Deze dikke SUV’s lease je met 7 of 14 procent bijtelling

Auteur: , 51 Reacties

De tijden dat je tot een Prius veroordeeld was wanneer je minder wilde bijtellen zijn voorbij. Deze dikke alleskunners hebben bakken vermogen, maar slechts een beperkte bijtelling.

Cayenne S E-Hybrid

We gaan je hier niet lastig vallen met een discussie over de weinig representatieve testcyclus, waarin deze dikke SUV’s-met-stekker zeer goede verbruikscijfers laten noteren. Het zal iedereen ook duidelijk zijn dat deze SUV’s met stekker zeer goede verbruikscijfers laten noteren. Het zal iedereen ook duidelijk zijn dat deze SUV’s in de praktijk minder zuinig zijn dan opgegeven. En toch, woon je op circa 50-100 km van je werk en laad je je stekker-mastodont zowel thuis als op kantoor op, dan ben je wel degelijk een heel stuk zuiniger onderweg dan met een conventionele SUV. Het verbruik hangt of staat met de overtuiging van de bestuurder om ook echt een stukje duurzamer te rijden. We deden een rondje langs de Nederlandse dealers en verzamelden alle SUV’s die je op dit moment of in de nabije toekomst kunt leasen en die in aanmerking komen voor 7 of 14 procent bijtelling.

Volvo XC90 T8

Volvo XC90 T8 Twin Engine
Moeten we nog woorden vies maken aan deze Zweedse gigant? Het is de goedkoopste auto van Nederland met 400 pk en kwam onlangs nog ter sprake in de Tweede Kamer toen de bijtelling niet 14 maar 7 procent bleek. We kunnen eigenlijk maar weinig redenen bedenken om niet voor de XC90 te kiezen, mits het leasebedrag dit toelaat uiteraard.

Bijtelling: 7%
Aandrijving: plug-in hybride (benzine)
Vermogen: 400 pk

Mitsubishi Outlander (2016)

Mitsubishi Outlander PHEV
De eerste in dit segment, maar met ‘slechts’ 203 pk verbleekt de Outlander wel een beetje tussen het Duitse en Zweedse geweld. Is door zijn lagere vanafprijs wel de SUV met het laagste maandbedrag. Wil je er volgens de laatste mode bij rijden, wacht dan even op de facelift (zie foto) die onlangs is gepresenteerd.

Bijtelling: 7%
Aandrijving: plug-in (benzine)
Vermogen: 203 pk

Audi Q7 e-Tron

Audi Q7 e-tron
Helaas voor Audi en de liefhebbers van het merk komt de Q7 e-tron pas volgend jaar op de markt. Extra zuur omdat de auto dankzij zijn uitstoot van 49 gram per kilometer dit jaar nog in aanmerking zou komen voor 7 procent bijtelling. Volgend jaar moet er echter 15 procent worden bijgeteld over de Q7 e-tron, al gaan veel van zijn concurrenten naar 21 procent.

Bijtelling: 7%/15%
Aandrijving: plug-in hybride (diesel)
Vermogen: 373 pk

BMW X5 xDrive40e

BMW X5 xDrive40e
Tussen zijn Duitse en Zweedse concurrenten valt de BMW X5 xDrive40e een beetje uit de toon met ‘slechts’ 313 pk. Nog altijd goed voor 0-100 in 6,8 seconden, al doen zijn tegenstrevers dat ongeveer een seconde sneller.

Bijtelling: 14%
Aandrijving: plug-in hybride (benzine)
Vermogen: 313 pk

Mercedes GLE 500 e

Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic
Na een S-Klasse en C-Klasse met stekker, is de GLE de derde Mercedes die als plug-in beschikbaar is. De techniek deelt de Mercedes GLE 500 e met eerstgenoemde: een 3-liter V6 op benzine met 333 pk, gekoppeld aan een 116 pk sterke elektromotor.

