• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Diablo restomod is om je vingers bij af te likken

Auteur: Loek, gepost 6 juli 2023 om 19:25 – 26 Reacties

De Lamborghini Diablo herleeft dankzij Eccentrica die hun ‘restomod’ versie ervan presenteren.

Restomodden is een welbekend fenomeen. Pak een klassieker, poets ‘m op en stop hem vol met moderne onderdelen zodat je wél de lusten (vooral qua looks) en niet de lasten van een klassieke auto hebt. Meestal denk je dan aan een oude Amerikaan met de motor of motoronderdelen van een moderne derivaat, een eerste generatie Mustang met de motor van een nieuwe of iets dergelijks.

Eccentrica Lamborghini Diablo

De aanpak van de restomod van vandaag is min of meer hetzelfde, maar de uitvoering is ietsje anders. Wat wel blijft: de klassieke looks van een icoon. En wat voor icoon. De Lamborghini Diablo.

De Diablo kwam uit in 1990 als de opvolger van de Countach. Eigenlijk is de stelregel van een Lamborghini dat welke je als poster op je muur had hangen, afhangt van wanneer je geboren bent. Ben jij een 90s kid, of een product van de late jaren ’80, dan was dat hoogstwaarschijnlijk een Diablo-poster. Ook al kon je aan alles zien dat hetzelfde merk als de Countach erachter zat, de Diablo deed alles toch weer wat anders met in 1990 het toppen van Lamborghini’s kunnen.

Tijdsgeest

De toppen van je kunnen veranderen echter. Neem de recent gepresenteerde Lamborghini Revuelto met 1.015 pk. Dat is 33 jaar na dato het dubbele van de originele Diablo die het met 490 of 530 pk deed, afhankelijk van de uitvoering. Om nog maar te zwijgen over alle elektronisch aangestuurde dingen, de nieuwste high tech lichtgewicht materialen en vele overige kennis van nu. Wat kun je verbeteren aan de originele Diablo om het oude concept naar het nu te brengen? Dat is de visie van Eccentrica, een startup die nu hun eerste auto presenteert.

Eccentrica

Eccentrica is dus een nieuwe ster aan het firmament. Het is een uniek debuut voor San Marino als automerk, want daar komt de oprichter Emanuel Colombini vandaan. Colombini is een investeerder met zijn eigen investeringsfirma, maar zijn passie ligt bij Lamborghini. Niet alleen heeft hij bijzondere Lamborghini’s in zijn verzameling, ook racet hij in de Super Trofeo-serie.

De visie voor Eccentrica is eigenlijk die van elk persoon met sentiment voor de Diablo. Het zien van een Diablo als jonge autofanaat in de dop heeft impact op je en Colombini was dan ook op slag verliefd. Na het mogen besturen van een Diablo GT ontstond de wens om de kennis van nu toe te passen op een originele Diablo en dat deed Eccentrica. Letterlijk, want de basis voor hun restomod-Diablo is een originele Diablo.

De specs zijn dan ook nauwelijks een grote upgrade te noemen, qua motor althans. De originele 5.7 V12 is van de grond af aan opnieuw opgebouwd met modernere, lichtgewicht onderdelen. In plaats van 490 of 530 pk levert deze nu 550 pk, maar kan met dank aan moderne technologie lichter en steviger zijn.

Datzelfde geldt eigenlijk voor de rest van de auto. De carrosserie is uit hetzelfde hout gesneden als de Diablo, maar alles wat je ziet aan plaatwerk is hagelnieuw en maakt gebruikt van koolstofvezel en andere moderne composieten. Het enige dat bleef van de originele Diablo die als donorauto gebruikt werd is de voorruit.

Eén leuk detail is de klapkoplampen, die je op een moderne Diablo eigenlijk wel móét hebben. Lamborghini liet ze bijvoorbeeld achterwege op de Countach LPI 800-4. Eccentrica heeft hun Diablo voorzien van omgedraaide klapkoplampen. De klep gaat naar beneden in plaats van naar boven, zoals een Jaguar XJ220 zeg maar. Het resultaat is dat je een perfecte mix hebt van de vroege Diablo met klapkoplampen en de late Diablo met Nissan 300ZX-koplampen. Daarover gesproken: de kenner kan ook duidelijk zien dat Eccentrica inspiratie opgedaan heeft van de Diablo GT en GTR, de heftigste versies van de auto. Met name de bumperpartijen, koelsleuven en wielen doen denken aan de GTR.

Ook het interieur is volledig vernieuwd maar trouw aan het origineel in tijdsbeeld. Geen navigatiescherm, maar de digitale schermen die er wél zijn brengen op een retromanier informatie in beeld. Wel bleef de gated handgeschakelde bak wat anno 2023 natuurlijk episch is. En de eenvoud is heerlijk. Niks te veel, niks te weinig.

