• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Daimler gaat meer dan 10.000 banen schrappen

Auteur: machielvdd, gepost 30 november 2019 om 09:07 – 22 Reacties

Daimler gaat minstens 10.000 banen schrappen

Het geld voor de elektrificatie moet toch ergens vandaan komen?

Eerder deze maand was er al sprake van dat er 1.100 managers het veld zouden moeten ruimen. Nu blijkt dat er nog aanzienlijk meer mensen de laan uitgestuurd gaan worden bij het Duitse concern. De aantallen lopen namelijk in de vijf cijfers, meldt een personeelsmanager van Daimler. Daarbij is 10.000 dus nog een optimistisch getal.

Daimler niet de enige
De reden van deze drastische maatregel is simpel: er is een enorme smak geld nodig om de overgang naar elektrische auto’s te financieren. De Duitse fabrikanten moeten alles op alles zetten om aan de uitstootregels te kunnen voldoen. Dit bericht staat dan ook niet op zichzelf. Deze week maakte namelijk ook Audi al bekend flink banen te zullen gaan schrappen. Bij de Ingolstadters ging het om 9.500 banen. BMW ontkwam er evenmin aan: in september kondigden ze aan 6.000 banen te schrappen. Mercedes spant dus echter de kroon.

Personeelskosten
Met deze maatregel wil Daimler eind 2022 zo’n 1,4 miljard euro besparen op personeelskosten. Het bedrijf heeft in totaal zo’n 300.000 medewerkers op de loonlijst staan. Om alles op een beetje op een nette manier te laten verlopen willen de Duitsers onder meer gebruik maken van natuurlijk verloop. Op die manier hoeven er zo min mogelijk mensen daadwerkelijk op straat gezet hoeven te worden. Verder worden de mogelijkheden voor deeltijdpensionering uitgebreid en zullen er de nodige ontslagvergoedingen uitgedeeld worden. Dit alles vanwege, in de woorden van Daimler, de “grootste verandering in de geschiedenis van de autoindustrie”.

Bron: BBC.

Fotocredit: @basfransencarphotography via AutoJunk.

Ook interessant!

  • Officieel: Mercedes is géén Daimler meer
  • Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
    Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
  • waterstofvrachtwagens
    Daimler en Volvo maken waterstofvrachtwagens
  • BREEK: je dikke Mercedes is spoedig geen Daimler meer

Nieuwste artikelen

  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
FacebookTweetPinLinkedIn

daimler, Mercedes, milieu, werk

Vorig bericht: « Dit is hoe Circuit Zandvoort er straks uit komt te zien
Volgend bericht: Hamilton in gesprek met Ferrari »

Lees Interacties

Reacties

  1. ty5550 zegt

    30 november 2019 om 09:15

    Wel straf dat ze zomaar 10.000 mensen kunnen missen terwijl ze nog volop ICE auto’s verkopen en hun verkoopsaantallen niet spectaculair gedaald zijn

    Login om te reageren
  2. ghost zegt

    30 november 2019 om 09:17

    Zou toch fucked up zijn als over 5 jaar de vraag naar EV’s weer helemaal inkakt omdat de voordelen er niet meer zijn of weer gelijk zijn aan benzine/diesel. Dan kunnen we weer massaal spreken van crisisjaren…

    Login om te reageren
  3. gilettelubbers zegt

    30 november 2019 om 09:17

    Erg positief voor de werkgelegenheid dus dat klimaat geneuzel!

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      30 november 2019 om 10:06

      @gilettelubbers: Lees de reactie hieronder! Een goed excuus is het vooral.

      Login om te reageren
  4. subzero079 zegt

    30 november 2019 om 09:41

    “De reden van deze drastische maatregel is simpel: er is een enorme smak geld nodig om de overgang naar elektrische auto’s te financieren.”

    Hier wordt gesuggereerd dat de noodzakelijke investeringen de reden voor besparingen zijn, maar volgens mij klopt dat niet.
    Ik heb altijd geleerd dat investeringen uit een ander potje komen dan personeelskosten.
    Ze denken kennelijk minder mensen nodig te hebben om die EV’s te produceren. Ofwel ze hebben al aanvaard dat ze volumes/marktaandeel gaan verliezen omdat ze te laat op het feestje zijn.
    Laatste mogelijkheid is dat ze volgens het principe “never waist a good crisis” ff de bezem erdoorheen halen.

    Login om te reageren
    • subzero079 zegt

      30 november 2019 om 09:42

      @subzero079:
      *waste

      Login om te reageren
    • eklasse zegt

      30 november 2019 om 10:34

      @subzero079: als ‘iedereen’ te laat is op een feestje; is het feestje dan eigenlijk wel al begonnen?

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        30 november 2019 om 11:07

        @eklasse: Het feestje leek voor de Europese autobouwers nog niet begonnen, voor de rest wel.

        Login om te reageren
        • eklasse zegt

          30 november 2019 om 11:42

          @fanboy: Als je echt een nuttige bijdrage aan deze discussie wilt voeren adviseer ik je jezelf eens te verdiepen in marketing, productlevenscycli en de automobiel geschiedenis zelf. Succes fanboy.

          Login om te reageren
      • subzero079 zegt

        30 november 2019 om 17:43

        @eklasse: je hebt een punt, maar hoe dan ook zullen de kaarten opnieuw geschud worden tussen de diverse fabrikanten en brengt dat het risico met zich mee dat Mercedes marktaandeel zal verliezen (net als dat voor ieder ander traditionele fabrikant geldt).

