Vergelijking: de nieuwe Mazda3 vs de oude

Auteur: , 43 Reacties
Mazda3

Een C-Segmenter moet saai zijn? Japanners denken daar anders over.

Momenteel is de autoshow van Los Angeles gaande en daar horen een paar leuke primeurs bij. Eentje die de tongen zeker wist los te maken is de Mazda3. Ooit begonnen als 323 en toen was hij inderdaad ietwat saai. In de nieuwe namenstrategie die aan het begin van dit millenium plaatsvond, werd de ’23’ terecht overbodig en kwam de Mazda3. Misschien nog steeds een vrij saaie auto, maar qua rij-eigenschappen een goede auto. Dat laatste is wat Mazda heeft geprobeerd te behouden. Ondertussen zijn we aangekomen bij de vierde generatie van de Mazda3: tijd om eens te kijken wat de nieuweling doet tegen zijn voorganger: de derde generatie.

Bij de afbeeldingen staat de nieuwe Mazda3 boven, de oude onder.

Exterieur
Japanners zijn goed in overal een leuk verhaaltje omheen verzinnen. Zoek maar eens op Google wat Mazda verstaat onder ‘Kodo-design‘. Want zo heet de ontwerprichting waar Mazda heen wil sinds de CX-5 in 2012. Onder Kodo verstaan we het ontwerp van de huidige Mazda’s, met de grote V-vormige grille die doorloopt in de spitse koplampen. De oude Mazda3 is ontworpen volgens die strategie en is allerminst een lelijke auto. Maar het is niks anders dan een standaard C-Segmenter met een Kodo-neusje. Dat is niet erg, maar de nieuwe Mazda3 bewijst dat het anders kan. Grotendeels gebaseerd op de Kai Concept krijgt de nieuwe 3 een wat meer Shooting Brake-achtige C-stijl mee. Gewaagd, maar Mazda komt er mee weg. De neus is iets spitser dan de vorige, met kleinere koplampen maar wel dezelfde grille. Van achteren zijn de achterlichten nagenoeg hetzelfde, maar de dubbele LED-ringen geven de auto een bijzondere uitstraling in het donker. Bijna zoals een Ferrari, zou je kunnen zeggen.

Mazda3
Mazda3

Interieur
Het interieur is bijna niet veranderd. Waarom zouden ze ook: het Mazda-interieur is eenvoudig, goed te bedienen en overzichtelijk. In de middenconsole zit een knop waarmee je het hooggeplaatste scherm kunt bedienen, zoals BMW’s iDrive. Dat is gebleven, maar zowel het scherm als de knop zijn gegroeid. Kijken we naar de klokkenwinkel, dan valt op dat de nieuwe én de oude 3 een centrale toerenteller hebben, maar waar het in de oude 3 een set digitale metertjes moet vergezellen, zijn het in de nieuwe drie weer ronde klokken. Maar wel digitaal natuurlijk, het is immers 2018.

Mazda3
Mazda3

Techniek
Downsizen doet Mazda niet aan. Mazda’s moeten rijdersauto’s zijn en een klein turboblokje zit niet in een rijdersauto. De chef van de motorafdeling verdient voor die uitspraak een pluim, maar merken maken niet voor niks kleine motoren. Met de Skyactiv-technologie probeert Mazda zuinigere motoren te maken op andere manieren. De motorkeuzes zijn vrijwel gelijk aan de voorganger, twee benzine-viercilinders van 1,5 en 2 liter groot en een 1,8 liter grote Skyactiv-D dieselmotor. Dat is een kleine stap achteruit vergeleken met de 2,2 liter grote dieselunit in de vorige 3, maar qua power zal het waarschijnlijk weinig schelen (de cijfers en specs zijn er nog niet). Zowel een automaat als een handbak zijn beschikbaar, evenals vierwielaandrijving.

