De coolste moderne cabrio’s, zodat jij precies de goede auto onder de bips hebt om te flaneren over de chique boulevards en te toeteren naar de olijke poppekes.
Het is bijzonder warm op dit moment. Het zal jullie wel zijn opgevallen. Dat is in sommige gevallen goed nieuws. Zo lijken de Pirelli’s meer van Red Bulls te houden bij warm weer dan van Mercedessen.
Ook is de zomer het moment om weer te cruisen met je cabrio. Juist met dit weer moet je er van genieten, toch? Helaas is het rijden in een cabriolet bijna altijd níet cool. Ja, mensen kijken je aan. Maar niet omdat ze zo graag met je willen ruilen. Nee, ze zijn een veel te rood hoofd in Japanse roadster of Duitse cabrio uit het jaar kruik met imitatie wielen eronder. Het is echter niet altijd een geldkwestie. Ook een open Lamborghini is eigenlijk bijzonder un-cool.
Nu is er een heel eenvoudige oplossing: pak een klassieker. Die zijn juist vaak wel weer cool. Klassiekers zijn voor liefhebbers, niet voor poseurs. Maar als je niet een te oude auto wenst, zijn je opties erg beperkt. Daarom gingen we op zoek naar de coolste moderne cabrio’s.
Voor dit overzicht kijken we uiteraard naar een vrij specifieke categorie, om ervoor te zorgen at het lijstje enigszins compleet kan zijn. De eisen zijn:
- Niet ouder dan 20 jaar
- Meer dan voldoende vermogen
- Meer dan voldoende luxe
- Stijl is belangrijker dan prestaties
Alpina Roadster V8 (E52)
2002
We beginnen het lijstje ‘coolste moderne cabrio’s’ met een opmerkelijke deelnemer. Een getunede BMW is altijd een beetje fout. Dat kan erg leuk zijn, maar het blijft fout. Een getunede retro BMW tunen is al helemaal not done. Maar in het geval van de Alpina Roadster V8 hebben ze uitstekend werk geleverd. De BMW Z8 was dynamisch gezien een faliekante mispeer: minder strak om te rijden dan de M5 waarvan ‘ie was afgeleid. Bij Alpina haalden ze het sportieve element eruit. De hoogtoerige 4.9 motor werd vervangen door een relaxtere 4.8 van Alpina-origine. De handbak werd vervangen voor een automaat. Het resultaat was een relaxtere cabrio waarbij het meer om de stijl ging dan valse sportieve eigenschappen. En juist de relaxte houding maakt ‘m cool.
Aston Martin DB9 Volante
2004
In principe een van de coolste moderne cabrio ooit gebouwd. De DB9 Volante is vooral heel erg mooi. De DB9 is ontwikkeld met een Volante in het achterhoofd. Ook moest het voornamelijk een Gran Tourer zijn, geen faux-sportwagen. Juist daardoor is de DB9 niet alleen een elegante schoonheid om te zien, maar is het ook een zeer gracieuze wagen. Je kan ermee sturen over de bergpassen, maar dat doet de DB9 heel beschaafd, tenzij je de V12 gaat aanspreken. De DB9 Volante is een van die weinige auto’s die werkelijk iedereen terecht mooi vind. Het is ook een van de weinige auto’s die perfect doet waarvoor hij ontworpen is. Klasse.
Cadillac XLR-V
2005
Oh, deze is heel erg tricky, want de Cadillac XLR is natuurlijk een voordelige SL-concurrent. Het is een van de weinige auto’s die zich niet lekker laat fotograferen, deze auto moet je in het echt zien. De XLR werd gebouwd op het chassis van een Corvette. Dat was stiekem een behoorlijk goed rijdende auto, maar met een plastic exterieur en plastic interieur liep niet iedereen er warm voor. De Cadillac XLR had een veel fraaier koetswerk en een flink verbeterd interieur, alhoewel nog niet op Mercedes-niveau. De motor was een 4.6 Northstar V8 met 32 kleppen en vier boverliggende nokkenassen, in de XLR-V zelfs een 4.4 met supercharger. Zie het als een Amerikaanse XKR of SL55, maar dan met unieke styling.
