Welke concurrenten krijgt de Alpine A110?

Auteur: , 66 Reacties

Uiteraard is de Alfa 4C de aartsrivaal. Maar welke auto's nog meer?

Alpine A110 - Alfa Romeo 4C

Onlangs werd de prijs bekend gemaakt van de nieuwe Alpine A110. Weliswaar de Franse, maar toch. Ik weet niet hoe het met jullie zit: maar wat een leuke auto! Ondanks de klassieke naam weten we allemaal dat dit de sportwagen is van Renault Sport. Als Renault Sport ergens goed in is, is het wel het blij maken van de ware enthousiasteling, zoals onze zeer gewaardeerde camera-man @MartijnGizmo. Zijn auto en zijn bevindingen check je in deze video.

Dan combineren we nu het nuttige meteen met het aangename. We klagen nog wel eens dat er teveel SUV’s in de prijslijsten staan en dat de compacte coupé met uitsterven wordt bedreigd. Klopt dit wel? Nou…… Nee! Echt goedkope coupeetjes zijn lastig te vinden. Maar voor de prijs van een redelijke SUV kun je ook gaan voor sportcoupé. Wil je praktisch? Koop een Ford Windstar voor 5 mille erbij en besteed de rest uit aan zo’n compacte sportwagen.

Alpine A110
De Alpine lijkt bijna een technische blauwdruk te zijn van de Alfa Romeo. De Alpine heeft namelijk een 1.8 viercilinder met turbo, automaat met dubbele koppeling en achterwielaandrijving. Daar stoppen de overeenkomsten niet. De 0-100 tijd is krek eender, terwijl de topsnelheid begrensd is op 250 km/u. De Alpine is iets minder exotisch qua constructie en weegt daardoor ietsjes meer, alhoewel 1.080 Kg uitermate licht is. Dan de prijs: de Franse prijs is 58.500 euro. In Frankrijk kost de Alfa 4C iets meer dan 63 mille. De CO2-uitstoot van de Alpine is aanzienlijk lager. Dus gokken we op een vanafprijs van ongeveer 65.000 euro.

Alpine A110

Op basis van die schatting zijn dit de concurrenten van de Alpine A110, gerangschikt op prijs.

Lotus Elise S (S3)
Ok, strikt genomen geen coupé. Maar het is ook zeker geen Mercedes S-klasse Cabrio. De Lotus Elise heeft in 1995 dit gedeelte van de markt opnieuw bedacht. In de tussentijd zijn we alweer aanbeland bij de derde generatie van deze raszuivere roadster. De motor is een 1.8 met variabele kleppen en nokkenassen (Honda zou het VTEC noemen) én een mechanische compressor. Het resultaat is 220 pk en 250 Nm. Deze krachten worden via een handbak overgebracht op de achterwielen. Omdat de Elise erg licht is (924 Kg) zijn de prestaties op niveau: 0-100 in 4,6 seconden en een top van 234 km/u. Dat komt door de korte zesbak. De Elise loopt niet tegen een muur van lucht, maar de topsnelheid wordt bepaald de door de korte eindreductie. Zoals het een ware sprinter betaamt. En dat voor slechts 59.781 euro.

Lotus Elise Sprint 220

BMW M240i Coupé
Waarom niet de M2? Nou, die is nogal prijzig: 86 mille voor opties. Ai. Maar laten we niet vergeten dat de M240i in zijn eigen recht een topper is. De hardware komt behoorlijk overeen: een dikke zes-in-lijn met achterwielaandrijving. De versie met automaat staat in de prijslijsten voor 61.371 euro, de handbak is 7 mille duurder. Er is dan nog ruimte voor wat smakelijke opties uit de BMW M-catalogus. Qua prestaties kom je overigens niets te kort. De ’40i’ heeft namelijk 340 pk op de achterwielen! Ondanks het leeggewicht van 1.460 Kg duurt de 0-100 km/u slechts 4,6 seconden. De top is wederom begrensd op 250 km/u. Mocht je het wensen is vierwielaandrijving tegenwoordig ook leverbaar.

