De nieuwe Phantom lekt uit als olie uit een oude Rolls

Auteur: , 44 Reacties
gelekt

Het plaatje is een beetje scheef, maar dit zijn naar verluidt de eerste beelden van de nieuwe Rolls-Royce Phantom.

We kijken met smart uit naar de nieuwe topper van Rolls-Royce, want het is toch een soort apex predator in de autowereld. Oké, velen onder jullie zullen warmer worden van een volbloed sportwagen dan van de luxe-slee maar toch: de Phantom is iets speciaals. Dat geldt eens te meer nu hij in tegenstelling tot de vorige generatie geen concurrentie meer heeft van Maybach.

De vorige generatie van het slagschip kwam uit in 2003 en was de eerste Rolls-Royce die volledig ontstond onder de bezielende leiding van BMW. Eigenlijk al vanaf het eerste begin degradeerde de Phantom de Maybach 57 én 62 tot de uit de kluiten gewassen S-Klasse’s die het waren. Elke zichzelf respecterende rapper wilde er direct een hebben. Het fantoom hield het dan ook behoorlijk lang vol, want pas begin dit jaar liep de laatste van de band.

Het duurt nog even voordat de nieuwe Phantom op de markt komt, maar we hebben nu de eerste foto’s van het apparaat dankzij de Chinese site AutoHome. Daarmee is het bewijs geleverd: fantomen verschijnen wél op foto’s. Helaas zijn de kiekjes in kwestie niet al te best van kwaliteit. Het lijken foto’s te zijn van de digitale borchure van de nieuwe opper-Rolls. Desalniettemin kunnen we al enkele dingen vaststellen.

rizzy

De Phantom VIII wordt geen cultuurschok voor klanten die al een Phantom VII gewend zijn. In grote lijnen ziet het ontwerp er min of meer hetzelfde uit. De neus is wel wat ranker dan bij de vorige generatie, die weleens vergleken werd met een SRV-truck. Voor onze lezers geboren na circa 2000: SRV-trucks waren rijdende supermarkten (soort van), dus die vergelijking was niet flatteus.

Interior

Ook het interieur lijkt erg op wat we al gewend zijn, hoewel er uiteraard wel de nieuwste snufjes die BMW te bieden heeft in zullen zitten. Dat geldt ook voor het geraamte van de Roller overigens, want daarvoor wordt een greep gedaan naar BMW’s nieuwe CLAR-platform dat ook gebruikt wordt voor de nieuwe 5-, 7- en toekomstige 3-serie.

Naar verluidt wordt over 1,5 week definitief het doek van de nieuwe Phantom afgetrokken. Daarna zal het ook nog wel even duren voordat de eerste Phantom’s worden geleverd aan klanten. In de tussentijd zullen die zich zodoende moeten behelpen met de Ghost (rijtest).

UPDATE: het is officieel, dit is de nieuwe Phantom!



