Deze 7 briljante sportcoupé’s heb je voor een ton

Auteur: , 79 Reacties

Lijstjesvoer! Omdat BMW M2 Competition.

BMW M2 Competition (F87) '18

Laatst werd de nieuwprijs van de BMW M2 Competition bekend. Ondanks dat de auto in kleine aantallen verkocht gaat worden, is het naar onze mening een enorm belangrijke BMW. Dit is een BMW waarbij autorijden centraal staat, dankzij traditionele merkwaarden zoals de zes-in-lijn motor en achterwielaandrijving. Ook het feit dat de M2 nu eindelijk een ‘echte’ M-motor heeft draagt bij aan de feestvreugde. Als je dus een ton kan stuk slaan op een sportieve coupé met lekker veel vermogen, is de M2 Competition een no-brainer. De prijs van de M2 is echter niet mals, dus laaide in de commentsectie al gauw de discussie op: “daar kun je veel meer leuks voor kopen.” Dat wekte onze nieuwsgierigheid, want is dat ook zo? Wat krijg je nu eigenlijk voor 100.00 euro? Team Autoblog zoekt het voor je uit. Dit is het resultaat:

Audi TT RS Coupé (8S)
€ 94.460
Bij de Audi TT RS draait het maar om één ding: tractie. De auto heeft zo ontzettend veel grip, dat je in bijna elke situatie volgas weg kan knallen. De vijfcilinder turbomotor met 400 pk zorgt ervoor dat er altijd kracht voorhanden is. Ongeacht de weersomstandigheden of type ondergrond: de TT RS is bloedsnel. Dat heeft ook zijn keerzijde, want het is een vrij eendimensionale auto. Dat maakt hem iets saai, maar de roffel van de vijfpitter en de explosieve prestaties maken veel goed.

Audi TT RS Coupé (8S) '18

BMW M2 Competition (F87)
€ 99.995
De aanleiding van dit lijstje is deze BMW M2 Competition. Grootste attractie is ook hier de motor, die zelfs 10 pk meer levert dan de vijfpitter van de Audi. Het feit dat het een teruggetunede motor is, biedt perspectieven voor een (milde) kietelbeurt. Ook erg lekker zijn de looks: lekker dik en iets over de top met 19″ velgen, enorme wielkuipen en zwartgelakte details als typeplaatjes en de nieren van de grille. Die prijs van een ton is zuiver theoretisch, want als je ook maar een asbakje erbij besteld, ga je over de ton heen.

BMW M2 Competition (F87) '18

Chevrolet Camaro SS
€ 105.550
We praten veel over de Ford Mustang en welke uitvoering we daarvan willen hebben. Een schrale EcoBoost is op zich prima, maar die V8 past veel beter bij het karakter van de auto. Maar ja, die laatste is onbetaalbaar. De Camaro SS is ook geen koopje (wat de auto in de Verenigde Staten overigens wél is). De 6.2 liter V8 is een waar meesterwerk. Veel vermogen (405 pk), nog meer koppel (555 Nm) en een onvergetelijke soundtrack. Daarbij draait de overvierkante V8 met graagte toeren. Dankzij het ontbreken van een turbo of compressor is de respons op het gaspedaal direct.

Chevrolet Camaro SS '18

Infiniti Q60S 3.0T AWD Sport Tech (CV37)
€ 96.547
De Autoblog-redactie stond op Circuit Park Zandvoort een tijdje terug. Helemaal in de verte, in het donker zien we een glimp van een rode, overduidelijk Japanse, auto.

Wouter: “Wat staat daar tegen het hek?”
Willem: “Mazda 6, zwaar ondergewaardeerde auto”
Casper: “Weet je het zeker? Het lijkt iets anders te zijn.”
Willem: “Kleur is Soul Red, kan niet anders”
Jaap: “Ja, dat is toch zo’n Mazda 6? De opvolger van de Alfa Romeo 159.”

We lopen er dichter naartoe en warempel, het was geen Mazda 6, maar een Infiniti Q60. Je verzint het niet. Wat Nissan precies voor ogen heeft met deze auto is vooralsnog volstrekt onduidelijk. Het ziet er niet zo sportief uit als een BMW 440i, maar heeft ook niet de grandeur van een C-klasse. Laat staan de bravoure van een Lexus RC. Wat is het dan wel? De Infiniti Q60 is zeer compleet, uiterst vlot (405 pk!) en niet onaardig om te zien. Een perfecte auto om over een paar jaar als occasion te kopen. We zijn alleen erg benieuwd naar wie dit als eerste auto koopt. Als je een ton hebt, kun jij er ook eentje kopen.