Mercedes-Benz SL600 (R230)
2006
Stiekem is de ‘R230’ een waanzinnig stijlvolle auto. Omdat er veel van gebouwd zijn, zijn ze relatief betaalbaar. Fout getunede exemplaren zijn geen uitzondering. Dus je moet vooral heel erg goed kijken welke SL je precies moet hebben. In principe kun je met een donkerblauwe SL350 niet meer stuk, maar wij gaan voor de SL600. Voornamelijk omdat het apparaat bomvol zit met Duitse engineering zonder dat je het er aan af ziet. Twee kleine uitlaatjes, eenvoudige vijf spaak wielen en de achterlichten van de SL500. De minder krachtige SL55 AMG ziet er ‘dikker’ uit. De eerste facelift versie is iets strakker, iets sterker (517 pk) en iets betrouwbaarder. Als SL600 zeer zeldzaam ook.
Jaguar XK Convertible (X150)
2006
Dit lijstje met de coolste moderne cabrio’s is eigenlijk de natuurlijke habitat voor de Jaguar XK. Het is eigenlijk een soort Aston Martin DB9-light. In principe dezelfde core values, maar dan iets bescheidener in prestaties, prijs, verbruik en kosten. De motor is niet heel erg van belang. Alle V8’s zijn zeer prettig in de omgang en voldoende rap. Belangrijker is misschien wel de uitvoering. Een felle kleur of saaie kleur kan de XK goed hebben, maar in donkerblauw met ivoorkleurig leder is de auto helemaal perfect. Ook als Cabriolet is de XK een uitstekend rijdende auto, leuker dan een gelijkgeprijsde BMW 6 Serie, wat misschien wel de foutste auto van het moment is.
Alfa Romeo 8C Spider
2008
In principe heb je met deze auto het beste van Maserati, Ferrari en nog een paar Italiaanse grootmeesters in een auto, met een bescheiden badge. De 8C Cabriolet kwam in navolging van de Competizione. Het voordeel van de Spider was dat de engineers niet maximale sportiviteit nastreefden. Het is vooral een ware exoot die vanuit elke hoek bijzonder fraai is. Het is zo’n auto waarbij de prestaties niet van belang zijn. De auto is sowieso snel genoeg. Sowieso klinkt de 8C Spider véél sneller dan dat deze is.
Porsche 911 Speedster (997)
2010
Het was nog even zoeken naar de gaafste open Porsche. Een 911 Cabriolet is al gauw niet cool. Ze staan op elke straathoek en vaak zijn het vierwielaangedreven varianten met automaten en meerdere turbo’s. Dat maakt ze heel erg capabel en goed, maar niet zozeer cool en het gaat hier juist om de coolste moderne cabrio’s. De 911 Speedster was dan ook een aangename verrassing. De 997 Speedster was in feite een Carrera S Cabrio met achterwielaandrijving, waarbij ze de koets behoorlijk hebben aangepakt. De Fuchsvelgen maken het plaatje compleet. Er zijn er slechts 356 van gebouwd, dus je bent ook nog eens connaisseur als je er eentje rijdt.
Maserati GranCabrio Sport (M145)
2017
De Maserati GranCabrio is zo’n auto waarbij je met gemak 10 goede redenen kunt bedenken om ‘m tot zijn ventieldoppen af te droppen. En toch. De bezitsdrang is veel groter dan een BMW 650i Cabrio die op alle punten beter zal zijn. Het maakt niet uit, de Maserati is beeldschoon en klinkt hemels. Met de jaren werd de auto beter en beter. Het is zaak om wel voor de ‘Sport’ te kiezen, die was namelijk, eh, minder sportief. De andere optie was de MC Sport met een gekunstelde bodykit.
Ferrari Portofino
2018
Het is nog even wachten op bijzondere uitvoeringen van de Portofino, maar eigenlijk is dat niet nodig. De cashcow van Ferrari is een van de fraaiste auto’s op de markt en is een van de coolste moderne cabrio’s van het moment. Zeker in de juiste kleurstelling. De truuk is om elke rood-tint te omzeilen, evenals andere felle kleuren. Combineer het met een fraaie bruine tint voor de bekleding en je hebt een zeer stijlvolle en coole open Ferrari.
Bentley Continental GT Convertible
2019
Deze is nogal lastig. Net als de 911 is de Continental GT een enorm succes en in bepaalde kringen erg populair. Maar populair is vaak niet hetzelfde als cool. We zitten niet meer op de middelbare school. De derde iteratie van de Continental GT is echter fraaier dan ooit. De auto deelt nu zijn techniek met de Panamera in plaats van de Phaeton, iets dat je kunt zien aan de fraaie proporties. Zeker als je een chique kleur met de discreet klinkende W12 kiest, is het een onnoemelijk coole auto. Ga je toch voor een matzwarte V8 met Akrapovic-uitlaat, dan ben je af. Not cool.
