• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe Phantom lekt uit als olie uit een oude Rolls

Auteur: jaapiyo, gepost 18 juli 2017 om 11:53 – 44 Reacties

gelekt


Het plaatje is een beetje scheef, maar dit zijn naar verluidt de eerste beelden van de nieuwe Rolls-Royce Phantom.

We kijken met smart uit naar de nieuwe topper van Rolls-Royce, want het is toch een soort apex predator in de autowereld. Oké, velen onder jullie zullen warmer worden van een volbloed sportwagen dan van de luxe-slee maar toch: de Phantom is iets speciaals. Dat geldt eens te meer nu hij in tegenstelling tot de vorige generatie geen concurrentie meer heeft van Maybach.

De vorige generatie van het slagschip kwam uit in 2003 en was de eerste Rolls-Royce die volledig ontstond onder de bezielende leiding van BMW. Eigenlijk al vanaf het eerste begin degradeerde de Phantom de Maybach 57 én 62 tot de uit de kluiten gewassen S-Klasse’s die het waren. Elke zichzelf respecterende rapper wilde er direct een hebben. Het fantoom hield het dan ook behoorlijk lang vol, want pas begin dit jaar liep de laatste van de band.

Het duurt nog even voordat de nieuwe Phantom op de markt komt, maar we hebben nu de eerste foto’s van het apparaat dankzij de Chinese site AutoHome. Daarmee is het bewijs geleverd: fantomen verschijnen wél op foto’s. Helaas zijn de kiekjes in kwestie niet al te best van kwaliteit. Het lijken foto’s te zijn van de digitale borchure van de nieuwe opper-Rolls. Desalniettemin kunnen we al enkele dingen vaststellen.

rizzy

De Phantom VIII wordt geen cultuurschok voor klanten die al een Phantom VII gewend zijn. In grote lijnen ziet het ontwerp er min of meer hetzelfde uit. De neus is wel wat ranker dan bij de vorige generatie, die weleens vergleken werd met een SRV-truck. Voor onze lezers geboren na circa 2000: SRV-trucks waren rijdende supermarkten (soort van), dus die vergelijking was niet flatteus.

Interior

Ook het interieur lijkt erg op wat we al gewend zijn, hoewel er uiteraard wel de nieuwste snufjes die BMW te bieden heeft in zullen zitten. Dat geldt ook voor het geraamte van de Roller overigens, want daarvoor wordt een greep gedaan naar BMW’s nieuwe CLAR-platform dat ook gebruikt wordt voor de nieuwe 5-, 7- en toekomstige 3-serie.

Naar verluidt wordt over 1,5 week definitief het doek van de nieuwe Phantom afgetrokken. Daarna zal het ook nog wel even duren voordat de eerste Phantom’s worden geleverd aan klanten. In de tussentijd zullen die zich zodoende moeten behelpen met de Ghost (rijtest).

UPDATE: het is officieel, dit is de nieuwe Phantom!

Ook interessant!

  • Rolls-Royce Hermès Phantom is privéjet voor op de straat
  • Zo is de Rolls-Royce Phantom net een sportauto
  • Deze Rolls-Royce Phantom laat je overal sterretjes zien
  • Flink wat goedkoper
    De afschrijving van deze Phantom is astronomisch

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

gelekt, phantom, Rolls-Royce, sedan

Vorig bericht: « Zo duur zijn de BMW X5 M en X6 M “Black Fire Edition”
Volgend bericht: Balkenende: Max Verstappen heeft de VOC-mentaliteit »

Lees Interacties

Reacties

  1. rufctr01 zegt

    18 juli 2017 om 12:02

    wederom weer stijlvol, chique en mooi om te zien. Als je een bak geld hebt en je wilt je laten rijden door een chauffeur dan neem je een Rolls en niks anders.

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      18 juli 2017 om 12:38

      @rufctr01: Oké oké rustig maar. We gaan wel voor een Rolls. Kwaaie..