Bijtelling: 14%
Aandrijving: plug-in hybride (benzine)
Vermogen: 442 pk

Porsche Cayenne S E-Hybrid
Porsche Cayenne S E-Hybrid
Samen met de Outlander PHEV een van de ‘oudgedienden’ onder de plug-in SUV’s. De Cayenne S E-Hybrid was destijds uniek door zijn hoge gecombineerde vermogen, maar wordt nu voorbij geraasd door de Mercedes GLE met stekker. Zoek je een SUV met een onovertroffen wegligging, dan is de Porsche je keuze.

Bijtelling: 14%
Aandrijving: plug-in hybride (benzine)
Vermogen: 416 pk



51 reacties

Tjsa, allemaal heel leuk en aardig, maar het gros van de leaserijders heeft natuurlijk niet het leasebudget voor dit soort auto’s. En als je dan een bijtellingsvriendelijke auto wilt, kom je toch alweer uit bij die afgrijselijke Prius.
@Edge: helaas moet ik je gelijk geven.
@Edge: auris ts? Die is iets beter te happen. Die prius moeten ze gewoon de nek omdraaien.
@Edge: niet bepaald te zien. De Prius is bijna uitgestorven op de Nederlandse wegen. Zie er nog maar zelden eentje rijden.
@Edge:
Kan nog erger hoor, voor je het weet krijg je weer een Golf, net nu eens iets leuks wilde huren.
@Edge:

Lease heeft er geen klap mee van doen. Het gaat om het zakelijk rijden. Kort samengevat, de auto is gekocht en staat op bedrijfsnaam. De rijder dient bij privegebruik bijtelling te betalen, wat waarschijnlijk de werkgever zal zijn. Ook zij hebben een hekel aan teveel belasting lappen.
Heel goed dat dit soort auto’s eens wat voordeliger kan worden gereden, de ‘rijken’ worden al genoeg geplukt in dit land. Dat dit soort kortingen afgunst opwekken is ook alleen maar goed: dan zien alle zuurpruimen in hun Priussen weer eens dat het loont om harder te werken en beter je best te doen in plaats van je dagen uit te zitten als loonslaaf..
@parker:
En wat rijd je zelf dan?
@parker: zo werkt dat niet. Dit is alleen maar reden om nog harder af te geven op de mensen die wel harder werken en meer hun best doen. Stel je voor dat ze moeite moeten doen om ervoor te zorgen dat een ander niet meer heeft.
@lekbak:
Porker is een rijkeluis fanboi die waarschijnlijk de cayenne configurator al talloze keren heeft doorlopen in afwachting van de bakken met geld die z’n ‘feilloze’ plan hem zonder twijfel op gaan leveren. Maar met naar beneden schoppen is hij uiteraard al begonnen want zo hoort dat in het wereldje van cayenne rijders (denkt ie).
@super: hihihihi.. gezien de vanzelfsprekendheid waarmee er altijd omhoog wordt getrapt lijkt het me zinvol als er ook eens iemand terugtrapt 😬
De GLE aub, de enigste die nog een beetje vooruit komt op zand, de anderen (op de volvo na) zien er niet uit
@henkhupelschoten: Volgens mij staat die Porsche ook wel z’n mannetje in het terrein.
@berlinetta: volgens mij staat een catenne gewoon vast hoor voor een boomstronkje
@trident: Dan zou ik er is mee gaan rijden. Die van ons ziet in Zwitserland best wat terrein en heeft nog nooit vast gestaan, zelfs op gewone banden. Zonder enig probleem. En @jrk68: Ik heb vorige winter de Defender van de buurman de bult op moeten trekken, geen centje pijn. Je weet, ik ben ook geen fan van de styling etc. Maar je kan niet ontkennen dat zo’n ding bovengemiddeld presteert in het terrein.
@berlinetta:
Als je buurman een Duster heeft om je te redden kan je het proberen.
@henkhupelschoten: enige, niet enigste
-edit: niet doen-
Jammer dat jullie niet direct even de elektrische range bij de modellen vermelden.. :-)
@aventadorrr: de e-range? , uhm van het het oplaadpunt maar de oprit natuurlijk!! Verder doen we “gewoon” de 6 of 8 cylinder aan, because suv en 6/8 cyl
@aventadorrr: yep. En het echte verbruik als accu leeg of laag is.
Ik moet zeggen dat de Benz erop vooruit gegaan is na de facelift. Netjes. Verder valt mij op dat, zeker in deze uitvoering, de Porsche Cayenne het meest ingetogen ontwerp is.

