• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi, BMW & Mercedes: wie verkocht het meest in 2017?

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 12 januari 2018 om 13:03 – 33 Reacties

Strijd der Duitse Drie: wie verkocht het meest in 2017?


The results are in!

De drie Duitse premiummerken braken stuk voor stuk hun eigen records. Ongetwijfeld een reden voor een feestje, maar ik kan het niet helpen om te bedenken dat hier toch enige gemixte emoties bij komen kijken. De verschillen onderling zijn namelijk nog altijd beduidend groot, en groeien daarbij alleen nog maar verder.

MerkVerkoop 2017Verkoop 2016Verschil t.o.v 2016
Audi1,878,1001,867,738+ 0.6%
BMW2,088,2832.003.359+ 4,2%
Mercedes2,289,3442.083.888+ 9.9%

Audi heeft naar eigen zeggen een turbulent jaar achter de rug. Hoewel ze het op de valreep nog in hun voordeel hebben weten te keren, hadden ze waarschijnlijk meer verwacht. De verkopen aan het eind van het jaar groeiden namelijk slechts met 0,6 procent, terwijl hun directe concurrenten forse stijgingen noteerden. De positieve uitkomst is voornamelijk te danken aan groei in de drie belangrijkste markten: Duitsland, de Verenigde Staten en China. Laatstgenoemde was met name in de eerste helft van het jaar een tergende markt.

BMW presenteert hun cijfers wederom met het aloude trucje, door de focus te leggen op de verkopen van de gehele BMW Group. Hoewel die verkopen met 2,463,526 stuks bijzonder indrukwekkend zijn, is het voor een directe vergelijking wel zo eerlijk om enkel de BMW’s erbij te pakken. Gekeken naar deze cijfers doen ze het nog steeds aardig, maar vallen de aantallen toch in het niet bij hun landgenoot die we hieronder bespreken. Het totale aantal verkochte BMW’s in 2017 ligt op 2,088,283, een stijging van 4,2 procent. Een stijging die vooral te danken is aan het enorme aantal SUV’s dat het merk verkocht, maar ook aan de gigantische groei in het aantal verkochte M-modellen. De performance-afdeling zag hun verkopen afgelopen jaar met liefst 19,1 procent groeien.

Mercedes is wederom verreweg de sterkste van de drie. De formatie uit Stuttgart zet hun groei stevig door en dankt hun nieuwe verkooprecord vooral aan de toenemende vraag naar SUV’s en de relatief nieuwe E-Klasse en C-Klasse. De volledige verkopen van Mercedes, met Smart erbij gerekend, eindigen op 2,424,369. Nipt minder dan hun zuiderburen uit München, maar dat mag de pret niet drukken. Gekeken naar het aantal werkelijke verkopen van Mercedes-auto’s waren ze ongekend sterk. Hoewel de groei met 1,1 procent afneemt ten opzichte van 2016 (waar ze met 11 procent stegen) verkocht Mercedes-Benz ruim meer dan 2,2 miljoen van hun eigen voertuigen.

Klik verder voor de volledige resultaten van 2016 en 2015, of klik HIER voor de premium verkopen van 2017 in Nederland.

Ook interessant!

  • Video: Mercedes drift naar BMW-dealer
  • BMW is Mercedes voorbij
    BMW is Mercedes voorbij (en Audi helemaal)
  • Premiummerken Audi, BMW en Mercedes niet in top 10
  • Mercedes doet tegenovergestelde van BMW met C-klasse

Nieuwste artikelen

  • Configureer een BMW alsof het weer 2005 is
  • ‘Verboden’ versie van de Toyota GR Supra bestaat nu alsnog
  • Controversiële crossover gaat nóg controversiëler worden
  • Een voorproefje op de nieuwe 911 GT2 RS
    Een voorproefje op de nieuwe 911 GT2 RS
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, autoverkoop, BMW, Mercedes, premium, record, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Deze idiote VW Transporter is de snelste bestelbus op aarde (en te koop!)
Volgend bericht: Dit zijn de populairste autonamen voor kinderen »

Lees Interacties

Reacties

  1. pimsieb zegt

    12 januari 2018 om 13:12

    Het lijkt mij interessanter om een vergelijking tussen de drie te zien in de verschillende klasses.

    Voor elk merk zullen de marges hoger liggen zodra je in een hogere klasse zit, interessant om te zien hoe bijvoorbeeld de A klasse bijdraagt aan het success van Mercedes, of bv de A1 voor Audi, wat beide toch redelijk nieuwe modellen zijn en een mooie tendens kunnen laten zien.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      12 januari 2018 om 13:36

      @pimsieb: Redelijk nieuwe modellen? De nieuwe A-klasse wordt al veelvuldig getest en het interieur is al onthuld. De A1 heeft zijn facelift ook alweer een paar jaar geleden gehad. Zo nieuw zijn die modellen niet meer.

