Dakar redux: de resultaten van twee weken zandhappen

Auteur: , 19 Reacties

Los zand, nat zand, Le Dakar 2018 had het allemaal.

dakar

Traditioneel begon het autosportjaar ook dit jaar weer met Le Dakar. Dankzij een aantal koppensnellende religiegekkies vindt het Rally Raid feest al enkele jaren niet meer plaats in de dorre woestenij van Afrika, maar in Zuid-Amerika. De vraag is hoe lang dit nog zo doorgaat. Dit jaar schitterden enkele goede deelnemers door afwezigheid in de rally der rally’s omdat ze opteerden voor deelname in de Africa Eco Race. Jammer eigenlijk deze splitsing, die een beetje doet denken aan de (inmiddels uitgevochten) vete tussen de IndyCar Series en het CampCar kampioenschap.

Desondanks stonden er op 6 januari in het Peruviaanse Lima weer 335 deelnemers te trappelen om zich samen met hun voertuigen te meten met de krachten van moeder natuur. Slechts 55 procent van hen zou uiteindelijk aankomen bij de finish gisteren in het Argentijnse Cordoba. Geen enkele deelnemer flikte dat kunstje overigens in een Seat Cordoba. Vooral de trucks hadden het dit jaar bijzonder zwaar: slechts 41 procent van deze mastodonten haalde de finish. Het goede nieuws is echter wel dat er ondanks alle incidenten en schermutselingen bij de rally van 2018 geen doden zijn gevallen. In het verleden was dat helaas vaak anders.

Auto’s:
Als autobloggers blijft dit voor ons toch de interessantste categorie. Oké, de hoogtijdagen van de Porsche 959 en Peugeot 205 Turbo 16 zijn helaas voorbij. De Peugeot 3008 Maxi, de Hilux van Toyota Gazoo Racing en zelfs de weinig succesvolle bolides van MINI mogen er echter ook zijn.

De strijd om de titel ontpopte zich al snel tot een tweegevecht tussen Peugeot en Toyota. De achterwielaangedreven 3008 Maxi leek onder de meeste omstandigheden de snelste auto te zijn, maar mede dankzij ettelijke fouten en ongelukjes van het sterrenteam van Peugeot kon het team van Toyota aanklampen met hun vierwielaangedreven Hiluxen.

Dit laatste was goed nieuws voor Bernhard ten Brinke, die dit jaar een plekje had weten te bemachtigen in het fabrieksteam van de Japanners, naast Nasser Al-Attiyah en Giniel de Villiers. De Nederlander weerde zich kranig tegen zijn al wat meer gearriveerde teamgenoten en won zelfs een etappe, de eerste keer dat een Nederlander daarin slaagt bij de auto’s. Helaas was het feest niet veel later voorbij voor Bernhard toen zijn motor het begaf.

Op dit moment in de rally lag Sebastien Loeb al lang weer uit de race. De man die zo succesvol was in het WRC krijgt het maar niet voor elkaar in Le Dakar. Dit keer moest hij opgeven nadat navigator Daniel Elena zijn stuitbeen brak bij een onzachte landing. Ouch. Ook Loeb’s teamgenoten kregen uiteindelijk allemaal te maken met crashes of technische malheur, maar Carlos Sainz trok uiteindelijk alsnog aan het langste eind. Ondanks een controversieel momentje met onze landgenoot Kees Koolen stuurde hij na vijf uitvalbeurten in de vorige jaren zijn Peug als eerste over de finish.

Het is de tweede en waarschijnlijk meteen ook de laatste keer dat de Spanjaard de rally wint. Carlos senior gaat naar verluidt namelijk met pensioen. De Toyota’s van Al-Attiyah en de Villiers pakten de plaatsen twee en drie. Jakub Przygonski werd de beste MINI-man op een kansloze vijfde plaats. Peter van Merksteijn reed met zijn privé-Toyota op een solide manier naar de achtste plaats algemeen.

