Deze auto combineert het beste van Porsche en Tesla

Auteur: , 23 Reacties

Of we er blij moeten zijn is een tweede. We zijn er nog niet uit.

Elektrische rijden houdt de gemoederen flink bezig onder de ‘petrolheads’. Een leuke auto heeft een verbrandingsmotor en anders niet. Je kan er ook op een andere manier naar kijken: er zijn saaie auto’s met benzinemotor en er zijn ook geweldige elektromotoren.

Met name Tesla is er op het moment heel erg goed in. Zowel de Model 3, Model S en Model X zijn leverbaar met een paar puike motoren. Ze leveren veel koppel én vermogen. Sterker nog, al jarenlang zet de Tesla Model S met de sterkste elektromotor de gevestigde orde flink te kakken op de dragstrip.

RWB e-911 '19

Maar wat vinden we ervan als een elektromotor gebruikt wordt in plaats van een van de meest heerlijk klinkende zescilinder boxermotoren? Dat is een lastige. het is wel wat er gebeurd is met de laatste creatie van Rauh-Welt Begriff. Dit Japanse bedrijf maakt al jaren de meest heftige 911’s. Ditmaal hoor je geen heerlijk fauchende zescilinder, maar helemaal niets anders dan gekwelde banden.

RWB e-911 '19

Oh ja, reken er maa op dat de banden het zwaar zullen krijgen. De 911 E-RWB, zoals ‘ie heet, is namelijk voorzien van een motor uit de Tesla Model S Performance. Deze is goed voor 563 pk. Die auto is voorzien van een accupakket van 32 kWh. Om te zorgen dat het vermogen goed op de weg komt, zit er een speciaal sperdifferentieel op van Quaife.

RWB e-911 '19

Die motor knaagt een beetje, want de rest is namelijk briljant. De gebroken witte lak, het ruitdesign in de klassieke sportkuipen, de ducktail-spoiler en het houten stuurwiel zijn lekker retro. De enorm brede BBS RS-velgen doen ook een visuele duit in het zakje. Het kan nog wel een lastige maat zijn om te bestellen: 245/40 17 aan de voorkant gaat nog wel, maar 315/35 17 worden bijna niet gemaakt. Gelukkig heeft Toyot R888R banden in de aanbieding die om de velgen heen passen.



23 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Jammer dat er geen foto’s van het dashboard zichtbaar zijn. Ik ben wel benieuwd hoe men die vertaalslag heeft gemaakt van de klassieke klokken naar de moderne aandrijving.

En moet je voor het onderhoud nu naar de Porsche specialist of naar zo’n Tesla center?
@RRRobert: staat een filmpje op YouTube en het dashboard is origineel gelaten.
@potjak: dank voor de tip. Ik heb het filmpje ff gegoogeld: https://www.youtube.com/watch?v=70-py4Ob_q8

Wat me wel verbaast is dat deze auto klaarblijkelijk al in november 2018 op de SEMA autoshow is gepresenteerd.
@RRRobert: geen dank. Verbaasde mij ook.
Weer geen hoofdsteun!
@bitd: whiplash is onderdeel van de ervaring
@bitd: @geenidee1975, nu tevreden? Ideale auto voor jouw postuur toch? (#artikel Aston SUv)
@jpoers: perfect, dat campingkuipje zal heerlijk zitten en bij een tik van achter is het nu slechts halverwege mn rug ‘knak’ dus kan dan nog fijn mijn armen bewegen. Jeej ;).
@geenidee1975: Denk dat je millisecondes na de krak ook een tonk hoort van je kop die de kooi raakt. Dat lijkt me ook niet zo’n geweldige ervaring.
Accupakket van 32kwh. Na een kwartiertje volgas met die 563 pk ben je dan wel klaar dus? Of moet je net als een Tesla met 90 km/u achter een vrachtwagen blijven hangen om ergens te komen zonder kaka in de broek?
@camber24: 1999 belde, serieus met een 32kwh kom je vast nog zo’n 200km ver. En deze zal ook echt gebouwd zijn om lekker lange stukken te rijden. En in Nederland is die spanning voor een beetje range al lang niet meer. Een Zoë met 20kwh kan je middels fastned ook vlot van de ene kant van t land naar de andere kant komen hoor.
@jpoers: 200 km zeg je dus. Dat is dan in een uur op de autobahn er wel doorheen. Daarna vol adrenaline staan wachten bij je laadpaal. Nee dank je. Je hebt gelijk, is idd 1999 all over again.
@camber24: die kaka had je al in de broek nadat je het pedaal de eerste keer vloerde en alle windrichtingen zag.
Je bent dus blij met een korte range en lange laadtijd omdat je dan tijd hebt om te douchen en je kleren te wassen 😂
@tjorque: lol, goed punt
@camber24: Nee, da’s heel makkelijk uit te rekenen; 563 PK = 413 KW. Deel 413 door 35 Kwh, en je houdt 8% over. Je kunt dus 8% van een uur het volle vermogen gebruiken. 5 Minuten plankgas op lollie en hij is leeg.
@barchettadriver: dus nog veel erger dan ik vreesde. Merci om het uit te rekenen trouwens.
Heiligschennis.
En nu dat accupakket helemaal historisch verantwoord met lucht gaan koelen.
@detroitv8: dan zou bij de originele de benzine gekoeld worden?🤓
Burbery bekleding nee laat dat maar in het gooi
Kan een leuke elektrische auto wel appreciëren maar in zo’n auto hoort echt een verbrandingsmotor. En toch ben ik ergens wel een klein beetje benieuwd naar de prestaties
Heb je zo’n gave wagen, ga je het verpesten met Burbery ruitjes….
Mooie rolkooi. Helaas geen nut zonder gordels.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).