Infiniti Q60S Coupé 3.0t Sport Tech (CV37) '18

Jaguar F-Type Coupé V6
€ 100.750
Uiteraard is het afhankelijk van je smaak, maar wat ons betreft is dit de mooiste auto uit het lijstje. Die daklijn is nog altijd schitterend om te aanschouwen. Het is vooral een auto die de emotie goed weet te raken. De auto is bloedmooi, het geluid is wonderschoon en de rijbeleving lijkt spectaculair. Puur cijfermatig valt het allemaal wat tegen. 0-100 km/u in 5,3 seconden en een top van 260 km/u zijn niet indrukwekkend voor een auto met 340 pk. 1.600 kilogram is ook niet erg licht voor een auto die geheel uit aluminium is opgetrokken. Maar het maakt niet uit, want het is een Jaguar. Hadden we al verteld dat ie erg fraai was?

Jaguar F-Type V6 '18

Mercedes-AMG C43 4-Matic Coupé (C205)
€ 85.973
Natuurlijk wil je het liefst zo’n moddervette C63 AMG of een nog dikkere C63 S AMG, maar die vallen uit het budget. Is zo’n C43 dan het overwegen waard? Nou, eigenlijk wel. Op papier scoort de auto uitstekend. Zo is de auto sneller dan de even zware Jaguar F-Type V6. Om dat in perspectief te plaatsen, de C43 is niet geheel van aluminium en heeft zelfs vierwielaandrijving. Daarmee is het een uitstekende allrounder. Ondanks dat zitruimte achterin van ondergeschikt belang is bij dit segment auto’s, zijn de zitjes achterin de C43 nog enigszins bruikbaar. De standaarduitrusting is dik voor elkaar, maar je hebt nog 15 mille (!) om hem lekker aan te kleden. Een solide allrounder, deze C43 AMG.

Mercedes-AMG C43 4-Matic Coupé (C205) '18

Nissan 370Z Nismo (Z34)
€ 105.800
De enige echte puristische auto die nog niet is verpest door Europese regelgeving. Althans, als we de BPM-boetes even links laten liggen. De Nismo 370Z is een echte old-school Japanner in de goede zin van het woord. Een wat ruige, onbehouwen atmosferische V6, handgeschakelde zesbak en achterwielaandrijving met een sperdifferienteel op de achteras. De tand des tijds begint wel erg te knagen aan de 370Z, met name in het interieur lijkt het een 10 jaar oude auto te zijn, wat het in feit ook is. Tijdens trackdays heb je daar overigens geen last van.

Nismo 370Z (Z34) '18

Porsche 718 Cayman GTS (982C)
€ 105.278
Een ton voor een sportcoupé. Gevoelsmatig moet een Porsche 911 mogelijk zijn, maar dat is dus niet zo. De 993 was de laatste 911 die je voor een ton (in Euro’s) kon kopen. Gelukkig maakt de 718 gehakt van de 993. De 2.5 viercilinder boxer motor klinkt als een zwaar opgevoerde sinaasappel-persmachine, maar levert ook een lading vermogen (365 pk) en kracht (420 Nm). Dankzij de goedkope PDK-automaat (een handbak is vijf mille duurder) zijn de prestaties indrukwekkend. 290 km/u behoort gewoon tot de mogelijkheden. Sturen, remmen, accelereren: de 718 kan het als geen ander. Het klinkt alleen nergens naar, dat is het enige.

Porsche 718 Cayman GTS (962C) '18

Disclaimer: op dit moment zitten we in een transitie van NEDC-uitstootcijfers naar WLTP-uitstootcijfers. Aangezien in Nederland de belasting ook over de CO2 geheven wordt, kunnen de prijzen binnenkort veranderen. Elke auto die nu nieuw wordt geïntroduceerd, moet WLTP-cijfers hanteren. Auto’s die geïntroduceerd zijn vóór september 2017 kunnen nog de NEDC uitstootgegevens hanteren. Vanaf september 2018 moeten alle auto’s WLTP cijfers gebruiken.



