
De Brazilian butt van de BMW M5 is niet enkel en alleen een esthetisch aspect.
Zo, ik ben nog even aan het bijkomen hoor. Het waait en het is nat in Nederland, maar afgelopen weekend was natuurlijk Villa ‘D Este aan de gang. Autoblog was hier aanwezig op uitnodiging van BMW om keihard te werken en dat viel niet mee. Denk aan champagne drinken en varen op het Comomeer. Dat soort ellende. Ondergetekende kwam thuis met een kleurtje.
Naast de onthulling van de BMW Speedtop en de M2 CS, waren er ook BMW bobo’s aanwezig om een kijkje in de keuken te geven. Dat vind ik altijd razend interessant. Het zijn immers de mensen die de producten zelf hebben ontwikkeld. Daarmee babbelen is toch wat interessanter dan een droog persbericht lezen.
Hou eens op over het gewicht!
Ook aanwezig op Villa ‘D Este was BMW M CEO Frank van Meel. Tijdens een besloten praatje voor media werd de Nederlander onderworpen aan een aantal (ingestudeerde) vragen in een informele setting. Leuk, want er werden ook nuttige dingen gezegd.
Allereerst had van Meel een boodschap voor alle internetridders die de BMW M5 een zware jongen vinden. Ja, het is een lel van een auto. Maar de CEO gaf aan dat het team van BMW M vier jaar heeft gewerkt aan deze beuker om er echt een goed sturende auto van te maken. Kijk dus verder dan de cijfers op papier en ga er vooral mee rijden, was de boodschap van Frank.
BMW M5 is bewust zo breed
Op een ander event dat weekend, FurioConcorso, sprak ik kort met Harry Metcalfe, bekend van Harry’s Garage, over het gewicht van auto’s en dat ze alleen maar groter worden. Hij was zelf vanuit Engeland naar Cernobbio gereden in zijn Porsche 930 Turbo. Wat een held. De tofste opa die ik nooit heb gehad, deze man. Hij was van mening dat de M5 ondanks zijn gorillaformaat een serieuze wagen is.
Want inderdaad. De BMW M5 is echt gigantisch. Tijdens Villa ‘D Este gebruikte BMW naast de XM en de i7 ook een leger aan M5’s als taxi. Gedurende datzelfde informele mediapraatje gaf Frank van Meel aan dat het geen toevalligheid is dat de BMW M5 zo’n brede kont heeft.
De M5 is de eerste plug-in hybride van BMW M. Met een sloot batterijen zijn er de nodige uitdagingen om er toch nog een dynamisch apparaat van te maken. De batterijen worden zo laag mogelijk in de bodem in het midden van de auto gestopt voor optimale gewichtsverdeling. Maar dat alleen is niet voldoende.
Van Meel gaf aan dat ze de M5 bewust breder hebben gemaakt om de balans van de auto te verbeteren. De langere wielbasis draagt bovendien bij aan stabiliteit op hoge snelheid.
Nu begrijp je misschien iets beter waarom de BMW M5 zo’n gigant is op de weg. Het is duidelijk een andere auto dan de i5 en de 5 Serie, wat ook al geen kleine auto’s zijn. De M5 doet er nog een schepje bovenop, daar is -zo weet je nu- een hele goede reden voor.





Prachtige kar is het 💪💪💪
Nope.
Volgensmij is iedereen die erin gereden heeft het er wel over eens dat het een erg goed sturende auto is, voor een auto van 2500 kilo. Maar je zit liever in een erg goed sturende auto die minimaal zo’n 800 kilo lichter is.
Het houdt ook een keer op leuk te zijn. Enkelen van ons reaguurders zouden in staat zijn om een M5 nieuw aan te schaffen. De meesten die er eentje willen moeten wachten tot ze 2e hands betaalbaar worden. En dan zijn ze op leeftijd en hebben een hybride aandrijflijn. En als dat stuk gaat kan je serieus het haasje zijn: https://www.youtube.com/watch?v=6Z_pVfYxtEg
TLDW; BMW X5 40e, wil niet meer laden. Dealer wil 3 modules vervangen want die geven een storing aan. Of u even 25k wilt overmaken. Is het daarna gefixt? Weten ze niet. Deze jongens openen de zooi, vinden 1 geplofte zekering (400V/80A) en een module met een licht getinte printplaat. Dat vervangen en de auto doet het weer. De eigenaar was 8K verder. Het was in dit geval niet de batterij maar iets eromheen.
