• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Coachbuilder biedt oplossing voor modern BMW-design

Auteur: jaapiyo, gepost 6 januari 2019 om 11:24 – 41 Reacties

02


De spiegels geven ‘m weg.

Veel autoliefhebbers delen tegenwoordig een bepaald gevoel. Ze zijn misschien niet boos op Adrian van Hooydonk, maar wel teleurgesteld. Onder bezielende leiding van onze landgenoot verviel BMW namelijk van Bauhaus naar Barok. Erger nog, het design van de nieuwe 3-serie is inmiddels zo druk dat we misschien zelfs aanbeland zijn in het rococo-stadium. Het is allemaal een beetje tacky geworden. Maar goed, dat hebben we laatst ook al bepraat in het artikel over een zwikje E34 5-serie’s.

interieur

Het is oké om problemen te benoemen, maar het is nog beter om te denken in oplossingen. Het Beierse Everytimer Automobile reikt een potentiële fix aan in de vorm van de ETA (EveryTimer Automobile) 02. De naam is een verwijzing naar de BMW 02-serie (Typ 114, E6, E10, E20), die BMW medio jaren ’60 samen met de Neue Klasse (Typ 115, 116, 118, 120 en 121) redde van de ondergang. Strict genomen is de ETA 02 echter geen restomod, want in plaats van een originele 02 dient een veel recentere 135i als basis voor de auto. Dat heeft zo zijn voordelen, want op deze manier hoef je geen opofferingen te brengen aan prestaties en betrouwbaarheid.

stof

ETA gebruikt voor de opbouw de A-stijl, voorruit en het kofferdeksel voor de softtop van de E88 1-serie cabriolet die als donor dient. Alle andere carrosseriecomponenten worden met de hand gebouwd. Het interieur wordt grotendeels overgenomen van de 1-serie, maar kan wel worden aangekleed met wat retro-stof en een klassieke klokkenwinkel, voor de betere old skool look and feel. De coachbuilder uit Augsburg vermeldt op haar site dat klanten uiteraard aan kunnen kloppen met speciale wensen.

Tot op heden zijn er twee prototypes gebouwd en het resultaat is best wel kek, zoals je kan zien in onderstaand filmpje. De conversie kost ongeveer 70.000 Euro. Superdeal?

Ook interessant!

  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW X5 subtiel
    Kijk, zó pak je een BMW X5 subtiel aan
  • Deze tuner geeft de BMW M4 een nierverkleining

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, BMW, Cabrio, coachbuilding, design, Klassiekers

Vorig bericht: « Verse Porsche 911 Targa kopt boom in Noordwijk
Volgend bericht: Tesla vraagt Trump om een beetje hulp »

Lees Interacties

Reacties

  1. svdv zegt

    6 januari 2019 om 11:29

    Ik vind het net niets… Hij mist het klassieke kleine subtiele van de klassieke bmw’s. Als dat nog noet vaag genoeg is, vindt ik ook dat hij wat “simpel” is ontworpen. Ik had liever een soort moderne interpretatie gezien ipv een soort kopie van de 2002 met lompe moderne kenmerken

    Login om te reageren
    • neleev zegt

      6 januari 2019 om 13:17

      @svdv: juist. Dit is net niks en onherkenbaar. Juist die karakteristieke dingen overdrijven en opleuken met moderne touch was de bedoeling. Fiat 500 heeft dat als beste gedaan.

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        6 januari 2019 om 13:29

        @neleev: Vergeet de Giulia tov 159 niet. Zelfde recept..

        Login om te reageren
        • neleev zegt

          6 januari 2019 om 13:31

          @fmgarcia: Conclusie: Italianen kunnen dit beter?

          Login om te reageren
          • fmgarcia zegt

            6 januari 2019 om 17:24

            @neleev: Dat zeker

            Login om te reageren
  2. grandvitara zegt

    6 januari 2019 om 11:36

    Ik vind dit wel mooi.

    Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      6 januari 2019 om 11:39

      @grandvitara: de twee afzonderlijke auto’s die hier zijn samengevoegd zijn allebei mooi op zichzelf, maar samengevoegd werkt het voor mij nèt niet.

      Login om te reageren
      • grandvitara zegt

        6 januari 2019 om 13:52

        @koekwaus: je moet idd van bijzondere auto’s houden om dit mooi te vinden. Ik hou eel ban iets anders dan wat je normaal ziet.

        Login om te reageren
  3. koekwaus zegt

    6 januari 2019 om 11:38

    De rest van de auto past niet bij de neus. Veel chroom in de neus terwijl de rest juist heel clean is. Hij is ook te ‘dik’ en staat te laag op zn wielen t.o.v. de originele auto waar de neus vanaf komt.

