• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze auto heeft meer pk per liter dan de S2000

Auteur: willeme, gepost 5 juli 2019 om 21:58 – 23 Reacties

Afbeelding Deze auto heeft meer pk per liter dan de S2000Afbeelding Deze auto heeft meer pk per liter dan de S2000Afbeelding Deze auto heeft meer pk per liter dan de S2000Afbeelding Deze auto heeft meer pk per liter dan de S2000Afbeelding Deze auto heeft meer pk per liter dan de S2000Afbeelding Deze auto heeft meer pk per liter dan de S2000Afbeelding Deze auto heeft meer pk per liter dan de S2000Afbeelding Deze auto heeft meer pk per liter dan de S2000

BAC Mono R '19
Of een 911 GT3. Of een Ferrari 458 Speciale.

In het verenigd Koninkrijk zijn er gek op: licht gewicht circuit speeltjes. Het is daar een soort way of life. Je werkt, je eet, minnekoost met vrouwlief, je gaat naar de pub en elke zondag ga je naar een verlaten vliegveld voor de betere trackday. Ben je heel erg rijk, dan neem je je McLaren Senna GTR mee. Ben je minder rijk, met een getunede en gestripte Escort RS Cosworth kom je een heel eind.

Er zijn diverse merken die lichtgewicht trackday auto’s maken. Denk aan Caterham, Radical en Lotus. BAC (Briggs Automotive Company) uit Liverpool past absoluut in dat rijtje. De BAC Mono is een van de fraaiste, puristische en meest perfectionistische auto in zijn klasse. Maar nu, na meer dan 100 verkochte exemplaren van de Mono, is er een overtreffende trap in de vorm van de BAC Mono R.

BAC Mono R '19

Op veel punten is de Mono R nét even beter dan variant zonder ‘R’. De basis is dezelfde 2.5 liter viercilinder. Mountune heeft het Cosworth-blok onder handen genomen en wist maar liefst 35 pk meer vermogen te extraheren. Voor de goede orde, de Mono R heeft dus 340 pk. Dat is een specifiek vermogen van 136 pk per liter, wat meer is dan wat de F20C uit de Honda S2000 voor elkaar krijgt (120 pk per liter).

BAC Mono R '19

Die extra paarden voel je nóg beter doordat het gewicht is afgenomen met 25 kilogram. Dat lijkt niet zo heel erg veel, maar de standaard BAC Mono was al heel erg licht. Voor de goede orde, de Mono R weegt 555 kg. In het ‘interieur’ vind je een stuurwiel, tot zo ver het interieur. Het chassis is opgetrokken uit magnesium, de vloer is van titanium, de koets is van koolstofvezel en de remschijven zijn keramisch. Er worden 30 exemplaren van dit extreme apparaat gebouwd en die zijn, helaas, allemaal al verkocht.

Meer lezen? Deze 19 atmosferische vermogen hebben het hoogste specifieke vermogen.

Ook interessant!

  • BAC Mono R is sneller dan een LaFerrari [video]
    BAC Mono R is sneller dan een LaFerrari [video]
  • Mijn Auto: BMW E39 M5 (600 pk) van Adil
    Mijn Auto: BMW E39 M5 (600 pk) van Adil
  • Mijn Auto: Volvo S60 T5 (374 pk) van Matthijs
    Mijn Auto: Volvo S60 T5 (374 pk) van Matthijs
  • Skoda Slavia
    Skoda Slavia heeft 150 pk en 521 liter

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

bac, cosworth, mono, mountune

Vorig bericht: « Deze 10 diesels hebben maatstaven gezet
Volgend bericht: Autoblog Garage: Alfa Romeo 159 van WillemE »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    5 juli 2019 om 22:13

    Zelfs iets meer dan de 991.2 GT3 RS met z’n 520 pk uit een 4 liter. Benieuwd hoeveel toeren die 2,5 liter maximaal draait.

    Login om te reageren
    • smiley70 zegt

      5 juli 2019 om 22:20

      @amghans: 8800 ( De oude 7800)

      Login om te reageren
  2. camber24 zegt

    5 juli 2019 om 22:14

    Ik hoef niet per se zo’n ding te bezitten, maar mijn God, wat zou ik graag eens met zo’n ding een paar uur sturen.