Conclusie
De Mazda3 was geen slechte auto, maar in Nederland dolf de auto altijd het onderspit tegen Opel, VW en Ford. Als dat ligt aan zijn dertien-in-een-dozijn-uiterlijk, dan is er nu geen reden meer om de 3 niet te zien als een serieuze concurrent voor de Astra, Golf en Focus. Het is namelijk een knappe auto geworden. Qua techniek lijkt hij op zijn voorganger, maar de aankomende Skyactiv-X motor lijkt een vernieuwende krachtbron te worden die de 3 goed kan gebruiken. In elk geval is het geen straf als deze auto meer te zien is op de Nederlandse wegen.



43 reacties

De buitenkant van het nieuwe model is lomper dan die van de oude. De binnenkant is rustiger, maar misschien lijkt dat maar zo. De interieurfoto van de nieuwe is namelijk veel donkerder dan die van de oude. Je ziet de contrasten daardoor slechter.
@kunstomdathetmoet: in het andere artikel is ook een foto van de lichte versie van het interieur. Dat ziet er Range rover waardig uit. Het koetswerk is even wennen, maar is in elk geval karaktervol en niet saai.
@mashell: een Range Rover-waardig interieur in een Mazda3, right…
Op de één of andere manier lijken verhoudingen niet te kloppen aan deze nieuwe 3-serie.
Een raar-lange voorzijde, raar-korte achterzijde; jek, laat maar lekker in Japan.
@hotze: jazeker, Range Rover interieurs zien er prachtig uit maar op de details redden ze het niet bij de Duitse concurrentie. Precies als bij Mazda.
Achterste deel van de zijkant zit er nogal onnatuurlijk uit. Voor de rest wel mooi.
Had het lekker bij het oude gehouden..
Ik kan maar moeilijk wennen aan de nieuwe. Ik zou voor de oude kiezen
@jdej: dat is de reden dat een vw/audi zo goed verkoopt. Kleine veranderingen elke keer. Terwijl dit over een halfjaar ineens veel leuker smoelt naast de eerder genoemde 2 merken bijvoorbeeld. En ik denk dat deze door de minder extroverte buitenkant over een paar jaar ook nog steeds goed smoelt.
Phoe, wat is die nieuwe toch een beauty 😍
Doe mij maar de Ferrari Portofino.
@willeme: als die op Mazda 3 budget verkrijgbaar zou zijn zou half het AB publiek ermee rijden denk ik… 🤪
Mooi maar de sedan vind ik mooier
Geweldig ding!

De lijnen doen een heel klein beetje denken aan die van de Suzuki GX uit de jaren tachtig, maar dan flink wat groter. Vind het een gedurfde zet van Mazda, maar dat was in de jaren ’90 de eerste 323F ook.
Ik wil m eerst in het echt zien. Maar ben bang dat het een Brera’tje wordt.
Geweldige lijnen op de conceptcar. Matig aftreksel voor het productie model.
De award voor de grootste dode hoek in 2018 is in ieder geval alvast bekend…
@jessev: Ach, dan zet je er toch gewoon zo een extra klein spiegeltje op? Of je hoofd even draaien helpt ook wel!
@jessev: en dat was bij de oude 3 al een dingetje
@jessev:
Ja en nee….. Ja want enorme C-lijst en nee want standaard achteruitrijcamera.
Geen vergelijkende foto’s van het vooraanzicht beschikbaar?
Die enorme hoeveelheid plaatwerk ter hoogte van de C-stijl. Het had ook een retro Ford Pinto kunnen zijn.

