Autoblog advies: origineel en karaktervol werkpaard

Auteur: , 57 Reacties

Buiten de gebaande denken. Nice!

Nissan Murano (Z50) '06

Voor het Autoblog-advies van vandaag doen we het eens even anders. Uiteraard proberen we zo origineel mogelijke adviezen te geven, maar dan moet dat wel binnen de gestelde eisen passen. Als iemand een luxe (liefste Duitse premium) stationwagon wil met vierwielaandrijving en zescilinder dieselmotor, dan kom je al gauw uit bij de bekende merken. Gelukkig kregen we een mailtje binnen van Anthonie. De beste man heeft op dit moment twee auto’s: een Monte Carlo-gele Saab 900 Cabriolet (wow!) en een Mazda Tribute.

Nu is het de bedoeling dat die laatste vervangen gaat worden. Voor Anthonie zijn er twee dingen heel erg belangrijk: originaliteit en karakter. Hij wil een glimlach op zijn gezicht krijgen als hij zijn auto ziet staan, in plaats van te moeten zoeken welke donkergrijze Skoda Kodiaq ook weer van hem is. Daarbij moet de auto praktisch genoeg zijn om diverse golftassen mee te kunnen nemen, alsmede een trouwe viervoeter.

Ruimte mag er ook zeker zijn, Anthonie gaat nog weleens op pad met de mountainbike en die mag er ook inpassen. De auto mag best aardig sturen, maar comfort is veel belangrijker dan sportiviteit. Logischerwijs denkt Anthonie natuurlijk aan een SUV of stationwagon. De leeftijd van de auto is wel een dingetje. Om een parkeervergunning te krijgen bij de gemeente, moet de auto van ná 1993 zijn. Maandelijkse kosten als onderhoud en verbruik zijn minder belangrijk. Echt veel kilometers worden er namelijk niet gemaakt met de auto.

De wensen en eisen staan vermeld in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Saab 9-3 cabriolet 2001 / Mazda Tribute
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 7.000
Jaarkilometrage:10.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Praktische auto met karakter nodig
Gezinssamenstelling:2 volwassenen en een hond
Voorkeursmerken /modellen:Originele en karaktervolle modellen van ná 1993
No-go modellen / merken:13 in een dozijn modellen

Lexus RX300 Executive (XU30)
€ 7.950
2004
210.000 km

Waarschijnlijk een van de minst aanstootgevende crossovers van de afgelopen 15 jaar. De Lexus RX300 biedt alle voordelen van een SUV/crossover: een hoge instap, veel overzicht, een praktische interieur en een grotere bodemspeling om drempels te kunnen trotseren. Qua uiterlijk is de auto bijzonder ingetogen. Het is een opvallend onopvallende auto. Dat geldt eigenlijk ook voor de rijbeleving. Die is er namelijk bijna niet. Dat klinkt negatiever dan dat het is, want alles bij de RX300 is soepel. Zo heeft de auto daadwerkelijk vering. De motor spint zijdezacht en de automaat doet zijn werk niet supersnel, maar wel erg vloeiend. In het budget kun je kiezen voor late modellen van de eerste generatie of vroege RX300’s van de tweede generatie. Die laatste heeft onze voorkeur. Het uiterlijk is iets minder Aziatisch en het interieur is veel hoogwaardiger. Dan heb je wel te maken met een hogere kilometerstand, maar gezien Lexus’ reputatie hoef je daar niet direct bang voor te zijn.

Lexus RX300 (XU30) '04

Land Rover Discovery Series II 4.0 V8 ES
€ 7.000
2000
195.000 km

Het contrast met de Lexus kan eigenlijk niet groter zijn. De Discovery II is in alles eigenlijk de tegenpool van de RX300. Zo is de motor een lekker lome 3.9 liter V8 (die Land Rover ineens 4.0 noemde) met nog geen 200 pk. De Land Rover Discovery staat op en ladderchassis en heeft een lage gearing. Dit is een échte terreinauto, niets crossover of marketinggeneuzel. De zitpositie is geweldig, je voelt je de ‘King of the Road’. Qua betrouwbaarheid hebben deze Land Rovers niet een al te beste naam, maar laat je daar niet direct door afschrikken. We vonden enkele exemplaren die er zeer verzorgd uitzagen. Zorg er wel voor dat de onderhoudshistorie sluitend is, uiteraard. Waar je ook rekening mee moet houden is de ongelooflijke dorst van de V8. Gezien de bescheiden specificaties is het verbruik eigenlijk ronduit belachelijk. Zorg ook dat je een luxe uitvoering hebt, want niet alle Discovery’s zijn even compleet uitgerust. Leuk als je er alleen maar de blubber mee ingaat, maar dat beetje luxe van zo’n ‘ES’ is zeker niet overbodig.