Trucks
Normaal is dit de strijd Nederland tegen Kamaz, maar zoals al aangegeven waren enkele goede deelnemers er niet bij dit jaar. Gerard de Rooy bijvoorbeeld was in Afrika te vinden de afgelopen weken. Team de Rooy was er overigens wel: Ton van Genugten deed goede dingen met de groene Iveco, won vier etappes, maar verloor ook al snel teveel tijd om mee te kunnen doen in het algemeen klassement. De boosdoener was onder andere een kapotte stuurpomp in de dertiende etappe. Zodoende werd Gert Huzink in de Renault de beste Nederlander in het klassement op de zevende plaats.

Bij gebrek aan Nederlandse tegenstand pakte de Rus Nikolaev in zijn Kamaz uiteindelijk ‘betrekkelijk eenvoudig’ de eindzege bij de trucks, ondanks dat hij zijn voertuig in het begin van de rally op zijn kant wipte. Zo zie je maar weer: even uithuilen en dan doorrammen kan resultaat opleveren.

Motoren
Hoewel wij de auto’s toffer vinden, zijn de echte Dakar-helden natuurlijk te vinden op twee wielen. Ook bij de motormuizen was Dakar 2018 een bijzondere wedstrijd, waarbij veel vroege leiders uiteindelijk uitvielen. Daarmee werd de strijd om de zege een gevalletje van overleven tot de finish. Overigens deden de mannen op hun opgevoerde BMX-en dit laatste relatief goed: 61 procent van hen haalde het eind van de rally.

De man die daar het minst lang over deed was KTM-rijder Matthias Walkner. Twee jaar geleden werd Walkner nog afgevoerd in een helikopter met een gebroken dijbeen. De revanche zal dus zoet smaken. Walkner legde de basis voor zijn zege met een puike navigatie-call in de tiende etappe. Daarna gaf hij zijn voorsprong niet meer uit handen.

Quads
Dan nog even kort de quads, al is het maar omdat onze nieuwe held met de allitererende naam Kees Koolen meedoet op zo’n ding. Thuisvoordeel helpt in dit klassement kennelijk want Chileen Ignacio Cassale gaat met de hoogste eer strijken voor de Argentijnen Nicolas Cavigliasso en Jeremias Gonzalez Ferioli. Keesie werd uiteindelijk achtste overall. We zijn benieuwd of hij zijn plannen om Sainz voor de rechter te slepen nog door gaat zetten bij thuiskomst.



19 reacties

via Android app
Ik vind dit altijd zo gaaf om te zien. Echt respect voor de deelnemers, wat een uitputtingslag.
Ben benieuwd over 25 jaar of er dan een elektrische Dakar is?!
@ghost: Lijkt me teveel energie kosten omdat de auto van Tim en Tom coronel al 1,5 km rijdt ip 1 liter. Dus ik denk dat het dan te korte etappes moeten worden, of lood-zware auto’s maar ja dat werkt niet echt in het zand.
@jelteeuu: Er ligt dan ook een 6,3L atmosferische V8 in hun wagen, niet het toppunt qua efficiëntie natuurlijk… Maar de Peugeot dieseltjes zullen ‘t niet heel veel zuiniger doen.
@jelteeuu: Als ik het me goed herinner, heeft er een paar jaar geleden al eens een (Tsjechisch? Pools?) team meegedaan met een elektrisch aangedreven auto. Kan me niet meer herinneren hoe succesvol dat was, en of ze überhaupt gefinished zijn, maar dat lukt dus toch wel, om daarmee over een hoop zand te rijden. Bovendien, de vrachtwagens zijn nog altijd een stuk zwaarder, en die lukt het ook…
@henrie: klopt, Maris Saukans, een rallyrijder uit Letland, bouwde zijn Oscar Orlen buggy om naar een electrisch voertuig en reed er de rally in 2012 mee. Hij finishte ook, maar hij had vooral een Dakar by Night achter de rug, want behalve de proloog en het slot kwam hij steeds ver in de achterhoede aan de finish. Vorig jaar was er nog een Spaans team, Acciona, dat blijkbaar niet van Saukans had gehoord, want ze claimen zelf als eersten de Dakar met een EV te hebben gereden. Zowel Saukans als Acciona hadden dezelfde kritiek op hun auto, genoeg PK’s, maar de battery packs maakten de wagen te zwaar voor in de duinen en lastig te besturen op rallypaadjes.
@alex_79: Letland, dat was het inderdaad… Gewichtsproblemen zijn natuurlijk allemaal wel op te lossen, met nieuwe batterijtechnieken. Bovendien, als iedereen met een EV zou rijden, heeft iedereen evenveel last van het extra gewicht, en heb je weer een ‘level playing field’…
@henrie: Als iedereen de auto met trappers aan de gang moet brengen en houden is dat ook ‘level playing field’. Alleen is het dan niet bepaald een spannende rally…

