Officieel: dit is de nieuwe Porsche Panamera GTS

Auteur: , 46 Reacties

Een "nieuw" lid in de Panamera-familie.

Het heeft even mogen duren, maar ruim twee jaar na de officiële onthulling van de nieuwe generatie Porsche Panamera (rijtest) trekt de Duitse sportwagenfabrikant de doeken van de GTS. In een stel felle kleuren brengt Porsche zowel de vierdeurs sedan als de nieuwere Sport Turismo ter wereld. Ze zijn beiden krachtiger en rijkelijk met opties uitgerust.

We beginnen met de krachtbron in de GTS. Porsche doet wellicht een ietwat merkwaardige zet, door – zoals ze bij de laatste Cayenne GTS bijvoorbeeld deden – geen zescilinder in de auto te slingeren. In plaats daarvan krijgt de nieuwe Panamera GTS een biturbo V8. Net als de huidige Panamera Turbo (rijtest). Echter, waar de 4-liter motor in de Turbo 550 pk produceert, moet de GTS het zien te redden met 460 pk. Daarmee plaatst hij zichzelf netjes boven het instapmodel (330 pk) en maar net boven de Panamera 4S, die 440 pk perst uit zijn dubbelgeblazen zescilinder. Meer informatie over die modellen lees je HIER.

In de praktijk betekent de aanwezigheid van de 4.0 V8, die beschikt over 620 Nm, dat de Panamera GTS in 4,1 seconden naar de 100 km/u snelt. De topsnelheden van de normale Panamera en de Sport Turismo (rijtest) liggen op respectievelijk 292 en 289 km/u. Beide auto’s hebben een achttraps PDK-automaat, het Sport Chrono Pakket en PTM-vierwielaandrijving.

Afgezien van de prestatiecijfers heeft Porsche nog een aantal technische en optische aanpassingen gedaan. Voor wat betreft het uiterlijk kunnen we het SportDesign Pakket voortaan standaard tot het GTS-model rekenen. Hierbij behoren de zwarte accenten aan de buitenkant en de alcantara bekleding binnenin de auto. Andere stiksels, GTS-logo’s, schakelflippers en speciale 20″ velgen behoren eveneens tot de extra’s. Niet onbelangrijk: de GTS is de eerste Panamera met Porsche’s nieuwe Head-Up Display. Afgezien van optische extra’s krijgt de GTS een met 10 mm verlaagd sportonderstel, dat voorzien is van Porsche Active Suspension Management en adaptieve driekamer-luchtvering.

Porsche Panamera GTS

Zoals wel vaker het geval is, heeft ook hier Porsche het lastig met de benaming van de auto. Bij de originele Panamera is alles in orde, maar het merk gaat een beetje de mist in bij de Sport Turismo. Immers, GTS staat voor Gran Turismo Sport. Ware het niet voor de afkorting, dan reed je straks in de Porsche Panamera Gran Turismo Sport Sport Turismo. De Sport Turismo mag dan de kersverse winnaar van onze Auto van het Jaar-verkiezing zijn, dit is natuurlijk een beetje onzinnig.

Enfin, de nieuwe Porsche Panamera GTS is per direct te bestellen. De Panamera GTS kost 189.500 euro, voor de GTS Sport Turismo betaal je 195.600 euro. In december verschijnt de auto op de markt.



46 reacties

Heb uitgekeken naar de GTS, ziet er weer goed uit en benieuwd naar dat geluid van die V8. Top dat ze voor de V8 kiezen 👌🏻
@jwsdevries: luister maar naar de Quattroporte GTS, een mooiere sound van een V8 is er niet. En de looks?…vind de Pamamera nog steeds een scheitende labrador 🤭
@superboertje: ik denk dat jij met jouw labrador even langs een dierenarts moet gaan. Klinkt niet gezond
@jwsdevries: Ik vrees dat het wel de laatste is.
@viezefreddyw: ik denk het niet..
Die groene kleur is top!💚
460pk… Dat betekent vandaag de dag een zodanig lage turbodruk, dat de respons quasi atmosferisch moet zijn, I like that.

Weerom wordt het gewicht niet vermeld, dus waarschijnlijk niet lichter dan een Turbo, we spreken 2050-2200kg zónder bestuurder voor de ST. Of met wat geluk en uit de optielijst blijven en ie blijft net onder de 2000kg…
Benieuwd hoe ie zal rijden in de rijtesten.
@Onehp: De Panamera is altijd een van de zwaarste auto’s geweest. En een van de best rijdende. Ik voorzie met deze GTS ook niet echt veel issues op dat gebied. Bij die toplimo’s is gewicht niet echt een issue.

