• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Volkswagen Touareg R komt terug

Auteur: willeme, gepost 25 oktober 2019 om 10:04 – 15 Reacties

Volkswagen T-Prime Concept


Voor als je de Golf R ontgroeid bent. Nu groener dan ooit.

Vaak word de Volkswagen Phaeton verweten dat een dure Volkswagen in het hogere segment een onbegonnen zaak is. Niemand zit te wachten om een bedrag van zes cijfers te overhandigen om weg te kunnen rijden in een Volkswagen.

De Volkswagen Touareg bewijst dat men daartoe zeker bereid is. Alleen een sedan is commercieel gezien een lastigere propositie. De eerste generatie Touareg was er in de meest bijzonder uiteenlopende motorisaties. Je kon ‘m krijgen met een 2.5 vijfcilinder diesel uit de Tansporter (de bus, niet de film) of een 3.2 VR6. Maar een V8, V10 of W12 was ook mogelijk. De koppelkoning was echter de Touareg R50 TDI, die met 850 Nm in principe alles meetrok.

Volkswagen Touareg R50 TDI (7L) '07

Voor liefhebbers van de Touareg in R-uitvoering is er goed nieuws, want er komt een nieuwe Touareg R. Dat heeft VW Sales en Marketing chef Jürgen Stackmann bevestigd aan AutoCar. Daarmee wordt niet een Touareg R-Line (afbeelding onder) bedoeld, maar een volwaardige Touareg R. Dus een Touareg die van top tot teen onder handen is genomen. Niet alleen een bodykit, maar ook een ander onderstel, remmen en motor.

Volkswagen Touareg V6 TDI R-Line '18

Zo’n heftige motor als de W12 Sport of de eerdergenoemde R50 zal de Touareg R niet krijgen. Stackmann vertelt namelijk dat de nieuwe Touareg R de eerste geëlektrificeerde Volkswagen van de ‘R’-divisie is. Een plug-in hybride dus. Het is alleen de vraag wélke aandrijflijn dat gaat worden. Er gaan diverse geruchten de ronde. De meest sterke geruchten duiden op de EA888 tweeliter benzinemotor met een sterke elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 400 pk. Een iets kalmere variant van die aandrijflijn rijdt op dit moment in China rond in de vorm van de Touareg PHEV (afbeelding onder).

Volkswagen Touareg PHEV (CN) '19

Maar ondanks dat 400 pk erg veel is (en het zelfs 50 meer is dan de R50 TDI), is het in 2019 niet bijzonder veel. Ter referentie: de Touareg V8 TDI levert op dit moment 425 pk. Een andere goede mogelijkheid is de motor uit onder andere de Audi A8 60 TFSI e quattro: een 3.0 V6 met grote elektromotor, goed voor 449 pk. Dan moeten Jost Capito en zijn team ervoor zorgen dat het ook allemaal lekker de hoek om gaat. De auto staat gepland voor 2021.

Volkswagen Touareg R-Line One Million '19

Meer lezen? Dit zijn twaalf enorm dikke Touaregs.

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • Dít is de duurste Volkswagen op Marktplaats!
  • Volkswagen Polo (2022) rijtest
    Volkswagen Polo (2022) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, plug-in, touareg, Touareg-R, Volkswagen

Vorig bericht: « Deze brute Huracán Silhouette is trager dan standaard
Volgend bericht: Deze Jaguar sprint van 0-100 km/u in minder dan twee tellen »

Lees Interacties

Reacties

  1. bsxc2 zegt

    25 oktober 2019 om 10:09

    De R50 hierboven op de afbeelding is toch wel een parel hoor.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      25 oktober 2019 om 13:21

      @bsxc2: Meer een baksteen.

      Login om te reageren
  2. julez zegt

    25 oktober 2019 om 10:13

    wordt*

    Login om te reageren
  3. gandini zegt

    25 oktober 2019 om 10:18

    Groener dan ooit? Turquoise op zijn hoogst. Of ligt dat aan mijn beeldscherm?

    Login om te reageren
  4. autopetje zegt

    25 oktober 2019 om 10:52

    Ik vind nieuwe touareg toch wel de mooiste van de SUV’s. Wat een design zeg.

    Login om te reageren
    • autoriteit zegt

      25 oktober 2019 om 18:26

      @autopetje: ben ik helemaal met je eens

      Login om te reageren
      • tim29191 zegt

        26 oktober 2019 om 00:39

        @autoriteit: ik ook

        Login om te reageren
  5. bottles zegt

    25 oktober 2019 om 10:56

    Pohh dikke TouaregR ?

    Login om te reageren
  6. n0zem zegt

    25 oktober 2019 om 11:24

    Noem mij maar saai, maar ik wil hem wel!

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    25 oktober 2019 om 11:40

    Wat is die R50 gaaf zeg! Doe maar een extra dikke variant van de 4.0 TDI, met blauwe diesel is deze daadwerkelijk milieuvriendelijk.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      25 oktober 2019 om 15:58

      @dutchdriftking: voor mij de R50 flink getuned, zonder EGR en Roetfilter rommel,, inclusief een dikke?? voor onze Greta!

      Login om te reageren
  8. ko4n zegt

    25 oktober 2019 om 12:12

    Heb aarig wat km’s in zon Touareg R5 gemaakt. Vind dat maar een verschrikkelijk ding. Zon nieuwe V8 TDi zie ik overgins misschien wel zitten. Als het zo nodig een suv moet worden lekker subtiel en veel mooier dan een Q7.

    Login om te reageren
  9. TDI-goeroe zegt

    25 oktober 2019 om 13:07

    V8TDI voldoet uitstekend.

    Login om te reageren
  10. jack_abarth zegt

    25 oktober 2019 om 20:00

    Ik kan mij zo gauw niet bedenken wanneer ik de huidige Touareg voor het laatst gezien heb.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 oktober 2019 om 08:52

      @jack_abarth: ik gisteren, hier in Duitsland zie je ze vrij veel.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North