Deze 11 EV’s zijn belachelijk snel

Auteur: , 51 Reacties

Het voordeel van een elektrische auto is het koppel dat meteen beschikbaar is. De auto's in dit lijstje laten zien wat dit kan betekenen voor de acceleratie.

Deze 11 EV's zijn belachelijk snel

Dit lijstje van snelle EV’s kan heel kort zijn. Tenminste, als je enkel focust op snelle elektrische auto’s die je op dit moment kunt kopen. Dat is voornamelijk Tesla, Tesla en Tesla. Daarom pikten we in dit artikel 11 snelle kandidaten uit. Het gaat hier om rappe elektrische auto’s die op de markt zijn, rappe elektrische auto’s die binnenkort gaan komen en rappe elektrische auto’s die zijn voorgesteld. Laatstgenoemde blijft altijd tricky, het is maar de vraag welke het daadwerkelijk tot een productiestadium weten te schoppen.

Nio EP9
Deze elektrische auto werd in 2017 bekend door zijn astronomisch snelle ‘Ringtijd. Vier elektromotoren zijn gezamenlijk goed voor 1.360 pk en een maximaal koppel van 6.333 Nm. Ja dat lees je goed. De elektrische auto deed twee jaar geleden een rondje op de Nürburgring in 6:45,90.
Deze 11 EV's zijn belachelijk snel

Aspark Owl
De Aspark Owl is eveneens een elektrische auto waar we twee jaar geleden kennis mee maakten. De EV stond op de IAA in Frankfurt tussen al het Duitse geweld. De Japanse auto sprint in minder dan twee tellen naar de honderd als we de autofabrikant mogen geloven. Het uiterlijk is een combinatie van retro en modern.
Deze 11 EV's zijn belachelijk snel

Tesla Model S Performance
Leuk al die projecten, is er ook iets tastbaars? Uiteraard, in vorm van de Tesla Model S Performance bijvoorbeeld. Deze elektrische auto doet 0-100 km/u in slechts 2,6 seconden. De topsnelheid ligt op 250 km/u. Indrukwekkende cijfers voor een EV die vandaag de dag gewoon te koop is.
Deze 11 EV's zijn belachelijk snel

Tesla Roadster
Vaak houden we met dit soort lijstjes één model per merk aan. Voor Tesla moeten we wel een uitzondering maken. Zeker met de Roadster waar ze mee bezig zijn. Deze auto gaat, afgaande op de opgegeven specificaties, heel bizar worden. In 1,9 seconden zou de nieuwe Roadster 60 mp/h moeten kunnen aantikken. 0-100 mp/h in slechts 4,2 seconden. Heel bizar!
Deze 11 EV's zijn belachelijk snel

Aston Martin Rapide E
De eerste volledig elektrische Aston Martin zal de Rapide E gaan worden. De stijlvolle koets van de Rapide, verpakt om een elektrische aandrijflijn. Technisch gaat het hier om een 800V batterij architectuur met een 65kWh accupakket. Met 610 pk en 950 Nm koppel doet de Rapide E 0-96 km/u in minder dan vier seconden. De topsnelheid ligt op 250 km/u.
Deze 11 EV's zijn belachelijk snel

Genovation GXE
Het uiterlijk van een bekende Amerikaanse sportwagen (Chevrolet Corvette C7), maar dan volledig elektrisch. Dat is de Genovation GXE. Met een 60 kWh batterijpakket en twee elektromotoren ligt het vermogen op 800 pk en 949 Nm koppels. Het sprintje naar de honderd is in minder dan drie seconden gedaan. De vastgelegde topsnelheid ligt op 336 km/u.
Deze 11 EV's zijn belachelijk snel

Pininfarina Battista
Deze volledig elektrische supercar werd begin dit jaar gepresenteerd. De Battista levert 1.900 pk en 2.300 Nm koppel. De aandrijflijn is afkomstig van het Kroatische Rimac. In minder dan twee seconden moet 100 km/u een feit zijn. 300 km/u is in 12 seconden gedaan.
Deze 11 EV's zijn belachelijk snel