Daarbij is Porsche behoorlijk correct geweest met het gewicht, terwijl concurrenten juist een stukje zwaarder uitvallen. Het is wel heel toevallig dat ze allemaal nét onder de twee ton zitten ;-)
@willeme: nja. De Panamera ST (5-zitter) krijgt toch kritiek voor zijn gewicht, nata bene in Duitse bladen, je merkt het gewoon als je snel erg bochtige weggetjes afwerkt – al moet ik nog mijn eerste tegenkomen zo gereden, dus voor de doorsnee klant vast geen probleem. Dan doet een pakweg M5 Competition die een werkelijke 200kg+ lichter is het toch beter, ook met (uitschakelbare) 4wd… Vraag me gewoon af wat het geworden was als Porsche er meer een 4/5 zits sportwagen ipv een snelle agiele sportieve limousine van had gemaakt… Nu vind ik ze intressant, maar het echt willen hebben ontbreekt.
@onehp: aan de mensen die een Panamera GTS kopen verkopen ze liever nog een sportwagen voor erbij. Dus waarom één auto maken die beide is?
@w0o0dy: Je hebt 100% gelijk, w0o0dy. Net als bij de eerste Panamera moest het vooral een competente toplino worden. Niet een sportwagen met een iets bruikbaardere achterbank. Zo’n succes is die Rapide niet ;-).
@onehp: Omdat je simpelweg de doelgroep niet bent ;-). De meeste pers die ik erover gelezen heb, zijn er juist erg over te spreken. Er zijn toch wel een paar dingen die Porsche véél beter doet dan de rest. De belangrijkste aspecten zijn dan demping en stuurinstallatie. Dat is echt een ander niveau. Of het puur kalibratie is, geen idee, maar het zorgt wel degelijk voor een betere rijervaring. De E63 is eigenlijk te hard, zo’n M5 eigenlijk ook al. Gaat nergens over. Dan liever wat extra kilootjes, blijkbaar ;-).

Er zijn voldoende zware auto’s die fantastisch rijden (Continental GT, Nissan GT-R) en er zijn genoeg (relatief lichte) auto’s die een beetje ‘meh’ rijden. In deze klasse is het minder een issue.
@willeme: toch meerdere malen gelezen dat ie erg capabel is, maar ook verwijdert en synthetisch overkomt. De nieuwe dan. Vorig jaar redelijk ver gekomen om een facelift vorige gen aan te schaffen. Niet voor sportiviteit, maar voor comfort vooral achter en toch dynamisch intressant. Die was nog rwd, met sper, 1.9 ton. Ging niet door want geen eu 6 verkrijgbaar wat nodig is want de emissiezones komen eraan ook hier. De nieuwe gen is me te duur dus geen clientèle daar inderdaad. Ze verkopen prima die Panameras. Zit enkel met het gevoel met wat als ie wat minder autobahn/limo was, en wat meer 4-zits sportwagen. Markt ervoor was kleiner geweest, net zoals de Macan/Cayenne meer verkoopt dan de sportwagens, maar was voor de rijders leuk geweest om te zien wat ze ervan hadden gemaakt. Moet niet per de Porsche zijn, geen enkel fabrikant maakt zoiets, enkel Porsche is het dichtsbij met hun bespoke architectuur, zonder daarom de FF / GT4C toer op te gaan…
@onehp: Het is een beetje wat je zoekt in een dergelijke auto. De Panamera is voor zijn soort erg sportief, in absolute zin wellicht wat minder. Daar heeft Porsche overigens veel andere aanbiedingen voor. Het is een complementaire auto voor Porsche. In eerste instantie moet het een goede limo zijn, ten tweede mag deze een sportief randje hebben. Het is natuurlijk ook hoe je hem samenstelt. Ik zou gaan voor de standaard Panamera, enige met RWD ;-).
@willeme: maar zonder sper die de vorige facelift wel nog had. Een S met sper maar zonder 4 en met enkel noodzakelijk uitrusting, dat was misschien een kandidaat geweest (na enkele jaren waardeval…)…
@onehp: Dan komen we op een ander stuk terecht n dat is dat mensen er simpelweg niet in geinteresseerd zijn. De pre-facelift Panamera kon je bestellen met atmosferische V8, handbak, sper en achterwielaandrijving. In heel Europa zijn er volgens mij zo’n 40 in die specificatie afgeleverd, waaronder de nodige dealers… Wel een uitvoering die ik graag zou opzoeken op mobile.de ;-).
Lekker hoor! Doe maar een rode exemplaar. Maakt niet uit of t een ST is of niet
Bijzonder dat ze voor de V8 kiezen. Al heb ik het idee dat deze V8 in de praktijk niet heel veel meer verbruikt dan zo’n opgehitste zescilinder.
Met zo’n V8 voelt het toch een beetje als ‘vroeger’, alsof deze Panamera een klassieker in wording is.