79 reacties

En dan te bedenken dat de Giula Q voor 114.450 in de Nederlandse prijstlijsten staat, BMW M2 wie?
@slipstreamer: Dan ga ik voor de alfa. Beetje variatie er in houden.
@slipstreamer: ik zou zeker de M2 Competition halen!
@slipstreamer: absoluut de Juul!
@slipstreamer: Ik zou een tweede Yaris GRMN halen. Een voor het circuit en een voor de collectie.
@slipstreamer: Eens. Als BMW-liefhebber zou ik dan ook voor de Alfa gaan. Dan liever een powersedan…
In de BMW moeten ze eerst maar eens een nieuw dashboard zetten. Gedateerde rommel.
@cpp1: Die gedateerde rommel is juist wat klanten fijn vinden. Alles zit waar je het verwacht.
@cpp1: Heerlijk toch, die witte tellers en karakteristieke oranje tellerverlichting. Idrive doet het uitstekend, middenscherm is groot zat. Wat heb je nog meer nodig?
@olivier420: dubbel touchscreen die binnen no time onder de vingervegen zit en je doodgooit met termen als “haptische feedback”. Ohja en digitale tellers.
@720s: lol
Die Porsche ik erg goed denk ik, maar geluid doet een hoop; bij mij zou de M2 op de oprit komen!
@timobac: ik zou ook tussen m2 en.718.kiezen
@timobac: als het geluid voor jou een belangrijk selectiecriterium is, dan zou ik m’n oren nog eens goed de kost geven met de goddelijke grom van de vijfcilinder turbomotor van de Audi TT RS.
@rrrobert: alleen moet je het dan wel doen met een lelijke badkuip op wielen.. als geluid belangrijk voor je is en ook nog een mooie auto wilt, moet je gewoon de F-type kiezen. Wat een monsterlijk geluid heeft dat ding!
@timobac: Als geluid het echt voor je doet dan is uit deze lijst alleen de Camaro echt interessant.
@donstil: die Jaguar V6 en Nissan V6 klinken anders prima
@NLBUURMAN: Nou, nou. Die V6 uit de Jaguar is vooral luid, niet echt mooi. Zelfde geldt eigenlijk voor de Nissan. Op de Busso V6 van Alfa vind ik een V6 eigenlijk altijd waardeloos klinken. Allemaal dat typische huurauto-geluid.

Die V8 uit de Camaro klinkt redelijk episch!
@willeme: jammer dat dat nou juist de huurauto is…
Ligt t aan mij of lijkt die q60s van de zijkant extreem veel op die van de 8-serie?
@sanderp: de 8 serie lijkt op de q80 bedoel je
Het lijstje gaat om coupes maar
Voor 60k heb je een 2e hands ftype cabrio v6 met 370pk. Doe mij dat maar
@kannito: en daar komt ook een heerlijk geluid uit
@kannito: mag jij mij een link sturen van een mooie, goed uitgevoerde F-type cabrio voor 60K 😁 daar zou ik dan inderdaad ook voor gaan!
Is het al iemand opgevallen dat de man in de Mercedes wel heel ver naar voren zit?
@mistermini: viel mij ook op, het lijkt wel alsof hij op schoot zit bij een blonde schone 😉
@mistermini: Reclamemateriaal moet aansluiten bij de doelgroep. Hier hebben we een pensionado die de stoelbediening nog niet uit heeft weten te vogelen.
@mistermini: beetje gezichtsbedrog, foto van opzij wat schuin vanvoor, bestuurder zit aan de rechterkant (UK) maar ons brein wil die per se links plaatsen. En mss leunt ie net dat beetje meer naar voor bij het aanremmen/insturen van een bocht?
Mis de Alpine en 4C een beetje in het rijtje
@posthumus: mss ontbreken die omdat ze qua vermogen ver van de M2 af staan?
@ouwedibbes83: maar het ging toch om “briljante sportcoupé’s” waarbij het “rijden centraal staat”. Kan me dan geen betere kandidaten voorstellen. Vermogen is maar één factor.
@posthumus: Precies, daar dat ik ook aan.
@posthumus: Dat is net even een andere prijscategorie, alhoewel qua pure fun ze goed mee kunnen komen. De grootste reden dat je die auto’s (en enkele andere) niet zal vinden in het lijstje is simpel: we hebben ze al behandeld in een apart lijstje:

https://www.autoblog.nl/nieuws/welke-concurrenten-krijgt-de-alpine-a110-100069

Veel leesplezier gewenst!
@willeme: maar de meeste van deze coupés zijn ook boven de ton, dus dan maakt dat beetje extra ook niet uit.
@beefcake: nét boven de ton. Daar kun je nog wel wat aftroggelen ;-).
Als het 15k meer mag zijn doe mij dan de LC500h van Lexus.
@t5power: Dat mag dus niet. vandaar de titel.
@T5Power: mag, want het grootste deel van de lijst heb je toch al niet voor een ton
Een ton? Voor een 370Z? Joe kat toe bie kidding mie..
@rikus: Tja…Nederland he. Vooral op het partijkartel blijven stemmen.
Niet schrikken als je de prijzen gaat vergelijken met de Amerikanen.
http://nissannews.com/en-US/nissan/usa/releases/nissan-announces-u-s-pricing-for-2017-370z-coupe-370z-nismo-and-370z-roadster
@rikus: Tsja, terechte klacht. Net als de prijzen in de rest van het lijstje. Een ton voor een BMW? De enige auto waar ik die prijs voor zou betalen is de Infiniti of deze 370Z.
@tge1: het grootste deel van het lijstje is minimaal 20.000 euro te duur.
@rikus: Biggest waiste of money indeed
De Porsche en Jaguar staan vanwege de looks in, weliswaar meer bescheiden versie, reëel op mijn verlanglijst… of misschien toch maar de verwachte Giulia Coupé, al weet ik niet of ik zoveel tijd heb.
M.a.w. op de Porsche na zijn er eigenlijk geen alternatieven voor de BMW…
In het land van Trump kosten die dingen de helft ..

