
Team rood wordt ernstig bronstig van deze rode Alpina B10 van eerste eigenaar. Het interieur…zal je verbazen…
Zoals bekend is uw trouwe dinosaurus en verslaggever enigszins fan van oude BMW’s. Heeft het een blauw-witte propellor -die geen propellor is- en komt het uit de 70s, 80s, 90s of vroege 00s, is het al vlug goed wat mij betreft. Enkele uitzonderingen daargelaten uiteraard. Achterwielaandrijving was nog standaard en koos je niet voor de schraalste versie had je al rap een zes-in-lijn bij de kladden.

De BMW E39 valt ook zeker in het rijtje ‘doe mij die moaar’, hoewel de E34 stiekem nog mooier (maar ietsje minder goed) is. Deze periode markeert ook de hoogtijdagen van Alpina. Het merk maakte de switch van de tuningscene en het circuit naar de straat en bood daar een product voor de iets meer gedestigeerde liefhebber van snelle BMW’s.

Het absolute hoogtepunt voor ‘het echte’ Alpina was -helaas kunnen we in verleden tijd spreken- de B10 biturbo op basis van de E34 5-Serie. Dat was destijds de snelste sedan ter wereld. Niet alleen was ‘ie sneller dan de M5, maar ook twee keer zo duur. Of BMW daarna heeft gezegd dat het liever niet meer zag dat Alpina haar M GmbH product overvleugelde weten we niet. Maar feit is dat Alpina’s daarna nooit meer zoveel sneller en dikker waren dan de snelste modellen van BMW zelf.

Niet getreurd, want dat wil niet zeggen dat de Alpina’s niet meer dik waren. De opvolger van de E34 B10 is geleverd met een opgepompte zespitter (B10 3.2), maar vooral met V8. Voor de facelift had die een inhoud van 4.6 liter (de B10 V8), na de facelift werd dat 4.8 liter (de B10 V8 S). Die V8 was dus niet zo krachtig als BMW’s V8 in de E39 M5. Maar met 347 respectievelijk 375 pk kom je nog steeds ordentelijk vooruit.

De eerste eigenaar van de B10 V8 die we op mobile.de vonden had misschien toch nog wat nostalgie naar de E34. Hij liet de auto namelijk in hellrot uitvoeren, dezelfde kleur als de meest beroemde E34 biturbo. Kenners kennen ‘m wel, de auto die afgebeeld staat naast vliegtuigen en een dubbeltest onderging met een even rode Testarossa.

Dit is bijzonder, want de meeste Alpina B10’s zijn decent donkerblauw, zwart, zilvergrijs, zilver, grijs, of doe eens gek, groen. Het rood van deze E39 van het eerste uur (bouwjaar 1996) steekt echter fabeltastisch af met de amber pinkers en goudkleurige decoset. Maar de epische perfectie gaat verder in het interieur.
Hier namelijk geen uitgelubberd leder, maar stof met een blauw-groen Alpina motief op sportstoelen van Recaro. De eerste (en enige) eigenaar heeft het allemaal redelijk simpel gehouden en dat is nu premium. Geen verouderde navi, geen gedoe, gewoon een dikke Alpina met een kek kleurtje. Ook reed hij (of zij) er redelijk weinig mee. 82.000 kilometers staan op de teller. Net voldoende om niet belachelijk duur en daardoor praktisch onbruikbaar te zijn. Maar ruim vers genoeg om niet abgerockt te zijn.

Kost dat dan? Nou, de vraagprijs is een niet malse 47.900 Euro. Of dat het waard is, is moeilijk te zeggen. Als je ‘m weer wil verkopen voor hetzelfde geld moet je eerst maar weer iemand vinden. En In principe kan je een B10 V8 voor (veel) minder krijgen. Doch met dit kleurtje en overige specificatie van eerste eigenaar, is het toch een soort unikat. Wat de gek/echte liefhebber ervoor geeft dus, in andere woorden. En hij staat ook nog eens bij een BMW dealer. Helaas heb ik geen landhuis met tien garages en een achternaam eindigend op ‘eineken’. Maar het goede nieuws is dat deze onfortuinlijke omstandigheid, jouw geluk kan zijn. KOOOOP DANNNN!1!!…en laat het even weten als je ‘m binnen hebt.





Ja, het is een heel bijzonder exemplaar. Maar nee, ik word er desondanks niet hebberig van. Mede veroorzaakt door de afwezigheid van dooiekoeienleer op het meubilair. Vind stoffen bekleding gewoon niet mooi en ook niet zo lekker zitten als leer.
Die stoelen zijn gaaf, wist niet dat die leverbaar waren op een (Alpina) E39. De rest vind ik verschrikkelijk: stofje op stoelen, rode buiten kleur, vooral icm met oranje knipperlichten en gouden deco set. Vooral op zo’n auto hoort gewoon stijlvol donkerblauw, grijs, donkergroen, zilver of zwart icm bruin, zwart of beige leer. Maargoed smaken verschillen/goede smaak is niet te koop.
Het is een Alpina. Als je een BMW zonder M pakketje stijlvol noemt zit Alpina nog voorbij de echte ///M aan de andere kant van het spectrum. Met die wielen, striping, splitter, uitlaat eindstukken en type plaatjes is het heel bewust het tegengestelde van stijlvol.
Het is ook weinig stijlvol als iemand zijn mening neerzet als feit.
Kijk, ik heb zelf een Alpina en het zal me werkelijk geen ene moer schelen als het iemand zijn smaak niet is maar ik ben erg benieuwd waar jij zelf in rijdt want dat zal dan ongetwijfeld het toonbeeld zijn van absolute klasse en goede smaak.
Ons links geweten in de comments heeft een rode Audi e-tron.
Als ik daarin moest rijden werd ik ook subiet socialist, is bijna mishandeling 😆
Hij is tof, maar zeker niet perfect. Een V8s touring in Alpina blauw met zimt interieur en birch antracite lijsten is dat wel.
Gaaf hoor. Maar niet bijna 48 mille gaaf.
Lci is mooier met de witte knipperlichten en dan in Estoril blauw zonder de deco set en zwart leren stoelen
De LCI maakt de E39 helemaal tijdloos, de introductie van de angel eyes en de strakkere achterlichten maken de wagen een frisse verschijning. Maar als Alpina zou ik voor de Touring gaan, dan heb je echt iets bijzonders, waar de sedan als M5 toch de overtreffende trap was. Een 7-serie uit die tijd in Alpina uitvoering is helemaal het einde, de E38 komt uit de tijd dat het BMW design nog weinig fratsen nodig had.
Die bekleding doet nogal jaren 90 Opel aan. En dat is niet goed. Je wilt niet vergeleken worden met een Opel
Nou, @Jaapiyo,
Ik ben bang dat je hem bij de lezers niet meer kwijt kan…
Dod mij hem dan maar
De buitenkant is helemaal prima maar de bekleding met de frisse jaren 90 streep past totaal niet bij het hout.
Voor 30-35k vind je een puntgave E39 M5 ergens in Duitsland…..oké, minder bijzonder dan deze Alpina maar wel weer veel acceptabeler samengesteld dan dit exemplaar.
Prachtig exemplaar! Wat heeft iedereen toch met de e34? In mijn ogen juist de minst mooie 5 serie. Zelfs de e28 vind ik 10x mooier dan de e34. Maar goed smaken verschillen;) Die houtafwerking, de striping en kleur ben ik geen fan van maar daar valt nog wel wat aan te doen.