Klaarblijkelijk.
Je zou het niet zeggen, maar de Lexus ES is één van de oudste Lexus-modellijnen. Laten we het iets beter verwoorden: de ES is even oud als de LS. Toen Lexus in 1989 begon met zijn grote avontuur als Mercedes-concurrent, kwam er niet alleen een nieuwe auto, maar ook een compleet nieuw merk. Omdat men bij Lexus één model in de showrooms een beetje kaal vond, moest er een tweede bijkomen. Al het geld en al het werk was gestoken in de Lexus LS400, dus Lexus moest creatief zijn. Men pakte een Toyota Camry, verving de badges met ‘Lexus ES250″ en klaar was Keichi. De ES250 bleef voorbehouden aan de Verenigde Staten.
Maar nu komt de ES dus ook naar Nederland! Tot voor kort hadden wij de Lexus GS die dat gedeelte van de markt bediende, maar Lexus vond zelf dat de modellen teveel in elkaars vaarwater zaten. Qua afmetingen en binnenruimte klopt dat overigens behoorlijk. De Lexus ES is nog altijd verwant aan de Toyota Camry (die ook naar Nederland komt) en staat op hetzelfde GA-K platform. Voordeel: het wordt een zeer ruime auto. Nadeel: de aandrijving geschied op de voorwielen. De horror!
In Nederland komt de E-segment sedan er als ‘ES300h’. Een extra zuinige 2.5 viercilinder Atkinson benzine motor is gekoppeld aan een supercompacte elektromotor. Het resultaat is een redelijke 218 paarden, maar ook een verbruik van meer dan 1 op 20. Maar wat jij je afvroeg was natuurlijk: ziet die grille er in het echt ook zo mooi uit? Eh, oordeel zelf op deze livefoto’s uit Parijs!
UPDATE: de premium middenklasser is leverbaar vanaf 52.995 euro (lease vanaf 699 euro). De Lexus ES 300h komt met de kerst bij de Lexus dealers, vanaf begin volgend jaar zal de nieuwe Lexus in Nederland leverbaar zijn.
Maakt voor de gemiddelde Lexus koper geen zak uit welke wielen aangedreven zijn.
De aandrijving maakt mij vrij weinig uit eerlijk gezegd. Feit blijft dat Lexus gewoon zeer mooie auto’s op de markt weet te zetten. Ik vind mooi
De wereld had een mooie Lexus nodig had de kop mogen zijn.
@eelco74: Komt die nog?
@dijan: niet de hoop opgeven. Ze begonnen ooit met een saaie S klasse kloon en zijn nu aangeland in het kamikaze vouwen design tijdperk. Als deze pubertijd stuip over is en men tot bezinnen is gekomen zou het nog wel eens wat aardigs kunnen worden.
“Nadeel: de aandrijving geschied op de voorwielen.” geschiedt…
Ze hebben de achterlichten van de nieuwe BMW 3serie erop gezet
@lekkerlinksrijden: andersom, de ES is buiten Europa al langer op de markt.
@lekkerlinksrijden: Lol, grapjas…. Is al jarenlang een Lexus design ding. Het is zelfs een L! Grappig juist dat BMW met Lexus logo’s gaat rijden…
@svenska_aeroplan_ab: met open ogen…
hmmm, ik zie hem regelmatig in China rijden en het is een nette auto maar weinig opwindend. Zal de gemiddelde Lexus rijder worst zijn hoor ik de gemiddelde AB lezer denken maar dat is toch niet helemaal waar. Ik heb er 1 bijna 9 jaar gereden en had graag weer een Lexus gehad maar vind ze niet meer mooi…en met die rwd stuurde de IS fantastisch….dus rdw of fdw…ja, die Lexusrijders bestaan echt!!
Jammer dat er nog steeds brandstof in moet.
@flutterby: zeg dat nou niet! Straks komen de dinosauriërs van deze site je opvreten.
@banaan7: ommomnom
@flutterby: hij zal sowieso eerder leverbaar zijn dan jouw Model 3.
Betaal je je blauw aan hippe en ervaren designers die vervolgens een saaie sedan nog best redelijk aantrekkelijk maken dmv oa een glooiende lijn over de zijkant, 3d gestileerde koplampen, de opvallende Lexus grille, een behoorlijke aantrekkelijke achterkant…
En dan tekent je stagiair er ff een spoiler op die ook nog het eindstadium haalt….?!?
@ukbob: hahaha…mooi verwoord. Spoiler hebben helaas alle hybrides voor de aerodynamica…de benzine versie heeft dat niet maar komt niet naar nederland. Helaas.
@ukbob: viel mij ook al op, de belijning langs de achterflank is echt heel netjes, en dan ineens dat ding idd. Je vraagt je af of een subtiel stripje langs de kofferklep niet beter was geweest.
Toevallig de laatste dagen meermaals in een ES gereden als passagier. In Dubai is dit de standaard voor Uber.
Als passagier een prima auto. Kein alternatief voor een BMW maar wel voor vele andere modellen
Matt Farrah van The Smoking Tire was zeer te spreken over een Es F sport. Super comfortabel en heel erg stil. Echt een luxe cruiser waar je geen koppijn van krijgt. Rwd interesseert vrijwel geen mens: Kijk naar Audi.
@w0o0dy: en de 1-serie. Alleen wij petrolheads krijgen een rolberoerte bij het bericht dat ze overstappen op FWD. De meeste huidige kopers zal het een rotzorg zijn.
Hoeveel co2 voor de hybrid?
@sjonniedeluxe: dacht rond de 110?!
>De wereld had een voorwielaangedreven Lexus nodig
Dat klopt. Maar ik had daarbij eerder aan een opvolger van de voorwielaangedreven CT200h gedacht, die wordt nu echt oud.
Mooie wagen hoor, zeker weten