Lexus LC500 Convertible
2020
De auto waarmee we zijn begonnen. De Lexus LC500 is op dit moment de coolste cabrio die je kunt kopen. Dat komt ook omdat er op dit moment nauwelijks cabrio’s gebouwd worden. Maar ook al was de markt volkomen verzadigd met cabriolets, dan nóg is de LC500 de coolste cabriolet. Het is opmerkelijk dat deze auto min of meer uit het niets kwam. Wat het meest verfrissend is, is dat Lexus alles even anders doet. Het interieur staat op een bizar hoog niveau, zonder de Duitse concurrentie na te doen. De styling is verfrissend doch fraai. En de techniek is naast zeer betrouwbaar ook nog eens uniek: een unieke, atmosferische 5.0 V8 geeft nu eenmal veel meer auditief genoegen dan een turbomotor. Niet sneller weliswaar, maar wel cooler.
Uiteraard is dit slechts een kleine greep in de categorie coolste moderne cabrio. Mocht je een model missen, laat weten in de comments welke en nog wel belangrijker: waarom die auto juist zo cool is. De beste inzending wint een chatsessie van 5 uur met @jaapiyo.
vaakbenjetebang zegt
Die 911 vind ik seriously uncool. Veel te obligaat en te vadsig en misschien wel een beetje cynisch. Een 981 Boxster Spyder, die vind ik dan weer ultiem cool. Misschien niet luxe genoeg voor dit lijstje (de Lotus Elise laat groeten), maar toch.
karhengst zegt
Precies mijn gedachten, het is de enige die niks in dit rijtje te zoeken heeft. Waarmee ik niet af wil doen aan de kwaliteiten van de wagen, want waarschijnlijk zal hij op punten de winst nog pakken ook.
Stefje zegt
Even Californication kijken en je vindt hem weer cool :)
vaakbenjetebang zegt
Daar zat toch een 964 cabrio in?
vandijkbv zegt
@vaakbenjetebang: verder in de serie een 997 en t laatste seizoen een 991 als ik mij niet vergis.
vaakbenjetebang zegt
Ik heb het einde van serie 1 geloof ik niet gehaald. Het was bij vlagen wel amusant maar ook wel erg Amerikaans en niet-verrassend. De lol was er voor mij vrij snel af. Maar een 964 is uit dat rijtje sowieso de coolste.
Loek zegt
De nieuwe DBS Volante vind ik ook erg gaaf. En de Mercedes S Cabrio, maar dan gaarne niet als S650 Maybach.
Mocht hij ooit het productiestadium gehaald hadden, dan was de Citroën C5 Airscape ook een goede kandidaat.
m54b25 zegt
@willeme, een (auto)man naar mijn hart. Mooi lijstje en je weet wat cool betekent. Wat mij betreft wordt het tijd dat er weer meer auto’s worden gekocht in de klassieke kleurstellingen die je benoemt en afbeeldt. Al dat zwart, all black’ of grijs van tegenwoordig … Niet cool.
scalvaro zegt
Werkelijk een zeer smakelijk overzicht! Eens dat die 911 een beetje buiten de boot valt. Oogt bolling terwijl de rest slank en luxueus gelijnd zijn. De Maserati is cool om langs een terras te rijden. Een keer gasgeven en alle biertjes zijn platgeslagen.
Mijn favorieten: Aston Martin, Jaguar, de Merc (mits idd in je juiste spec) en de Alpina… Ach doe ze allemaal maar!
mashell zegt
Je zei slank terwijl er een Bentley in de lijst staat… en de Aston, Jaguar en Mercedes zijn ook behoorlijk lomp. De 911 in de foto wordt gewoon verpest door de velgen.
scalvaro zegt
@mashell Bij het vorige model Bentley had ik je gelijk gegeven. Het nieuwe model is juist goed gelijnd. Ik vind de Porsche cabrios altijd zo’n hoge kont hebben. Niet charmant.
mopar70 zegt
Wat komt die 8C slecht uit de verf zeg op bovenstaande foto.
peke zegt
@mopar70: geinig, hier juist 1 van de eerste keren dat ik hebberig werd van een 8c:)
Hoe smaken kunnen verschillen :)
shibby zegt
Die Z8 ziet er echt briljant uit, met of zonder alpina…
sizedoesmatter zegt
Bella Italia!
De 8c….zucht…..
Maserati…..hijg…..
Al zou ik ook niet klagen over een Aston of Bentley…..
JanJansen zegt
Een 911 is te gewoon en een Cadillac te blebs.