      Login om te reageren
      • healey zegt

        12 januari 2018 om 21:39

        @berlinetta: Inderdaad volgende maand wordt een compleet nieuwe A – klasse voorgesteld.

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      12 januari 2018 om 16:35

      @pimsieb: Idd, een grafiekje van A/A3/1; C/A4/3; E/A6/5; etc… zou leuk zijn om zien…

      En gooi er dan meteen ook maar smart/A1/Mini bij.

      Login om te reageren
    • simonferrari zegt

      12 januari 2018 om 17:43

      @pimsieb: Ik ben voor! Echter wat betreft de A1, deze loopt op z’n laatste benen. Eind 2018 komt het nieuwe model.

      Login om te reageren
  2. leefvrij zegt

    12 januari 2018 om 13:17

    De cijfers in het stuk kloppen niet bij de tabel. In de tabel laat BMW een stijging zien van 4,2%. Niet 9,5%. Dus de bijna 10% in alinea klopt niet.
    Bij Mercedes gaat het in de tekst later over 2,4 miljoen verkopen en in de tabel staan 2,3 miljoen.
    En hoezo valt BMW in het niet bij zijn landgenoten? Audi heeft toch minder verkopen? Het moet dan landgenoot zijn, want het gaat alleen over Mercedes.
    Cijfers is nou eenmaal mijn ding :)

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      12 januari 2018 om 13:26

      @leefvrij: Ik snap het BMW stuk ook niet helemaal.
      In het Mercedes staat 2.4 m inclusief Smart verkopen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 januari 2018 om 13:39

      @leefvrij: mijn excel zegt ook, Audi +0,55%, BMW +4,24%, Mercedes +9,86%

      Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      12 januari 2018 om 16:14

      @leefvrij: Dank voor de oplettendheid. Ik zie dat ik voor BMW per ongeluk de cijfers van december heb gebruikt, in plaats van die van het hele jaar. Het is inderdaad 4,2%. De rest zou wel moeten kloppen.

      Login om te reageren
  3. MaartenD zegt

    12 januari 2018 om 13:30

    Ondanks dat Mercedes niet mijn merk is zijn ze de afgelopen jaren qua design lekker beziggeweest. Audi staat op design gbied wat mijn betreft al jaren stil en het design van BMW is niet naar mijn smaak…

    Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    12 januari 2018 om 13:38

    Mercedes heeft wel een stormachtige groei doorgemaakt. Een paar jaar geleden stonden ze steevast op de 3e plaats. Dat hebben ze in een paar jaar tijd weten te veranderen in een eerste plaats en dat ten koste van Audi. Ik begrijp ook wel goed waarom Mercedes zo populair is. Ik vind het wel geslaagde modellen. Maar weet iemand waarom Audi het opeens minder doet?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 januari 2018 om 13:40

      @berlinetta: en dan te bedenken dat Mercedes op het punt staat hun A-klasse een van de meest verkochte modellen te vervangen. De sterren staan gunstig voor Mercedes.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        12 januari 2018 om 14:08

        @mashell: Zeker. Maar je kan het ook omdraaien. Dat Mercedes jarenlang op de 3e plaats stond, zeg ook wel iets over hun modellengamma van toen. Erg populair waren hun auto’s blijkbaar niet (relatief gezien dan).

        Login om te reageren
        • gwnbmw zegt

          12 januari 2018 om 16:18

          @berlinetta: vroegah waren er alleen maar hele dure mercedesen, en die graf lelijke a-klasse (die ook veels te duur was met een airco en cd speler). voortaan zijn er meer goedkopere varianten, en mensen verdienen natuurlijk ook meer, plus dat we weer soort van uit de crisis beginnen te kruipen.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            12 januari 2018 om 18:37

            @gwnbmw: soort van uit de crisis? We leven in hoogeconomie, we dansen op de vulkaan, de volgende crisis is staat al weer klaar. Niks met bitcoins of zo, gewoon normalisatie van de economie, maar doordat belangrijk dempingsmiddel renteverlaging al helemaal is ingezet wordt het toch een echt merkbare crisis.

            Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      12 januari 2018 om 14:06

      @berlinetta Omdat AUDI qua design al jaren niet meer vernieuwend is…

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        12 januari 2018 om 14:23

        @maarten020: Dat is BMW in mijn ogen ook niet echt.

        Login om te reageren
      • Loek zegt

        12 januari 2018 om 15:00

        @maarten020: als je in 2010 dit had gezegd had je een punt gehad. Maar als je dit zegt en kijkt naar hoe de nieuwe A8 en A7 zijn ontworpen, het is vernieuwing en toch heel herkenbaar. Zelfs objectief gezien moet je daar respect voor kunnen hebben.