Ook leuk dat ze de GTS-modellen in het rood met zwarte wielen blijven introduceren, maakt de auto’s erg herkenbaar en het staat verrassend goed.
@granlusso: misschien de invloed van wltp IPV nedc?
Die zwarte wielen op de rode laten de wagen nog groter lijken dan deze al is. Ziet er niet uit zo.
@mashell: Sowieso vind ik zwarte wielen niet zo mooi. Een jaar of 10 terug begon dat maar zilvergrijs blijft toch wel het mooist.
@viezefreddyw: gouden wielen zijn soms ook wel dik. zag vorige week een McLaren staan bij Louwman met gouden velgen en vond het echt dik🙈
@jeffreyvanbaal: De enige échte auto die gouden wielen zou mogen dragen:
https://i.ytimg.com/vi/SvUc0wIWDTU/hqdefault.jpg

De rest doet er eigenlijk niet echt toe.
@w0o0dy: Dat behoort ook tot het zeer korte lijstje inderdaad.
@viezefreddyw: wat denk je van de Clio Williams…
@viezefreddyw: Ik voel een lijstje opborrelen!!!
@willeme: Kijk, leuk! Ik ben benieuwd naar het lijstje.
@mashell: Mijn idee, behoorlijk langgerekt in deze kleurstelling, zo lijkt het nog meer op een uitgerekte 911. Vind beide varianten overigens wel mooi, maar inderdaad in een ander kleurtje.
Op de eerste foto is het net een lange VW Kever …
En een perfect interieur. Niet een overdaad aan schermen, strak en genoeg knoppen. I like! Wel een spannender kleurtje zou ik kiezen…als ik mocht kiezen.
Ben absoluut liefhebber van elke GTS uitvoering maar vraag me af wat het toevoegt. Kijkend naar prijs 189k vs 196k voor de Turbo en €198k voor de Turbo S. Qua pk’s en snelheid maar iets meer dan de 4s die voor €142k in de boeken staat. Zelfs als GTS lover ga ik dan wat bedenkelijk kijken.
@eselkaa: 47k aan opties op de 4s zou mijn keuze zijn.
@fastforward: idd. Of 5k of 7k meer uitgeven en ook 90 of 220pk meer. Goedkope PK’s zo 😉
@eselkaa: Een GTS zit standaard aardig in de opties. Bij een turbo kun je nog zo voor 25k opties aanvinken …
Met V8!! Ik ben weer fan!!
Hij lijkt wel wat op een uit elkaar getrokken kever…
De Turbo heeft de V8 van de RS6, en de GTS dus de zelfde V8 maar met kleinere turbo’s (net als de S6). Misschien wel de leukste Panamera die je op dit moment kan kopen.
@dutchdriftking: Ik vind de GTS modellen van Porsche vrijwel altijd de leukste modellen. Zien er altijd het beste uit en bieden het meeste waar voor je geld.
@berlinetta: eens en heeft ook altijd mijn voorkeur. Maar waar voor je geld indeze betwijfel ik: 4s is 142k en turbo 196k

V8 en de uitstoot zal wel het nodige doen met BPM. Misschien was een V6 als basis met ook 460 tot 480 PK een betere basis. Waarschijnlijk minder duur blok, minder uitstoot en bpm en daarmee een iets lagere prijs en beter passend tussen 4s en turbo modellen in.
@dutchdriftking: Fout! Men zou denken dat 4.0 V8 dezelfde zijn gezien ze in hetzelfde conglomeraat zitten (of?), maar het zijn in de grond twee totaal verschillende blokken. De Porsche is vierkant (boring x slag 86×86) terwijl de motor uit de RS6 een meer tijdstyperende langere slag heeft (84,5×89). De Porsche V8 is dan wat toerengeiler en heeft een snellere respons, de Audi V8 sleurt er wat meer aan. Zoiets.
Duitse “sportwagenfabrikant”. Is Porsche tegenwoordig niet gewoon een autofabrikant die tevens sportwagens maakt?
Bij nader inzien, had ik liever een rwd V6 met ~460pk en een verlichtingskuur tot 1800kg(din) GTS gezien.
Lekkere introductiekleuren!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).