Porsche Taycan Turbo S
Een luxe elektrische auto uit de koker van Porsche. Met de Taycan breken interessante tijden aan voor de Duitse autobouwer. Aan snelheid geen gebrek. Het topmodel, de Taycan Turbo S, sprint in 2,8 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 260 km/u.
Deze 11 EV's zijn belachelijk snel

Vanda Dendrobium
De Vanda Dendrobium klinkt heel exotisch. Toch hangt er een Nederlands tintje aan dit ding. De elektrische auto door de broers Andries van Overbeeke en Marco van Overbeeke getekend. De EV uit Singapore heeft techniek van Williams Advanced Engineering aan boord. 0-100? Slechts 2,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 320 km/u. De auto weegt 1.750 kg.
Deze 11 EV's zijn belachelijk snel

Faraday Future FF 91
Het uiterlijk van een saaie MPV en toch bloedsnel zijn. Dat is de 5,25 meter lange Faraday Future FF 91. Deze EV sprint namelijk in slechts 2,5 seconden naar de honderd! Deze auto heeft vier elektromotoren. Het systeemvermogen bedraagt 1.050 pk en 1.800 Nm koppel.
Deze 11 EV's zijn belachelijk snel

Rimac C_Two
Een bekende Europese naam. Rimac is uitgegroeid tot een grote jongen en doet zaken met bijvoorbeeld een merk als Porsche. De C_Two is het nieuwste model van de Kroaten. Deze auto accelereert in minder dan twee seconden naar 100 km/u. De topsnelheid zou 412 km/u moeten zijn. Wow!
Deze 11 EV's zijn belachelijk snel



51 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik vind die Pininfarina echt belachelijk mooi… Ook in Genève was dat een feestje om te aanschouwen. En die prestaties.. LaFerrari-vermorzelend, met het dubbele vermogen.

