Dit is de volledige elektrische Kia Niro

Auteur: , 34 Reacties

Het volgende hoofdstuk in de Koreaanse opkomst van elektrische modellen.

De Kia Niro (rijtest) is ondertussen alweer twee jaar onder ons en is niet compleet onsuccesvol gebleken. Dat heeft uiteraard te maken met het feit dat de Niro altijd al een vrij groene auto is geweest, omdat hij enkel verkrijgbaar is met hybridemotoren. Later kwam daar ook een plug-in hybride bij. Een volledig elektrische Niro was er nog niet.

Voor volledig elektrische modellen moest je bij zustermerk Hyundai aankloppen. Met de Ioniq en de recent onthulde Kona Electric wordt elektrisch rijden steeds goedkoper en dus bereikbaarder. Vanaf nu hoeft de trouwe Kia-rijder niet van merk te wisselen, of te emigreren om een Soul EV te bemachtigen, om hier aan mee te doen: ontmoet de Niro EV.

Wie hoopte op styling vergelijkbaar met de eerdergenoemde Niro EV Concept komt bedrogen uit: de echte Niro EV zit dichter bij zijn half-elektrische broer. De volledig elektrische versie is te herkennen aan een dichte grille, nieuwe dagrijverlichting in de bumper en aerodynamische velgen. Wat betreft specificaties is er nog niet veel bekend, behalve dat er twee accupakketten komen: een instapper met 39.2 kWh en topmodel met 64 kWh. Met het 39.2 kWh accupakket kom je 300 kilometer ver. Het accupakket van 64 kWh is goed voor een bereik van 450 kilometer.

Momenteel is de Niro EV te aanschouwen op de International Electric Vehicle Expo in Zuid-Korea. Prijzen en verdere specificaties zijn nog niet bekend.



34 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ik gok op 45 mille voor de 39kWh versie en 51 voor de 63 kWh.. flink prijzig maar wel een aardige auto zo’n Niro
@w0o0dy: ik gok een gele met blauwe piemels erop. Lelijke auto’s zijn het!
Kia heeft, naast deze nieuwe Niro, reeds een volledig elektrische Soul in haar gamma!
@pieterdc: vandaag nog wat over gelezen, gek dat ik er niet aan dacht ;)
@720s: Ik heb er enige tijd geleden mee gereden en was positief onder de indruk!
@pieterdc: Kia verrast sowieso de laatste tijd. Het begint stiekem best een cool merk te worden.
@720s: Hou het dan maar geheim!
@720s: Wat je zegt. Ik liep met mevrouw Von Klausenburg laatst door de stad. Eenmaal terug bij de auto stond er een Kia naast ons. “Wat vind je daarvan?” Het Antwoord Zal Je Verbazen!
Ze vond het een zeer mooi vehikel. “De Benz maar inruilen dan?” Daar moest ze nog niet aan denken.
@vonklausenburg: Ook ik reed altijd ‘de duurdere merken’. Tot ik 7 jaar geleden voor de zoveelste keer een onverwachte reparatie kreeg en mijn vrouw zei: ‘En nu wil ik alleen nog maar een auto met zolang mogelijk garantie. En dat was dus Kia. En sindsdien rij ik Kia. Nu in een Sorento. Helemaal niks mis mee! En heerlijk ontspannend met die 7 jaar volledige garantie. Dus laat haar maar eens in die auto rijden. Enige nadeel (als je dit belangrijk vindt): hij heeft geen ster, geen 5 ringen of een blauw/wit embleem.
@ruud1954:len hij heeft geen schoonheid..
@gasskaas: Kwestie van smaak. Maar die dichte grille doen hem inderdaad geen goed.
Dus ook Kia kan zich in z’n handjes klappen dat Tesla vandaag even opnieuw 2 miljard door z’n neus geboord krijgt.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Deze auto’s zijn echt zóóóó traag… geen Tesla specs iig.
@alcantara: Geen enkele EV heeft zulke specs. Alleen Jaguar komt in de buurt, later dit jaar. Maar zo’n crossover hok moet ook eerst flink in de toeren schieten wil het een beetje vooruit gaan. Imo is een elektrische aandrijflijn in zulke auto’s een verademing.
Tesla Model Y komt dus rijkelijk te laat…
@AutomotiveDesigner: ondanks dat je gelijk hebt heeft dat niets met de Niro te maken. De Y wordt een maatje groter.

Zo is deze Niro te klein om 3 kinderen op de achterbank te vervoeren.
@flutterby: eer dat je met een Tesla Model Y je 3 kinderen kunt vervoeren zijn deze al volwassen en bij jij waarschijnlijk zelf al over grootouder
Kia zelf heeft het op haar website over een range van 500 kilometer:

http://www.kia.com/nl/modellen/niro-ev/ontdekken/

Al zou dat in de praktijk een honderd kilometer minder zijn is dat nog steeds ruim voldoende.
@moveyourmind: Geinig. Op de website staat die in pikke donker. Je ziet alleen de koplampen. Ik snap waarom…
@brutaalaapje: Nou je het zegt, was me nog niet eens opgevallen.

Stom, maar heb ik vaker, kijk altijd eerst naar de koplampen en vergeet dan soms dat er nog meer is.
Leuke auto voor Opa. Je moet toch volslagen gek zijn om zo n electrisch hok te kopen! Er gaat van mij geen enkele euro in deze electrische troep. Geen rij Emotie dan ook geen knaken!
@willemveenstra: Alsof in zo’n vergelijkbaar crossover hok met een 1.3 schraapmotor emotie zit. Een elektrische aandrijflijn is het beste wat dit segment kan overkomen, wat betreft rij eigenschappen etc.
Goed bezig! Gewoon doen. Doen ze beter dan de Duitsers.
De titel van dit artikel is “De Kia Niro EV maakt stekkeren bereikbaar”, de laatste zin “Prijzen en verdere specificaties zijn nog niet bekend”. Ben ik de enige die dat een vreemde combinatie vindt?
@jelmer: kijkend naar Hyundai/Kia’s strategie gaat een auto uit deze klasse relatief goedkoop worden.
@jelmer. Nope ik had hetzelfde. Hoezo bereikbaar? Ik verwachtte een prijs van onder de 30 k met beschaafde specs.
@mvdoesel: deze auto’s worden geleased. Leasebedrag is laag en bijtelling ook.
@sjonniedeluxe niet iedereen leased sterker nog 90 % leased niet. Het zou fijn zijn als er een auto op de markt kwam die niet op leasemarkt gericht is. Ik kon de afgelopen jaren al amper meer een echte auto kopen. Voor de particulier is een schraapdiesel niets. Voor de particulier moet het heel blijven.
@mvdoesel: ja snap ik, maar dat elektrisch alleen interessant is voor lease komt meer door onze overheid
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@e34m5touring: scherp
@hollandbest: ja ik schaam me best wel een beetje ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).