De 6 goedkoopste auto’s met 4WD op een rij

Auteur: , 39 Reacties

Wel zo handig met dit weer!

Suzuki Jimny

Iedereen die vandaag naar buiten (of het journaal) gekeken heeft weet het: het is weer ouderwets winterweer! Dat betekent automatisch dat bijna iedereen ontregeld is en het hele land vol staat met files, ondanks dat het KNMI en andere instellingen aanraden om vooral lekker thuis te blijven. Dat is begrijpelijk: het zijn niet de ideale weersomstandigheden om met de auto erop uit te gaan. Alhoewel @Jaapiyo bij de plaatselijke snackbar driftjes laat zien met zijn achterwielaandrijver.

Dit zijn de weersomstandigheden waar een auto met vierwielaandrijving wel iets beter uit de voeten kan. Maar ja, auto’s met aandrijving op alle wielen zijn vaak erg duur. Wat zijn eigenlijk de opties als je per se vierwielaandrijving wil hebben voor zo weinig mogelijk geld? Team Autoblog zocht het voor u uit. Dit zijn de 6 meest voordelige auto’s met allradantrieb:

Suzuki Vitara 1.6 Allgrip High Executive (LY)
€ 29.559
Vroeger was de Vitara een raszuivere terreinauto. Tegenwoordig is het een raszuivere crossover, het type auto waar @CasperH niet al te gek op is, getuige dit artikel. Maar het is niet alleen maar een stoer uiterlijk, dankzij de bodemspeling en vierwielaandrijving kun je net even wat verder komen. De hoge prijs komt mede door de C02-taks. Vierwielaandrijving is nu eenmaal minder zuinig en de atmosferische 1.6 is op papier ook vrij dorstig. De 1.4 BoosterJet met Allgrip is nauwelijks duurder.

Suzuki Vitara

Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI Crystal 4WD
€ 29.444
Ssangyongs waren in het verleden noeste werkpaarden, denk aan de Musso en Korando. Dat type auto verkoopt nu eenmaal niet meer zo goed, dus is ook Ssangyong overgegaan op de crossover. Blegh. Vierwielaandrijving is alleen mogelijk op de variant met 1.6 dieselmotor met 300 bruikbare Newtonmeters en een handgeschakelde zesbak.

Ssangyong Tivoli

Suzuki Jimny Metal Top Exclusive (JB43)
€ 27.228
Een oudgediende, die Jimny. De kleine Suzuki is alweer 20 jaar in productie. Laat je niet misleiden door de guitige looks van de Jimny. Dit is een raszuiver terreinwagentje met een ladderchassis, inschakelbare vierwielaandrijving, lage gearing en flinke bodemspeling. Omdat het een echte terreinauto is met atmosferische motor, braakt de 1.3 er per kilometer 162 gram CO2 gemiddeld per kilometer uit. Vandaar de hoge prijs.

Suzuki Jimny

Subaru Impreza 1.6i Pure
€ 26.792
Ook Impreza’s zijn vaak veel te duur. Met de gloednieuwe valt dat eigenlijk erg mee, want geen een fabrikant levert een C-segment hatchback met vierwielaandrijving onder de 30 mille. Het is een Subaru, dus je hebt de beschikking over permanente vierwielaandrijving, niet een systeem met een haldex koppeling. De 1.6 boxermotor is altijd gekoppeld aan een CVT-automaat. Met 115 pk (en slechts 150 Nm) is het helaas niet een snelle sprinter: 12,4 seconden naar de 100 km/h.

Subaru Impreza

Dacia Duster TCe 125 4×4 Robust
€ 21.190
Nu komen we bij de echte prijspakker, de Dacia Duster! Het is eigenlijk helemaal niet zo’n slechte aanbieding. Voor 22 mille heb je 125 pk (uit een dikke 1.2), vierwielaandrijving, een stoer uiterlijk en dus vierwielaandrijving. Het is geen luxe auto, want cruise control zit er bijvoorbeeld niet op, net als airco. Maar in de winter heb je meer aan 4WD dan een airco, toch?

Dacia Duster

Suzuki Ignis 1.2 Allgrip Select (FF21S)
€ 17.672
Dit is de allergoedkoopste auto met AWD. Eigenlijk is het een heel erg leuk autootje, deze Ignis. Ten eerste het uiterlijk, met name de achterkant doet denken aan de SC100 “Whizzkid’ uit 1978. De 1.2 viercilinder zestienklepper is zo’n typisch Japans naaimachientje, geheel ‘turboloos’ ook. Dan is 90 pk eigenlijk heel verdienstelijk. Vergeet niet dat een Ignis nog geen 800 kg weegt. Super compleet is zo’n basis-Ignis natuurlijk niet, maar een aircootje zit er wel op, evenals kekke lichtmetalen velgen.

Suzuki Ignis

UPDATE 13-12-2017: door Fiat Nederland werden we gewezen op de Fiat Panda Cross, ter waarde van € 19.995. Er zijn wat wisselende berichten over de beschikbaarheid van deze auto, maar het is misschien wel de grondlegger van het segment en die mag uiteraard niet ontbreken in dit lijstje! Zowel de Panda 4×4 als de Panda Cross hebben vierwielaandrijving. Bij die laatste krijg je dan een 90 pk sterke tweecilinder met turbo, goed voor 90 gezonde pk’s met een geluid dat je uit duizenden herkent. Omdat het een ‘Cross‘ is, ziet de Panda er meteen lekker stoer uit met grotere bumpers, dikke grille en antraciete velgen. Veel kans dat je in de blubber een stukje verder komt dan de grote, zware premium-SUV’s.