Land Rover Discovery Series II '00

Mazda CX-7 2.3 Turbo Executive (ER)
€ 6.900
2007
195.000 km

Wil je juist een sportieve crossover, dan is de Mazda CX-7 de aangewezen auto. De besturing is behoorlijk direct, de 2.3 MZR Turbomotor uit de Mazda 6 MPS is behoorlijk krachtig en de afstemming van het onderstel is strak. Maak je geen illusies, het stuurt niet ‘als een kart’, maar in zijn segment voelt deze auto het meest aan als een personenauto. De Mazda CX-7 voelt niet alleen lichtvoetiger aan, de auto is dat ook daadwerkelijk. Qua afmetingen is de CX-7 ook een stukje compacter, dus kijk even of de ruimte voldoende is. In het budget zijn er voldoende te vinden. De CX-7 kwam in vier verschillende niveau’s van luxe. Ga altijd voor een ‘Executive’ of een ‘GT-L’. Dan heb je items als leer, stoelverwarming, xenon en een CD-wisselaar (mocht je nog CD’s hebben).

Mazda CX-7 (ER) '06

Cadillac SRX 3.6 Sport Luxury
€ 6.900
2007
190.000 km

General Motors heet een paar flaters geslagen de afgelopen 50 jaar. Er zijn tal van voorbeelden te bedenken waarbij het merk de plank compleet missloeg, maar met de Cadillac SRX sloegen ze een spreekwoordelijke home-run. De Cadillac houdt het midden tussen een échte fullsize SUV zoals de Cadillac Escalade en een E-segment stationwagon. Qua rijeigenschappen is het goed om te weten dat de SRX in technisch opzicht meer gelijkenis vertoont met de Cadillac CTS dan met de eerder genoemde Escalade. Die CTS was een van de best sturende auto’s in zijn segment. Voldoende stabiel, sportief en strak zonder oncomfortabel te zijn. De V6 levert 290 pk en is eigenlijk meer dan voldoende, maar mocht je meer willen is er een Northstar V8 geleverd. De V6 is er ook enkel met achterwielaandrijving, in de meest simpele ‘Elegance’-uitvoering. De ‘Sport Luxury’ heeft altijd 4WD.

Cadillac SRX 3.6 Sport Luxury '07

Nissan Murano (Z50)
€ 6.900
2006
160.000 km

Als je een auto zoekt die net even anders dan anders is, dan is de Nissan Murano de aangewezen optie. De Nissan Murano lijkt een soort cross-over variant te zijn van de Nissan 350Z en dat klopt ook wel een beetje. Zo is het instrumentenpaneel bijna gelijk, evenals de motor. In de Murano levert de 3.5 V6 minder vermogen (234 pk), maar heeft de motor wel wat meer manieren. In deze auto is de motor veel stiller en voelt ‘ie soepeler aan. Dat komt mede door de CVT-transmissie. Normaal gesproken zijn dat niet heel fijne bakken, vanwege de hoge, constante toeren die veroorzaakt (kunnen) worden. Echter, in de Murano is de bak adequaat, zolang je maar geen haast hebt of een toptijd op de Nordschleife probeert neer te zetten. Groot voordeel is de standaarduitrusting. Nissan dacht dat alle klanten lederen bekleding, grote velgen, climate control, navigatie, een goede stereo en een schuifdak wel konden waarderen. Zodoende waren al die items gewoon standaard.

Nissan Murano (Z50) '06

Chrysler Pacifica 3.8 V6 Limited (CS)
€ 6.800
145.000 km
2005

Niet alleen Cadillac had een vooruitziende blik met de SRX, ook Chrysler wist met de eerste generatie van de Pacifica de toekomst goed te voorspellen. Dit is zo’n typische crossover zoals we die vandaag de dag veel zien. Eigenlijk gewoon een personenauto die ietsjes is opgehoogd. Het voordeel van de Pacifica is dat je een keuze hebt uit hele fraaie exemplaren met niet eens zo’n gek hoge kilometerstand. Qua rijden staat het allemaal op een minder hoog niveau. Het is duidelijk geen stoere terreinauto, maar een strakke personenauto is het ook niet, met dank aan het platform van de Voyager waar de auto op staat. Zorg wel dat je ‘Limited’-uitvoering hebt. Chrysler heeft ze ook verkocht in basis-trim met stoffen bekleding, non-metallic lak en, oh gruwel, wieldoppen. Het interieur is niet al te verfijnd, dus leer en wat luxe goodies maken het verblijf plezieriger aan boord.

