk deels smaak.
Maar buiten dat is dit interieur nog steeds het goedkoop uitziende als dat van de 1-serie, doen ze niets aan het onderstel, de motor, het gewicht etc etc. En dan klopt de verhouding ook niet helemaal…
Terwijl de Singer werkelijk elk onderdeel vernieuwd voor het beste wat mogelijk is en creeert daarmee, gebaseerd op reviews, één van de best- en leuk rijdende auto’s. Een soort best of Porsche 911.
Wel positief om te zien dat er steeds meer coachbuilders / hot rodders opduiken.
2-0 voor de 2002
Maar ik vind het resultaat toch redelijk appetijtelijk. :-)
Waarschijnlijk omdat het er dan niet uit ziet
https://www.everytimer.de
Even helemaal naar beneden scrollen.
Inderdaad niet briljant, maar is dat niet slechts bijzaak bij een cabriolet?
Verhoudingen vind ik gezien oud gecombineerd met nieuw best wel kloppen eigenlijk.
Best mooi, maar iets teveel kitsch.