Hierom ben ik bang voor de huidige auto’s. Als je 2.0 twinturbo phev 15 jaar oud is, hoe ga je zo’n ding rijdend houden?
Je bent nog optimistisch met 15 jaar.. Verwacht dat bij veel merken grote en dure problemen al veel eerder ontstaan..
Peugeot heeft jou verwachtingen al ruimschoots overtroffen anders…
Ding heeft toch gewoon verbrandingsmotor. Of denk je dat die ook verrot is na 15 jr ?
Waarschijnlijk, gezien de grote hoeveelheid plastic onderdelen van tegenwoordig in motoren. Maar ik ben bang dat de auto’s een stuk minder lang mee kunnen dan auto’s die nu 15 jaar oud zijn, omdat ze veel te complex zijn, en daarom al snel niet meer rendabel om te maken.
@maotje, bij de hybrides en PHEV welke ik ken, functioneert de verbrandingsmotor niet zonder een werkend hybride systeem/ hoogspanningaccu (omgekeerd ook van toepassing). Veelal start de verbrandingsmotor via de elektromotor van het hybride systeem.
Dat is natuurlijk een argument die al decennialang terugkeert. De introductie van injectie, elektrische ontsteking, variabel alles, versnellingsbakken met een aantal verzetten die niet meer op één hand te tellen zijn, staged turbo’s, enz. wekte vergelijkbare reacties op.
Maar ook ik vrees dat je gelijk gaat krijgen in dit geval. De mate van complexiteit lijkt exponentieel te stijgen. En overstijgt met de introductie van hoog-voltage systemen zeker de capaciteiten van de kleine garagist van vandaag, daar de capaciteiten niet exponentieel meestijgen, laat staan de hobbyist. Hoeveel van dit soort auto’s gaan al economisch totall-loss door een gebrek voordat ze youngtimer worden is wellicht de vraag?
Dure exclusieve auto’s als de BMW M5, Mercedes AMG, Porsche etc. Blijven dure exclusieve auto’s ook als de aanschafprijs tweedehands lager wordt. Om dit soort auto’s te kunnen rijden, ook tweedehands, heb je gewoon een dikke portemonnee nodig. Eerlijk gezegd denk ik dat deze versie van de M5 in dat opzicht nog gaat meevallen. Geen kwetsbare V10 onder de kap maar een hybride krachtbron waarbij de ICE in bapaalde situaties (koude start, standsverkeer) juist wat gespaard wordt. Horrorverhalen met batterijen kom je zeker tegen, maar dat geld ook voor sommige BMW motoren zonder hybride gedeelte. Mijn indruk is dat de batterijen in hypbrides juist beter/langer goed blijven functioneren dan gedacht.
Ik heb het niet eens over dure snelle sportwagens als M auto’s. Gewoon je 2.0 phev twinturbosupercharger die overal in hangt tegenwoordig. Die auto’s zijn straks niet meer rendabel om te fix ben ik bang, als ze een keer 230k gelopen hebben en er gaat weer eens een lastig onderdeel kapot.
Achterkant heeft ook wel wat weg van een Darth Vader-masker:
https://images.halloweencostumes.com/products/86905/1-1/adult-darth-vader-half-mask-2.jpg
Weten we ook weer waar (1 van de) volgende video’s van Harry’s Garage over gaat. Leuk.
Het klinkt als een excuus in de trant van “Ik ben niet te zwaar, ik heb gewoon zware botten”.
Alles leuk en aardig, maar hij is gewoon te zwaar… Er is helemaal niks mis met fatshaming.