Chrysler Pacifica Limited (CS) '05

Semi-Yolo: Toyota Crown Estate Wagon Athlete V (S170)
€ 7.000
2001
105.000 km

Als je echt iets aparts wil hebben kun je ook kiezen voor een auto die je bijna nooit ziet in Nederland. Sterker nog, als je meer dan vijf van deze auto’s in Europa kunt vinden is het veel. Dus wat is het eigenlijk? De Crown is de meest grote sedan in Japan voor Toyota. In Europa zou je de auto kunnen vergelijken met de Lexus GS300. In Japan kon je kiezen voor een ‘Royal‘ of een ‘Athlete’. De Royal is lekker luxe uitgerust en de Athlete is aanzienlijk sportiever. De motor is een 2.5 1JZ-GTE met 280 pk. Uiteraard is er voldoende mogelijk om er meer vermogen uit te halen, mocht je de 280 pk niet voldoende vinden. De automaat is goed, maar wel old-school, dus vrij traag. Daarbij is de Crown Estate Wagon enorm ruim. En origineel, wat precies de bedoeling was.

Toyota Crown Estate Athlete V (S170) '00

YOLO: Renault Avantime 3.0 V6 Dynamique
€ 6.000
180.000 km
2002

Als je vraiment een aparte auto wil, dan moet je eigenlijk niet verder kijken. De Renault Avantime is eigenlijk een concept car waar kentekenplaten opzitten. Dat maakt het een van de gaafste auto’s van de afgelopen 25 jaar. De auto zelf heeft ook veel kwaliteiten náást het design. Het comfort is uitstekend en de motor voldoet prima. Sla de 2.0T of diesel over want die toen toen ietwat afbreuk aan het rijke gevoel dat een Avantime geeft.

Je moet er wel van houden, anders kun je je ook ergeren aan de auto. De auto combineert in feite de rijeigenschappen van een MPV met het ruimte aanbod van een coupé. Check dus even of de ruimte voldoende is. Mocht de Avantime niet ruim voldoende zijn, heeft Renault overigens niet één, maar twee alternatieven: de Renault (Grand) Espace en de Vel Satis. Binnen het budget vind je de mooiste 3.5 Privileges vinden met bijzonder weinig kilometers.

Renault Avantime V6 Dynamique '02

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



57 reacties

Subaru Forester XT of S-Turbo?
@hahahi20: precies dit!
@hahahi20: Subaru Outback 2.5
Ik heb niet veel met SUV’s en grote 4WD-auto’s, maar al lezende betrapte ik mezelf er op dat ik dit één van de leukste Autoblog adviezen van de laatste maanden vind!

Eigenlijk kun je alle genoemde Amerikaanse kandidaten wel als (halve) yolo betitelen, want alleen al vanwege de dunne spoeling in onze markt zal je serieus tijd aan de selectie en verwerving moeten besteden. Maar wel stuk voor stuk de moeite van het zoeken waard.
@rrrobert: Voor Amerikaanse auto’s is een kijkje in Duitsland zeker de moeite waard. Niet alleen is het aanbod groter maar ook de prijzen kunnen flink lager uitvallen.
@robert110: daar waar er nog eens 50.000 van de tellerstand is teruggedraaid….. ;)
@rrrobert: Ik vind het stuk voor stuk verschrikkelijke hokken. Maar ik walg dan ook van de term SUV en MPV ik zie het gemak niet tov een stationwagen en een jeep.
Alleen de Avantime kan me bekoren omdat die gewoon echt anders is dan al deze 13 in een dozijn vinex mobielen.
@airc: ik ben zelf ook veel meer een liefhebber van de stationwagen en de sedan, maar sommige van die ‘hokken’ hebben wel ‘iets’. Ze zijn in ieder geval stukken leuker dan de zoveelste Koreaanse of Europese SUV.
@airc: jij ziet de toegevoegde waarde niet van een MPV ten opzichte van een station? Groot gezin? De eerste Ford galaxy die mijn vader kocht was omdat daar drie kinderstoeltjes op de achterbank konden. De Audi 80 die hij op dat moment had was echt te klein voor 3 kinderen. Omdat een MPV vaak 3 losse stoelen heeft kan je daar wel 3 kinderstoeltjes op plaatsen ;)
Dodge Dakota/ Mitsubishi Raider, Chevrolet Colorado/ GMC Canyon, Amerikaanse Ford Ranger, Toyota Tacoma. Deze zijn zo origineel dat ik er op dit moment in Nederland 0 te koop kan vinden. Een kijkje bij onze Duitse broeders laat zien dat je met jouw budget kijkt naar een model van rond 2000 in gemiddelde staat. De auto’s zullen qua interieur aardig in de lijn van de Mazda Tribute zitten. Bij deze auto’s krijg je het Amerikaanse pick up gevoel in een kleiner pakket en over het algemeen met V6 benzine en ze zijn over het algemeen wat leuker om te zien en te rijden dan de Europese pick up.
Jeep Cherokee is een leuk alternatief, als het een SUV moet zijn.
Stationwagon: de Rover 75. Een vergeten auto, maar verrassend ruim.

