Daimler gaat meer dan 10.000 banen schrappen

Auteur: , 22 Reacties

Het geld voor de elektrificatie moet toch ergens vandaan komen?

Daimler gaat minstens 10.000 banen schrappen

Eerder deze maand was er al sprake van dat er 1.100 managers het veld zouden moeten ruimen. Nu blijkt dat er nog aanzienlijk meer mensen de laan uitgestuurd gaan worden bij het Duitse concern. De aantallen lopen namelijk in de vijf cijfers, meldt een personeelsmanager van Daimler. Daarbij is 10.000 dus nog een optimistisch getal.

Daimler niet de enige
De reden van deze drastische maatregel is simpel: er is een enorme smak geld nodig om de overgang naar elektrische auto’s te financieren. De Duitse fabrikanten moeten alles op alles zetten om aan de uitstootregels te kunnen voldoen. Dit bericht staat dan ook niet op zichzelf. Deze week maakte namelijk ook Audi al bekend flink banen te zullen gaan schrappen. Bij de Ingolstadters ging het om 9.500 banen. BMW ontkwam er evenmin aan: in september kondigden ze aan 6.000 banen te schrappen. Mercedes spant dus echter de kroon.

Personeelskosten
Met deze maatregel wil Daimler eind 2022 zo’n 1,4 miljard euro besparen op personeelskosten. Het bedrijf heeft in totaal zo’n 300.000 medewerkers op de loonlijst staan. Om alles op een beetje op een nette manier te laten verlopen willen de Duitsers onder meer gebruik maken van natuurlijk verloop. Op die manier hoeven er zo min mogelijk mensen daadwerkelijk op straat gezet hoeven te worden. Verder worden de mogelijkheden voor deeltijdpensionering uitgebreid en zullen er de nodige ontslagvergoedingen uitgedeeld worden. Dit alles vanwege, in de woorden van Daimler, de “grootste verandering in de geschiedenis van de autoindustrie”.

Bron: BBC.

Fotocredit: @basfransencarphotography via AutoJunk.



22 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Wel straf dat ze zomaar 10.000 mensen kunnen missen terwijl ze nog volop ICE auto’s verkopen en hun verkoopsaantallen niet spectaculair gedaald zijn
Zou toch fucked up zijn als over 5 jaar de vraag naar EV’s weer helemaal inkakt omdat de voordelen er niet meer zijn of weer gelijk zijn aan benzine/diesel. Dan kunnen we weer massaal spreken van crisisjaren…
Erg positief voor de werkgelegenheid dus dat klimaat geneuzel!
@gilettelubbers: Lees de reactie hieronder! Een goed excuus is het vooral.
“De reden van deze drastische maatregel is simpel: er is een enorme smak geld nodig om de overgang naar elektrische auto’s te financieren.”

Hier wordt gesuggereerd dat de noodzakelijke investeringen de reden voor besparingen zijn, maar volgens mij klopt dat niet.
Ik heb altijd geleerd dat investeringen uit een ander potje komen dan personeelskosten.
Ze denken kennelijk minder mensen nodig te hebben om die EV’s te produceren. Ofwel ze hebben al aanvaard dat ze volumes/marktaandeel gaan verliezen omdat ze te laat op het feestje zijn.
Laatste mogelijkheid is dat ze volgens het principe “never waist a good crisis” ff de bezem erdoorheen halen.