        Login om te reageren
    • alassad zegt

      30 november 2019 om 12:58

      @subzero079: alhoewel ik me best kan vinden in de rest van je betoog, zijn onder aan de streep zowel personeelskosten als investeringskosten dingen die geld kosten. Dat kan of kan niet in hetzelfde potje zitten, voor het moederbedrijf is er uiteindelijk maar één pot.

      Login om te reageren
      • subzero079 zegt

        30 november 2019 om 14:37

        @alassad: in principe heb je gelijk, maar investeringen worden vaak met externe financiering gedaan en staat anders op de balans van een bedrijf dan reguliere kosten zoals personeel.

        Login om te reageren
  5. transaxleman zegt

    30 november 2019 om 09:54

    Het is voornamelijk middel management dat ze er uit knikkeren. Die voegen ook niet genoeg toe. In de autofabrieken blijven er mensen op de vloer nodig.
    Maar het is nu eenmaal zo dat elektrische auto’s minder een vetpot zijn dan ICE auto’s. De assemblage is doodsimpel en de echte money maker bij autofabrikanten is de after-sales/service. Dat is bij een EV veel minder spannend. Daar hoeft niet elk jaar nieuwe motorolie op of allerlei filters en dure remschijven

    Login om te reageren
  6. kempenaer zegt

    30 november 2019 om 11:06

    De BEV is een simpel ding om in elkaar te zetten. Heb je minder mensen voor nodig. Electromotor idem dito.
    EU-regels dwingen mensen richting de BEV. De ICE gaat kapot beprijsd worden. Het milieu noch het klimaat help je er mee, maar de wanen van sommigen worden bevredigd.
    De rest van de wereld is niet zo onnozel.

    Login om te reageren
  7. RobUSA zegt

    30 november 2019 om 12:47

    Dus dat is 10+1.1+9.5+6=26,6 K minder banen , waar moeten al die door Merkel binnengehaalde asielzoekers nou gaan werken , waarvan ze zei dat de industrie ze zo hard nodig hadden ??

    Login om te reageren
    • alassad zegt

      30 november 2019 om 13:00

      @RobUSA: 26.6k banen in Duitsland alleen denk je? Heb je het artikel wel gelezen?

      Login om te reageren
      • RobUSA zegt

        30 november 2019 om 17:51

        @alassad: Tuurlijk maar zal niet het gros in D zijn dan ?

        Login om te reageren
  8. jometdebanjo zegt

    30 november 2019 om 17:31

    Met dank aan dat f*cking
    Klimaatakkoord van Parijs. Klimaathysterie kost al bakken met geld en thuiszittende mensen ook.
    Dus de overheid krijgt de rekening. Droevig allemaal

    Login om te reageren
    • nissanfairladyz zegt

      1 december 2019 om 13:57

      @jometdebanjo: Ook zonder dat klimaatakkoord van parijs of klimaathysterie gaan bedrijven zoals Tesla er gewoon komen. En dan wordt de rest onder druk gezet. Ze zijn en moeten ook bang zijn voor een Kodak momentje.

      Login om te reageren
  9. shellplc zegt

    30 november 2019 om 22:10

    En ondertussen vullen ze in Den Haag en Brussel hun zakken rustig door met deze klimaatwaanzin, maar ja dat krijg je met zo’n trekpoppenregering.

    Login om te reageren
  10. nissanfairladyz zegt

    1 december 2019 om 14:10

    Het is een feit dat een elektrische auto minder hardware nodig heeft, en meer software.
    Je hebt dan inderdaad minder toeleveranciers nodig, en robotisering is een stuk makkelijker te implementeren. (Omdat constructie minder complex is)
    Combinatie daarvan voorzie ik dat denk ik wel 50% personeel hebt met dezelfde aantal auto’s als output.

    Er zullen tevens veel minder auto monteurs nodig zijn. Maar het mindere aantal moet wel veel hoger opgeleid worden betreft de elektrische systemen. Het diagnosticeren van zulke systemen vergt wel niveau MBO+/HBO elektrotechniek. Gelukkig gaat het niet zo snel stuk.
    Ik vraag me af wat ze nu op de opleiding automonteur voor kennis krijgen. Het is steeds vaker dat ze complete systemen vervangen in een auto. In plaats van nog enige vorm van kennis hebben en bijvoorbeeld even een gesprongen condensator vervangen. Zelfde bij mijn autoruit motor waar de borstels van op waren. De dealer zet er geen nieuwe borstels in, maar vervangt de complete motor + complete unit eromheen.

    Accu’s worden steeds beter. Er zijn gewoon batterijen in het lab met geweldige resultaten. Mensen die nog nooit in een fabriek of een productie proces hebben meegemaakt zeuren altijd over dat het zo lang duurt. Iets productie rijp maken vergt vaak opvolgende innovaties. Het gaat er zeker komen. Zoals de solid state batterij, of de Lithium-Air batterij. Allebei enorm goede resultaten in het lab. Echter zijn er rondom enorm veel uitdagingen voor de praktijk. Maar er is echt HEEL veel innovatie gaande. Ook met veel goedkopere materialen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 december 2019 om 09:28

      @nissanfairladyz: spreek je jezelf niet tegen? Auto’s worden simpeler, complete subsystemen worden vervangen maar monteurs moeten beter opgeleid zijn? Ik denk juist dat het vak van monteur eenvoudiger wordt, je sluit de tester aan, die vertelt wat je vervangen moet en dat doe je dan.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North