Ze hebben de auto breder gemaakt om de balans te verbeteren. Bredere spoorbreedte dus, logisch. Maar heeft de M5 een langere wielbasis dan een reguliere vijf serie?
Wat is dat; de balans verbeteren? En hoe draagt het breder maken daaraan bij?
Zou je een smalle auto niet goed in balans kunnen krijgen?
Volgens mij moesten ze de batterijen ergens kwijt en wilden ze niet de hoogte/lengte vergroten….
@p993. Prpbeer eens met een picnic auto met 40 de bocht door tr gaan. Dan snap je wat er bedoelt wordt met balans.
Psst. De wereldlijke reden dat de M5 een dikke kont heeft is natuurlijk omdat de Audi RS6 dat ook heeft. Maar dat kan van Meel niet zeggen dus praat hij over “balans”.
Natuurlijk is het zo dat een bredere en langere auto stabieler rijdt, daar merk je minder van oneffenheden in het wegdek. Heeft de auto ook nog wat massa dan gaat de massa traagheid in je voordeel werken en ligt de wagen als het bekende blok op de weg.
De balans tussen wat inderdaad? Met een bredere achterkant passen er bredere banden onder en dus kun je meer tractie op de achterwielen kwijt. Dat wordt gezien als sportiever. Dus belans tussen tractie voor en achter wellicht?
Maar ze zullen geen batterijen onder die bumper gestopt hebben want de batterijen moeten binnen de crash structuren liggen, anders wordt een paaltje raken uit uitparkeren heel erg duur en mogelijk een milieu delict.
Op basis van het zelfde platvorm wordt de i5 gebouwd met veel meer batterijen aan boord. Er bestaat ook een 550e met 6 cylinder en vierwielaandrijving met een batterijpakket aan boord. Ruimte genoeg dus voor de batterijen. Lijkt me heel erg sterk dat ze de auto breder moesten maken voor het herbergen van de batterijen.
Bredere auto geeft meer spoorbreedte, dat geeft dan weer meer grip in bochten door minder belastingsverschil tussen binnenste en buitenste wiel. Ook helt een bredere auto minder over in de bocht. Daarbij kun je ook bredere banden gebruiken zoals eerder geschreven.
Dat klopt, bij enigszins vergelijkbare massa van het voertuig. En daarbij speelt ook sterk mee waar het zwaartepunt zich bevindt.
Maar torque vectoring, variabele schokdempers en allerlei andere electronische hulpmiddelen doen echt véél meer dan dat stukje meer spoorbreedte. Daarom slaat het argument van BMW wat mij betreft nergens op.
Vind veel nieuwe auto’s veel en veel te zwaar en breed, gewoon grof, niet mooi. Zo’n Porsche Taycan of Cayenne, ziet er niet uit. Polestar 4, zo breed als een rijbaan bijna….gewoon lelijk.
Een rijstrook is 3,5 meter, een rijbaan bevat één of meer rijstroken en een Polestar 4 is 2,01m breed. Conclusie: je reed veel te dicht op de Polestar 4!
Blijft de allerlelijkste 5 serie ooit. By far!
Dat een langere en bredere auto stabieler op de weg ligt, wisten ze in de jaren ’70 al. Om dat argument te gebruiken voor het formaat van een 5-serie anno 2025 is bizar en misplaatst. We hebben het over een auto waarvan het weggedrag zodanig door electronica wordt gestuurd dat de invloed van het formaat van ondergeschikt belang is. Sterker nog, de bizarre massa van het ding vraagt juist méér van de electronica, in plaats van minder.
Ik neem aan dat ze de 3-serie ook een stabiele wegligging willen geven. Gaat die dan net zo groot worden? En de 7-serie, wordt die nu formaatje vliegdekschip?
Hij rijdt erg goed. Mocht hem 4 uur meenemen. Daarbij vindt ik de Touring er ook gewoon goed uitzien. Voor wat ik ermee doe is hij ook prima. Veel kilometers op de autobahn. Hopelijk wordt die in oktober geleverd.
De M5 is de eerste plug in van BMW M? Huh? XM iemand?