@subzero079:
*waste
@subzero079: als ‘iedereen’ te laat is op een feestje; is het feestje dan eigenlijk wel al begonnen?
@eklasse: Het feestje leek voor de Europese autobouwers nog niet begonnen, voor de rest wel.
@fanboy: Als je echt een nuttige bijdrage aan deze discussie wilt voeren adviseer ik je jezelf eens te verdiepen in marketing, productlevenscycli en de automobiel geschiedenis zelf. Succes fanboy.
@eklasse: je hebt een punt, maar hoe dan ook zullen de kaarten opnieuw geschud worden tussen de diverse fabrikanten en brengt dat het risico met zich mee dat Mercedes marktaandeel zal verliezen (net als dat voor ieder ander traditionele fabrikant geldt).
@subzero079: alhoewel ik me best kan vinden in de rest van je betoog, zijn onder aan de streep zowel personeelskosten als investeringskosten dingen die geld kosten. Dat kan of kan niet in hetzelfde potje zitten, voor het moederbedrijf is er uiteindelijk maar één pot.
@alassad: in principe heb je gelijk, maar investeringen worden vaak met externe financiering gedaan en staat anders op de balans van een bedrijf dan reguliere kosten zoals personeel.
Het is voornamelijk middel management dat ze er uit knikkeren. Die voegen ook niet genoeg toe. In de autofabrieken blijven er mensen op de vloer nodig.
Maar het is nu eenmaal zo dat elektrische auto’s minder een vetpot zijn dan ICE auto’s. De assemblage is doodsimpel en de echte money maker bij autofabrikanten is de after-sales/service. Dat is bij een EV veel minder spannend. Daar hoeft niet elk jaar nieuwe motorolie op of allerlei filters en dure remschijven
De BEV is een simpel ding om in elkaar te zetten. Heb je minder mensen voor nodig. Electromotor idem dito.
EU-regels dwingen mensen richting de BEV. De ICE gaat kapot beprijsd worden. Het milieu noch het klimaat help je er mee, maar de wanen van sommigen worden bevredigd.
De rest van de wereld is niet zo onnozel.
Dus dat is 10+1.1+9.5+6=26,6 K minder banen , waar moeten al die door Merkel binnengehaalde asielzoekers nou gaan werken , waarvan ze zei dat de industrie ze zo hard nodig hadden ??
@RobUSA: 26.6k banen in Duitsland alleen denk je? Heb je het artikel wel gelezen?
@alassad: Tuurlijk maar zal niet het gros in D zijn dan ?
Met dank aan dat f*cking
Klimaatakkoord van Parijs. Klimaathysterie kost al bakken met geld en thuiszittende mensen ook.
Dus de overheid krijgt de rekening. Droevig allemaal
@jometdebanjo: Ook zonder dat klimaatakkoord van parijs of klimaathysterie gaan bedrijven zoals Tesla er gewoon komen. En dan wordt de rest onder druk gezet. Ze zijn en moeten ook bang zijn voor een Kodak momentje.
En ondertussen vullen ze in Den Haag en Brussel hun zakken rustig door met deze klimaatwaanzin, maar ja dat krijg je met zo’n trekpoppenregering.
Het is een feit dat een elektrische auto minder hardware nodig heeft, en meer software.
Je hebt dan inderdaad minder toeleveranciers nodig, en robotisering is een stuk makkelijker te implementeren. (Omdat constructie minder complex is)
Combinatie daarvan voorzie ik dat denk ik wel 50% personeel hebt met dezelfde aantal auto’s als output.

Er zullen tevens veel minder auto monteurs nodig zijn. Maar het mindere aantal moet wel veel hoger opgeleid worden betreft de elektrische systemen. Het diagnosticeren van zulke systemen vergt wel niveau MBO+/HBO elektrotechniek. Gelukkig gaat het niet zo snel stuk.
Ik vraag me af wat ze nu op de opleiding automonteur voor kennis krijgen. Het is steeds vaker dat ze complete systemen vervangen in een auto. In plaats van nog enige vorm van kennis hebben en bijvoorbeeld even een gesprongen condensator vervangen. Zelfde bij mijn autoruit motor waar de borstels van op waren. De dealer zet er geen nieuwe borstels in, maar vervangt de complete motor + complete unit eromheen.

Accu’s worden steeds beter. Er zijn gewoon batterijen in het lab met geweldige resultaten. Mensen die nog nooit in een fabriek of een productie proces hebben meegemaakt zeuren altijd over dat het zo lang duurt. Iets productie rijp maken vergt vaak opvolgende innovaties. Het gaat er zeker komen. Zoals de solid state batterij, of de Lithium-Air batterij. Allebei enorm goede resultaten in het lab. Echter zijn er rondom enorm veel uitdagingen voor de praktijk. Maar er is echt HEEL veel innovatie gaande. Ook met veel goedkopere materialen.
@nissanfairladyz: spreek je jezelf niet tegen? Auto’s worden simpeler, complete subsystemen worden vervangen maar monteurs moeten beter opgeleid zijn? Ik denk juist dat het vak van monteur eenvoudiger wordt, je sluit de tester aan, die vertelt wat je vervangen moet en dat doe je dan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).