Renault Sport lanceert drie rappe Clio’s

Auteur: , 25 Reacties

Niet voor de aspirant coureur, maar de amateur- en professioneel coureur.

Dit weekend is erg belangrijk voor Renault Sport. Het Formule 1 circus bezoekt het circuit van Paul Ricard voor een heuse Grand Prix. Renault Sport zal aan de start verschijnen met Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg. Maar Renault Sport doet niet alleen aan Formule 1, maar aan alle vormen van autosport.

Vorig jaar al mochten de pk-fluisteraars uit Dieppe zich bezig houden met de vijfde generatie Clio. In dat jaar hebben ze deze getest op betrouwbaarheid, prestaties en kostenbeperking. Het resultaat is niet één, niet twee, maar drie Clio’s Renault Sport: de Clio Cup, Clio Rally en Clio RX.

Renault Clio R.S.

De basis van alledrie de competitie-Clio’s is de Clio RS Line. Het onderstel maakt gebruik van een pseudo-McPherson ophanging aan de voorkant en een H-as aan de achterkant. Het Franse Bos Suspension mocht de schokdempers leveren, die niet afstelbaar zijn. Dan de motor. Dat is in alle drie de gevallen een 1.3 TCe van Renault. Dankzij een flinke turbocompressor van de firma Garrett levert de viercilinder een gezonden 170 tot 180 pk, afhankelijk van de regelgeving. Dat is ook het geval met de maximum beschikbare hoeveelheid trekkracht: 280 tot 320 Nm.

Renault Clio R.S.

De snelle Clio is 4,05 meter lang, 1,99 meter breed en 1,40 meter hoog. De spoorbreedte aan de voorkant is 1,50 meter, achter is deze 1,49 meter. De wielbasis is met 2,58 krek eender. Het leeggewicht van de rappe Clio is een beetje afhankelijk per competitie. Schakelen gaat middels een sequentiële bak van Sadev. De koppeling komt bij de specialisten Sachs vandaan en tussen de voorwielen zit er een sperdifferentieel van ZF die de krachten verdeelt. Uiteraard zit er ook een rolkooi in.

Renault Clio R.S.

Alle drie de varianten zullen gebouwd worden in de fabriek van Renault Sport in Dieppe. Na de zomervakantie worden de auto’s getoond tijdens de betreffende autosportevenementen. Vanaf oktober 2019 zijn de rappe Clio’s te bestellen, zodat je in 2020 aan de start kan verschijnen.



25 reacties

Gave bakken hoor!
Een 1.3 in een raceauto haha
@baklava: Formule Ford heeft een 1.0. Gaat ook prima van zijn plaats ;-)

https://www.autoblog.nl/nieuws/ecoboost-formule-ford-caterham-rijtest-en-video-67434
@baklava: ik moest echt huilen.
@baklava: Alsof dat niet hard kan gaan. WRC en R5 rally auto’s hebben ook maar 1.6 turbo’s, maar die dingen gaan kneiterhard.
@baklava: wat denk van 1.6 in een formule 1 auto.
@baklava: in een formule 1 auto zit een 1.6
@sudsprint: daar gaat alleen Mercedes hard mee
Ok, even een vrouwelijke reactie: “Doe mij die zwarte maar!”
Serieuze vraag: wat doet een roof-scoop op een auto met de motor vóórin..?
@ukbob: vraag ik mij ook wel eens af. Is dit niet ter verkoeling voor het interieur van de auto ipv een zware airco die ook nog eens brandstof kost?
@ukbob: De bestuurder koelen.
-edit: nutteloze bijdrage-
@ukbob: net als de stickers zorgt dat voor 5pk extra
@ukbob: Zo houdt de bestuurder het hoofd koel.
@ukbob: bij een rally auto is dit om overdruk in de cabine te genereren. Komt er minder stof binnen
Dit maakt mij de pis niet lauw..

Het zou mij leuker lijken als Renault het motorblok van de Mégane RS zou gebruiken, een beetje het Polo WRC idee van destijds.
@vetnek: eens, ik ga de komende dagen lekker buiten zitten, dan warmt de pis tenminste nog een beetje op
@pcooperworks: Smeer jezelf goed in 🤣
@vetnek: en dan achterin leggen.
@vetnek: dan wordt het dus een dure auto om in te zetten tijdens cupraces en nationale rally’s. Door deze basis te kiezen blijven de kosten voor de gebruikers nog binnen de perken
ik kan mij de tijd nog herinneren dat de nieuwe Opel Ascona uitkwam met voorwielaandrijving en de 1.6L motor had toen maar liefst 90pk NEGENTIG!! . vonden velen al genoeg :) en nu, een fiat 500 Abarth lacht hier al om :)
@Soulmaster: auto’s zijn dan ook groter en zwaarder geworden, net als veel bestuurders 😉
Precies zelfde motor wat in de nieuwe mercedes a klasse ligt dus.
Mwah had nog net wat lekkerder gekund!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).