BMW M240i Coupé

Porsche 718 Cayman (981)
Het beste jongetje van de klas? Met de 718-serie is in elk geval rechtgezet dat de Cayman boven de Boxster gepositioneerd is. 0-100 is gedaan in 5,1 seconden, wel iets trager dan de A110 en 4C. Maar als je de PDK transmissie kiest, daalt dat al naar 4,9 seconden. Dankzij de geringe meerprijs (vanwege de gunstigere CO2-uitstoot) is de PDK zeker het overwegen waard. Qua topsnelheid is het een echte Porsche: 275 km/u echte kilometers per uur. Dit alles staat voor 69.000 euro voor de deur. Zeker geen verkeerde aanbieding.

Porsche 718 Cayman

Jaguar F-Type i4
De Jaguar F-Type is dusdanig fraai dat een geknepen Twin-Air motor eigenlijk voldoende is. Het is een beeldschone auto. Aan de top van het gamma zijn er diverse dikke achtcilinders, maar misschien is deze viercilinder wel de versie die je wil hebben. Allereerst vanwege de prijs: 71.620 euro voor zo’n fraaie Jag is bijzonder scherp. En ondanks dat het ‘maar’ een viercilinder is, heb je wel 300 pk en 400 Nm tot je beschikking. In vergelijking met de auto’s in dit vergelijk heeft de aluminium F-Type een hoger gewicht: 1.500 Kg. Dankzij de snelle achttrapsautomaat haal je alsnog de 100 in 5,7 seconden en is ook hier de topsnelheid 250 km/u.

Jaguar F-Type

Audi TTS Coupé S-Tronic
Totdat de TT-RS leverbaar wordt is dit de snelste TT. Maar de TTS past beter in het rijtje, prijstechnisch gezien. Dit is in principe de minst exotische auto in het rijtje. Een gedeelte van de bodemplaat komt van een Golf… Maar veel is uitgevoerd in aluminium waardoor het gewicht binnen de perken blijft: 1.360 Kg. Geen lichtgewicht, maar voor een auto met vierwielaandrijving en een DSG-bak valt dat best mee. Daarbij levert de 2.0 TFSI een gezonde 310 pk en 380 Nm. De auto is iets langzamer dan de 4C: 0-100 in 4,6 seconden en een begrensde top van 250 km/u. Voor de purist: een handbak is mogelijk, scheelt een kleine 300 euro. De Audi TTS met S Tronic kost 72.155 euro.

Audi TTS

Alfa Romeo 4C
De Alfa 4C is alweer een tijdje op de markt, maar we kunnen onmogelijk zeggen dat je dat aan het design af kunt zien. Het is typisch zo’n auto die je in het echt moet aanschouwen. Dan valt op hoe waanzinnig laag en breed de auto is. De motor die je in het midden vind is een oude bekende: de 1.750 TBI met 240 pk en 350 Nm. Deze is gekoppeld aan een TCT automaat met dubbele transmissie. Vanwege het lage gewicht van 895 Kg is het een bloedsnelle auto tijdens de sprint (0-100 in 4,5 seconden!), Autobahn (258 km/u) en in de bochten (Nordschleife in 8 minuten). Dankzij het peperdure koolstofvezel chassis is de Alfa 4C niet heel goedkoop: 76.050 euro.

Alfa Romeo 4C

Kortom: 7 waanzinnige pretletters voor de prijs van een Audi Q5 met een paar opties. Ja, je zult je kinderen op de bus moeten zetten (geeft wel veel rust) en tijdens de vakanties zul je je bagage per post moeten opsturen, maar dat zijn eigenlijk de enige nadelen. Een sportwagen heeft als voordeel dat het bijna altijd een event is om in te rijden. Ze zijn veelal beeldschoon en nog een belangrijk voordeel: de afschrijving is lager dan bij bijvoorbeeld een logge SUV. Een sportwagen is dus eigenlijk een bijzonder verstandige beslissing. Nu alleen nog even kiezen welke op de inrit moet komen te staan.