Offtopic: wie doet er een gokje hoe lang we nog over EV-auto’s praten, en wanneer we ze gewoon auto’s gaan noemen?
@Jochempie: doe maar gauw. De EV-Pioneer voelt zich dan hopelijk ook minder speciaal.
@Jochempie: als ik mensen nog steeds de term “eurocent” hoor bezigen, zal het wel ff duren voordat het verschil er helemaal uit is 🙄 tipje @rubenpriest: een / betekent “gedeeld door” oftewel “per”. Daar staat de p in mph ook voor, dus mp/h is dubbelop
Kleine correctie: de topsnelheid van een Tesla Model S Performance is 163 mph. Dat is 262 km/h, niet 250 km/h.
Ik sprak onlangs een student autotechniek en we hadden het over de bandenslijtage bij deze supersnelle acceleraties, volgens hem viel de slijtage wel mee omdat de banden van tegenwoordig er op gebouwd zijn. Toen hield ik mijn mond maar…
@ronaldotour: ik zou die banden dan heel graag onder mijn diesel hebben hoor, verder dan 15000km raak ik er nooit mee…
@volvo_440_turbo: aiai..
Op mijn evasion deed ik meer dan 100.000km met een setje
@tjorque: Amai! Je gaspedaal stond verstopt zeker? :D
@volvo_440_turbo: euh helemaal niet. Ik ben meer van het binair gas geven type
Michelin energy savers gaan gewoon echt lang mee (met een diesel die hooguit 190nm en ergens ten zuiden van 90pk doet)
De achterbanden waren nog straffer die zijn nooit vervangen in de 196.000 tot 365.000 km dat de auto bij ons was. Tegen het einde was het rubber zo hard dat de auto wat tail happy werd bij regen (wat ik leuk vond natuurlijk) maar het profiel was nog ok…
@tjorque: Michelin crossclimate hier plus meer dan dubbel zoveel koppel, ik kan me dan wel inbeelden dat EV’s banden vreten.
@volvo_440_turbo: het grote verschil is dat jij de grip daadwerkelijk nodig hebt, en dat ik weinig redenen had tot veel grip en daarom ook eerder op schaatsen reed 😋
@ronaldotour: klinkt een beetje als de verkoper die m’n pa z’n Q7 verkocht op winterbanden. Zei dat winterbanden tegenwoordig zo goed zijn dat je ze het hele jaar door kon genruiken. En pa geloofde het ook nog eens
@r55clubman: hoe kan je zo dom zijn en toch een Q7 kunnen betalen. Leg mij dat eens uit.
ik vraag me dan af hoe snel bv een 0-400-0 bij die Rimac is en hoelang de batterij meegaat als je dit doet.
@jantje_555: bij elke vergelijkende test van EV’s wedstrijdje om ter snelst de accu leeg rijden bij volgas? Zullen alvast korte youtubefilmpjes zijn…
@volvo_440_turbo: top gear heeft dit gedaan met de Taycan en Model S en beide zijn rond de 100km leeg
Rimac ftw!
0-100 in minder dan 2 seconden…Zitten we niet erg snel aan de grens van wat een mens fysiek aan kan?
@svenska_aeroplan_ab: ik denk het niet, kijk maar naar aeroplanes ;) zelfs zonder speciale pakken…
@volvo_440_turbo: kijk eens naar de funny cars, 0-500 in 5 seconden.
@soulmaster: so funny, you laugh your ass off.
@svenska_aeroplan_ab:
Wat zou de grens zijn waarop het simpelweg niet sneller kan? In 0,0 sec naar de honderd is niet mogelijk dus ergens ligt de grens. Ik ben heel benieuwd waar!
@svenska_aeroplan_ab: Een kennis van me zijn auto (dragster) doet 0-150 in 1,2 sec. 0-415km/u in 5,5sec. Dan begint het wel stilaan spannend te worden qua g-krachten.
Is dit de website van dyson?zie de laatste tijd zelden autos hier
@ruben_vandenberg: nog even volhouden binnenkort zijn het de V8 achtdaagse.
Speciaal voor jou een sneak preview:
– deze 8 auto’s hebben meer vermogen dan een klein ontwikkelingsland
– voor deze 8 auto’s werd range anxiety uitgevonden (maar nooit erkend)
– dit zijn de 8 kleinste V8’s
– deze 8 blokken zijn tammer dan je schoonmoeder (<100pk) en net zo goed niet kapot te krijgen
– 8 redenen waarom je deze auto gereden moet hebben
– special: Ariël atom V8
– 8 budget auto’s met 8 bougies
– de 8 duurste V8’s
@tjorque: 8x doen!
@tjorque: 8 budget auto’s met 8 bougies?
Tegen die tijd misschien niet meer, maar nu?
Alfa Romeo: 145, 146, 147, 155, 156, 164, 166, GT.
Zo. Klaar.
@nietcreatief: alleen jammer van het gebrek aan blokhoek en cilinders 🤪
@tjorque: Dat zei je er niet bij! ;P