44 reacties

wederom weer stijlvol, chique en mooi om te zien. Als je een bak geld hebt en je wilt je laten rijden door een chauffeur dan neem je een Rolls en niks anders.
@rufctr01: Oké oké rustig maar. We gaan wel voor een Rolls. Kwaaie..
@rufctr01: Stijlvol? Chique? Sorry maar die koelsleuven, roosters en koplampen zijn alles behalve stijlvol en chique. Past niet bij dit type auto. Dan liever het huidige model. Of nog beter een Mulsanne of een Maybach, wat mij betreft veel eleganter.
@rufctr01: you funny
@rufctr01: wederom? Weer?
Wat een imposante verschijning! Ik zie elementen terug van de 103EX vision concept en dat is positief!
Behalve de onzichtbare technologische snufjes, zie ik idd bijzonder weinig verschil met de Phantom die Wouter in zijn video besprak. Doe mij vior hetzelfde geld dan maar de S63/S65 AMG en dan koop ik nog een leuke Porsche 911 erbij.
@leaper035t: Dat was een Ghost haha
@mzonneveld: merkte het ook daarpas :)
@leaper035t: hahaha zwaar faalmoment! Was een Ghost die Wouter besprak!
@leaper035t: zoo zwaar faalmoment, iemand anders had de faal al gecalled.
Weinig veranderd
Als je zo’n top-segment auto mag ontwikkelen, dan mis je toch wel een kans als je er niet iets speciaals van maakt.
@JanJansen: Mwah, het is volgens mij een behoorlijk bijzonder ding.
@racerx: net zoals wanneer je op een speciale school zit
@JanJansen: Geen ervaring mee, maar als jij het als deskundige aangeeft geloof ik dat direct.
Als dit is klopt dan is er weinig veranderd, onder voorbehoud van de achterkant, ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien. Echterr, verandering was wat mij betreft design technisch ook helemaal niet nodig. Denk dat weinigen het een gedateerd ontwerp zullen vinden, deze wagens staan vaak net iets boven de drukke ontwerpen. Tijdloosheid in de automotive branche is iets wat ik vaak mis bij de huidige wagens, je weet gewoon dat de huidige periode met drukke lijnen hopeloos verouderd gaat zijn in de toekomst. Zonde.
Statig maar wel erg conservatief, had iets meer evolutie verwacht.
Eigenlijk wel vreemd. Je buurman zijn bmw 3 serie staat dus op hetzelfde platform als je brandspanking 2018(?) Rolls Royce Phantom van een half miljoen.
@piquet1986: correctie, toekomstige 3 serie van de buurman
@piquet1986: en de villa met 20 slaapkamers en evenveel badkamers van Jean-Baptiste de Baguette de Montmartre staat op dezelfde soort fundering als het rijhuisje van Sjakie Devries. Your point being?
@winkeb: kweetniet, vind gewoon dat een Rolls zijn eigen basis verdient. En daarmee op eigen hoogte staande rijeigenschappen. Niet van een veredelde 3,5 of siebener.
@piquet1986: Ik denk dat de moderne platforms net zo gemaakt zijn dat die rijeigenschappen waar je het over hebt nog helemaal kunnen getweaked worden in functie van het model. Een 7 reeks dat moet dienen ter transport van onze gewaardeerde politici met een hernia zal hele andere afstellingen meekrijgen dan een M3 waar jij of ik het liefst mee gaan scheuren. Ik snap je gevoel hoor, het merk verdiend het. Maar dat wil nog niet zeggen dat de hoge piefen bij BMW (en in navolging hun aandeelhouders) zomaar al die extra ontwikkelingskosten willen maken, terwijl dat niet echt nodig is.
@WinkeB: klopt je hebt ook gelijk hoor, dat zal niemand ooit en te nimmer merken. Ik speelde een beetje advocaat van de duivel. Tis gewoon het gevoel. Alsof je een Rolex koopt met in de basis hetzelfde binnenwerk als een Hema horloge.
@piquet1986: maar dat is toch niet zoals een auto ontwikkeling werkt? Het meeste geld, de meeste engineering effort gaat in de platforms die het meest verkopen. Die behalen dus ook de hoogste verfijningsgraad. Dus een platform dat BMW in 3,5,7,8 Ghost en Phantom gebruikt zal beter zijn dan een platform dat alleen voor een Phantom gebruikt wordt.
@mashell: klopt, jullie hebben gelijk, tis meer een gevoelskwestie
@piquet1986: De auto wordt er echt niet beter van. De eisen zullen zijn; V12, RWD en de proporties van een blauwe vinvis.
Als je zo’n platform beschikbaar hebt, zou BMW wel achterlijk zijn om dit niet als basis te nemen.
@jorden: toch het gevoel wil ook wat voor 500k.. Ik kon me bij een Wiesmann MF5 voorstellen dat het verhaal achter en karakter van de auto veel bijdraagt aan de beleving bij spenderen van dergelijke bedragen. Die auto biedt dan ook iets bijzonders voor 300k. Maar een Rolls op een BMW gruppe platform blijft toch wel een dingetje. Misschien niet voor de gemiddelde DJ of rapper. Maar autoliefhebbers onder de welgestelden kunnen zich hierbij even achter de oren krabben als men van get gedeeld platform hoort. Voor 500k wil ik ook iets voelen bij het verhaal.
@galgootje: Ze kunnen ook denken, wat fijn dat BMW de boel draaiende houdt zodat deze auto’s uberhaupt nog te koop zijn en ook nog eens van goede kwaliteit zijn…