We hebben de Outlander nu al weer twee jaar in de familie en het is echt een prima auto. Er wordt van laadpaal naar laarpaal gereden, heel veel korte stukken, en dan hoef je soms een maand lang niet te tanken. Hij is ruim zat voor vijf Grote Leden van de gtwillem dynastie. Ook de honden kunnen makkelijk mee, er kan een skibox op en een fietsenrek achter. En hij kan nog een flinke kar trekken ook. En met een gemak. Het is wat dat betreft een veel praktischere auto dan mijn eigen E91 (waarbij het in principe ook allemaal kan, maar ergens moet dat allemaal moeilijk gaan). Dankzij het feit dat al het gewicht onderin zit, rijdt ie beter dan je zou denken. Stuurgevoel is minimaal, gasrespons is niet bestaand, maar de wegligging is prima comfortabel en als je erg echt voor gaat zitten, kan die best aardig de hoek om (het wordt niet vaak vermeld, maar de PHEV heeft dus SAYC, en het werkt ook nog).

Enige nadelen: Verbruik op hoge snelheden op lange stukken. Dan is ie niet zuinig. Maar dorstig. En hij is niet zo mooi, de afwerking is op sommige plaatsen wat goedkoop en in Nederland heb je op een bepaalde autoblogsite een slecht imago. Het is echt niet een vorm van een rijdende ziekte. Het is gewoon een auto met zijn goede en slechte punten, net als bijna alle andere auto’s. Alleen de E39 M5 heeft geen slechte punten, behalve dat ie niet voor mijn huis staat.

De X5 zou ik nooit overwegen want het design spreekt mij niet aan. De Q7 is saaier maar tenminste wel gewoon keurig ingetogen. En je hebt een lekkere V6 diesel. Ik denk dat dat de fijnste stekker SUV is om elke dag mee te rijden. Maar als je nog een XC90 T8 kan regelen voor 1 januari, is dat de beste keuze.

