De 15 mooiste Ferrari 250’s op Autojunk

Auteur: , 36 Reacties

De Ferrari 250 is een legendarisch klassieker. Van niet één andere Ferrari werden zoveel varianten gebouwd. We verzamelde de mooiste Ferrari 250 spots bij elkaar.

De Ferrari 250 werd gebouwd tussen 1952 en 1964 en heeft zijn naam te danken aan de cilinderinhoud. Die was 2953 cc verdeeld over 12 cilinders. Van de Ferrari 250 bestaan ongeveer 25 varianten. Coupé of cabrio, voor op de weg en voor op het circuit.

Het meest bekende model is misschien wel de 250 GTO, dat staat voor ‘Gran Turismo Omologato’, oftewel gehomologeerd voor de FIA Group 3 Grand Touring Car races. De 250 GTO is tevens de duurste auto ter wereld. Een andere zeer succesvolle racer van Ferrari, was de 250 Testa Rossa. Deze won onder andere drie keer de Le Mans.

Op de openbare weg is de kans het grootst dat je een 250 GTE tegenkomt, daar zijn tenslotte de meeste van gemaakt. Ongeveer 1000 stuks. De 250 GTE was Ferrari’s eerste vierzitter die in grote aantallen werd geproduceerd en stond op een lange wielbasis. Maar ook een ingekorte wielbasis met slechts twee zitplaatsen stond op het programma. Die heet op z’n Italiaans ‘passo corto’. De korte wielbasis zorgde voor betere handling. De 250 GT passo corto was tevens de eerste Ferrari met standaard schijfremmen.

Uiteraard kon je ook met dak open genieten, dan had je een spyder of cabriolet. Eveneens leverbaar in tich soorten en maten maar de bekendste was wel de 250 GT California Spyder.

Onder de naam ‘Lusso‘ werd een door Scaglietti gebouwde fastback achtige 250 GT verkocht. Daarnaast maakte Ferrari onderscheid tussen versies voor Europa en Amerika. Het verschil zat hem voornamelijk in de prijs, die in Europa een stukje lager lag.

Dit zijn nog lang niet alle varianten, want Ferrari was er al zeer vroeg bij met vullen van niches. Op autojunk is in de loop der jaren een prachtige verzameling aan Ferrari 250 spots geüpload, de 15 mooiste spots check je in de gallery.



36 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
De SWB blijft het mooist en de GTO het bruutst.
@norge: En de Lusso dan?!

Daar zou ik serieus een moord voor willen doen.
@exotic: De Lusso is prachtig, maar ik vind de SWB meer sportauto om te zien.
Wat mij betreft de Lusso, toch wel de meest stijlvolle 250, ook de 250 TR laat mijn klokje sneller tikken. De 250GTO ook maar die keuze zou mij toch te simpel zijn.
Tijd voor een persoonlijke top 3
1 Lusso
2 Testa Rossa
3 GTO
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Blijven gave auto’s, doe mij maar een spyder.
Mooie foto’s! Laatste is overigens een 330GT.
@ferrari250gto: Ho, zat er helemaal naast.. Klopt wel.
@ferrari250gto: Klopt wel inderdaad. Is een 250 Testa Rossa (niet te verwarren met dat eighties gedrocht de Testarossa)…
@henrie: HO EENS EVEN! 250 TR klopt maar DE enige echte Testarossa lelijk? Schandelijk dit.
@ferrari250gto: Tja, ik heb dat nooit een mooie auto gevonden. Deze 250 Testa Rossa wel, maar de Testarossa niet. Vind ‘m te lomp, te hoekig en te breed, vooral van achter gezien…
@henrie: De Testarossa heeft een hoog ‘love it or hate it’-gehalte. Wij zitten duidelijk allebei aan een andere kant ;)
@henrie: Klopt niet, is een replica
@kliniclown: …van een 250 Testa Rossa… Lekker belangrijk dat het een replica is en geen echte. Dat ziet geen hond op zo’n fotootje…
@henrie: blijkbaar wel
Zonde dat bij de artikelfoto geen logo in de grill zit..
Lusso, of zo’n GTO van enkele dagen terug
“De Ferrari 250 werd gebouwd tussen 1952 en 1964 en heeft zijn naam te danken aan de cilinderinhoud. Die was 2953 cc verdeeld over 12 cilinders.”

Nou, die moet je toch nog even uitleggen. Hoe is de naam ‘250’ afgeleid van een cilinderinhoud van 2953cc? We denken de 9 even weg en veranderen de 3 in een 0, zoiets?
@henrie:
Het slaat op de inhoud per cilinder, 12X250cc is 3 liter.
Ferrari heeft dat jaren zo gedaan.
@henrie: 2953 is ongeveer 3 liter. Otw 3000 cc, 3000/12 cilinders is… juist.
@ferrarithijs:
= 246. Dus een 250 blijkt ‘slechts’ een Dino te zijn. Wat jammer.
@Supreem: Nouja, bij de Dino staat 246 weer voor een 2,4 liter v6 :D
@henrie: “Die was 2953 cc verdeeld over 12 cilinders” ongeveer 250cc per cilinder :)
@MrBrown & @ferrarithijs: Ah, duidelijk… Beetje ver gezocht wel, maar ok…
@MrBrown De ‘SWB’ op de 2e foto en de ‘California’ op de 4e zijn beide replica’s.
@ferrarithijs: Het is inderdaad een replica op de 2de foto, maar wel op basis van een Ferrari 250 GTE ;)
@raoulkroes: Klopt, maar heiligschennis hoort niet in een top 15 lijstje :P
@ferrarithijs: Jawel hoort er wel in! Is namelijk mijn foto haha
@raoulkroes: Ooh, dan wel natuurlijk! Mooie foto’s trouwens
@ferrarithijs: Die SWB is geen replica! Er zit een lang verhaal aan de auto vast en dat zal ik je besparen maar de conclusie van het verhaal is dat het GEEN replica is maar een later gebouwde auto bestaande uit originele SWB onderdelen EN een ECHT SWB chassis nummer.
Doe mij maar iets waarin ik zonder dak van die 250cc/cilinder kan genieten! :-)
In 1 woord: mooi!
Het blijft er knullig uitzien hoor, zo’n verbouwde Corvette opnemen in een lijst met mooiste Ferrari 250’s op Autojunk.
Nr 4 is inderdaad een verbouwde Corvette. Niks moois aan!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).