        Login om te reageren
        • MaartenD zegt

          12 januari 2018 om 15:23

          @720s: daar heb je wellicht een punt maar het gaat over de verkopen in 2017. Begin 2019 maar kijken hoe de verkopen van Audi dan geweest zijn. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind Audi een prima merk en rijd zakelijk een A3 etron uit 2014 die er praktisch hetzelfde uit ziet als het huidige model. Voor mij geen probleem, maar als je wat nieuws wilt kopen zou ik zelf een deurtje verder kijken

          Login om te reageren
    • elemento zegt

      12 januari 2018 om 14:53

      @berlinetta: omdat ze niet betrouwbaar motoren en automaten hebben. Veel mensen waaronder ik ben afgestapt. Voor mij 3x modellen mercedes bmw of volvo

      Login om te reageren
  5. Pordon zegt

    12 januari 2018 om 13:39

    Aangezien de groei van M-performance wordt vermeld bij BMW is het ook interessant om de groei van de S/RS modellen en AMG-modellen te vermelden. AMG heeft bijvoorbeeld, mede door de introductie van de nieuwe ‘entry-level’ modellen een groei gerealiseerd van 33% in 2017 met meer dan 130.000 stuks verkocht.

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      12 januari 2018 om 16:06

      @pordon: Zeker waar, maar BMW vermeldt deze cijfers apart. Audi en Mercedes presenteren hun cijfers echter in één overzicht.

      Login om te reageren
  6. Pordon zegt

    12 januari 2018 om 13:55

    Cijfers over de afgelopen 5 jaar laten wel de enorme stap zien die Mercedes gemaakt heeft na de introductie van de A/CLA/GLA… Mercedes in 5 jaar + 56,6%… BMW in 5 jaar +26,2% en Audi in 5 jaar + 19,2%

    Login om te reageren
  7. kempenaer zegt

    12 januari 2018 om 15:09

    Mercedes-Benz maakt goede, moderne en mooie wagens. Dat betaalt zich uit.
    Ik vind het qua merkbeleving ook de sterkste van het rijtje, het meest hoogwaardig.
    Ik zie ook nog regelmatig hele nette baby-benzen type 190 en W124’s rijden. Iconische wagens van de hand van de meester Bruno Sacco.

    Login om te reageren
  8. bluebluered zegt

    12 januari 2018 om 15:11

    Heb het gevoel dat ik dit lijstje al 3 keer heb gezien deze maand.

    Login om te reageren
  9. Mars2 zegt

    12 januari 2018 om 16:00

    @ikschrijfookoverautos: “aloude trucje”? Als je dan toch zo bezig bent dan graag ook even vermelden dat MB sinds 2 jaar de V-klasse in de personenautoverkopen heeft gestopt.
    Als je Mini niet in de verkopen van BMW wilt, dan ook graag ook even de A1 uit de verkopen halen van Audi.

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      12 januari 2018 om 16:04

      @mars2: “Als je Mini niet in de verkopen van BMW wilt, dan ook graag ook even de A1 uit de verkopen halen van Audi.”

      Sorry, wat?

      Login om te reageren
      • justsomebody zegt

        12 januari 2018 om 17:11

        @ikschrijfookoverautos: hij komt van mars

        Login om te reageren
        • ikschrijfookoverautos zegt

          12 januari 2018 om 17:15

          @justsomebody: Dat zou het wel verklaren.

          Login om te reageren
          • Mars2 zegt

            13 januari 2018 om 02:02

            @ikschrijfookoverautos: Ondanks dat deze discussie al diverse jaren op diverse forums gevoerd wordt, inclusief Autoblog, zal ik het je uitleggen.

            Dat de kleinste bij Audi “A1” heet en bij BMW “Mini” heet, wordt dit door jou uitgelegd als trucje. A1 en Mini zijn concurrenten van elkaar en qua verkopen dus vergelijkbaar.
            Toen Mercedes hun luxe S-Klasse als apart merk Maybach boven Mercedes positioneerde, vonden enkele het normaal dat dit binnen de Mercedes verkopen viel.
            Oftewel: meten met twee maten.

            Login om te reageren
  10. maarteno zegt

    12 januari 2018 om 17:17

    @ikschrijfookoverauto en bij Mercedes zaten niet de Smart verkopen erbij?

    Login om te reageren
  11. azuli zegt

    12 januari 2018 om 18:32

    Erg mooi weer van BMW. Super stabiel en elk jaar weer groeien. Dat doen ze al tien jaar goed daar. Erg positief deze resultaten.

    Login om te reageren
  12. fconderkantlat zegt

    13 januari 2018 om 02:31

    moet je even eens voor de grap 1 merk het aantal verkopen pakken en delen door 365 zodat je een ruwweg gemiddelde hebt wat het merk per dag wereldwijd verkoopt… echt bizar

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North