Ik heb niks tegen EV’s, maar ik ben voor zo min mogelijk regels; iedereen maakt hun auto hoe zij denken de rally zo snel mogelijk af te leggen. Denken zij hierbij een 10liter V12 diezel nodig te hebben met achterwielaandrijving prima. Denken anderen dat een elektromotor met een flinke accu beter is ook goed. Al gebruiken ze een stoommotor!

De techniek voor EV’s is er vanzelf een keer klaar voor en dan gaan teams dit vanzelf gebruiken.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dit was wel de mooiste dakar in jaren. Wat een slijtageslag zeg! Zoveel uitvallers, tegenslagen, klassementsmannen eruit. Ik hoop dat ze er volgend jaar weer zo’n mooi parcours op nahouden en ben benieuwd welke nl’ers er meedoen en met wat? Die jefferies buggy van coronel was echt bruut! Deed wel denken aan de buggies en hummers van robby gordon. Wellicht dat maikel smits volgend jaar op de motor echt leuke dingen kan laten zien, hij was echt constant en snel bij z’n debuut! Kees koolen zou wellicht verder naar vorej kunnen als hij z’n barren racer quad doorontwikkelt en nog fit genoeg is (ook al 50 !). Ten brinke natuurlijk in de herkansing, en wie weet van merksteijn weer na z’n eerste succesvolle dakar! Overigens werd villagra voor team de rooij nog bijna eerste, maar viel in de 13e etappe helaas uit, nadat het verschil me nikolaev na etappe 12 maar 1 seconde was! Mooie race man, hoop ‘m ooit zelf te kunnen rijden, als die dan nog bestaat.
EDIT: man man man…My bad. Ik haal Gerard op een of andere manier altijd door de war met mijn neef Theo. Komt uit dezelfde regio, heeft hetzelfde accent en zijn pa (mijn oom) werkte voor DAF, vandaar de connectie.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Afrika eco rally was veel leuker. Al is het maar vanwege de verschrikkelijke organisatie van de Dakar. Een FIA en FIFA in het kwadraat…
@87sandyd:
Ja het is jammer dat de organisatie zo sterk zijn chauvinistische stempel op de rally drukt.
Kees, ik zou m’n geld en energie in volgend jaar steken ipv een kansloze rechtszaak.
Tip, winnaar Matthias Walkner heeft een goodlooking zus Eva, die goed overweg kan met skies (WK freeride), http://www.evawalkner.com/
@jaapiyo: linkje in “We zijn benieuwd of hij zijn plannen om Sainz voor de rechter te slepen nog door gaat zetten bij thuiskomst.” correct? Ik lees in dat artikel weinig over Sainz bump met Koolen.
Vergelijking met een Indycar en Cart, mooi.
Grootste verschil is dat in de Indycar voornamelijk miljonairs-zoontjes rijden tussen wat professionele talenten die (nog) niet goed genoeg zijn voor Nascar / F1.
Terwijl in Dakar het voornamelijk de miljonairs ZELF zijn die rondrijden. Het zijn er maar een handvol bij de auto’s en trucks die het professioneel doen; de meeste (toppers) doen het voor de leuk en kunnen het omdat ze hun brood al verdiend hebben in andere klasse / ondernemingen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).