Outsider: Lancia Musa. Zijn altijd lekker luxe en best wel een chique ding in de juiste uitvoering.
@Rob: ik was benieuwd naar de Musa, was het hele ding vergeten, en ik snapte direct waarom…
@sleepyj:
Voor een MPV vind ik het een alleraardigst ding. Heel wat meer ‘stijl’ dan een pak ‘em beet een Renault Modus of Volkswagen Touran.
En de grap met Lancia is; iedereen is ze vergeten. Ze kosten geen drol.
De Chrysler ziet er leuk uit maar is technisch een rampenbak
@w115: heb er eens 2 weken één gehuurd in Amerika toen ie net uit was. Levensgevaarlijke, slechte auto. Had geen ABS en een héél vervelende meestuurreactie als je vol in de remmen ging. Je stond bijna direct dwars op de weg. Misschien is het onderstel beter onder de Europese uitvoeringen, maar anders: vér vandaan blijven
@560pk: Mwoah. Onderstel van de Voyager en die heeft die ouwe van mij gehad. Je kreeg er spontaan zeeziekte van op een rotonde (ook als je zelf reed) maar dat meesturen tijdens het remmen herken ik niet.
“Logischerwijs denkt Anthonie natuurlijk aan een SUV of STATIONWAGON”. En dan met een crown als enige station komen. De Bangle 5, V70, Saab 9-5, E-klasse of het Autoblog Antwoord op Alle Vragen de Alfa Romeo 159 mogen er ook wel bij!
@cloverleaf: en uiteraard de Subaru Forrester!
@cloverleaf: Hé ja, dat lezen we natuurlijk niet in ELK ander advies. Toptip!
@cloverleaf: zucht. Originaliteit en karakter zijn de twee belangrijkste punten. Hoe kom je er dan bij om een BMW, Benz of Volvo aan te raden….
@2wheeler: de E60 ontbeert zeker geen originAliteit of karakter. V70 uit die jaren ook niet echt. E klasse inderdaad redelijk karakterloos in die tijd, waarvoor excuus.
Infiniti FX35 ook nog wel mogelijk denk…
@cloverleaf: Het ging om een niet 13 in een dozijn, dus jouw aandragingen V70, E-klasse enz, vallen af, die Forester zou kunnen, net als de Outback van Subaru, persoonlijk zou ik de Outback kiezen, net wat verfijnder om naar te kijken. Maar goed, als je een pakezel zoek, kan de Forester ook zeker.
Ex-schoonpa had een Murano. Wat een bak! Reed heerlijk en prachtige eigenzinnige verschijning. Van binnen de tellerbakken uit een 350z gebruikt overigens
@neleev: Dat staat ook in het artikel
@metalmike: ik heb vakantie en lees vluchtig. Mijn excuses. Geluidsysteem is van Bose :p
Ik ben op vakantie in Midden-Amerika, dus zie hier meer dan genoeg adviezen voor een karaktervol werkpaard.
Chevrolet Suburban, Ford F150, Tahoe and the list goes on and on…
Ik kijk mijn ogen uit en hier past het prima (thuis waarschijnlijk minder)
Tja, leuk dat leer, maar met een hond is het snel naar de Filistijnen. Een pickup is handig, appart en als je geen haast hebt rijd het super. Een Navara beveel ik hoog aan!
@dutchdriftking: Hond in de kofferbak of een deken/hondenkleed op de achterbank. Daarvoor zou ik echt geen auto met leer laten staan.
@dutchdriftking: mijn hond zit nooit op de stoelen.
Ik ben altijd wel fan geweest van de Subaru B9 Tribeca, die moet ook wel binnen budget vallen
Voor mij een makkie…de Disco!
@skinnybmw:
Ken iemand die er eentje had, wat een nachtmerrie om te rijden zo een oude Discovery, Wammes Waggel op wielen..
Nee dan zo’n Ko de Boswachter Subaru.
@desjonnies: In de titel stond origineel en karaktervol…
Dan sla je met een Forester de plank serieus mis.
@johnhert:
Aaaaaah, karaktervol als in regelmatig langs de kant van de weg stranden, houdt jij je karaktervol maar!
@desjonnies: Disco 1 wellicht. Disco II heeft een hydrologisch systeem dat de auto heel recht houdt. Ligt beter in de bochten dan mijn Alfa Romeo 159.
@sketcher: Zal verder niet met droge ogen beweren dat de Discovery heel verfijnt is. De Td5 is betrouwbaar gebleken maar een beetje een tractor. Maar het is elke dag, ook na 7 jaar bezit een genot om te mogen rijden.
@sketcher: helemaal mee eens😉 Maar ‘t is ook geen snelweg cruiser of een bochtenridder, hè?
Mazda
Ik zou voor de caddilac gaan. Omdat dat wel erg orgineel is, en heel comfortabel rijdt.
Eigenlijk maar een echt originele en karaktervolle optie in dit rijtje.