      Login om te reageren
    • centric zegt

      18 juli 2017 om 12:51

      @rufctr01: Stijlvol? Chique? Sorry maar die koelsleuven, roosters en koplampen zijn alles behalve stijlvol en chique. Past niet bij dit type auto. Dan liever het huidige model. Of nog beter een Mulsanne of een Maybach, wat mij betreft veel eleganter.

      Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      18 juli 2017 om 13:12

      @rufctr01: you funny

      Login om te reageren
    • oswaldscheerder zegt

      18 juli 2017 om 14:00

      @rufctr01: wederom? Weer?

      Login om te reageren
  2. str8six zegt

    18 juli 2017 om 12:05

    Wat een imposante verschijning! Ik zie elementen terug van de 103EX vision concept en dat is positief!

    Login om te reageren
  3. leaper035t zegt

    18 juli 2017 om 12:07

    Behalve de onzichtbare technologische snufjes, zie ik idd bijzonder weinig verschil met de Phantom die Wouter in zijn video besprak. Doe mij vior hetzelfde geld dan maar de S63/S65 AMG en dan koop ik nog een leuke Porsche 911 erbij.

    Login om te reageren
    • mzonneveld zegt

      18 juli 2017 om 12:15

      @leaper035t: Dat was een Ghost haha

      Login om te reageren
      • leaper035t zegt

        18 juli 2017 om 12:22

        @mzonneveld: merkte het ook daarpas :)

        Login om te reageren
    • leaper035t zegt

      18 juli 2017 om 12:22

      @leaper035t: hahaha zwaar faalmoment! Was een Ghost die Wouter besprak!

      Login om te reageren
      • esprit84 zegt

        18 juli 2017 om 12:58

        @leaper035t: zoo zwaar faalmoment, iemand anders had de faal al gecalled.

        Login om te reageren
  4. wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

    18 juli 2017 om 12:10

    Weinig veranderd

    Login om te reageren
  5. JanJansen zegt

    18 juli 2017 om 12:12

    Als je zo’n top-segment auto mag ontwikkelen, dan mis je toch wel een kans als je er niet iets speciaals van maakt.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      18 juli 2017 om 12:15

      @JanJansen: Mwah, het is volgens mij een behoorlijk bijzonder ding.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        18 juli 2017 om 18:23

        @racerx: net zoals wanneer je op een speciale school zit

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          19 juli 2017 om 10:59

          @JanJansen: Geen ervaring mee, maar als jij het als deskundige aangeeft geloof ik dat direct.

          Login om te reageren
  6. prototypezero zegt

    18 juli 2017 om 12:17

    Als dit is klopt dan is er weinig veranderd, onder voorbehoud van de achterkant, ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien. Echterr, verandering was wat mij betreft design technisch ook helemaal niet nodig. Denk dat weinigen het een gedateerd ontwerp zullen vinden, deze wagens staan vaak net iets boven de drukke ontwerpen. Tijdloosheid in de automotive branche is iets wat ik vaak mis bij de huidige wagens, je weet gewoon dat de huidige periode met drukke lijnen hopeloos verouderd gaat zijn in de toekomst. Zonde.

    Login om te reageren
  7. Design_Driven zegt

    18 juli 2017 om 12:23

    Statig maar wel erg conservatief, had iets meer evolutie verwacht.

    Login om te reageren
  8. piquet1986 zegt

    18 juli 2017 om 12:43

    Eigenlijk wel vreemd. Je buurman zijn bmw 3 serie staat dus op hetzelfde platform als je brandspanking 2018(?) Rolls Royce Phantom van een half miljoen.

    Login om te reageren
    • piquet1986 zegt

      18 juli 2017 om 12:44

      @piquet1986: correctie, toekomstige 3 serie van de buurman

      Login om te reageren
      • WinkeB zegt

        18 juli 2017 om 14:05

        @piquet1986: en de villa met 20 slaapkamers en evenveel badkamers van Jean-Baptiste de Baguette de Montmartre staat op dezelfde soort fundering als het rijhuisje van Sjakie Devries. Your point being?