Een Wiesmann roadster of een Jaguar F-Type komen eerder op mijn cool-wall.
loyalty zegt
@janjansen: klopt mee eens
kle500 zegt
@janjansen: sowieso de f-type!
moveyourmind zegt
Die LC500 is wel heel erg gaaf. Juist omdat het ‘maar’ een Lexus is. En net als bij de allereerste Lexus ooit, die de S-Klasse en alle andere auto’s in hetzelfde segment moest overtreffen lijkt het erop alsof Lexus zich bij de LC500 hetzelfde doel hebben gesteld.
Mooie is dat ze niet alleen heel veel aandacht hebben besteed aan de techniek, maar ook aan het design en niet te vergeten het interieur. Dat laatste steekt gewoon waanzinnig mooi in elkaar: alle gadgets die je maar kan bedenken, zonder dat het als een Playstation op wielen oogt. Eerder traditioneel sjiek.
vaakbenjetebang zegt
Van het niet-Playstation-interieur verwacht ik gek genoeg vooral van de Japanse fabrikanten toch wel wat. Japanners zijn natuurlijk gek op gadgets, maar ook op tradities. Op veel vlakken weten ze dat op een wonderlijke manier te combineren tot iets fraais, dus waarom ook niet juist in een auto-interieur?
jaapiyo zegt
De infotainment is itt bij die Playstation helaas grafslecht.
rob5nismo zegt
Ik weet er even zou gauw geen maar die chatsessie is toch wel pareltje van een prijs
AstonMartinDriver zegt
Mis de DBS Superleggera Volante ?
peekaas zegt
Vanaf de Maserati een leuk lijstje maar alles daarvoor zou ik mijn nekkie niet verdraaien al wandelend over de boulevard.
peke zegt
@peekaas: de z8?
Ik zou mijn nek breken denk ik
louise zegt
DBS Volante IPV DB9, verder mogen de Murcielago roadster, SLR Roadster en Scuderia Spider 16M er ook wel bij.?
corsapower zegt
Nou aircotje van mn Cascada was vandaag toch echt wel serieus cool dus die staat bij mij op nr 1 ??
giertjuh zegt
@corsapower: Cascada vind ik persoonlijk ook een zeer geslaagde cabrio
lekbak zegt
Die Jaguar heb ik altijd al bijzonder fraai gevonden. Mooier dan Aston Martins. Dat zou dan ook mijn keuze zijn, in het donkerblauw of donkergroen.
kvh87 zegt
Doe mij maar de Jag XK, die is over 10 jaar nog steeds bloedmooi!
viezefreddyw zegt
Jammer dat hij er nooit gekomen is want de Cadillac Ciel had hier prima tussen gepast. Wat een concept was dat zeg!
wimof zegt
Ben zondag ingehaald ( hij mocht 70 en ik ook)door een in Luxemburg ingeschreven Mercedes AMG GT Roadster .
Een knalgele metallic, zeer imposante verschijning, moet ik zeggen.
ouwedibbes83 zegt
@wimof: sunbeam yellow heet die kleur volgens mij, die spat er echt af!
wimof zegt
Wat je ook zag, was dat je die wagen niet voor “een” paar duizend euro’s kon kopen.
karhengst zegt
Heerlijke wagen, maar wel weer zo’n model waar het een duivels dilemma is of je nu voor de Roadster of Coupé gaat. Voor mij persoonlijk op z’n mooist in de standaarduitvoering, dus niet met het S-plus-Black-Line-BBQ pakket er op. En graag in het geel ja!
e38ossie zegt
Een ALPINA is géén getunede BMW.
mashell zegt
Klopt, het is gewoon een fabrieks BMW met een Alpina pakketje. Met wat marketing eromheen dat het een zelfstandig automerk zou zijn…
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Kunt u uw antwoord ook onderbouwen met feiten en argumenten?
willeme zegt
@e38ossie: Jawel. Grotere velgen, ander onderstel, andere motor, andere bak. Aangepaste Z8. Geweldig goed gedaan, maar het is een getunede Z8. Alpina heeft een fabrieksstatus, maar de auto is niets meer of minder dan een aangepaste Z8.
tge2 zegt
De Lexus heeft mijn absolute voorkeur uit dit rijtje. Wat een prachtig ding!