66 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
De markt voor dit soort auto’s wordt steeds schaarser heb ik het idee. Vroeger reden er nog sportieve coupés rond en leuke 3 deurs modellen, maar steeds minder en minder. Komt denk ik ook omdat hot hatches zo ontzettend goed, maar ook praktisch zijn. MX-5, GT86, 370Z, 4C en dat soort wagens zie je niet of nauwelijks. Ook lijkt het wel of de TT veeeel minder verkocht dan vroeger. Dus ben bang dat het voor deze auto ook gaat gelden. Wel jammer.
De 4C gaat van 0-100 in 4.1 seconden… toch wel een tikkie sneller dus
@hans75:

Kan je 0.4 seconden langer uitslapen ..
@hans75: Alfa Romeo zélf communiceert een tijd een 0-100 tijd van 4,5 seconden. Vandaar dat we 4,5 seconden hebben aangehouden.
Knappe karren allemaal ..
Alpine komt het rustigst over ..
nix geen agressieve lijnen of vouwen die onzekerheid weerspiegelen ..
Dat is het voertuig welke ik het liefst zo willen wassen ..

Dat is mijn uitspraak .. en daar moet u het mee doen ..
Allemaal liefhebber wagens, die niemand gaat kopen.
Hoeveel van die dingen zie je nu echt rijden?
Beter een AMG kopen en die ff los rijden in de buurt van Rotterdam
Veel gunstiger in de lease !
Ik ben toch wel een echte Alfist, maar ik zou toch voor de Alpine gaan als ik een dergelijke wagen nieuw kon aanschaffen. Wat is die Alpine een gaaf ding! En ik denk dat die de beste combinatie geeft van rijplezier van een lichte auto, maar ook het comfort en gebruiksgemak om er ook daadwerkelijk veel gebruik van te kunnen maken.
@trustmeiamanengineer:

Voor comfort en gebruikersgemak staan er 3 Duitsers en 1 Brit in dit lijstje die dat serieus veeeeeel beter voor elkaar hebben ..
@lincoln: niet te hard, de A110 zou het comfort aspect erg goed voor elkaar hebben. Daarmee kan ie ook een echte een winnaar zijn, want geen enkel ander lichtgewicht kan comfort aanbieden, en een bv. Evora weegt dan weer als een 300kg zwaardere Porsche.
@trustmeiamanengineer: dan ben je dus geen echte Alfist.
De Jag F-Type blijft een beauty.
De BMW 2 serie valt hier toch uit de toon. Misschien niet qua snelheid of acceleratie maar qua model (sedan).
@hans12670: nog veel te leren zo te zien.
@str8six: het is weliswaar een coupé, maar op een andere manier dan de rest. Ik snap Hans wel. De aflopende daklijn is minder aanwezig dan bij de rest waardoor het minder sportief oogt
@2wheeler: de vorm is meer GT en minder sportwagen. En voor mij daarmee aantrekkelijker.
@str8six: Veel te leren? Hoezo? Die jongen heeft wel een punt. Vroeger zou zo’n ding gewoon 2-deurs sedan heten. Met de M-spullen erop is het natuurlijk wel een snelle jongen, maar het is geen sexy verschijning…
@esprit_de_flandre:

Yep .. anno 2017 heet elke Duitse auto een premiejum sport coupe ..
Zelfs een MAN brandweerwagen ..
Leuk geschreven stukje. Bedankt! Alfa 4C vind ik veruit het mooiste. Heel licht, wendbaar, krachtig en dan natuurlijk de Italiaanse lijn… en niet te vergeten een carbon monocoque, iets wat alleen de Lambo, de duurdere Ferrari’s , Koenigsegg en Pagani hebben. Daar staat dat (betaalbare) Alfaatje maar mooi tussen. En daarbij vergeleken is de Alpine met zijn aluminium chassis eigenlijk nu al ouderwets!!!!!!
@robbie123: wat merk je er nu van dat het een monoque is? Ik denk dat weinig wegen het verschil laten merken. Met nog 1000kg aan technische gadgets ja, dan merk je het maar 900 of 1000kg voel je nauwelijks. Zwaartepunt is dan belangrijker, net als afstelling van de veren etc.
Nee ik zou toch voor de alpine gaan. Denk dat het dagelijks meer comfort oplevert, tegen een heel klein beetje extra fun.
Ik zou alle bovengenoemde auto’s kiezen boven die Alpina. Maar ok.
@str8six: die Alpine zegt me ook helemaal niets. Met retro nostalgie gaan de Fransen het niet redden. Aftellen naar de voorstelling van de BMW Z5!
Ik mis de Mercedes-Benz a45 AMG, een zeer mooie auto die je voor rond dezelfde prijs kan kopen.
@spotje: Want mensen die op zoek zijn naar een lichtgewicht sportwagen gaan zeker cross-shoppen in het Hatch segment..
@spotje: ow ow ow…
De Alpine, de Alfa 4C en de Lotus zijn toch heel andere auto’s dan de rest, lijkt me. Lichtgewicht, basic interieur, zeer beperkte bagageruimte. In de Audi, BMW, Porsche of Jaguar is het een heel ander verhaal. Dat zijn coupés om vlot mee door heel Europa te kruisen, met de bagage achterin. Dat doe je niet met een 4C, die is spartaans en alleen bericht op de beleving van het rijden. Reistassen passen er niet in. Lotus idem. Wie twijfelt over een Audi TT of BMW 2 kijkt niet naar een Alfa 4C, lijkt me.
@spiderman: basic interieur? Heb je ’t filmpje van de Alpine gezien? Alles alcantara, sportstoelen, alles electrisch, airco, puik audiosysteem. Wat heb je nog meer nodig dan?
@henk_he: ruimte voor de koffers zoals in de andere genoemde modellen?
@peug206: koffers? Woon jij in een caravan dan? Daar heb je toch andere auto’s voor. Dit zijn SPORTwagens.
@spiderman: Eerst en vooral heb je een budget om te spenderen, dan kijk je wat je daarvoor kan kopen. Hieruit kies je wat je het begeerlijkst vindt. En dan verzin je een excuus.
Bijvoorbeeld je koopt een Porsche en dan zeg je dat die toch best praktisch is (jah, want daar koop je sportwagens voor). Of je koopt een Elise en dan zeg je dat het je niet uitmaakt dat hij spartaans is (jah, want een auto alleen kunnen gebruiken voor jezelf en maximaal 1 familielid is tof). Enzoverder.
@spiderman: de Alpine heeft twee kofferbakken. Praktischer kan haast niet…
gericht, niet bericht, sorry. Wel benieuwd naar de Alpine, het origineel is nog altijd prachtig.
Kwam vandaag nog een 4c tegen op de autobahn. Dat ding is echt breed, laag en heerlijk begeerlijk.
De Alpine heeft de neus van een Nissan Juke met die ronde lampen…. schroef dan een Cibie setje erop. En het interieur….waarom geen A110 DNA meegenomen? Omdat dit een cashcow moet worden. Alle componenten liggen reeds op voorraad, alleen een ander hulsje.
@right: …precies zoals bij de originele Alpina A110 dus…
Kwalitatief, qua afwerking en als dagelijkse brommer handsdown de 718 Cayman.
@henkiebb: met de Jaaaaag ernaast voor de looks
@henkiebb: Mmh. 718 is nog maar net uit maar 981 had zo zijn dingetjes. http://www.planet-9.com/981-cayman-and-boxster-problems-and-complaints/
Hier in Zwitserland zie je de 4C best vaak, en hij is echt gaaf irl. Ik zou hem iedere dag kiezen boven de rest in het rijtje hierboven, behalve heel misschien de Porsche (handling, afwerking, …) of de Jag (design). Maar de Alpine zeker niet.
Ik zie drie verschillende categorieën die, behalve misschien de prijs, weinig met elkaar te maken hebben. Je hebt de lichte gooi- en smiijtijzers: 4C, Elise, A110. Toevallig ook allemaal met middenmotor. Dan de tweezitters die gebouwd zijn voor zwaardere motoren, meer vermogen en meer luxe, wat allemaal voor meer gewicht zorgt, maar die toevallig ook bestaan met een entry-level-viercilinder: de Cayman en de F-type (al is de Cayman voorlopig z’n zespitter kwijt… maar hij weegt nog steeds een lap meer dan de “kleintjes” uit de lijst hiervoor). En dan de derde categorie: de 4-zitters (al is de achterbank erg minimaal) met 2 deuren en een achterklep: de TT en de 2-reeks.
Ergo: alleen de 4C en de Elise zijn, in dit lijstje, de concurrenten van de A110. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de A110 (onder voorwaarde dat hij zo goed rijdt als hij belooft), omdat hij minder hard zijn aard visueel uitschreeuwt, en omdat hij praktischer is met z’n kofferruimte voor én achter (wat deels ook het extra gewicht verklaart), terwijl de 4C en de Elise enkel achteraan een schaamvak voor de bagage hebben. Je mag dat natuurlijk onbelangrijk vinden, maar als performantie je ding is, dan zijn zowel een 4C als een Elise eigenlijk de verkeerde keuze: een Caterham of vergelijkbaar is veel sportiever dan die twee – lees: houdt je veel harder bij de les, zonder trager te gaan.
Nu ja, niet dat het van belang is. Ik heb mijn initiële reflex om een downpayment te doen voor de A110 kunnen onderdrukken, ik gok dat ik dat ga blijven volhouden. Er zijn voor mij momenteel belangrijker dingen dan een auto er bij :D
@bara: A110 is erg begeerlijk. Ze hebben echt moeite gedaan en Renault Sport weten wat ze doen.
Betreft Caterham: een 4C heeft een carbon monocoque, rolbeugel, twee crasboxes, airbags, en een uitstekende tc en esp. Een caterham heeft ook een rolbeugel.
Destijds 2 verhuurfirmas gevraagd naar hun Caterham: allebei niet meer beschikbaar. Allebei “bestuurdertje dood.” Ieder zijn ding, heb niet zo’n behoefte mee te doen met de Darwin awards.
@heidekonijn: lol. Klopt wat je zegt over die Caterhams. Er is niets-noppes-zero veiligheid ingebouwd. Maar het houdt je wel scherp ;-)
@BaRa: can I get an amen?!
Objectief
Mijn bedenking is dat tenzij je bejaard bent de BMW en Audi hun “praktische kant” slechts een fractie hoger ligt dan die van de anderen. Als je praktisch wil : Focus ST of zo. Hun afwaardering daarentegen lijkt me een pak groter. En dan heb je het onderhoud (oh. hallo Porsche). Prestatie liggen ietwat gelijk. Beleving niet echt.
http://www.zeperfs.com/match5171-6377-6621-4686-4354-6386.htm
Subjectief
Moest ik een TTS of 240 krijgen, ik zou het onmiddelijk verkopen. De anderen niet.
Of houd wat geld in je zak en koop die lekkere Alpina van hierboven, kun je nog lekker cabrio rijden ook!