    Login om te reageren
  4. isn1981 zegt

    6 januari 2019 om 11:40

    Als je nog aantal zaken kunt wijzigen naar eigen smaak….dan zou ik als zo een 1 serie en 70k opofferen.

    Login om te reageren
  5. tortuga zegt

    6 januari 2019 om 11:45

    70k voor zo een propere mod? Zou het direct doen ! Uniek en mooi te samen

    Login om te reageren
  6. Foramen zegt

    6 januari 2019 om 11:45

    Het mist toch wel de elegantie van een 2002.
    Moderne interpretatie zoals BMW zelf ook van de 3.0CSL heeft laten zien kan ik alleen maar toejuichen.

    Login om te reageren
  7. vbarchetta zegt

    6 januari 2019 om 11:57

    Mijn inziens klopt de verhouding niet helemaal. De neus lijkt te hoog.

    Ik zou buiten dat liever een moderne interpretatie zien van een E30 BMW.

    Login om te reageren
  8. jochempie zegt

    6 januari 2019 om 11:59

    Om te janken, door de hoogte van de body lijkt het wel een tank!

    Login om te reageren
  9. ibssr zegt

    6 januari 2019 om 12:05

    Net even gekeken op mobile.de en een mooie 2008 BMW E88 135i cabrio voor € 10.900 te koop gevonden. Wel nog even importeren (en bpm afrekenen). Dan afspraak maken bij ETA en je everytimer 2002 cabrio samenstellen. Prijs voor echte liefhebber van € 70k is meer dan fair.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      6 januari 2019 om 13:07

      @ibssr: wat een faire prijs is, is toch voor de liefhebber zelf om te bepalen?

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        6 januari 2019 om 13:27

        @jochempie:
        70k is anders een peulenschilletje vergeleken met wat Singer / Zagato / Touring etc. vragen voor hun auto’s.

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          6 januari 2019 om 15:52

          @rob: En het is weer duur in vergelijking met een Simpson Design…

          Login om te reageren
        • reactief zegt

          6 januari 2019 om 16:36

          @rob: Daar zit dan ook wezenlijk meer en beter werk in dan deze…

          Login om te reageren
          • Rob zegt

            6 januari 2019 om 17:04

            @reactief:
            Nouja, dat mag natuurlijk ook wel. Bedenk dat die lui rustig een half miljoen + vragen voor hun creaties.
            Dan vind ik 70k voor een creatie die kwa koetswerk volledig nieuw lijkt, veel geld, maar niet onredelijk.
            Als je het goedkoper wil, zou je toch echt zelf aan de slag moeten, en dan maar afwachten of je de naadjes en sierlijsten zo strak krijgt als deze Duitsers.

            Login om te reageren
  10. Robert zegt

    6 januari 2019 om 12:06

    Ik vind dit wel weer erg gaaf hoor. Qua werkwijze lijkt dit ook veel op wat bijv. Memminger doet met de VW Beetle en Singer (of het Nederlandse Von Schmidt, natuurlijk) met de inmiddels ook al min of meer klassieke Porsche 911/964.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      6 januari 2019 om 16:38

      @rrrobert: Dit vergelijken met Singer? In welk opzicht?

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        6 januari 2019 om 18:27

        @reactief: als in: men neme een jonger model en dankzij toepassing van nieuwe body panelen, retro bekleding in het interieur deze de looks geven van een model dat járen eerder op de markt kwam, zonder in te leveren op rijkwaliteiten en betrouwbaarheid. Zoiets toch?

        Login om te reageren
        • reactief zegt

          6 januari 2019 om 18:58

          @rrrobert: Hmm..

          Persoonlijk vind ik dit ontwerp verre van gelukt, en de Singer nadert perfectie, maar dat is natuurlijk deels smaak.

          Maar buiten dat is dit interieur nog steeds het goedkoop uitziende als dat van de 1-serie, doen ze niets aan het onderstel, de motor, het gewicht etc etc. En dan klopt de verhouding ook niet helemaal…
          Terwijl de Singer werkelijk elk onderdeel vernieuwd voor het beste wat mogelijk is en creeert daarmee, gebaseerd op reviews, één van de best- en leuk rijdende auto’s. Een soort best of Porsche 911.

          Login om te reageren
  11. Rob zegt

    6 januari 2019 om 12:11

    Tsja, tis nogal een lompe badkuip…

    Wel positief om te zien dat er steeds meer coachbuilders / hot rodders opduiken.