Even terug naar de motor: ook al is de Eccentrica Diablo dus niet gigantisch veel krachtiger geworden, sneller is ‘ie zeker. Op de sprint, dan, de topsnelheid is met 335 km/u identiek aan zijn origineel. Maar sprinten naar 100 in 3,5 seconden is bijna anderhalve seconden sneller dan zijn origineel. Ook de ophanging, remmerij, banden en alles om de boel in toom te houden is herzien.

Partners

Daarover gesproken: Eccentrica wist een hoop partners te strikken voor dit project. De distributie en marketing wordt gedaan door BorromeadeSilva, die je kunt kennen van Garage Italia Customs, Automobili Amos (Delta restomod) en Nardone Automotive (928 restomod). De banden zijn van Pirelli, de remmen van Brembo, de stoelen van alcantara (van het Italiaanse bedrijf Alcantara waarnaar het stofje vernoemd is), uitlaten van Capristo en speakers van Marantz. Niet de minste namen.

Niet de minste namen geldt waarschijnlijk ook voor degenen die dit rijkeluisspeeltje in ontvangst mogen nemen. Alhoewel de getoonde Eccentrica Diablo een prototype is, worden er 19 exemplaren gebouwd. Deze komen uit op – hou je vast – 1,2 miljoen euro, exclusief de donorauto. Op zich kan je heden ten dage nog ‘prima’ exemplaren van een Diablo scoren voor nog geen belachelijke prijzen, maar indirect betekent het wel dat je de legendarische originele Diablo zeldzamer maakt. Wel biedt Eccentrica je een wereld aan personalisatie en hun doel is om al die 19 exemplaren uniek van elkaar te maken. Het gaat zo’n 18 maanden kosten om een standaard Diablo te transformeren.

De Eccentrica Diablo is gepresenteerd in Italië, maar zal binnenkort te aanschouwen zijn tijdens Goodwood Festival of Speed. Ook later dit jaar maakt hij zijn Amerikaanse debuut tijdens Monterey Car Week.

Ook interessant!

  • Dit wordt de coolste Lambo van het jaar
  • stijlvolle Lamborghini
    Stijlvolle Lamborghini's: dit is de AB top 10!
  • Lamborghini Revuelto wil het 'Ringrecord terug
  • Lamborghini viert feest
    Lamborghini behaalt record én viert feest

Nieuwste artikelen

  • Video: Volvo-rijder laat zich niet inhalen
  • Nieuwste Renault zou hier een topscorer zijn (maar wordt dat niet)
  • Oeps: fout maakt getunede BMW M5 Touring stukje fraaier
  • 625 pk BMW X5M van Léon is de ultieme gezinsraket #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

diablo, Eccentrica, Lamborghini, restomod, restomod-2023

Vorig bericht: « Straatracen in Dubai? Doe het alleen als je heel veel geld hebt…
Volgend bericht: Waarom is deze originele Mazda MX-5 zo duur? »

Lees Interacties

Reacties

  1. jaso013 zegt

    6 juli 2023 om 19:39

    Gadverpielekes! Das pas lekker!!

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      6 juli 2023 om 20:55

      Bij jou hing er een Countach aan de muur denk ik? Net als bij mij (en een 288 GTO)

      Login om te reageren
      • jaso013 zegt

        6 juli 2023 om 22:44

        Burago 1:18 op ut nachtkastje 👍🏻toch een schitterende auto zo! Echt heel fraai.

        Login om te reageren
      • ggj1987 zegt

        7 juli 2023 om 08:47

        Bij mij wel! Was een witte met hele aparte sideskirts. Bleek achteraf een Sbarro versie te zijn. Deze: https://pbs.twimg.com/media/DTqgd8iUQAIqZq4?format=jpg&name=small

        Login om te reageren
  2. vaakbenjetebang zegt

    6 juli 2023 om 19:40

    -edit:check-

    Deze restomod is niet aan mij besteed overigens. De Diablo überhaupt niet echt, want Countach.

    Login om te reageren
  3. joos straetmans zegt

    6 juli 2023 om 19:59

    Geen verkeerde restomod, maar jammer dat er een originele Diablo voor moet sneuvelen.

    Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    6 juli 2023 om 20:09

    Mooi hoor

    Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    6 juli 2023 om 20:25

    Ik ben niet zo’n hele fan van restomods, uitgezonderd de restomods waarbij je tot in het kleinste detail kan zien dat er heel veel liefde voor het origineel is bij de mensen die er aan gewerkt hebben. En de klassieker ook volledig in zijn waarde als klassieke auto gelaten wordt.

