Geen dikke BMW, maar een blubberdikke BMW.
De BMW M4 is nog steeds een ‘world beater’, maar het is je vergeven als je ‘m een tikje saai vindt. Tegenwoordig zijn er namelijk concurrenten op de markt die misschien niet altijd sneller zijn op een circuit, maar wel meer spektakel bieden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Mercedes C63 AMG of de Giulia ‘Q’. Als iemand die de blauw-witten uit München een warm hart toedraagt, heb ik toch een beetje het gevoel dat de absolute magie van de M3 tanende is. Al is het maar omdat ‘ie nu dus in coupé-vorm M4 heet, wat mij betreft een blunder van epische proporties.
Enfin, waar BMW de bal laat vallen, krijgen tuners de kans om die op te pakken. Dat moeten ze ook gedacht hebben bij Carbonfiber Dynamics, die met deze behoorlijk smakelijke getunede M4 op de proppen komen. We hebben de tot 700 pk opgefokte BMW M4R eerder dit jaar al eens voorbij zien komen, nu is deze echter nog een beetje bijgepunt en voorzien van een kekke OEM-look livery en een skikoffer die doet denken aan Jon Olssen.
Om de motor te voorzien van wat extra paarden zijn er onder andere twee TTE 6XX turboladers opgeschroeft die de I like boost op kunnen voeren tot 2,3 bar. Verder is de krachtbron voorzien van methanol injectie, om de lucht die de motor binnenhapt lekker koel te houden. Geen gekke gedachte daar BMW er zelf ook al mee bezig is. Tevens heeft Burger Motorsport nog wat met de ECU gespeeld en uiteraard zit ook op deze getunede BMW de onvermijdelijke Akrapovic uitlaat.
Om het vermogen te verwerken zit er een nieuwe koppeling in de Bimmer en is het onderstel voorzien van Bilstein-spul. De standaard remmen zijn vervangen door exemplaren van I like to MOV’IT. Vind jij de nieuwe look van deze getunede BMW oké?
Vet, alleen de taartschep eraf…
@donvliet: je moet ook nog die 700pk aan de grond houden hè.
@foramen: Zal met zelfs deze schep niet veel uitmaken. Zo walgelijk is het niet eens.
@foramen: ach, beetje driften bij 200 ?
@donvliet: ja want die belachelijke koffer op het dak maakt het geheel compleet??!
@pluiske666: whahaha, inderdaad die mag er zeker af.
@donvliet: en de skibox..
Die Motorsport striping staat ‘em goed.
Stoer, maar zou persoonlijk de spoiler er gelijk afhalen…
@scooper: ik niet, ik zou de dakkoffer eraf halen
Ja vond 400pk ook een beetje weinig.
@hfdude: ik heb er mee gereden op het circuit van Istanbul, en geloof me: “standaard” trim is meer dan voldoende. Ik heb zelf een 560 pk M6, en die komt in “real life” (voor zover je daar op een circuit over kan spreken) niet in de buurt.
En een dakkoffer……come on.
Zonder die rare koffer echt prima dikke bmw. Wel gaaf dat ze die methanol koeling gebruiken. Voor mij een kofferloos en sticker-arm exemplaar in een redelijke kleur of zwart. Lichtmetalen jetsers en gassen naar de ski verhuur!
Holy shit wat een beest! Heel dik uitgevoerd
Lelijk met zo’n dakkoffer. Spoiler mag er ook af…
Die skikoffer staat niet echt.. lijkt een standaard koffer te zijn waar die van Olsson custom lijken te zijn. Die zitten er altijd wat strakker op.
@mennok: en Olssen heeft hem ook echt nodig..
Vet, maar wel de Motorsport striping er af en blauw laten spuiten.
Die striping is niet origineel meer, daar word door iedereen gebruik van gemaakt.
Net zo’n auto waarvan je verwacht dat er clowns uit komen stappen. Mooi alternatief voor een Hummer H2 met spinners en een roze paintjob met vlammen.
@heidekonijn: niet precies zoals ik t zou verwoorden, maar we denken er zo te zien t zelfde over..
veel en veel liever die mooie oranje-rode M3 die pas nog op Autojunk stond, strak, origineel. Daar houd ik veel meer van.
@ukbob: zo dus http://www.autojunk.nl/2016/11/m3-f80-sedan-2016-183176
@ukbob: Exact.
Zag laatst een tweedehandsje matzwart gewrapte M3 met blondine achter het stuur.
Sorry maar het eerste scenario dat door mijn hoofd ging was niet van een hardwerkende advocate…
Eigenlijk zijn het stuk voor stuk geen waardig opvolgers van illustere voorgangers die trendsetters waren.
Deze zijn te groot, te sterk, te zwaar teveel.
Een goeie M3 is een kanon net als zijn tijdgenoten van Mercedes en van Ford.
Deze zijn zo geperfectioneerd dat het meest belangrijke element is verdwenen : LOL!
Het is geen kunst om 600 pk in een auto te leggen, het is kunst om met 100 pk een rij-ijzer te maken.
Ik was onder de indruk van die FIAT 595 Abarth waar ik gister nee op stap was, ook ekektronisch gekunseld meer wel een leuk ding om mee te gooien en smijten.
Alleen de prijs van zo’n ding.
+1 voor de auto, -2 voor die bak op het dak (al is het misschien handig om je schoonmoeder in mee te nemen ).
Leuk die dakkoffer maar die mag gerust nog een paar centimeter dichter tegen het dak aanliggen. Voor de rest mooie wagen, ja zelfs de spoiler vind ik dik!
Wat hebben die tuners toch met die idiote skikoffers.
Met 700 pk en semi slicks op de achterwielen naar je favoriete skigebied geeft een hele nieuwe betekenis aan de uitdrukking, getting there is half the fun…
“De BMW M4 is nog steeds een ‘world beater’, maar het is je vergeven als je ‘m een tikje saai vindt.”
Nou, doe mij dan maar zo’n ‘saaie’ M4, want dit ding ziet er toch niet uit man. Om te beginnen al die lelijke striping. Ja, ik weet dat het ‘originele’ M-kleuren zijn, maar ik vind het gewoon lelijk. Verder is het ding net iets te veel verlaagd, en die skikoffer is ook geen gezicht? En dan nog iets: dit soort auto’s wordt altijd ‘blubberdik’ genoemd (begrijpelijk, want zo oogt het ook), maar waarom wordt dat eigenlijk door bijna iedereen als iets positiefs gezien? Vallen jullie ook allemaal blubberdikke vrouwen/mannen?
@henrie: hier op autoblog heeft dik een andere betekenis….
tenzij we het over mercedes gle’s hebben dan heb je gelijk
Vleugel en striping hoeft van mij niet zo. Nogal opzichtig.
Vette bak! Alleen die lelijke koffer eraf!
Dat is de dak koffer van John ollsen !
@ferrarif430: jon ollson*
Ik vind dat de M3-naam niet verkracht wordt door ‘M4’. De tuner daarentegen… Die dakkoffer is zo fout! En het lef om een ‘R’ achter M4 te plakken: DAT is pas verkrachting!
Minder opzichtige spoiler en ietsje hoger op zn poten alsjeblieft.
Ik vind dit werkelijk niet om aan te gluren, spoeglelijk. Dan liever in standaard uitvoering. Op originele 19 inchers (ipv 18), dat dan weer wel. Enige wat er op zo’n standaard auto aan te merken is, is, dat-ie – zelfs met het adaptieve onderstel in de strafste stand – wat last heeft van rollen om de lengteas. Maar liever dat dan zo’n knutselstuk.