• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Viper met middenmotor is briljant

Auteur: willeme, gepost 23 juni 2019 om 11:08 – 27 Reacties

Afbeelding Deze Viper met middenmotor is briljantAfbeelding Deze Viper met middenmotor is briljantAfbeelding Deze Viper met middenmotor is briljantAfbeelding Deze Viper met middenmotor is briljantAfbeelding Deze Viper met middenmotor is briljantAfbeelding Deze Viper met middenmotor is briljant

Dodge Viper
Ze hebben het eigenlijk verkeerd gedaan bij Dodge.

Het is vrij lastig om de impact van de Dodge Viper te omschrijven. Dodge was de semi-sportieve en betaalbare tak van Chrysler. Een beetje zoals Seat zich verhoudt in de Volkswagen Group. Stel je voor dat Seat ineens met een supercar op de markt zou komen, uit het niets.

Chrysler had een paar modale middenklassers in de showroom staan en een omgekatte Mitsubishi 3000GT, die onder de naam Stealth verkocht werd. Maar een buitenissige Roadster met een V10 met een slagvolume van maar liefst 8 (!) liter? Dat was wat anders. Te meer omdat de Viper enkel als Viper verkocht werd in de States. Er was geen Plymouth of Chrysler versie van.

Dodge Viper RT/10 '92

Net als vele andere gave auto’s was de Viper een ingeving van Bob Lutz. Zijn idee was om de Cobra opnieuw tot leven te wekken. Dat betekende een grote motor voorin, twee stoelen in het midden en aandrijving op de achterwielen. Maar het had dus nog buitenissiger kunnen worden met de Viper.

Dodge Viper GTS '96

Stel dat de Viper een middenmotor zou hebben gehad? Net als de latere Ford GT en de binnenkort te lanceren Chevrolet Corvette (C8)? Dat is een vraag die Abimelec Arellano zich ook afvroeg. In tegenstelling tot velen is hij een begenadigd ontwerper en redelijkst ontwerpen.

Dodge Viper

Het resultaat is gebaseerd op de GTS, de dichte variant van de Viper. Normaal gesproken zien wij bij rendering een paar extra lijntjes en that’s it. Niet in dit geval, vanuit alle hoeken kun je zien hoe briljant deze auto eigenlijk is. Dan is het woord nu aan u. Had Chrysler dat hele ‘Cobra’-reïncarnatie idee moeten laten varen en deze moeten bouwen. Of is juist het origineel veel stoerder? Laat het weten, in de comments.

Ook interessant!

  • Deze kan van jou zijn
    Koop de groenste Dodge Viper van Marktplaats
  • The Collectables - Dodge Viper SR II
    Dodge Viper SR II
  • Dodge Viper GTS-R Final
    Deze auto werd 2,7 keer zoveel waard in 4 jaar tijd
  • In welke auto zou jij deze 8.0 V10 motor leggen?

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Coupe, Dodge, gts, V10, Viper

Vorig bericht: « Renault Sport lanceert drie rappe Clio’s
Volgend bericht: Aanschouw de nieuwe Audi SQ8 vanuit alle hoeken »

Lees Interacties

Reacties

  1. chriscross zegt

    23 juni 2019 om 11:15

    Origineel is altijd stoerder.

    Login om te reageren
  2. jeroenwz zegt

    23 juni 2019 om 11:15

    Waanzinnig en gaaf. Dit had de Viper moeten zijn van begin af aan!

    Login om te reageren
  3. jdbn zegt

    23 juni 2019 om 11:16

    Leuk idee, maar de daklijn aan de achterkant lijkt niet helemaal te kloppen..

    Login om te reageren
    • elemento zegt

      23 juni 2019 om 14:33

      @jdbn: beetje.op porsche model

      Login om te reageren
  4. jpoers zegt

    23 juni 2019 om 11:16

    Vind zelf het origineel gaver, vooral die lange motorkap en dan een klein compartimentje achteraan.

    Login om te reageren
  5. davelepeef zegt

    23 juni 2019 om 11:25

    Hij lijkt een stuk breder? En dan is het niet meer in lijn met de gedachte mbt de cobra… Ik stem “tegen”

    Login om te reageren
  6. Loek zegt

    23 juni 2019 om 11:28

    Leuk idee, goed uitgevoerd, maar het hoort niet helemaal bij de Viper dus het origineel is beter.