@gtwillem: op de app, zie ik alleen een heel groot wit blok. Of heb je eindelijk een keer niks te zeggen??
@jpoers: Dat is wel vaker op de app. Zodra je naar de site gaat, zie je een heel verhaal.
@gtwillem: ik begrijp het willem, ik begrijp het
@r32turbo: dit zei ik btw, omdat ik het niet kon lezen Xd
@gtwillem: Helemaal mee eens. Als je veel korte afstanden rijdt is een Benzine plug-in prima. En als je dan geen T8 mag leasen is een PHEV helemaal geen gek idee. Jammer dat hij zo afschuwelijk lelijk is, en dat de auto op lange afstanden meer benzine verstookt dan mijn vooroorlogse 6 pitter. De combi met diesel is gewoon een stuk beter als je regelmatig ook wat verder weg moet.
@gtwillem: ik geef je grotendeels gelijk. Ik rij nu een Q5 maar met drie kleine, lees ISO-fix kinderen, is de nieuwe Q7 het beste alternatief voor mij. Redelijk ingetogen, belangrijk voor klanten en veel ruimte, comfort en een perfecte afwerking. In vind de XC90 nu al enigszins belegen overkomen en In juni ga ik rijden met de Q7 diesel maar zeer waarschijnlijk bestel ik de e-tron. De X5 valt af omdat deze slechts als 5 zitter is te bestellen. De Mercedes is iets te veel plastic fantastic mijns inziens.
Die geitenwollensokkenboomknuffelaarsmilieuterrorristen hebben tegenwoordig toch iets leukere auto’s tot hun beschikking dan die maatschappijleraar die ik vroeger had…Die reed 2CV.
Hoogste tijd dat deze belasting ontduiking wordt gestopt !!!
@gezondverstand: Helemaal mee eens, dit is natuurlijk volkomen van de zotte. Een Golf GTI met 220 pk valt in de 25% categorie, terwijl het verbruik onder normale omstandigheden toch echt lager zal uitvallen dan bij die bromberen hier boven.
@gezondverstand: waarom, ik betaal al 52%…. Beak dying. Met mijn bedrijf betaal ik zoveel belasting dat ik soms overweeg te verhuizen….
@nikos:
Niemand die je tegenhoudt, met die naam kan je zo naar het pitoreske Griekenland….
@jrk68: haha, mijn echte naam is Overigens Nick…. Mijn klanten in Griekenland probeer in echter tot een minimum te beperken… Het zijn slechte betalers …. In China (waar ik momenteel zit) is dit beter voor elkaar.
Even snel uitgerekend, dus geen rekening gehouden met eigen bijdrage en noem maar op: maar met 7% bedraagd de bijtelling op de Volvo met een vanafprijs van € 69.000,- iets meer dan € 4.800,-. De Golf GTI van € 34.000,- heeft aan bijtelling bijna € 8.600,-!
GLE 500e voor mij
Dikke SUV en dan met een Foutlander aankomen, haha
Dat hele bijtellingssysteem is natuurlijk zo krom als het maar kan en het klopt van geen kant. Zoals hierboven al is gezegd haal je met een hatchback als een Golf GTI of een Peugeot 308 GT waarschijnlijk een zuiniger verbruik dan wanneer je de accu van deze olifanten niet hebt opgeladen (iets waar veel eigenaren geen zin/tijd voor hebben). Het is duidelijk dat de beleidsmakers met het huidige systeem en met de bijbehorende testcyclus een maas in de wet hebben gecreëerd van hier tot Tokio. Degenen die er lachend mee vandoor gaan zijn de leaserijdende managers en de autofabrikanten.
@germancarsftw: Het bijtellingssysteem op zich is al van de gekke ! Net als CO2 tax(zie vliegtuigen/boten), wegenbelasting(zie vrachtwagens),BPM (zie rest van Europa),kwartje van Kok(zie benzine prijs bestaat voor grootste deel uit belasting).Parkeerbelasting(zie in je eigen WOONwijk of bij winkelcentra) enz enz.
en de burger betaald de subsidie op deze sloepen (bandenprikker zoekt)
@FB_100002177943068: ik vind het een beetje onnozel overkomen als mensen het subsidie noemen. Het is een gebrek aan belasting, heel wat anders dan subsidie.

Diezelfde mensen zeggen ook dat ze geld verdienen met iets onnodigs kopen in de aanbieding…
@lekbak: nee hoor: de 7% SUV’s komen ook nog eens in aanmerking voor 13,75% milieu-investeringsaftrek. Das wel degelijk een korting!
@dick1980: dat zeg ik. Korting op belasting is iets anders als de staat die geld overmaakt naar de ondernemer. Verschil tussen besparen en verdienen.
@lekbak: potatoes, potatos. Uiteindelijk wordt er in beide gevallen niets ‘verdient’, maar altijd uitgegeven. ;-)
@lekbak: verdiend…
Die volvo blijft heerlijk!
Haha outlander, dikke SUV. Lag mij hier een deuk
@mrrallycross: moet natuurlijk lach zijn
‘Een stukje duurzamer’.
Net als een stukje emotie en een stukje beleving wel erg lelijk Nederlands.
Duurzamer en SUV is al helemaal hilarisch in één artikel.
Wetgeving in Nederland heeft echt de diepgang van een kinderbadje.
Wat een lelijke auto is zo’n Outlander van binnen zeg, materiaalgebruik is hetzelfde als in een Spacestar, harde plastics , zeer irritante waarschuwingpiepjes, en na 35km oftewel accu leeg, rijdt het voor geen meter..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).