Piech GT Mark Zero mag wmb wel een eervolle vermelding voor belachelijk snel opladen.
Ik mis de Lotus Evija in het lijstje…
@BaRa: idd! Bijzondere afwezigheid ja!
Kortstondige snelheid is goed uit te voeren met EV’s, veel ‘makkelijker’ dan bij IC auto’s. Zou indrukwekkender zijn als ze het ook lang volhouden met een hoge topsnelheid, relatief gezien.
@guusboum: De tank van de Veyron op topsnelheid is binnen 12 minuten leeg.
@RutgerK: een EV doet dat nu nog niet langer, als ze die snelheid al kunnen halen, door het ontbreken van een versnellingsbak. Als al dat vermogen (P=U*I) aangesproken moet worden voor een lange tijd gaan of de accu’s leeg, of de temperatuur wordt te hoog. Voor nu dan.
@RutgerK: daar komt nog bij dat een EM een koppelcurve heeft die bij een hoog toerental snel daalt.
Zoveel snelheid, maar zonder beleving. Doe mij maar een auto die binnen 5 seconden naar de 100 gaat en waarbij je nog een schakelmoment hebt.
@nopetrolnofun: …en nog moet aanzwengelen ook?
@nopetrolnofun: ik vraag het me af. Toen ik in 2014 een proefrit in één van de eerste Model S’en in NL maakte, voelde dat ding echt als een laptop: snel, maar verder kan ‘ie me gestolen worden. Misschien is het net als elektrische stuurbekrachtiging. Dat was vijf jaar geleden ook om te janken, maar schijnbaar wordt dat ook steeds leuker.
@nopetrolnofun: beleving is het prikkelen van zintuigen. Motorgeluid is een prikkel maar ook versplide energie die niet in aandrijving is gaan zitten. Als je in plaats van motorgeluid in een elektrische auto je favoriete muziek opzet of juist iets waar je een gruwelijke hekel aan hebt dan heb je dus meer beleving dan vroeger.
@mashell: Jij bent echt niet goed, sorry.
@nopetrolnofun: Jij kan je niet in een ander argument inleven. Dat gaat je opbreken.
Wat voor formule zal de Plukmekaalstraat gaan gebruiken als alles elektrisch wordt? Per saldo geilen we op exclusiviteit en topprestaties, waardoor enerzijds het prijskaartje ontstaat. Maar wat hangt de Roverheid daar aan? Gewicht, kW per km, acceleratie tijd? theoretische topsnelheid? Ja maar ff zo geschreven want nu lijkt t toch ook grdaan met speedwalhalla Deutschland. Krijg je zometeen main stream Picanto-E gebakjes met van overheid gelimiteerde top van 120 en acceleratiequotum? Poah, vooral dat laatste kan nog voor voorstanders gaan zorgen, want ja, de Groenlinksbrigade moet natuurlijk ergens zn tanden in kwijt…..
@geelbarrel: Chef.. ik kom vandaag wat later. Mijn acceleratie qoutum is op
@geelbarrel: Of wil jij van de club ”ik wil altijd zeiken op de overheid’ nu op voorhand al gaan zeuren op iets wat de overheid gaat uitvoeren volgens jouw eigen fantasie?
@reactief: mensen die in een land als Nederland de overheid als hun grootste vijand zien, de hebben het echt ontzettend goed.
Die Aspark Owl lijkt van achteren wel op een Porsche.
@emping: zo’n mooie lage achterkant heeft Porsche ver achter zich gelaten.
Ergens toch wel benieuwd hoe men over 50 jaar in geschiedenis lessen de auto met verbrandingsmotor behandeld…..
Weet je wat mij al een tijdje verbaast. Het lijkt
of het niets uitmaakt wat zo’n auto verbruikt aan kilowatt per kilometer, het gaat alleen maar over rijbereik en acceleratie. Alsof het nu niets meer uitmaakt wat het verbruik is. Als er maar een stekker aanzit is het milieu vriendelijk. Maar als het over de verlichting, koelkast, vriezer, stand-by van apparatuur gaat, dan moet het triple a zijn, led, automatische uitschakeling Enz.
Waarom? Als er een stekker aanzit maakt het verbruik toch niet uit? Althans in de auto lobby. Dan is alles milieuvriendelijk en verantwoord. Als de autofabrikanten nou eens ophouden met krachtmetingen en standaard van 0 tot 100 op 10 seconden limiteren is dat voor het dagelijks verkeer nog snel zat, en zal je zien dat je een aardig stuk verder komt op 1 kilowatt.
@volvo_440_turbo: top gear heeft dit gedaan met de Taycan en Model S en beide zijn rond de 100km leeg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).