    Trouwens, ligt het aan mij of veroudert de eerste generatie Viper veel erger dan de tweede? Stokoud ding, terwijl die tweede generatie er nog vrij fris uit ziet.

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      23 juni 2019 om 12:23

      @720s: Lijkt inderdaad een oud ding (wat het ook wel is) maar dat komt voor een groot deel ook wel door de wielen.

      Login om te reageren
    • beetec zegt

      23 juni 2019 om 13:49

      @720s: ik vind juist de originele de mooiste. Enige auto ooit die het mooiste is met een driespaak :)

      Login om te reageren
  7. vetnek zegt

    23 juni 2019 om 11:36

    Mooie Banshee.

    Login om te reageren
  8. porsche928 zegt

    23 juni 2019 om 11:39

    Middenmotor? Ligt nogal ver achterin, denk niet dat hij soepel stuurd.

    Login om te reageren
    • zwepp zegt

      23 juni 2019 om 12:47

      @porsche928: Als het blok met meer dan 50% vóór de achteras of meer dan 50% áchter de vooras ligt, dan is het technisch gezien een middenmotor. Of het in dit geval lekker stuurt durf ik niet te zeggen.

      Login om te reageren
  9. papa zegt

    23 juni 2019 om 11:45

    Meh… Net een mx5 nb coupe met de kortere neus… Achterraam is ook te groot

    Login om te reageren
  10. mats106rallye zegt

    23 juni 2019 om 11:45

    Had van mij allemaal niet gehoeven.

    Login om te reageren
  11. shibby zegt

    23 juni 2019 om 11:46

    Een gemiddelde dierentuin zal blij zijn met zo’n groot aquarium

    Login om te reageren
  12. Foramen zegt

    23 juni 2019 om 11:59

    Waarom kiezen, doe beide maar!

    Login om te reageren
  13. notsobig zegt

    23 juni 2019 om 12:37

    Nee, orgineel! Die typerende lange neus, dat uiterlijk, dat lastige te temmen beest, dat is juist wat de Viper een Viper maakt. Of je er van houd of niet, het is een auto die verder met weinig andere auto echt te vergelijken is! En dat vind ik knap. Waarom wil je dat veranderen en hem veranderen in iets waar je al zo ‘veel’ van hebt?

    Login om te reageren
  14. mpgc zegt

    23 juni 2019 om 13:10

    Ik kies voor deze, vind hem er supergaaf uit zien!

    Login om te reageren
  15. kaaskabouter zegt

    23 juni 2019 om 14:14

    De versnellingsbak zal zo te zien denkbeeldig moeten blijven..

    Login om te reageren
  16. elemento zegt

    23 juni 2019 om 14:35

    Origneel. Ik had gelegenheid om viper te rijden miami…. niet normaaln. Gewoon eng. Ik heb daarns corvette 1 week gehuurd. ( 180 dollar per dag)

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      23 juni 2019 om 19:11

      @elemento: Dat geld had je beter aan een cursus Nederlands kunnen spenderen naar mijn idee…

      Login om te reageren
  17. frank2b zegt

    23 juni 2019 om 14:36

    Het is niet te geloven hoe duur Vipers blijven.

    Login om te reageren
  18. ericd zegt

    23 juni 2019 om 17:17

    Rare banaan die rear-engined Viper.

    Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    23 juni 2019 om 17:35

    Als je dit zo ziet, dan gaat de toekomst met Corvette midden motor best fijn worden.

    Login om te reageren
  20. tjorque zegt

    23 juni 2019 om 18:42

    Nope, de enige Amerikaanse sportwagen die ik wel zou willen is een zeer recente Corvette.
    De viper is wat mij betreft een brug te ver qua “bigger is better”

    Login om te reageren
  21. ghost zegt

    23 juni 2019 om 22:24

    Beetje hoog GTA gehalte qua uitstraling..

    Login om te reageren
  22. carmasterr zegt

    23 juni 2019 om 23:35

    Deze renders zijn gebaseerd op een studiemodel dat Chrysler engineers daadwerkelijk gebouwd hebben achter de schermen. Het kwam helaas niet verder dan een aantal mock ups.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North