    Daarvan zijn er maar een paar, en daar maakt deze restomod geen deel van uit. Het cleane en raak getekende lijnenspel van de Diablo is bij deze restomod totaal verloren gegaan.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      6 juli 2023 om 20:52

      Inderdaad, wilde al iets in dezelfde strekking schrijven. Dit is allemaal net iets tè…

      Login om te reageren
    • harrie zegt

      6 juli 2023 om 20:53

      Eens, vooral bij de voorwielen gaat het helemaal fout waardoor de karakterisitieke knikje compleet verloren gaat.

      Login om te reageren
    • heckblende zegt

      7 juli 2023 om 08:44

      “Het cleane en raak getekende lijnenspel van de Diablo is bij deze restomod totaal verloren gegaan”

      overdrijven, pardon, ik bedoel liegen, is ook een vak.

      Login om te reageren
  6. Aziz zegt

    6 juli 2023 om 20:45

    Het kleurtje van dat interieur had ik ook in mijn golf 2. ´Edition Blue´ en dat is dus volleer.

    Login om te reageren
  7. 078spotter zegt

    6 juli 2023 om 21:23

    erg gaaf,maar blijf bij het origineel ,,,zijn al zeldzaam genoeg

    Login om te reageren
  8. Motomoto zegt

    6 juli 2023 om 21:41

    Je hoeft dus alleen een voorruit van een originele Diablo aan te leveren. Carglass even bellen en klaar!

    Login om te reageren
  9. Richmond zegt

    6 juli 2023 om 22:14

    Ik had een poster van een f40, countach en Diablo;-)

    De mooiste Diablo vind ik nog steeds een paars metallic sv jota. Van voor de facelift.

    Ik vind deze restomof net niet, het is wel secuur gedaan maar ik vind het aanpassingen niet mooi, vooral het dashboard, voorbumper, koplampen en achterlichten

    Login om te reageren
  10. PunicaOase zegt

    6 juli 2023 om 22:28

    Jammer van die halve boog achter het voorwiel.. Voor de rest: PRACHTIG!!

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      6 juli 2023 om 22:41

      Ik zou wat meer Wortelsap dan PunicaOase drinken, dat is beter voor je ogen ;-)

      Login om te reageren
  11. jjcp zegt

    6 juli 2023 om 22:39

    Een originele SE30 of zelfs GT gaat voor minder dan 1.2 miljoen, dus doe die dan maar. Een paarse SE30 of een oranje GT, kwijl. Maar als je die al hebt zal dit wel leuk zijn.

    Deze restomod best ok, alleen die velgen zien er uit alsof het geld op was om daar iets moois van te maken. Gezien de modificaties of eigenlijk gebrek eraan lijkt die 1.2 mln. wel erg hoog.

    Login om te reageren
  12. ericc zegt

    6 juli 2023 om 23:28

    Restomod….. hoe meer hoe liever! En laat deze wagens rijden op biologische brandstof en een mooie toekomst is verzekerd!

    Login om te reageren
  13. amphiby zegt

    6 juli 2023 om 23:50

    Auw die voorste wielkast doet pijn.. De Diablo, wat een waanzinnig apparaat en wat zonde om een originele op te offeren. Deze jongens hebben vast prima werk geleverd voor zover ik er verstand van heb, maar het lijkt me gewoon zo onnodig…

    Login om te reageren
  14. flatoutmarten zegt

    7 juli 2023 om 07:48

    Heel erg strak en mooi resultaat!

    Login om te reageren
  15. heckblende zegt

    7 juli 2023 om 08:43

    Nice.

    Nice zijn ook die mensen die janken dat een originele Diablo “verloren” is gegaan.

    Nice gewoon.

    Login om te reageren
  16. pa045 zegt

    7 juli 2023 om 11:00

    Diablo restomod is….. vooral zonde.

    Login om te reageren
  17. bobje zegt

    7 juli 2023 om 16:16

    Waarom moet je een donorauto leveren als je er alleen de vooruit van gebruikt? Dan is een ritje naar carglass zoals hierboven al door iemand is genoemd veel slimmer en goedkoper

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      7 juli 2023 om 16:36

      @bobje: de voorruit is het enige deel van de carrosserie dat hij deelt met een Diablo. Het hele chassis en delen van de motor en aandrijving komen wel van een Diablo.

      Login om te reageren
  18. Eduardo Cuvelier zegt

    28 mei 2024 om 19:50

    Eccentrica Lamborghini Diablo Retromod – Score :
    – Gemini Drive : ‘Interval’
    – https://www.youtube.com/watch?v=FuZb6DNeE28

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North