Deze idiote VW Transporter is de snelste bestelbus op aarde (en te koop!)

Auteur: , 38 Reacties

Misschien een leuke optie voor de lokale AH Bezorgservice.

Tien jaar geleden kreeg een tuningsbedrijf uit Berlijn plots de prettig gestoorde ingeving om de snelst mogelijke bestelbus in elkaar te schroeven. Niet veel later werd hun droom een realiteit, toen de door hen getunede Volkswagen Transporter het record van ‘Snelste Bestelbus ter Wereld’ wist te claimen op het beruchte Nardo (niet de W12 Nardo) testcircuit in Zuid-Italië.

De Transporter kreeg het voor elkaar om op het 12,6 kilometer lange circuit een topsnelheid van liefst 310,7 km/u te behalen. Ongekende snelheden voor een bestelbus, en het zal je dan ook niet verbazen dat er behoorlijk wat extra paarden getemd moesten worden om dergelijke hoogtes te bereiken. TH Automobile Berlin, het bedrijf achter de creatie, greep een 3,6-liter boxermotor uit de 911 Turbo (996) en peperde deze op tot ongeveer 800 pk. In gepaste stijl wierpen ze de zescilinder achterin de Transporter.

Inmiddels zijn de prestaties van de Transporter TH2RS ietwat gematigd, maar krachtig is de wagen even goed als voorheen. Hij mag dan wel ruim 150 pk kwijt zijn, met 647 paarden tot zijn beschikking is het nog altijd een bijzonder sterke auto. Volgens de verkoper moet de Transporter de 300 km/u nog prima kunnen halen, terwijl accelereren naar de 100 km/u ook geen probleem is. De auto is gestript van alles dat onnodig is en rijdt naar verluidt in 4,9 seconden naar de magische grens.

Het rappe gevaarte biedt overigens gewoon plek aan vijf personen. De inzittenden krijgen ieder een eigen kuipstoel toegewezen en nemen plaats aan weerzijden van de bestuurder, die direct in het midden zit. Denk McLaren F1, maar dan praktischer. Tenslotte heeft de bestelbus verschillende aerodynamische aanpassingen te verduren gekregen ter verbetering van de neerwaartse druk. Deze zijn echter niet zozeer zichtbaar, omdat de krachten vooral via de onderzijde van de auto hun werk doen.

De auto staat te koop in Duitsland, voor 155.000 euro. Dat is zonder meer een klap geld, maar gezien de auto jaren geleden ruim een ton meer kostte, is dit misschien je beste kans om hem nu aan te schaffen. Voor wat voor reden dan ook.

Met dank aan iedereen voor de tips!



38 reacties

Dit is nu al het bruutste apparaat dat vandaag langs zal komen op AB. Degene die dit heeft bedacht heeft mijn gevoel voor humor!
Wat een geweldig apparaat. Prachtig dat er nog gekken zijn die dit gewoon bouwen!
Serieus aangepakt. Maar wat betreft Transporters met Porsche genen heeft deze toch nog steeds mijn voorkeur.

https://1.bp.blogspot.com/-iJYkdVYmh68/WB0KEemKHNI/AAAAAAAAsPk/2dm4G5TyrLAnWw0LNKD_wXlcvGVwTTd5wCLcB/s1600/VWTPorsche.jpg
@torsen: Oi..Mooi.. Maar wellicht kan ik je leven nog wat meer verfraaien. Zoek eens op Porsche B32 .
@postzegel: Lekker! Die heb ik hier al een keer voorbij zien komen al was ik ‘m weer vergeten. Goed bezig postzegel!
Foto 8, wat is dat precies ?
@moewat: misschien voor dr koeling van het blok of een spoiler voor de downforce.
@moewat: Een een geheime klep waarachter een knopje zit waardoor het een autobot wordt!
@moewat: Denk eerlijk gezegd dat het extra koeling is voor het differentieel of de versnellingsbak die zeer waarschijnlijk achterin ligt.
Wat een bruut apparaat zeg, zou ik graag een stukje mee sturen!
Die voorste stoel in het midden geplaatst… briljant.
Hoe die gordel bevestigd is bij de bestuurdersstoel, dat kan echt net, levensgevaarlijk.
@cazzo046: Hoezo dat?
@torsen: Veelste stijl naar beneden. Het is niet de bedoeling dat je ruggegraat een centimeter of 5 krimpt bij een ongeluk. Tenzij de doorvoer in de stoel hoog genoeg zit (en de stoel sterk genoeg is), kan je bij een ongeval mogelijk naar beneden in je stoel getrokken worden.
@postzegel: Weer wat geleerd vandaag. Thanks!
@postzegel: Precies, daarom moeten 4/6punts gordels altijd min of meer horizontaal lopen achter je stoel.
FF gordelbar in lassen dus.
Toch jammer, had hier graag m’n spullen achterin en ladders op dak gehad..
De Alpina die dit bedrijf heeft staan is ook erg lekker!!
Is deze echt sneller dan de Renault Espace F1?
@werf76: Is de Espace een busje?
@torsen: is dit een busje
@giertjuh: Categorie zal nog steeds BB zijn als je ‘m op kenteken zet. Dus ja.
@torsen: grijskenteken ga jij hier niet op krijgen denk ik
@giertjuh: Kwestie van de passagiers stoelen eruitschroeven lijkt me.
@werf76: Nee dit is zeker niet sneller. Misschien wel Vmax winner, maar ik denk dat een rondje cpz niet gaat redden. De Espace had volgens mij ook 335 slicks en de motor in het midden op de grond.
Dit is nu de ideale auto voor de wintersport. Als hij nu ook 4wd heeft..
@povel: Nee dit is enkel fwd. Zeker met 800 pk is dat zelfs op schuurpapier niet weg te rijden.
Dit is in mijn ogen geen bestelbus, maar een personenbus
@giertjuh: bijna hetzelfde een bus is een bus.
Dikke bus, ik kende hem al.
Hebben!
Leuk voor op de Ring als Ringtaxi
Jammer van de 5 stoeltjes.. leuk gedaan voorin, maar achterin beter 2 banken…
@3246cm252kw: en een keuken voor de vrouw zeker?
“…Transporter de 300 km/u nog prima kunnen halen, terwijl accelereren naar de 100 km/u ook geen probleem is.”

Lijkt me logisch dat naar 100km/u geen probleem is als die ook 300km/u haalt, toch? 😉
Ideale linker baan plakker!!
Even terug een normaal dashboard erin, stoel op de juiste plaats. Die mottige kuipstoelen eruit en een anoniem wrapje en dan neem ik hem.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).