
Dankzij 610 Nm moet je een eind komen.
De Audi SQ2 is een beetje “The Promise You Made” van Cock Robin. Een beetje fout, maar door SkyRadio grijs gedraaid pop-nummer uit de jaren ’80. Ondanks de voorliefde van ondergetekende voor hiphop, blues en jazz zet ik dit nummer altijd even harder als ‘ie voorbij komt. Als mijn bevriende muzikanten ook Autoblog blijken te lezen, heb ik een paar zware weken voor de boeg.
De Audi SQ2 is een beetje van hetzelfde laken en pak. Eigenlijk mag je ‘m niet leuk vinden. Het is een crossover, het is premium en de auto is vrij prijzig. Zeker als je kijkt wat je ervoor terug krijgt. En toch is het een geinige auto. In vergelijking met de gewone Q2 heeft ‘ie gewonnen aan visuele expressie zonder agressief over te komen. Kortom, stiekem best een leuk ding. Alleen niet vertellen aan je bevriende autoliefhebbers.
Maar kan het wel als MTM zich er mee bezig gaat houden? Motoren Technik Mayer heeft namelijk wat tuningspakketjes voor de SQ2 in de aanbieding. De aandrijflijn van de Audi SQ2 is grotendeels gelijk met dei van de Volkswagen Golf R of Audi TTS. Grote kans dat ze hier ook mee uit de voeten kunnen. Het begint bij ‘Stage 1’, waardoor het vermogen stijgt van 300 pk naar 360 pk. Mocht dat niet voldoende zijn, is er ook nog een Stage 2, waardoor je 380 pk tot je beschikking hebt.
“Maar Mike, wacht! Er is meer!” Je kunt namelijk ook kiezen voor Stage 3, waarbij je volgens MTM dan de beschikking hebt over maar liefst 433 pk. Als dat nog niet voldoende is om het blok en de transmissie te tergen, kan de SQ2-bezitter ook opteren voor een Stage 4 tuningskit. Dan krijg je 480 pk (!). Dat is 120 pk per wiel! Qua koppel hoef je je ook geen zorgen te maken, want met 610 Nm heb je meer dan voldoende. Over prestaties zegt MTM vooralsnog niets, alleen dat je in 3,3 seconden al op de 100 km/u zit. Verder houdt MTM zich nog redelijk op de vlakte, de SQ2 is iets verlaagd en voorzien van extra lichte velgen met lekker platte banden. Prijzen zijn nog niet bekend.
Hoe lang zou het duren voor de DSG eruit klapt?
@w0o0dy: ik denk nadat je “Direktschaltgetriebe” hebt gezegd
@w0o0dy: maat van me heeft een golf gtd van 2018 na chippen was na 16000km de koppeling van de DSG al naar de kloten. Dusss… snel.
@thomasthomas: ligt ook aan de gebruiker ben ik bang…
@raceface: nee VW heeft de bak vervangen voor een nieuwe.
@thomasthomas: dus niet de DSG laten meetunen waardoor er minder druk op de koppelingsplaten komt met als gevolg slip en na 15000km koppeling versleten.
@thomasthomas: motor tunend en moet je dus ook je bak aanpassen. ??????
@w0o0dy: zal best meevallen. Kennis van ons heeft een Golf 7 R met 483pk en 630nm en die heeft er al ruim 100k op zitten zonder problemen. DSG software is wel aangepast
@w0o0dy: Zit er geen DQ500 in?
@jochempie: you sir are correct!
DQ500 s-tronic standaard. Die kan mits voorzien van allerlei upgrades evt zelfs 1000nm aan (zeggen ze).
@w0o0dy: nee niet standaard. Voor de facelift de dq250 6-bak en de facelift de dq380 7-bak en die kunnen na software overweg met 500 a 550 NM. De dq500 zit in de rs3,s4,… TVS (dsg dokter) biedt wel een swap aan van dq250,380 naar dq500.
@leeno: voor de facelift? Is de SQ2 niet splinternieuw?
@Onehp: ik refereer naar de golf R hier boven. De SQ2 komt alleen met de dq380(1) met 7-bak natte koppeling.
@leeno: ok. Google laat 2x dq500 opduiken maar journalisten hebben het wel vaker mis. De Dq380(1) zou mits een herprogrammatie die 610Nm alvast aan moeten kunnen zonder problemen. De DQ250 kan een extra lamell of ceramische lamellen gebruiken dan.
@Onehp: de dq250 kan tot 600nm op de standaard koppeling (18 a19bar op de drukgroep), de Dq380(1) tot 700nm op 18 a 19 bar. Wil je meer dan moet je een racekoppeling nemen.