        Login om te reageren
        • piquet1986 zegt

          18 juli 2017 om 15:07

          @winkeb: kweetniet, vind gewoon dat een Rolls zijn eigen basis verdient. En daarmee op eigen hoogte staande rijeigenschappen. Niet van een veredelde 3,5 of siebener.

          Login om te reageren
          • WinkeB zegt

            18 juli 2017 om 15:28

            @piquet1986: Ik denk dat de moderne platforms net zo gemaakt zijn dat die rijeigenschappen waar je het over hebt nog helemaal kunnen getweaked worden in functie van het model. Een 7 reeks dat moet dienen ter transport van onze gewaardeerde politici met een hernia zal hele andere afstellingen meekrijgen dan een M3 waar jij of ik het liefst mee gaan scheuren. Ik snap je gevoel hoor, het merk verdiend het. Maar dat wil nog niet zeggen dat de hoge piefen bij BMW (en in navolging hun aandeelhouders) zomaar al die extra ontwikkelingskosten willen maken, terwijl dat niet echt nodig is.

            Login om te reageren
            • piquet1986 zegt

              18 juli 2017 om 17:32

              @WinkeB: klopt je hebt ook gelijk hoor, dat zal niemand ooit en te nimmer merken. Ik speelde een beetje advocaat van de duivel. Tis gewoon het gevoel. Alsof je een Rolex koopt met in de basis hetzelfde binnenwerk als een Hema horloge.

              Login om te reageren
          • mashell zegt

            18 juli 2017 om 16:06

            @piquet1986: maar dat is toch niet zoals een auto ontwikkeling werkt? Het meeste geld, de meeste engineering effort gaat in de platforms die het meest verkopen. Die behalen dus ook de hoogste verfijningsgraad. Dus een platform dat BMW in 3,5,7,8 Ghost en Phantom gebruikt zal beter zijn dan een platform dat alleen voor een Phantom gebruikt wordt.

            Login om te reageren
            • piquet1986 zegt

              18 juli 2017 om 17:35

              @mashell: klopt, jullie hebben gelijk, tis meer een gevoelskwestie

              Login om te reageren
          • jorden zegt

            18 juli 2017 om 16:09

            @piquet1986: De auto wordt er echt niet beter van. De eisen zullen zijn; V12, RWD en de proporties van een blauwe vinvis.
            Als je zo’n platform beschikbaar hebt, zou BMW wel achterlijk zijn om dit niet als basis te nemen.

            Login om te reageren
            • galgootje zegt

              19 juli 2017 om 01:09

              @jorden: toch het gevoel wil ook wat voor 500k.. Ik kon me bij een Wiesmann MF5 voorstellen dat het verhaal achter en karakter van de auto veel bijdraagt aan de beleving bij spenderen van dergelijke bedragen. Die auto biedt dan ook iets bijzonders voor 300k. Maar een Rolls op een BMW gruppe platform blijft toch wel een dingetje. Misschien niet voor de gemiddelde DJ of rapper. Maar autoliefhebbers onder de welgestelden kunnen zich hierbij even achter de oren krabben als men van get gedeeld platform hoort. Voor 500k wil ik ook iets voelen bij het verhaal.

              Login om te reageren
              • tstile zegt

                19 juli 2017 om 12:39

                @galgootje: Ze kunnen ook denken, wat fijn dat BMW de boel draaiende houdt zodat deze auto’s uberhaupt nog te koop zijn en ook nog eens van goede kwaliteit zijn…

                Dat is beter dan een ‘orgineel’ matig rijdend onderstel en alle andere onderdelen moeten dan ook uniek zijn? De kwaliteit zou flink omlaag gaan als ze alles zelf zouden moeten ontwikkelen en bijv. niks meer bij Bosch kopen….

                Het gaat de kopers om exclusiviteit. Dat zal niet verdwijnen gezien het prijskaartje.

