Deze Ferrari 250 GTO is n(i)et echt

Auteur: , 15 Reacties

Imitatie is de meest oprechte vorm van vleierij.

Wat moeten we eigenlijk van replica’s vinden? In principe zijn het altijd kopietjes van het origineel. De enige reden om een replica te maken is natuurlijk het gebrek aan geld om een originele te kopen. Maar de ene replica is de andere niet. We kennen allemaal de vreselijk foute creaties op basis van de Toyota MR2 en Pontiac Fiero. Omdat die auto’s een middenmotor hebben, komen de proporties enigszins overeen. Maar je houdt niemand voor de gek, iedereen ziet dat het een nepper is.

In plaats van al die moeite doen om een Pontiac Fiero om te bouwen tot Ferrari kun je ook gewoon sparen voor een Ferrari 348. Zo zeldzaam zijn die auto’s niet en de prijzen zijn (nog) niet omhoog geschoten. Dat gaat in dit geval niet op, want de auto die je op deze afbeeldingen ziet moet namelijk een Ferrari 250 GTO voorstellen. Daar zijn er bijzonder weinig van gebouwd en als er eentje te koop is moet je een redelijke Van Gogh meenemen om hem te kunnen betalen. Onlangs werd er nog eentje verkocht voor 52 miljoen euro.

Het koetswerk komt redelijk overeen met het origineel. Aan de voorkant zie je dat de donorauto, een Datsun 280Z, iets smaller is dan de 250 GTO. De luchtinlaten en koplampen zijn waarschijnlijk van het juiste formaat, alleen de auto dus niet. Het zijaanzicht verraadt de nederige afkomst een klein beetje. De auto lijkt net iets te hoog en de uiteraard zijn de wielen overduidelijk niet hoe het hoort. Stiekem vind ik ze mooier dan originele wielen, maar dat terzijde. Het is beter dan de Borbets onder deze 250 GTO.

Toen ze met de achterkant aan de slag gingen, was het budget er waarschijnlijk doorheen. De achterklep is afwijkend en de lampen kloppen niet helemaal. Maar de verschillen zijn redelijk klein. Je kan je nog verschuilen achter het feit dat alle 250 GTO’s allemaal afwijkend zijn. Ondanks er weinig 250 GTO’s gebouwd zijn, waren ze bijna allemaal net iets anders. De grootste dissonant is echter het typeplaatje. Dat is veel te modern en een totaal ander lettertype. Hadden ze beter achterwege kunnen laten.

Het gaat logischerwijs compleet mis in het interieur. Dat is gewoon een standaard 280Z binnenste met wat Ferrari’s logo’s. Zonde, alhoewel het wel begrijpelijk is. Deze is waarschijnlijk voor een laag bedrag verspijkerd. Dat blijkt ook als we kijken naar het motorblok. Het kleppendeksel is rood gespoten (Testarossa!) en er is het woord ‘Ferrari’ op geschreven. Het petje maakt het totaalplaatje af.



15 reacties

Ik vind het een slechte replica, vrijwel niet één stukje plaatwerk klopt! :-(
@drdre1: Ik ken die oude meuk niet zo in detail, maar als ik hem met foto’s vergelijk dan vind ik hem best goed kloppen. Denk dat er weinigen zijn die doorhebben dat er een replica voorbij komt als je dit in het wild ziet rijden.
@alcantara: hahahahahaha
@alcantara: denk dat diezelfde mensen dan ook niet weten dat het een Ferrari had moeten zijn? Of misschien toch wel, want hij is ook rood? ;-) Nee zonder gein, ik heb niets tegen replica’s maar sommige platformen lenen zich niet voor elk model.
Als er geen Ferarri logo’s op zouden zitten was het leuk geweest
Dat vind ik nou zonde, een datsun 280z is op zich geen verkeerde auto origineel. Neem dan nou een lelijk gedrocht om je replica op te baseren…
Zou hij zuiniger lopen met 5 cilinders? Ligt gewoon een bougiekabel af.
@sudsprint: passieve cilinderuitschakeling. Voor de zuinigheid en dingen..
Kill it with fire!
Op de brandstapel!!
Aan de velgen zie je het altijd! Ook bij Bugatti (pre-war) replica’s zie je altijd dat men niet in staat is om dat goed te kopiëren. Zonde van de Datsun.
Als je er geen Ferrari opschrijft en geen logo’s op plakt zou je het kunnen zien als een hommage. Nu probeer je krampachtig een niet echt briljante replica neer te zetten en te doen alsof het een ultra zeldzaam collectors item is..

Dus eraf die badges en weg met die letters op het blok. Dan heb je een leuke Datsun die een beetje 250 gto botox heeft gehad..
Soort van mooie nepborsten op een vrouw een stuk in de 40. Niemand die haar voor een Playmate gaat aanzien maar als jij er graag naar kijkt en het past een beetje bij het geheel.. ach, moet kunnen en veel geluk ermee.
Zijn genoeg bedrijfjes die je een kitje verkopen voor je 240/60/80z. ZTrix bijvoorbeeld met hun Velorossa, al is dat een cabrio. Ze willen er ook een Daytona body voor je opzetten als je dat liever wil.

https://www.ztrix.com/
Als hij je tegemoet komt op een B-weg trap je er wellicht in…
Is ook makkelijk ruitensproeier bijvullen zo

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).