Dat is beter dan een ‘orgineel’ matig rijdend onderstel en alle andere onderdelen moeten dan ook uniek zijn? De kwaliteit zou flink omlaag gaan als ze alles zelf zouden moeten ontwikkelen en bijv. niks meer bij Bosch kopen….

Het gaat de kopers om exclusiviteit. Dat zal niet verdwijnen gezien het prijskaartje.
“Leve de man van de SRV van je hiep hiep hiep Hoereeej”!

https://youtu.be/XbeMPhcWd0o

#goudenjingle
Ik gok dat er een scherm omhoog komt, voor die deuk naast het klokje.
Plot twist: Het is de Chinese namaakvariant
Ik vind hem prachtig, het klinkt gek maar ergens vind ik hem iets weg hebben van de chiron, de koplampen ofzo
Niet de grootste verandering, maar dat is ook helemaal niet nodig, ziet er na 14 jaar nog steeds imposant uit. Vraag mij wel af of ze inderdaad ook alle nieuwe snufjes gaan krijgen want bij een 7 serie of daaronder is een technisch snufje dat niet 100% lekker werkt valt nog mee te dealen (kan natuurlijk niet maar is wel beetje de realiteit) dit geldt natuurlijk niet bij een RR, hier moet alles 100% van de tijd voor 110% functioneren.
Als het een facelift genoemd werd had ik het ook geloofd. Niet dat het niet mooi is, hij is wederom bijzonder statig, alleen erg conservatief.
Hmm, niet héél veel veranderd.
De RR Phantom staat NIET op het CLAR platform van BMW. Wat een onzin. De Phantom heeft een eigen / exclusief platform uit aluminium.
@mars2: en wat is een platform? In mijn wereld is dat vooral heel de berg aan electronica. Een zelfdragend chassis heeft elke moderne wagen, wielophangingen, demping wordt altijd per model afgesteld. Het “onderstel” zoals we dat vroeger kenden bestaat eigenlijk helemaal niet meer. Het platform is een combinatie van powertrain (hoewel de fanboys het nog niet willen geloven, motoren, versnellingsbakken, aandrijfassen etc worden steeds universeler) en de electronica die daar aan hangt. BMW zou dus wel gek zijn als ze voor de Phantom een eigen platform zouden ontwikkelen. Als de 3 serie, hun belangrijkste model, dat niet krijgt dan zeker niet een model waar er maar een handjevol van gemaakt worden.
En deze heeft geen navigatiescherm?
@mashell:
Jawel. Die heet “chauffeur”.
Ik heb begrepen dat de achterwielen mee sturen met de voorwielen maar niet alleen in tegenovergestelde richting. Dit om bv op de snelweg een vloeiendere overgang te maken.
@donstil: als je al sturende achterwielen maakt dan kun je ze natuurlijk ook tegen laten sturen bij lage snelheden, dat maakt de enorme wagen toch flink wat wendbaarder in krappe binnensteden.
Zal wel weer de meest imposante en indrukwekkende limo worden.
Als dit de nieuwe is dan vind ik het een echte anticlimax. Een nieuwe Rolls moet als een bombshell inslaan. Met deze kijken we waarschijnlijk dus in totaal 30(!) jaar naar hetzelde ontwerp. Sorry RR, gemiste kans.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).