Fiat Panda



39 reacties

Geen Lada 4×4?
@victornator95: op Gele platen komt er 33k bpm bovenop. De reden waarom ze ook niet meer te koop zijn. Mocht je er een willen moet je hem importeren…
@henkhupelschoten: good to know, thnx!
Met dit weer: Een Jimny. Of als t Europees moet: de Duster
@toyotafortuner: De Jimny is ook nog de enige echte terreinwagen volgens het oude recept. Niet alleen uit dit lijstje, maar in het algemeen (nu dat de Defender is gestopt)
Toch de Ignis van m’n vrouw inruilen op een nieuwe.
Die ignis lijkt wel zo’n brommobiel.
@jmeverts: inderdaad, pas geleden stond er 1 naast me voorgesorteerd om de snelweg op te gaan. Ik heb serieus de bestuurster gewaarschuwd dat ze niet met een brommobiel de snelweg op moest gaan rijden…. Ik zag toen ik wegreed pas dat er kentekenplaten op zaten..
@jmeverts: zo rijdt het ook kan ik zeggen als ex suzuki werknemer, alleen dan met genoeg gang om de snelweg op te mogen…
@jmeverts: zeldzaam lelijk ook. Zo’n ding wat je diep vanbinnen wilt omduwen als je ‘m ziet.
Lada niva!
Uhum… fiat panda 4×4??? Niet beschikbaar op de site maar nog steeds bestelbaar bij de fiat garage.
@henkhupelschoten: de Panda 4×4 is nèt uit het leveringsprogramma gehaald, anders had ‘ie er zeker er bij gestaan ;-)
@willeme: De Cross is gewoon leverbaar toch? Ook op de website met configurator en al. https://www.fiat.nl/panda/panda-cross-configurator/#/version
Doe maar een 2de hands A6 Allroad voor 20k.
@honeyhanger: ja heerlijk, ‘t jaar daarop gelijk 10 rooitjes onderhoud erbij. 🙊👍🏻
@jaspervdwinden: ja als je zo’n sukkel bent die z’n tweedehandsje naar de dealer brengt wel ja. Als je een echte kerel bent en gewoon zelf sleutelt is het prima te doen.
@bender: gaat erom dat het gewoon een hele dure auto is. Met dure onderdelen. Zelf sleutelen heb ik geen tijd voor, geen zin in en zou ik ook niet kunnen. Denk dat er wel meer mensen zijn met die gedachte.
@jaspervdwinden: Bij mij zal zelfs een Volvo hopeloos onbetrouwbaar worden als ik het onderhoud voor een deel zelf zou doen.
@dieselkameel: wat zijn we ook eigenlijk sukkels he… 😂
@jaspervdwinden: Ach daar zijn mensen voor opgeleid, ik vind techniek interessant, maar ben gezegend met 2 linker handen. Dingen slopen is meer een kwaliteit
Die nieuwe Suzuki Ignis zie je best al vaak rijden trouwens, geinig karretje voor de stad enz.
Ik was toch wel blij met mijn 4×4 vandaag. In RWD kon ik de straat nauwelijks uitkomen met 4×4 ingeschakeld was het nog wel te doen. Hoewel ik na vandaag toch weer begin na te denken over de aanschaf van een andere band voor de auto.

Trouwens, in de titel spreken jullie over 4WD, in het artikel worden een aantal auto’s met AWD genoemd, daar zit toch wel verschil in.
@robert110: well verschil dan? 4WD, AWD, 4×4, same same
@audirs3: volgens mij is AWD altijd vierwielaangedreven (Subaru, quattro A4 e.v.), en 4wd niet per se.
Panda 4×4?
@thesis: is al besproken, die schijnt niet meer leverbaar te zijn. Was wel de prijspakker van nog geen 20k.
Ignis met AWD onder de 800kg? Lijkt me sterk.
@harrie: klopt die weegt 870 kg.
Mercedes G-Klasse!
@mercedesw140: die viel qua prijs nèt buiten de top 5…
Die jimny blijft toch wel een toppertje!
Bij veel geld: een 4Matic G500. Bij dom stampen door bergen en het platteland: de Dacia, maar dan met airco.
De meeste van deze dingen noem ik dan ook geen auto’s maar dozen op wielen die toevallig vier wiel aangedreven zijn.
Doe mij maar een S4 B5, B8 mag ook maar die zijn nog wat duurder. Lang leve quattro in de sneeuw
Subaru!. De rest is onderhouds gevoelige troep en/of veel te duur.
Als mensen gewoon al zouden stoppen met 245 breed onder hun 115 pk dieseltje te leggen, zouden de meeste problemen al opgelost zijn. Je hebt helemaal geen 4×4 nodig in Nederland of België.
Gewoon verplichten die AWD, snap niet waarom je ooit voor 2WD zou kiezen… :/
Ik ben heel tevreden met mijn Swift 4×4. Ook van Suzuki!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).