Ot: ik kan niet kiezen tussen de AR of de Alpine. De rest is of te zwaar, of ziet er te zwaar/log uit.
Alpine A110. TT ook mooi maar de kwaliteit twijfelachtig dus duur onderhoud. Ik weet helaas niet of de TT ook veel onderstuur heeft op de grens?. Jammer dat Porsche maar blijft hangen in het plat geslagen Kever uiterlijk. BMW is veel te zwaar evenals de Jaguar. De Alfa is kwestie van smaak, overdreven vind ik zelf met een afgrijselijk interieur. De Lotus zal vast goed rijden maar vind ik er nog altijd uitzien als een plastic rijdende badkuip.
Wat gek dat de Cayman zo weinig genoemd wordt. Eigenlijk is dit de opvolger van de 911 uit de ’70’er en’ 80’er met een minder linke wegligging en met alle moderniteiten van nu. Doe mij die maar.
@roppp:
Eigenlijk heb je gelijk.
Mocht ik een moderne Porsha willen, liep ik die vieze dikke vette brede proleterige 911 zo voorbij.
En zou ik de Cayman kiezen.
D
De megane rs trophy-r deed de Ring al ruim onder de 8 minuten..deze alpine gaat dus ZEKER die tijd verslaan…de 4C komt nog niet id buurt…
@crusader: We zullen zien. Voorlopig geven de cijfers je ongelijk…
http://www.zeperfs.com/duel6621-4686.htm
@heidekonijn: ah jij racet met cijfertjes? 😀Dan zou ik er al zeker niet de megane rs trophy r langszetten, die scoort nog slechter en is toch sneller op het circuit. Op papier is een mclaren p1 en ferrari laferrari ook beter dan de Porsche 918…in de testen echter….
@crusader: Ik race niet. En ik rijd niet met cijfertjes maar met mijn auto.
Mogelijk heb je een deel van mijn bericht niet gelezen trouwens.
4 in lijn is zo saaaaaai. Ik weet t, veel turbokoppel -en vermogen. Maar eenheidsworst! Nu t einde vd verbrandingsmotor in zicht is zou men beter wat spannende variaties ontwikkelen. Schrale stofzuigers.
@snorrewietskie: eigenlijk is een 4-cylinder een erg goed concept, daarom ook zoveel gebruikt. En in deze lichte wagentjes (Elise, 4C en A110 in ieder geval) hebben ze de voordelen gemaximaliseerd (compact, licht, veel vermogen met een turbo). Je moet eerst eens goed geragd hebben in een lichte auto voordat je begrijpt dat dat ook heel leuk is, veel leuker dan een auto met leuke motor maar die zwaar is m.i.
Lastig kiezen…