  9. pomoek zegt

    18 juli 2017 om 12:44

    “Leve de man van de SRV van je hiep hiep hiep Hoereeej”!

    https://youtu.be/XbeMPhcWd0o

    #goudenjingle

    Login om te reageren
  10. Jochempie zegt

    18 juli 2017 om 12:45

    Ik gok dat er een scherm omhoog komt, voor die deuk naast het klokje.

    Login om te reageren
  11. jansuh87 zegt

    18 juli 2017 om 12:46

    Plot twist: Het is de Chinese namaakvariant

    Login om te reageren
  12. janmetdelangeachternaam zegt

    18 juli 2017 om 12:50

    Ik vind hem prachtig, het klinkt gek maar ergens vind ik hem iets weg hebben van de chiron, de koplampen ofzo

    Login om te reageren
  13. trust zegt

    18 juli 2017 om 12:52

    Niet de grootste verandering, maar dat is ook helemaal niet nodig, ziet er na 14 jaar nog steeds imposant uit. Vraag mij wel af of ze inderdaad ook alle nieuwe snufjes gaan krijgen want bij een 7 serie of daaronder is een technisch snufje dat niet 100% lekker werkt valt nog mee te dealen (kan natuurlijk niet maar is wel beetje de realiteit) dit geldt natuurlijk niet bij een RR, hier moet alles 100% van de tijd voor 110% functioneren.

    Login om te reageren
  14. RiKe zegt

    18 juli 2017 om 12:52

    Als het een facelift genoemd werd had ik het ook geloofd. Niet dat het niet mooi is, hij is wederom bijzonder statig, alleen erg conservatief.

    Login om te reageren
  15. timoangelo zegt

    18 juli 2017 om 15:11

    Hmm, niet héél veel veranderd.

    Login om te reageren
  16. Mars2 zegt

    18 juli 2017 om 15:37

    De RR Phantom staat NIET op het CLAR platform van BMW. Wat een onzin. De Phantom heeft een eigen / exclusief platform uit aluminium.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 juli 2017 om 17:28

      @mars2: en wat is een platform? In mijn wereld is dat vooral heel de berg aan electronica. Een zelfdragend chassis heeft elke moderne wagen, wielophangingen, demping wordt altijd per model afgesteld. Het “onderstel” zoals we dat vroeger kenden bestaat eigenlijk helemaal niet meer. Het platform is een combinatie van powertrain (hoewel de fanboys het nog niet willen geloven, motoren, versnellingsbakken, aandrijfassen etc worden steeds universeler) en de electronica die daar aan hangt. BMW zou dus wel gek zijn als ze voor de Phantom een eigen platform zouden ontwikkelen. Als de 3 serie, hun belangrijkste model, dat niet krijgt dan zeker niet een model waar er maar een handjevol van gemaakt worden.

      Login om te reageren
  17. mashell zegt

    18 juli 2017 om 16:08

    En deze heeft geen navigatiescherm?

    Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      18 juli 2017 om 17:44

      @mashell:
      Jawel. Die heet “chauffeur”.

      Login om te reageren
  18. Donstil zegt

    18 juli 2017 om 18:03

    Ik heb begrepen dat de achterwielen mee sturen met de voorwielen maar niet alleen in tegenovergestelde richting. Dit om bv op de snelweg een vloeiendere overgang te maken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 juli 2017 om 10:35

      @donstil: als je al sturende achterwielen maakt dan kun je ze natuurlijk ook tegen laten sturen bij lage snelheden, dat maakt de enorme wagen toch flink wat wendbaarder in krappe binnensteden.

      Login om te reageren
  19. michaelcorleone zegt

    18 juli 2017 om 18:08

    Zal wel weer de meest imposante en indrukwekkende limo worden.

    Login om te reageren
  20. kaeser zegt

    18 juli 2017 om 20:32

    Als dit de nieuwe is dan vind ik het een echte anticlimax. Een nieuwe Rolls moet als een bombshell inslaan. Met deze kijken we waarschijnlijk dus in totaal 30(!) jaar naar hetzelde ontwerp. Sorry RR, gemiste kans.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North