• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Trek de stenen uit de straat met een SQ2

Auteur: willeme, gepost 17 juni 2019 om 11:59 – 46 Reacties

Audi SQ2


Dankzij 610 Nm moet je een eind komen.

De Audi SQ2 is een beetje “The Promise You Made” van Cock Robin. Een beetje fout, maar door SkyRadio grijs gedraaid pop-nummer uit de jaren ’80. Ondanks de voorliefde van ondergetekende voor hiphop, blues en jazz zet ik dit nummer altijd even harder als ‘ie voorbij komt. Als mijn bevriende muzikanten ook Autoblog blijken te lezen, heb ik een paar zware weken voor de boeg.

De Audi SQ2 is een beetje van hetzelfde laken en pak. Eigenlijk mag je ‘m niet leuk vinden. Het is een crossover, het is premium en de auto is vrij prijzig. Zeker als je kijkt wat je ervoor terug krijgt. En toch is het een geinige auto. In vergelijking met de gewone Q2 heeft ‘ie gewonnen aan visuele expressie zonder agressief over te komen. Kortom, stiekem best een leuk ding. Alleen niet vertellen aan je bevriende autoliefhebbers.

Audi SQ2 '19

Maar kan het wel als MTM zich er mee bezig gaat houden? Motoren Technik Mayer heeft namelijk wat tuningspakketjes voor de SQ2 in de aanbieding. De aandrijflijn van de Audi SQ2 is grotendeels gelijk met dei van de Volkswagen Golf R of Audi TTS. Grote kans dat ze hier ook mee uit de voeten kunnen. Het begint bij ‘Stage 1’, waardoor het vermogen stijgt van 300 pk naar 360 pk. Mocht dat niet voldoende zijn, is er ook nog een Stage 2, waardoor je 380 pk tot je beschikking hebt.

MTM SQ2

“Maar Mike, wacht! Er is meer!” Je kunt namelijk ook kiezen voor Stage 3, waarbij je volgens MTM dan de beschikking hebt over maar liefst 433 pk. Als dat nog niet voldoende is om het blok en de transmissie te tergen, kan de SQ2-bezitter ook opteren voor een Stage 4 tuningskit. Dan krijg je 480 pk (!). Dat is 120 pk per wiel! Qua koppel hoef je je ook geen zorgen te maken, want met 610 Nm heb je meer dan voldoende. Over prestaties zegt MTM vooralsnog niets, alleen dat je in 3,3 seconden al op de 100 km/u zit. Verder houdt MTM zich nog redelijk op de vlakte, de SQ2 is iets verlaagd en voorzien van extra lichte velgen met lekker platte banden. Prijzen zijn nog niet bekend.

Ook interessant!

  • Audi S3 MTM Clubsport is bizar gaaf bommetje
    Audi S3 MTM Clubsport is bizar gaaf bommetje
  • Audi dealerschap onder water
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland

Nieuwste artikelen

  • Elektrische 4 Serie troeft vanaf nu de M4 CS af
  • Van deze wegen hoef je voorlopig niet weg te blijven! Ik herhaal…
  • Dit is de meest waardevaste auto van Nederland
  • Mede hierom krijgen we nooit gepersonaliseerde kentekens
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, mtm, q2, sq2, tuning

Vorig bericht: « Deze flinke jongen is nu extra schoon
Volgend bericht: Koop deze collectie Ferrari’s voor 6 miljoen »

Lees Interacties

Reacties

  1. w0o0dy zegt

    17 juni 2019 om 12:04

    Hoe lang zou het duren voor de DSG eruit klapt?

    Login om te reageren
    • keeper1 zegt

      17 juni 2019 om 12:10

      @w0o0dy: ik denk nadat je “Direktschaltgetriebe” hebt gezegd

      Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      17 juni 2019 om 12:22

      @w0o0dy: maat van me heeft een golf gtd van 2018 na chippen was na 16000km de koppeling van de DSG al naar de kloten. Dusss… snel.

      Login om te reageren
      • raceface zegt

        17 juni 2019 om 13:09

        @thomasthomas: ligt ook aan de gebruiker ben ik bang…

        Login om te reageren
        • thomasthomas zegt

          17 juni 2019 om 23:09

          @raceface: nee VW heeft de bak vervangen voor een nieuwe.

          Login om te reageren
      • leeno zegt

        17 juni 2019 om 18:36

        @thomasthomas: dus niet de DSG laten meetunen waardoor er minder druk op de koppelingsplaten komt met als gevolg slip en na 15000km koppeling versleten.

