Kun je maximaal genieten van je trackdays!
Er zijn erg veel verschillende uitvoeringen van de Mercedes-AMG GT. Volgens Mercedes zelf stond de teller op 15, als we de raceauto’s en de 4-Door Coupé (what’s in a name?) meerekenen. Vanaf nú staat de teller echter op 16, want AMG trekt het doek van de Mercedes-AMG GT R Roadster!
Ondanks dat de combinatie nieuw is, is de hardware dat natuurlijk niet. Mercedes heeft de Roadster variant (R190 voor intimi) gekoppeld aan de techniek van de AMG-GT R Coupé. Dat betekent een 4.0 V8 Biturbo motor die goed is voor 585 pk bij 6.250 toeren en 700 Nm tussen 2.100 en 5.500 toeren. Wel is de GT R in Roadster-trim ietsje langzamer dan de coupé. De auto sprint in 3,7 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 317 km/u. Daarmee geeft de GT R Roadster 0,1 seconde en 1 km/u toe op de coupé. De Roadster is met 1.710 kg precies 80 kg zwaarder dan de coupé.
Om de boel op tijd tot stilstand te brengen zitten er standaard geventileerde en geperforeerde remschijven onder (390 mm voor, 360 mm achter). Optioneel kun je kiezen voor keramische schijven (402 mm voor en 360 mm achter). Deze stoppen niet alleen beter, maar zijn ook nog eens 15 kg lichter. In tegenstelling tot Porsche zijn de gele remklauwen de standaard remmen, de keramische items zijn brons gekleurd.
Er kan gekozen uit diverse rijmodi. Mercedes-AMG heeft zijn huiswerk goed gedaan, want ze raden aan om níet de hardste stand te kiezen voor de Nordschleife. Die hardste stand (Sport+) kun je het beste gebruiken op circuits met een snaarstrakke laag asfalt. De GT R Roadster staat op Michelin Pilot Sport Cup 2 banden in de maar 275/35 ZR 19 aan de voorkant en 325/30 ZR 20 op de achteras. Verwacht een zeer innige relatie met de lokale KiwkFit op te bouwen.
In totaal gaat AMG 750 exemplaren van de GT R Roadster bouwen. De auto maakt zijn debuut op de Salon van Genéve.
Meer zien? In deze video rijdt @CasperH met diverse uitvoeringen van de AMG GT!
In deze kleurencombinatie vind ik het echt een heel erg mooie auto. Maar het ding word wel uitgemolken zeg.
Porsche, kom maar door met die GT3 Cabrio
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Op de een of andere manier vind ik het een raar gezicht, zo’n spoiler op een cabrio.
@tvklarenbosch: was ook mijn eerste gedachte. Zonder spoiler is tie mooier
@tvklarenbosch: Ja precies, spoiler eraf en hij is perfect
@mvdd: helemaal mee eens
Pracht machine alleen die winkelwagen hendel achterop mag eraf, tenzij je het voor 50 ct meekrijgt ?
Vet, gele remschijven. ;)
@el-loco: schijven nog wel ?
Schitterende Auto die kleur is ook mooi.
Maar 2 dingen een sneeuwschuiver achter op een auto is nutteloos zeker op een cabrio.
Weet iemand wat dat lichtbalkje onder het 3de remlicht doet?
@tortuga: da’s de achteruitrijverlichting.
Past totaal niet in deze milieu vriendelijke en suffe suv tijd – heerlijk… wat een apparaat. ✌?
Ik denk liever de GT-C roadster.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wel een hele mooie uitvoering. En natuurlijk handig om net als Porsche eindeloos veel uitvoeringen te leveren. Zo blijft de auto in het nieuws komen en is er voor iedereen een juiste uitvoering.
Schmee zal zijn coupé vast wel inruilen voor deze cabrio
@rike: Gaat hij toch gewoon even financieren net zoals die andere auto’s van hem….solid investment ;)
@ottosk: Precies, deze kan er dan ook wel bij
Ik wacht graag op nr. 17, een GT R Roadster zónder die lelijke taartschep.
Door die spoiler krijg ik z’n Need For Speed vibe.
Haal er maar af
Zo is die wel perfect!