MaartenD zegt
Mooi lijstje op de Ferrari na
kitt2000 zegt
Het kan me he-le-maal niks schelen wat een ander als cool of uncool bestempeld. We leven in een vrij land en iedereen mag lekker zelf bepalen wat hij/zij cool vindt of niet. Een cabrio zou ik kiezen vanwege het plezier in het open rijden. De zon is echt in elke cabrio hetzelfde. Het maakt niet uit of je een motorblok hebt met 4 of 40 cylinders, boven de 100 km/h is het lawaai van de wind, banden, andere herriemakers op de weg etc. gewoonweg vervelend. Lekker open rijden doe je binnendoor, rustig over binnenwegen. Je neemt de tijd om van het landschap te genieten en de omgeving in je op te nemen. Stoppen bij bezienswaardigheden of om een nieuw cafeetje te ontdekken. Open rijden is echt wel iets anders. Motorrijders hoef ik niks uit te leggen. De beleving is compleet anders wanneer je je dakloos voortbeweegt op prettige snelheden. Fijn muziekje op en helemaal mooi als je het kan delen met plezierig gezelschap dat het open rijden ook kan waarderen. Geloof me, dan maken pk’s, logo’s, cylinders, exotisch leer, flamboyante houtsoorten en meer van dat soort ongein helemaal niks meer uit. Begrijp me niet verkeerd heh, ik ben een echte auto- en motorliefhebber, petrolhead die opgegroeid is met de beste jaren van Top Gear. Open rijden gaat voor mij om hele andere dingen die veel meer de moeite waard zijn dan de auto zelf. Ben je te veel met de auto bezig, mis je de essentie van de schoonheid om je heen. Ik kan in elke cabrio genieten van die schoonheid, zolang de auto me niet afleidt door mankementen etc.
karhengst zegt
Ik zag bij de dealer vanochtend nog een T-Roc CC staan (of hoe ze die badkuip ook mogen noemen). Neem jij die, pak ik de Jag ;)
Ik snap je punt volledig, maar het heeft echt wel wat op een mooie wagen af te mogen lopen en te weten dat deze ook te genieten is wanneer het regent. En een mooi klinkende V8 bij het optrekken is natuurlijk ook genieten, daarvoor hoef je hem echt niet de begrenzer in te jagen. Maar wat weet ik, ik ben nog aan het sparen en dromen.
fastforward zegt
De Portofino is de eerste coole Ferrari in tijden. De Z8 blijf ik heel fraai vinden. Een klassieker.
meetsysteem zegt
De Bentley in mooi groen. Comfort matters..
bpc zegt
Een 9-3 cabrio ?
edward330d zegt
@bpc: u hebt blijkbaar de titel van het onderwerp niet helemaal goed begrepen?. ?
Richmond zegt
Bentley azure en de eerste jaguar xk. En een 504 cabrio
Edge zegt
@benja01: 504 Cabrio? Prachtige auto, maar toch niet iets wat ik ook maar enigszins modern zou nomen.
Richmond zegt
@Edge: nee ok, was ff niet aan het opletten. Maar hier zitten auto’s bij van een periode van 18 jaar. Tot wanneer is het modern?
wceend zegt
Staat in het artikel
scrmeagle zegt
Vandaag een tourtje maken met een Wiesmann M4 Roadster Ben erg benieuwd!
Robert zegt
Ik had eigenlijk wel wat Nederlandse glorie verwacht in het lijstje:
Spyker C8 Cabriolet
Donkervoort D8 GTO
…en dan zullen we de Burton en de Mega Tjaffer maar even buiten beschouwing laten ?
Dutchdriftking zegt
We slingeren Autoscout weer aan….
koeberg zegt
> Meer dan voldoende vermogen
Vanwaar deze eis? De bedoeling is toch om met 5 km/u over de boulevard te flaneren?
(en op weg naar de boulevard staat er toch file dus dan spreek je dat vermogen ook niet aan)
Boomer zegt
Persoonlijk vind ik de Ka Cabrio veel cooler dan alle bovenstaande. Het is namelijk precies waar het om draait, lekker geinig karretje wat prima rijdt en stuurt, simpel handmatig dakkie waardoor hij niet loodzwaar wordt en styling die in mijn ogen weinig tot niet dateert. En voor 1/10de van de prijzen van bovenstaande
Groninger zegt
“zodat jij precies de goede auto onder de bips hebt om te flaneren over de chique boulevards en te toeteren naar de olijke poppekes” ? ik lig dubbel.
frederik zegt
Dat flaneren over de boulevard kan me gestolen worden, doe mij maar een niet al te opzichtige cabrio met mooi geluid en goede rij-eigenschappen voor de binnenwegen. Bijvoorbeeld een Z4 met zescilinder of een 996 C2 met handbak.