        Login om te reageren
      • frietje87 zegt

        17 juni 2019 om 21:21

        @thomasthomas: motor tunend en moet je dus ook je bak aanpassen. ??????

        Login om te reageren
    • ds3thp zegt

      17 juni 2019 om 13:12

      @w0o0dy: zal best meevallen. Kennis van ons heeft een Golf 7 R met 483pk en 630nm en die heeft er al ruim 100k op zitten zonder problemen. DSG software is wel aangepast

      Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      17 juni 2019 om 13:42

      @w0o0dy: Zit er geen DQ500 in?

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        17 juni 2019 om 13:58

        @jochempie: you sir are correct!
        DQ500 s-tronic standaard. Die kan mits voorzien van allerlei upgrades evt zelfs 1000nm aan (zeggen ze).

        Login om te reageren
        • leeno zegt

          17 juni 2019 om 17:01

          @w0o0dy: nee niet standaard. Voor de facelift de dq250 6-bak en de facelift de dq380 7-bak en die kunnen na software overweg met 500 a 550 NM. De dq500 zit in de rs3,s4,… TVS (dsg dokter) biedt wel een swap aan van dq250,380 naar dq500.

          Login om te reageren
          • Onehp zegt

            17 juni 2019 om 19:10

            @leeno: voor de facelift? Is de SQ2 niet splinternieuw?

            Login om te reageren
            • leeno zegt

              17 juni 2019 om 20:25

              @Onehp: ik refereer naar de golf R hier boven. De SQ2 komt alleen met de dq380(1) met 7-bak natte koppeling.

              Login om te reageren
              • Onehp zegt

                17 juni 2019 om 20:40

                @leeno: ok. Google laat 2x dq500 opduiken maar journalisten hebben het wel vaker mis. De Dq380(1) zou mits een herprogrammatie die 610Nm alvast aan moeten kunnen zonder problemen. De DQ250 kan een extra lamell of ceramische lamellen gebruiken dan.

              • leeno zegt

                17 juni 2019 om 22:33

                @Onehp: de dq250 kan tot 600nm op de standaard koppeling (18 a19bar op de drukgroep), de Dq380(1) tot 700nm op 18 a 19 bar. Wil je meer dan moet je een racekoppeling nemen.

              • Onehp zegt

                17 juni 2019 om 22:39

                @leeno: ja zoiets, ik reken altijd met wat extra marge, vooral qua tuning.

              • w0o0dy zegt

                17 juni 2019 om 21:58

                @leeno: ik kom ergens anders tegen dat alle uitvoeringen met meer dan 320NM wel degelijk standaard de DQ500 bak meekrijgen. Zo ook de SQ2

              • leeno zegt

                17 juni 2019 om 22:27

                @w0o0dy: Het is wel verwarrend met alle types DSG-bakken maar af fabriek wordt er geen enkele 4cil met de DQ500 geleverd. Tot 250nm de dq200 (7-droog), tot ongeveer 400nm de dq250 (6-nat) en recent de dq380(1) (7-nat).

              • leeno zegt

                17 juni 2019 om 22:36

                @leeno: correctie 4cil benzines, de 240pk biturbo diesel heeft wel de dq500

  2. Dutchdriftking zegt

    17 juni 2019 om 12:11

    Een SQ2, hoeveel kampioen lezers zullen dit voor hun Kipcaravan zetten? Het moet toch wel de beste carvantrekker in zijn klasse (de kansloze B-segment cross-over) zijn!

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      17 juni 2019 om 12:39

      @dutchdriftking: Pulled chicken is hip tegenwoordig. Deze is met hele hete saus. Vind het eigelijk best lekker zo.

      Login om te reageren
  3. intimrasiert zegt

    17 juni 2019 om 12:21

    Hou hem Daytonagrijs met de standaard velgen en je hebt een heerlijke sleeper. Bespaart ook een hoop BPM ten opzichte van standaard zoveel vermogen uit de folder.

    Login om te reageren
  4. bsxc2 zegt

    17 juni 2019 om 12:30

    Deze petrolhead komt er openlijk voor uit dat een SQ2 gaaf is (geen Audi liefhebber).

    Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    17 juni 2019 om 12:31

    480 pk uit een viercilinder .. Je moet het maar durven. Ondanks dat ik MTM als een kwalitatief goede tuner zie, lijkt me dat toch een beetje veel van het goede.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      17 juni 2019 om 12:39

      @berlinetta: blijft wel heel hoor, standaard is het allang niet meer, dus de verbeterde onderdelen zijn er meer op afgestemd. Ken genoeg jongens die met TTE550 kits rijden op een golfjes R en dat blijft al duizenden kilometers lang heel.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        17 juni 2019 om 13:38

        @ghost: Met de juiste aanpassingen moet het inderdaad wel mogelijk zijn. Jammer dat niet vermeld wordt wat er dan wordt aangepast.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          17 juni 2019 om 19:57

          @berlinetta: blok is nog standaard hoogst waarschijnlijk, blok openen gaat de prijs erg snel omhoog. Rond 500pk/620Nm ligt de grens voor dit standaard blok. Bij mij gaat de grens bij ca 420pk/520Nm (marge is er omdat je het nodig hebt, niet om ze te verbruiken, anders pay to play), hoop er binnenkort wat dichterop te zitten…

          Login om te reageren
          • leeno zegt

            17 juni 2019 om 20:29

            @Onehp: Als ik het goed heb rij jij met een cupra ST 280. Wat heb jij tot nu toe allemaal gedaan aan de wagen? Ik ben sinds februari in het bezit van een ST 280. Hoe is het met de grip na tuning en welke bandjes heb jij? Mvg

            Login om te reageren
            • Onehp zegt

              17 juni 2019 om 20:46

              @leeno: ah leuk. Ja al ruim 3 jaar, staat op mijn Autojunk (‘Onze familiewagen..’) met de updates ik de comments. Stel je eventuele vragen gerust daar.

              Login om te reageren
  6. ghost zegt

    17 juni 2019 om 12:38

    Gave wagen! En zeker met die tuning kan het een behoorlijke rappe jongen worden. Enige is dat ik de (S)Q2 mij niet echt kan overtuigen qua uiterlijk. Ws een gevalletje je houdt ervan of je houdt er niet van.

    Login om te reageren
  7. bimmerfan zegt

    17 juni 2019 om 12:53

    Vindt de grill van de gewone q2 nog mooier als die van de sq2

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      17 juni 2019 om 17:21

      @bimmerfan: Wie vindt dat?

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        17 juni 2019 om 20:46

        @SimonMc: hij of zij. Of het, het kan allemaal tegenwoordig

        Login om te reageren
  8. scrmeagle zegt

    17 juni 2019 om 12:59

    Al die auto’s in het grijs, lijkt wel betonverf! Afschuwelijk

    Login om te reageren
  9. monsieurleloure zegt

    17 juni 2019 om 13:00

    Vanaf de achterkant gezien lijkt een net een opgehoogde Polo..

    Login om te reageren
    • thefastturtle zegt

      17 juni 2019 om 13:35

      @monsieurleloure: oh oh…2017 belde net, ze willen hun grap terug

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        17 juni 2019 om 14:20

        @thefastturtle:
        Was het maar een grap, het ziet er echt uit als een Polo cross country.

        Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        17 juni 2019 om 17:45

        @thefastturtle:

        Hier zie je wat ik bedoel

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          17 juni 2019 om 20:02

          @monsieurleloure: het is dan ook een opgehoogde Polo+ premi-jum

          Login om te reageren
          • thefastturtle zegt

            18 juni 2019 om 10:03

            @onehp: ik snap jullie wel hoor. Heb zelf een Q2 en mijn ouders toevallig een cross-polo (zolang de t-cross niet geleverd is). Maar dat grapje is gewoon flauw aan het worden. my bad

            Login om te reageren
            • Onehp zegt

              18 juni 2019 om 11:10

              @thefastturtle: geen grap… En niks mis met een Polo, fijne wagen.

              Login om te reageren
    • emping zegt

      17 juni 2019 om 15:39

      @monsieurleloure: ja vooral die lampen

      Login om te reageren
  10. viezefreddyw zegt

    17 juni 2019 om 13:50

    Das wel een snelle Polo!

    Login om te reageren
  11. jajeroenja zegt

    17 juni 2019 om 18:09

    Wat een verschrikkelijk lelijk ding is zo’n Q2/SQ2 toch! Maar wat wordt ie toch vet met 480pk! Beetje Lambo’s en RS6-en pesten.

    Login om te reageren
  12. TDI-goeroe zegt

    17 juni 2019 om 19:46

    ik vind um prima met 300pk.

    Login om te reageren
  13. Onehp zegt

    17 juni 2019 om 20:04

    Als je uit de optielijst kan blijven, dan is dat slechts 1500kg getankt. Zou er nog wat kleinere wielen opzetten en een superophanging, sleeper premi-jum rallygebakje :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North