    Login om te reageren
  12. f21bmw zegt

    6 januari 2019 om 12:20

    Ik kan dit soort projecten wel waarderen. Erg mooi exterieur. Alleen die emblemen en de bekleding vind ik niet zo mooi, maar daar kunnen ze vast wat aan doen.

    Login om te reageren
  13. hdla zegt

    6 januari 2019 om 12:33

    BMW’s waren vroeger bijna altijd barok en druk gestyled. Dit is een design van Michelotti niks met Bauhaus te maken. Luchtweerstand is hoog van dit model en last van opwaartse lift.

    Login om te reageren
  14. snuif zegt

    6 januari 2019 om 12:54

    Jammer dat ze geen chroom bumpers hebben gebruikt. De grijs gespoten bumpers die er nu opzitten overtuigen niet echt.

    Login om te reageren
  15. johnhert zegt

    6 januari 2019 om 13:07

    Afschuwelijk apparaat, héél lelijk…

    Login om te reageren
  16. Goed_Koopman zegt

    6 januari 2019 om 13:08

    Te weinig beeld om het goed te beoordelen. Los daarvan weinig creativiteit. Juich het ontstaan van coachbuilders toe, maar kom dan met een eigen alternatief modern ontwerp op de proppen. Zoals in de begindagen van de automobiel, toen je zelf het ontwerp van de koets kon kiezen. Er werd toen immers ook geen paard over een chassis gedrapeerd.

    Login om te reageren
  17. Arnoud zegt

    6 januari 2019 om 13:10

    @ 0:22 staredown 2002 vs 135i..

    2-0 voor de 2002

    Maar ik vind het resultaat toch redelijk appetijtelijk. :-)

    Login om te reageren
  18. plopkoekje zegt

    6 januari 2019 om 13:14

    Ik ben nog nergens op internet een plaatje tegengekomen met de softtop dicht…

    Waarschijnlijk omdat het er dan niet uit ziet

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      6 januari 2019 om 13:24

      @plopkoekje:
      https://www.everytimer.de
      Even helemaal naar beneden scrollen.
      Inderdaad niet briljant, maar is dat niet slechts bijzaak bij een cabriolet?

      Login om te reageren
  19. airditude zegt

    6 januari 2019 om 13:21

    Mooi uitgevoerd project zo. Maar zie liever de resto mods waarbij oude carrosserie wordt samengevoegd met nieuwe techniek.

    Login om te reageren
  20. raymondvaneck zegt

    6 januari 2019 om 13:25

    Ik vind dit toch wel heel erg gaaf gedaan. Op details kan het beter, zoals de gespoten delen op de bumpers, die moeten echt chroom zijn, net als chromen deurklinken en een chroomrandje rond de achterlichten. Uitlaten zou ik kleine ronde doen op de hoeken, zoals bij 323 e28. Logo’s vind ik ook niet mooi, gewoon bmw laten.
    Verhoudingen vind ik gezien oud gecombineerd met nieuw best wel kloppen eigenlijk.

    Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      6 januari 2019 om 16:57

      @raymondvaneck: op de ETA website staat dat elke individuele wens mogelijk is. Dat nieuwe logo zal ongetwijfeld wat met rechten te doen hebben. Het is geen BMW in de zin van meer. Zie je bij alle ”ombouwers”, bovendien als je onderweg bent dan wordt zo’n merk gezien en gaat men zoeken in het www.

      Login om te reageren
  21. BaRa zegt

    6 januari 2019 om 13:34

    Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er een markt voor is. De frutsels van BMW tegenwoordig zijn pure horror, maar de algemene lijnen zijn tenminste in verhouding. Bij deze mod klopt zelfs het silhouet niet meer. Laten we het maar houden op “verdienstelijke poging”.

    Login om te reageren
  22. kaeser zegt

    6 januari 2019 om 14:24

    Wel gaaf zeg. Nu nog 70 ruggen bij elkaar zien te krijgen.

    Login om te reageren
  23. gandini zegt

    6 januari 2019 om 15:26

    Weet iemand toevallig hoe coachbuilders tegen een redelijke prijs carrosseriedelen laten maken? Als ik zo het ontwerp van de motorkap en achterklep zie (constructie aan binnenkant), is dit geen glasvezelmalletje geweest, maar echt van staal gemaakt. Of laat ik me nu voor de gek houden?

    Login om te reageren
  24. sudbina zegt

    6 januari 2019 om 16:29

    Het doet me een beetje denken aan de film Cars, daar zou ie zo in kinnen figureren.

    Best mooi, maar iets teveel kitsch.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      6 januari 2019 om 17:34

      @sudbina: Mij deed het denken aan de film Titanic, met name aan een schip dat daar in voorkomt, genaamd te Titanic.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North