• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Cobra Jet is Ford’s tegengif voor de Dodge Demon

Auteur: jaapiyo, gepost 18 april 2018 om 11:02 – 12 Reacties

Cobra-Jet


Als je met deze Mustang door Rotterdam rolt, wordt ‘ie waarschijnlijk aangehouden voor sissen naar vrouwen.

Er zijn zoveel speciale Mustangs dat het makkelijk is om de tel kwijt te raken, maar dit jaar markeert wederom een mooi jubileum in de geschiedenis van Ford’s Pony Car. Het is namelijk vijftig jaar geleden dat Ford met de originele Cobra Jet op de proppen kwam, een 7.0 liter (428 cubic inches) grote krachtbron die zijn concurrenten vermorzelde op de dragstrip.

Cobra-Jet

Dezer dagen wordt Ford echter zelf vermorzeld op de dragstrip. Dodge heeft met de Demon een bizar apparaat neergezet waardoor zelfs wij Europeanen enig enthousiasme ontwikkelen voor dragracen. Dat kan men zich bij de Blue Oval uiteraard niet over de kant laten gaan. Zodoende grijpt Ford het jubileum van de Cobra Jet aan om met een nieuwe versie op de markt te komen die alle demonen verjaagt.

Om dit te bewerkstelligen beukt Ford Performance ontzettend veel power uit de glorieus klinkende (rijtest) 5.2 liter grote flat-plane Coyote-V8. Hoeveel power precies is echter nog niet bekend. Wel moet de auto de kwartmijl kunnen afleggen in 8,5 seconde, wat een onvoorstelbare seconde sneller is dan de Dodge Demon. Dit doel kan je niet alleen bereiken met een bak pk’s, daarom wordt de Cobra Jet uitgerust met wielen van Weld Racing Wheels en de achterwielophanging compleet herzien.

De nieuwe generatie Mustang (rijtest) heeft namelijk voor het eerst in de geschiedenis van de ‘Stang onafhankelijk achterwielophanging. Alle serieuze moderne auto’s hebben dat al decennia, maar binnen de Mustang-community was deze switch wel een dingetje. Hoewel de nieuwe setup namelijk een technisch ‘hoogwaardigere’ oplossing is die veel voordelen biedt qua rijgedrag, wordt onder dragrace-liefhebbers de starre achteras van de vorige generaties gezien als de heilige graal. Speciaal voor de Cobra Jet brengt Ford deze ouderwetse setup nu terug naar de nieuwe generatie Mustang.

En dat terwijl er maar 68 van gemaakt zullen worden! De auto’s zullen standaard uitgerust worden met een door de NHRA (National Hot Rod Association) goedgekeurde rolkooi en door de FIA goedgekeurde racestoelen van Racetech. Qua exterieurkleur kan je voor alles kiezen wat je zelf wilt, zolang het maar Race Red of Oxford White is. De prijs is nog niet bekend, maar gezien de specs en het gelimiteerde karakter van de auto zal deze vast niet mals zijn. We gokken dat de Demon wat dat betreft een koopje blijft, maar ja, die zal dus niet meer de snelste zijn in een rechte lijn.

Ook interessant!

  • Ford Mustang Shelby GT500 rijtest
    Ford Mustang Shelby GT500 rijtest video
  • Video: Mustang-rijder doet powerslide, maar dan..
    Video: Mustang-rijder doet powerslide, maar dan..
  • Een Ford Mustang als lesauto, hoe vet is dat?
    Een Ford Mustang als lesauto, hoe vet is dat?
  • Nieuwe Ford Mustang maakt gelijk debuut als brute GT3 racer

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

cobra, cobra-jet, dragrace, Ford, mustang

Vorig bericht: « Mercedes A-Klasse (2018): rijtest en video
Volgend bericht: Dit zijn BMW’s nieuwe digitale snelheidsmeters »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    18 april 2018 om 11:19

    8,5 sec !!

    Dameskappers kunnen het beter bij Lamborghini houden ofzo ..

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      18 april 2018 om 12:36

      @lincoln: Je bent er zo van onder de indruk dat je zelfs je puntjes (half) vergeten bent!

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      18 april 2018 om 14:48

      @lincoln: Tja, maar die damerskappers hebben auto’s die tenminste nog de bocht om kunnen, dat zul je van deze Ford niet kunnen zeggen met z’n sneue drag-meuk-voor-op-de-openbare-weg…

      Login om te reageren
  2. escort77 zegt

    18 april 2018 om 11:39

    Cobra Jet, dus daar komt sowieso nog 50 euro bij voor de velgen?

    (Sorry, kon deze inkopper niet laten liggen)

    Login om te reageren
  3. BmwMPower zegt

    18 april 2018 om 11:56

    Serieus gaaf hoor, ben wel fan van die nieuwe snelle dragsters in ‘normale trim’.
    Dit kan alleen in Amerika!

    Login om te reageren
    • jaso013 zegt

      18 april 2018 om 12:30

      @BmwMPower: dit kan ook in NL. Als je 2,5 ton voor een Mustang over hebt.

      Login om te reageren
  4. E34M5Touring zegt

    18 april 2018 om 12:35

    Is deze dan ook straatlegaal? Een volle seconde is niet mis. Freiburger’s F Bomb Camaro doet ongeveer dezelfde tijd maar die heeft ruim 1200pk en is eigenlijk een full dragster met nog net een kenteken. Dat vind ik wel de charme van de Demon namelijk. Als je alle opties meebestelt kun je hem gewoon als daily gebruiken.

    Login om te reageren
  5. iphonistvongates zegt

    18 april 2018 om 14:13

    Is er al meer info over de aanstaande Shelby Mustang GT500 met 750PK? Graag de versie mét handbak en niet-rokers versie. Ohhhh en ZONDER Apple CarPlay aub!

    Login om te reageren
  6. rrvliet zegt

    18 april 2018 om 16:10

    De new edge mustang had ook al onafhankelijke achterwielophanging, dit is dus niet de eerste grneratie met deze technologie. Zoek b.v. even de Terminator Cobra op, vetste new edge mustang by far.

    Login om te reageren
  7. Gulli zegt

    19 april 2018 om 07:35

    Als ze bij Ford ballen hadden gehad hadden ze hem The Exorcist genoemd!

    Login om te reageren
    • boss1 zegt

      19 april 2018 om 09:13

      @gulli: inderdaad dat zou de beste naam zijn

      Login om te reageren
  8. ikleesookoverautos zegt

    19 april 2018 om 13:19

    Waarom maken ze er maar zo weinig van? Of is die Demon ook gelimiteerd?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North