@leeno: ja zoiets, ik reken altijd met wat extra marge, vooral qua tuning.
@leeno: ik kom ergens anders tegen dat alle uitvoeringen met meer dan 320NM wel degelijk standaard de DQ500 bak meekrijgen. Zo ook de SQ2
@w0o0dy: Het is wel verwarrend met alle types DSG-bakken maar af fabriek wordt er geen enkele 4cil met de DQ500 geleverd. Tot 250nm de dq200 (7-droog), tot ongeveer 400nm de dq250 (6-nat) en recent de dq380(1) (7-nat).
@leeno: correctie 4cil benzines, de 240pk biturbo diesel heeft wel de dq500
Een SQ2, hoeveel kampioen lezers zullen dit voor hun Kipcaravan zetten? Het moet toch wel de beste carvantrekker in zijn klasse (de kansloze B-segment cross-over) zijn!
@dutchdriftking: Pulled chicken is hip tegenwoordig. Deze is met hele hete saus. Vind het eigelijk best lekker zo.
Hou hem Daytonagrijs met de standaard velgen en je hebt een heerlijke sleeper. Bespaart ook een hoop BPM ten opzichte van standaard zoveel vermogen uit de folder.
Deze petrolhead komt er openlijk voor uit dat een SQ2 gaaf is (geen Audi liefhebber).
480 pk uit een viercilinder .. Je moet het maar durven. Ondanks dat ik MTM als een kwalitatief goede tuner zie, lijkt me dat toch een beetje veel van het goede.
@berlinetta: blijft wel heel hoor, standaard is het allang niet meer, dus de verbeterde onderdelen zijn er meer op afgestemd. Ken genoeg jongens die met TTE550 kits rijden op een golfjes R en dat blijft al duizenden kilometers lang heel.
@ghost: Met de juiste aanpassingen moet het inderdaad wel mogelijk zijn. Jammer dat niet vermeld wordt wat er dan wordt aangepast.
@berlinetta: blok is nog standaard hoogst waarschijnlijk, blok openen gaat de prijs erg snel omhoog. Rond 500pk/620Nm ligt de grens voor dit standaard blok. Bij mij gaat de grens bij ca 420pk/520Nm (marge is er omdat je het nodig hebt, niet om ze te verbruiken, anders pay to play), hoop er binnenkort wat dichterop te zitten…
@Onehp: Als ik het goed heb rij jij met een cupra ST 280. Wat heb jij tot nu toe allemaal gedaan aan de wagen? Ik ben sinds februari in het bezit van een ST 280. Hoe is het met de grip na tuning en welke bandjes heb jij? Mvg
@leeno: ah leuk. Ja al ruim 3 jaar, staat op mijn Autojunk (‘Onze familiewagen..’) met de updates ik de comments. Stel je eventuele vragen gerust daar.
Gave wagen! En zeker met die tuning kan het een behoorlijke rappe jongen worden. Enige is dat ik de (S)Q2 mij niet echt kan overtuigen qua uiterlijk. Ws een gevalletje je houdt ervan of je houdt er niet van.
Vindt de grill van de gewone q2 nog mooier als die van de sq2
@bimmerfan: Wie vindt dat?
@SimonMc: hij of zij. Of het, het kan allemaal tegenwoordig
Al die auto’s in het grijs, lijkt wel betonverf! Afschuwelijk
Vanaf de achterkant gezien lijkt een net een opgehoogde Polo..
@monsieurleloure: oh oh…2017 belde net, ze willen hun grap terug
@thefastturtle:
Was het maar een grap, het ziet er echt uit als een Polo cross country.
@thefastturtle:
Hier zie je wat ik bedoel
@monsieurleloure: het is dan ook een opgehoogde Polo+ premi-jum
@onehp: ik snap jullie wel hoor. Heb zelf een Q2 en mijn ouders toevallig een cross-polo (zolang de t-cross niet geleverd is). Maar dat grapje is gewoon flauw aan het worden. my bad
@thefastturtle: geen grap… En niks mis met een Polo, fijne wagen.
@monsieurleloure: ja vooral die lampen
Das wel een snelle Polo!
Wat een verschrikkelijk lelijk ding is zo’n Q2/SQ2 toch! Maar wat wordt ie toch vet met 480pk! Beetje Lambo’s en RS6-en pesten.
ik vind um prima met 300pk.
Als je uit de optielijst kan blijven, dan is dat slechts 1500kg getankt. Zou er nog wat kleinere wielen opzetten en een superophanging, sleeper premi-jum rallygebakje :)