Dan hebben we het nog niet eens over de wegenbelasting en brandstof ..
@lincoln: Minder dan de helft.
@lincoln: Een tip voor je… https://www.atlas-movers.nl/
Stuur een kaartje indien je er goed aangekomen bent als je wil, alhoewel, nee doe maar geen moeite.
F-type is dan toch veruit de meest stijlvolle, best klinkende optie. Daarnaast ook van een merk met een “hoge status” aan z’n naam gebonden!
@fritskee: Tsja, als status je ding is, moet je vooral de Jag kopen.
TT-RS, Camaro of F-Type… alledrie omdat ze zo ontiegelijk lekker klinken… uiteindelijk de TT-RS omdat ik die voor dagelijks gebruik by far de beste vind.
Die belastingen lopen echt de spuigaten uit. De 370Z koste in 2009 toen ie uitkwam iets meer dan 55 mille
@flashevan: ben benieuwd wat ie vanaf september gaat kosten. Kan me zomaar voorstellen dat ze m dan ook van de markt halen in Nederland
Toch liever even doorsparen voor een Giulia Q
Kut Nederland met die onzinnige CO2-gebaseerde BPM.

Alsof ons kleine kikkerlandje ook maar meer dan een druppel op een gloeiende plaat is.

Tijd dat de overheid eens stopt met die onzin om altijd maar het beste en braafste jongetje van de klas te zijn.

@ghost: Maar wij zijn niet eens het braafste/beste jongetje van de klas. We staan niet eens in de top-10.

Maar ik denk inderdaad niet dat BPM-verhogingen en milieuzones écht een bijdrage leveren.
Gaat nergens over, die prijzen in Nederland. Alles om het de échte autoliefhebber zo moeilijk mogelijk te maken. En wat krijgen we er voor terug? Minder belasting op onze loon? Afschaffing van erfbelasting? Nee, we krijgen een dikke vinger uit Den Haag.
Ik heb de mooiste van dit rijtje, de Jaguar F-type V6, bordeaux rood en getuned via de officiele Jaguardealer voor een gering bedrag, dus met garantie, tot ca. 400 pk. I am soo happy………
100k is te veel voor zoiets. Een kleine entry-level coupé. Doe hothatch/gt86 + een badge premie van 10k-15k en nog eens 10k voor de ‘competition’ badge premie. Maar 100k…
C43, omdat het een Mercedes is:-)
2de keuze gaat naar de M2, 3de porsche met een 4cilinder (schande!)
Als daily de C43 AMG. Lijkt me een heerlijke auto om europa mee door te kruisen. Als tweede auto erbij voor de fun zou ik gaan voor de Porsche.
@pordon: Precies dat!
Uit het lijst: Q60, Nismo 370Z en Camaro SS in die volgorde. Ik had de Camaro eigenlijk hoger zitten, maar omdat ie er niet meer zo fijn als voorheen uitziet; zit ie bij mij op 3
@Willeme, nu een lijstje voor België. Gaat leuker spul geven. (En frustrerend voor de NL lezers…)
En dan massaal deze auto’s op Duits kenteken rijden, want deze prijzen gaan nergens over!

Een cayman voor 105k, dat kan ik de overheid gewoon niet gunnen.

De Nederlandse staat haat ons autoliefhebbers intens…

Een tt-rs voor 94k, dat zijn echt bedragen waarmee je in duitsland veel dikker spul koopt.
Mooi lijstje en moeilijk om hier uit te kiezen zeg. De Nissan, Audi of toch de Jag?
Tja, dat wordt dus mooi in Duitsland shoppen voor een young occasion + rest BPM betalen.
€99.995 in Nederland en €61.900 in Duitsland. Handtekeningen actie voor afschaffing BPM maar doen?
Net zoals hierboven al genoemd, doe tóch maar de LC500h.
Die bpm slaat helemaal nergens meer op

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).