Vind hem niet lelijk trouwens.
Ik moet zeggen dat ik hem wel goed gelukt vind!!
Mooi geworden ziet er echt goed uit maar helaas te zwakke motoren lepel er een goed blok in en ik wil er serieus naar kijken volgend jaar.
@focusrs1: interpunctie?
@focusrs1: interpunctie aub.
@camber24: lekker belangrijk als je je daar al druk om maakt…
@focusrs1: ik maak me er niet druk om. Je reactie is gewoon slecht leesbaar. Het is een opmerking dat je interpunctie ontbreekt, daar zou je wellicht wat mee kunnen doen?
@camber24: kijken of jij je nog druk maakt om onbenuliigheden als je vader net overleden is en je vrouw in het ziekenhuis ligt met kanker
@focusrs1: ik zeg je net dat ik me er niet druk over maak. Ik kan niet zo goed plaatsen waarom je nu met een toch wel straffere reactie komt. Mocht het betrekking hebben op je eigen situatie; alle sterkte man. Hoop niet dat je daadwerkelijk in de situatie zit die je omschrijft.
mazda word(t) geen serieuze concurent omdat er geen serieuze importeur is hiero
@gove: Ik zie Jur Raatjes anders regelmatig op tv zijn merk promoten. Ze doen echt hun best om richting premium te kruipen, maar ja, imago hé.
@720s
De nieuwe 3 heeft zeker wel een digitaal scherm. In het filmpje kan je het scherm duidelijk zien.
https://youtu.be/q8vVh6owSu4?t=133
@oceanview: aha, zoals je ziet heeft Mazda niet de best gevulde persmappen, daarom matchen de foto’s niet geweldig. Het enige wat ik zag was daarom de drie ringen die analoge klokken leken voor te stellen. Ik zal het even aanpassen!
De nieuwe vind ik zeker niet lelijk, is wel apart in het C-segment. Maar ik had ook al even de oude erbij gepakt en die blijft toch wel erg mooi door de RX-8 achtige wielkasten die hem stoerder maken dan de nieuwe versie. Hét grote verschil zal de SkyActiv-X motor worden, maar die is bij de introductie nog niet beschikbaar, lijkt het. Ondanks dat Mazda nu al op de radio reclame maakt voor de nieuwe 3 en de nieuwe motor (welk merk doet dat nog?). Vrees dat we nog een jaartje moet wachten op die revolutionaire motor.
Rij zelf een rode mazda 3 en heb bij de aanschaf getwijfeld tussen de hb of sedan. Bij de nieuwe 3 is die twijfel verdwenen, dat wordt een sedan.

Waarom zit de sedan er niet bij? De lijnen van de sedan komen veel beter over. De hatchback is wel mooi maar heeft een vreemde styling. Het interieur had naar mijn mening iets frivoler gemogen.
Zo zonde dat Mazda al zijn nieuwe modellen standaard met donkere/zwarte wielen aanbiedt. Ik vind de auto veel netter/rustiger ogen als er gewoon standaard grijze wielen onder zitten, maar die leveren ze waarschijnlijk alleen op de basismodellen net als bij de huidige MX-5
Ik ben nog steeds niet overtuigd van die kont. Oogt zo lomp. Verder vind ik het wel heel fraai. Mijn voorkeur zou eigenlijk uitgaan naar een donkerblauwe sedan met bruin leder van binnen. De NA 2.0 erin. Dan heb je echt een prima auto.
Echt een prachtig ding, lekker eigenzinnig… Ik hou daar wel van. Denk dat deze zomaar eens volgend jaar mijn 1 serie (F20 LCI) vervangt!
Wie is er goed in photoshop en verplaatst die achterste deurgreep naar de C-stijl á la Giulietta? Ik heb het idee dat je daar een hoop mee wint.

Nu heb je namelijk een schouderpartij die naar de achterkant omhoog loopt tot in de C-stijl en een deurgreep die een beetje plompverloren midden in de deur uitsteekt.
Een wat vreemde toon. De Mazda 3 was reeds het leuke alternatief voor de Golf of Focus, zeker geen saai model. Qua design was het samen met de Megane nog altijd een van meest fris ogende modellen, en de laatste waarvan ik eigenlijk een nieuwe had verwacht.

VW, Peugeot, Ford, Opel, Seat, Volvo… ik kan nog even door gaan, maar dat zijn allen merken die eigenlijk eerder aan de beurt waren.
In de video van het laatste beursverslag, vind ik de auto er trouwens veel beter uitkomen dan op sommige persfoto’s. Maar de designtaal van Mazda vind ik verder prachtig!
Beide mooie auto’s
De hatchback lijkt meer dan een beetje op de Seat Leon van 2 generaties geleden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).