    Login om te reageren
  3. drdre1 zegt

    5 juli 2019 om 22:17

    En ook vorm boven functie. Geweldig apparaat!

    Login om te reageren
    • jpsienen zegt

      5 juli 2019 om 22:49

      @drdre1: functie boven vorm denk ik? Hoewel de ‘koets’ ook best vet is

      Login om te reageren
  4. koen0373 zegt

    5 juli 2019 om 22:20

    Fantastisch ding, maar toch jammer dat er geen tweede passagiersplaats achter de bestuurder is. Estethisch rampzalig, maar de grondlegger van de Light Car Company Chris Craft wist designer Gordon Murray er wel van te overtuigen om het bij de Rocket wel te doen. Zijn argument:”Otherwise you can’t show it off”.

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      5 juli 2019 om 22:42

      @koen0373: misschien komt ie nog, in de vorm van een BAC Duo

      Login om te reageren
      • torsen zegt

        5 juli 2019 om 23:17

        @bierbuik: *BAC Bi

        Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    5 juli 2019 om 22:21

    Ideaal sportwagentje voor erbij!

    En doordat de wegenbelasting door het lage gewicht nog geen € 12,67 is heb je de aanschafprijs van 300.000 Euro in no time terugverdiend.

    Login om te reageren
  6. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    5 juli 2019 om 22:22

    Geweldig apparaat. Wel jammer dat ze de wielen niet ‘los’ gehouden hebben. Dat vind ik een van de charmes van rijden in een ultra light

    Login om te reageren
  7. lekbak zegt

    5 juli 2019 om 22:23

    Dat vermogen is leuk, maar dat gewicht is nog veel leuker. Dan is zelfs 100pk al dikke pret!

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      5 juli 2019 om 23:45

      @lekbak: precies dat!
      De gewicht pk verhouding van dit ding is belangrijk en bijzonder.
      136 pk per liter is niet verkeerd maar een A45 AMG heeft al maar dan 200 pk per liter.

      Login om te reageren
      • kevdutchie zegt

        6 juli 2019 om 00:37

        @dirkv: maar je kunt de A45 er niet mee vergelijken in verband met turbo. De meeste 3 cilinder Clio’s en dat soort ongein zit ook al op 100pk/l

        100pk/l is op een N/A motor nog steeds een magische grens.

        Login om te reageren
        • dirkv zegt

          6 juli 2019 om 09:43

          @kevdutchie: @theblazerunner: Daar had ik even niet bij stil gestaan, is idd geen vergelijk.

          Login om te reageren
      • theblazerunner zegt

        6 juli 2019 om 00:42

        @dirkv: maar turbo’s is vals spelen

        Login om te reageren
      • redbeams zegt

        6 juli 2019 om 01:43

        @dirkv: Nou dan ken je de nissan gt-r alpha’s nog niet

        Login om te reageren
  8. jpsienen zegt

    5 juli 2019 om 22:52

    Zou ook gaaf zijn met een geïntegreerd motor-assist systeem voor wat extra nm’s

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      5 juli 2019 om 23:35

      @jpsienen: Waarom zou het gaaf zijn om extra gewicht toe te voegen aan een apparaat, waar ze net alle moeite gedaan hebben om er gewicht af te krijgen, voor Nm’s die het rijden in zo’n ding niet leuker maken?

      Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      6 juli 2019 om 08:04

      @jpsienen: niet nodig met dit lage gewoon

      Login om te reageren
  9. reactief zegt

    5 juli 2019 om 23:48

    ‘In het ‘interieur’ vind je een stuurwiel, tot zo ver het interieur’

    hahaha.. Mooi!!

    Heel vet ding. Hoop dat ze hierna wel een duo ontwikkelen. Het is toch leuker om de lol te kunnen delen.

    Login om te reageren
  10. blackmilo zegt

    6 juli 2019 om 05:52

    Een brandbaar bommetje

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    6 juli 2019 om 13:46

    Doe mij maar een escort cosworth

    Login om te reageren
  12. notsobig zegt

    6 juli 2019 om 19:06

    Maar lees nergens of dit met of zonder turbo is en ook niet of de auto ook op de openbare weg mag. Als je geen rekening hoeft te houden met uitstoot is het natuurlijk makkelijker om er meer vermogen uit te persen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North