TT-S spreekt me sws t minste aan.
2 is ook niet superspannend.
718, wel een spannend kleur graag.

Rest wel erg moelijk kiezen. Ik vind ze (niet genoemden in mijn comment) allemaal wel gaaf
Alleen de Elise , Alpine en Alfa zijn vergelijkbaar.
De BMW is een ronduit lelijk hok en de TT heeft voor mij nog steeds de kapperuitstralimg terwijl de Jaaaag wel heel mooi is maar niet vergelijkbaar is met de vedergewichten
Voor mij persoonlijk gaat het tussen de 4c en de Alpine.
Wat aan de ene kant het sterke punt is van de Alpine : zijn overkomst met de oude A110 vindt ik tegelijkertijd zijn nadeel : als je op een oude auto wilt lijken waarom dan niet meteen het origineel gekocht ?
Retrodesign vindt ik daarom altijd jammer dus wordt het de 4c. Eigenlijk best makkelijk nog !
Mocht je de 4c overwegen : ik begreep uit geruchten dat de productie daarvan binnenkort gestopt gaat worden. Wie weet meer ?
@seicilindri: Denk “6C”.
Ik zag vanochtend nog een 4C rijden. Wat een bruut apparaat! Verder geeft de 240i je wel een zescilinder. Keuzes keuzes…
Verschrikkelijk moeilijk kiezen… Ik zou denk ik toch voor de laatste iteratie van de 4C gaan, met het verbeterde stuurkarakter en aangepaste wegligging. Ik vind de Alpine een geweldig concept, maar het ouwe-lullen-sportauto-karakter druipt er vanaf. Vooral door die aflopende kont. Toch maar de Alfa. Met 31 voel ik me nog jong genoeg.
Alfa valt af want die ziet er niet uit, veel teveel design met vierkante centimeter. De Elise begint een oude dame te worden. De TT is zo gewoontjes. De BMW het meest praktisch maar het is ook wel een beetje een heel dure 1 serie variant.
Dan blijven de Alpine, de Cayman of de Jaguar. Van die drie vind ik de Alpine de mooiste. De Jaguar de meest bijzonder. Maar niet alleen de belachelijke tildrempel toont aan dat dit geen uitgerijpte auto is. En tja, de Cayman, dat is een echte Porsche. Kan er eigenlijk wel iets tegen een echte Porsche op?
@mashell: Focus RS, Megane RS etc zijn goedkoper, sneller van A naar B, en praktischer.
@heidekonijn: en geen echte sportwagens, dus geen concurrenten voor de A 110
@mashell: tildrempel? Je koopt toch geen sportwagen om zaken mee te vervoeren? Dan moet je trouwens zeker geen Cayman kopen, zoals jij wilt.
De f type met het gewicht van de Alpine en de motor van de TTrs, de 5 cilinder…
Coupé, donkerblauw en bruin leder interieur.
En liefst nog een ferm madam op de stoel naast me.
@cossiekiller: een ferm madam? Is dat een boerenmadam of een madam van 200 kg?
Het automagazine die er als eerste in slaagt een italo-germano-franco test op te zetten met 4C, A110 en de 718 zal z’n oplage ff moeten verdubbelen. Ik zie de 718 (2.0 versie) trouwens winnen, terwijl ik dat graag de A110 gun, en eigenlijk altijd Alfas rijd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).