De drie Duitse premiummerken braken stuk voor stuk hun eigen records. Ongetwijfeld een reden voor een feestje, maar ik kan het niet helpen om te bedenken dat hier toch enige gemixte emoties bij komen kijken. De verschillen onderling zijn namelijk nog altijd beduidend groot, en groeien daarbij alleen nog maar verder.
Merk | Verkoop 2017 | Verkoop 2016 | Verschil t.o.v 2016 |
---|---|---|---|
Audi | 1,878,100 | 1,867,738 | + 0.6% |
BMW | 2,088,283 | 2.003.359 | + 4,2% |
Mercedes | 2,289,344 | 2.083.888 | + 9.9% |
Audi heeft naar eigen zeggen een turbulent jaar achter de rug. Hoewel ze het op de valreep nog in hun voordeel hebben weten te keren, hadden ze waarschijnlijk meer verwacht. De verkopen aan het eind van het jaar groeiden namelijk slechts met 0,6 procent, terwijl hun directe concurrenten forse stijgingen noteerden. De positieve uitkomst is voornamelijk te danken aan groei in de drie belangrijkste markten: Duitsland, de Verenigde Staten en China. Laatstgenoemde was met name in de eerste helft van het jaar een tergende markt.
BMW presenteert hun cijfers wederom met het aloude trucje, door de focus te leggen op de verkopen van de gehele BMW Group. Hoewel die verkopen met 2,463,526 stuks bijzonder indrukwekkend zijn, is het voor een directe vergelijking wel zo eerlijk om enkel de BMW’s erbij te pakken. Gekeken naar deze cijfers doen ze het nog steeds aardig, maar vallen de aantallen toch in het niet bij hun landgenoot die we hieronder bespreken. Het totale aantal verkochte BMW’s in 2017 ligt op 2,088,283, een stijging van 4,2 procent. Een stijging die vooral te danken is aan het enorme aantal SUV’s dat het merk verkocht, maar ook aan de gigantische groei in het aantal verkochte M-modellen. De performance-afdeling zag hun verkopen afgelopen jaar met liefst 19,1 procent groeien.
Mercedes is wederom verreweg de sterkste van de drie. De formatie uit Stuttgart zet hun groei stevig door en dankt hun nieuwe verkooprecord vooral aan de toenemende vraag naar SUV’s en de relatief nieuwe E-Klasse en C-Klasse. De volledige verkopen van Mercedes, met Smart erbij gerekend, eindigen op 2,424,369. Nipt minder dan hun zuiderburen uit München, maar dat mag de pret niet drukken. Gekeken naar het aantal werkelijke verkopen van Mercedes-auto’s waren ze ongekend sterk. Hoewel de groei met 1,1 procent afneemt ten opzichte van 2016 (waar ze met 11 procent stegen) verkocht Mercedes-Benz ruim meer dan 2,2 miljoen van hun eigen voertuigen.
Klik verder voor de volledige resultaten van 2016 en 2015, of klik HIER voor de premium verkopen van 2017 in Nederland.
33 reacties
Voor elk merk zullen de marges hoger liggen zodra je in een hogere klasse zit, interessant om te zien hoe bijvoorbeeld de A klasse bijdraagt aan het success van Mercedes, of bv de A1 voor Audi, wat beide toch redelijk nieuwe modellen zijn en een mooie tendens kunnen laten zien.
En gooi er dan meteen ook maar smart/A1/Mini bij.
Bij Mercedes gaat het in de tekst later over 2,4 miljoen verkopen en in de tabel staan 2,3 miljoen.
En hoezo valt BMW in het niet bij zijn landgenoten? Audi heeft toch minder verkopen? Het moet dan landgenoot zijn, want het gaat alleen over Mercedes.
Cijfers is nou eenmaal mijn ding :)
In het Mercedes staat 2.4 m inclusief Smart verkopen.
Ik vind het qua merkbeleving ook de sterkste van het rijtje, het meest hoogwaardig.
Ik zie ook nog regelmatig hele nette baby-benzen type 190 en W124’s rijden. Iconische wagens van de hand van de meester Bruno Sacco.
Als je Mini niet in de verkopen van BMW wilt, dan ook graag ook even de A1 uit de verkopen halen van Audi.
Sorry, wat?
Dat de kleinste bij Audi “A1” heet en bij BMW “Mini” heet, wordt dit door jou uitgelegd als trucje. A1 en Mini zijn concurrenten van elkaar en qua verkopen dus vergelijkbaar.
Toen Mercedes hun luxe S-Klasse als apart merk Maybach boven Mercedes positioneerde, vonden enkele het normaal dat dit binnen de Mercedes verkopen viel.
Oftewel: meten met twee maten.