Ik ben absoluut geen Renault-fan, maar met deze wensen moet je gewoon voor de Avantime gaan!
Jeep grand cherokee.. Zeer aangeraden
Ik moet lachen met autblog.
De auto voor Anthony die mij meteen inviel zit er niet bij. En ja hoor, autoblog vergeet de echte krenten in de pap nooit, dus die wagen die mij gelijk inviel zit er gewoon bij.

Ga lekker cruisen met de Caddy SRX zou ik zeggen.
Ik zit zelf nog te tobben of ik een ATS of een CTS neem. 😀
Ik zou voor de Mazda gaan.
Infiniti FX35 is wellicht ook een optie.
Avantime, for sure.
Ik verwacht dat het een zeer waardevaste wagen zal zijn, wellicht krijg je er zelfs nog wel wat meer voor terug over 5 jaar.
http://link.marktplaats.nl/m1300678964

Lekker?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=112434 apart, subaru baya pickup. Kan zat achterin en niemand anders heeft zo’n ding
@allesmetturbo: wat een vet ding! Past precies bij z’n wensen.
Sinds een maand eigenaar van een 4.0 v8 Disco uit ‘04. Zuipt als een malle en is absoluut geen bochtenridder. Maar wel een fantastiche auto om in te rijden, zit geweldig en is beresterk. Met de nodige liefde een waanzinnige auto.
@rehewo: heb je ACE? De mijne licht beter in de bochten dan mijn Alfa. Ik heb de Td5 en met stage 2 met 185pk bijna met zo…..laten we het vlot noemen, als de V8. Mis alleen het heerlijke V8 geluid.
@sketcher: ligt
@sketcher: dat geluid was inderdaad hetgeen wat me overhaalde. Zit ook over een motorupgrade te denken, komt er 205pk uit. Maar wil eerst even de motor helemaal in topconditie krijgen. Zoals ik als zei, heeft wat liefde nodig. ACE zit er ook onder en net nieuwe schokbrekers, dus ligt al een stuk beter op de weg dan voorheen.
Ik moest ook gelijk denken aan (mijn) Discovery II. Het zijn geweldige wagens en gaan echt onder je huid zitten. Bij mij gaat hij nooit meer weg. Maar… Ik ken de prijzen in NL niet meer maar 7000 euro voor een 2000my met bijna 200k? Dat betaalde ik voor die van mij 7 jaar geleden (ook een 2000 my) met net geen 100k.
@sketcher:
Qua under my skin, jazeker, ik had ooit een marineschip-grijze RR classic en de ambiance en stijl waren niet te evenaren. Als ik er eentje zie dan gaat mijn hart sneller kloppen.
Zonder enige twijfel de Avantime! Zelfs na al die jaren een zeer opvallende verschijning op de weg waarvan de meeste mensen nog steeds geen idee hebben wat t is.. Geweldige cruiser en zeker een klassieker in wording! Recent 1 gekocht en die gaat niet meer weg..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).