Dit ben je kwijt voor een verse Mazda CX-30

Auteur: , 32 Reacties

Niemand weet wat het is, maar iedereen wil er eentje.

Er is een Mazda CX-3. Er is een Mazda CX-5. Dan komt Mazda met een model tussen de CX-3 en CX-5. Hoe zou JIJ hem dan noemen? Inderdaad, CX-4 lijkt mega logisch te zijn. Niet voor de mannen uit Hiroshima, want het resultaat is de Mazda CX-30.

Geen CX-4
Die naamkeuze is een beetje uit creativiteit geboren, want er is namelijk al een Mazda CX-4 (afbeelding onder), echter is die alleen voor de Chinese markt bestemd. Terug naar de CX-30. Nog niet zo lang geleden wisten we de basisprijs al mede te delen, nu is het tijd voor de rest van de prijzen.

Mazda CX-4 '16

122 pk
De goedkoopste CX-30 gaat 29.990 euro kosten. Voor dat geld heb je een 2.0 benzinemotor met een hoge compressieverhouding, maar een laag specifiek vermogen: 122 pk uit een 2.0 motor anno 2019. Een automaat (zestraps) kost je 2.000 euro meer. De 2.0 122 pk motor met ‘Comfort’-uitvoering kost 31.740 euro. Die heeft items als climate control, stoelverwarming en een elektrische achterklep. De Comfort-uitvoering is standaard als je kiest voor de ‘SkyActiv-X’ motor.

Mazda CX-30

184 pk
Die motor levert 184 pk en is leverbaar vanaf 32.990 euro. Je kan de CX-30 SkyActiv-X herkennen aan de platte eindpijpen en 18″ lichtmetalen velgen. Zowel de 122 pk als de 184 pk motor kun je uitrusten als ‘Luxury’, dan heb je lederen bekleding en een schuifdak.

Mazda CX-30 '19

Lease
Mocht je willen leasen: dat is mogelijk! Als je kiest voor 10.000 km per jaar met een looptijd van 60 maanden (wat echt niemand doet), dan betaal je 385 euro (excl. btw) per maand voor een kale CX-30 met 122 pk sterke motor. Een CX-30 met 184 pk in Luxury-uitvoering kost 419 euro (excl. btw) per maand. Alle prijzen zijn rijklaarprijzen en niet zogenaamde fiscale prijzen. Uiteraard is het ook mogelijk om de auto zelf te leasen. Dat is mogelijk vanaf 425 euro per maand voor de instapper.

Mazda CX-30

Prijzen concurrentie
Het is een beetje lastig om de CX-30 in een hoekje te stoppen. Het is een soort mengelmoes van een stationwagon, shooting brake, liftback, hatchback, terreinauto, Enkhuizer Almanak, MPV fastback en vierdeurs coupé. Ofzo. Dit zijn de prijzen van auto’s die je ook zou kunnen overwegen:

Jeep Compass 1.4 Multiair Sport – 31.214 euro
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T Pure (2WD) – 29.690 euro
Nissan Qashqai DIG-T Visia – 28.390 euro
Subaru XV 1.6 Pure AWD – 29.999 euro



32 reacties

Plastic bumpers. Heb die trend nooit begrepen.
@berlinetta: je bent nog van chroom? Of bedoel je niet-in-kleur-meegespoten…?
@geelbarrel: Ik bedoel dat laatste inderdaad.
@berlinetta: Bij de ongeval stimulatie komt het herstelbedrag goedkoper uit en de verzekeringspremie ook.
@wimof: Thuis blijven is nog goedkoper.
@berlinetta: jij bent vast de slimste thuis…..
@geelbarrel: jij zat zeker altijd vooraan in de klas?
Het is een andere prijscategorie, maar zijn de Q3, X2 en XC40 ook niet een beetje concurrent in dit segment?
@sirprize: Mazda is goed. Heel goed. Maar de drie die je benoemt zijn in mijn optiek beter. De prijs van 30k moet ergens vandaan komen.. premium merken zijn niet alleen premium wegens de badge.. ook al word dat vaak gesuggereerd. Bij ons in de garage zie je het wel aan het materiaal gebruik. Dat is bij de premium merken toch echt degelijker dan bij andere niet “premium” merken. Hoog plastic gehalte, dunner aluminium, etc etc.
@ontploffer: dat denk ik ook, ik doelde ook meer op soort auto en styling dan prijs/kwaliteit. Een dik aangeklede CX30 komt toch in de buurt van een instap Audi, BMW of Volvo.
@ontploffer: Mazda interieurs zijn wel erg mooi en mooie materialen. Van de niet premium merken denk ik wel het beste, als je dan een slordige 10k minder kwijt bent is het nog veel mooier
@lekkerlinksrijden: het is helaas niet alleen het interieur. Ook het exterieur is minder dan de “echte” premium merken.

En dan doel ik met name op hoe al het plastic aansluit op het plaatwerk.

Ze rijden wel heerlijk moet ik zeggen, maar afwerking is toch ook wel belangrijk in mijn ogen.
@gtveej: dus voor een verschil in “panelgaps” wat met het blote oog van meer dan een meter niet te zien is ga jij 10k meer betalen? Ik kijk graag naar auto’s, maar een halve mm meer of minder doet me niet echt veel. Ik ben onderweg naar Specsavers, doei
@gtveej: maar een X2 ia 15k duurder ofzo?
En ik vraag me af welke van die merken betrouwbaarder is. Want vanuit dat perpectief zou ik niet snel de VAG overwegen. De Volvo zeker. En die is ook alweer 33% duurder.
@ontploffer: premium is wel degelijk overrated. De tijd/kostenvan het plaatsen van duur materiaal, zijn hetzelfde als het plaatsen van goedkoper materiaal. De grootste kosten zijn de assemblagekosten. Gooi de prijs 5x over de kop en noem t premium en je weet gelijk hoe het verdienmodel van zogenaamde premiummodellen in elkaar steekt
@ontploffer: En er worden boutjes gebruikt ipv parkerschroefjes. En zo gaat het verder. Na 50 jaar Audi kan ik stellen dat de vlag de lading dekt. Ook al denkt een hoeveelheid van de mensheid hier anders over. Als faurecia deurpanelen voor Audi bouwt is dat volgens hun normen en niet die van Peugeot.
@sirprize: Absoluut concurrenten van elkaar. Prijs is maar wat de “gek ervoor geeft”. Qua confort, luxe en afwerking doet de Mazda op generlei wijze onder voor een Q3, X2 of XC40. Het ligt er maar net aan of je gevoelig bent voor een logo, design en de prijs die je daar extra voor wilt neerleggen. De dure Duitse merkjes worden sowieso al door veel merken buiten Europa ingehaald op prijs/kwaliteit/”premium” gevoel.
Nope, dan vind ik de CX-3 toch echt zoveel gaver om te zien. Nog gaver dan de CX-5.
Oogt nu al gedateerd, zoals bijna elke Mazda bij introductie.
@571ay: Als dit gedateerd is, dan komt iedere Duitse auto qua design uit het stenen tijdperk.
@571ay: ga ff langs een betere opticien
Ben wel benieuwd naar die platte eindpijpen. Leuke auto gebleven/geworden!
@fmgarcia: valt wel mee. Gewoon mooier in verhouding. Bij de Mazda3 heeft de X ook iets grotere uitlaatstukken. Kan je op de Duitse configurator mooi zien
Dikke prima. Mazda 3 of CX-30, wordt nog lastig. Of toch een Focus 🤔 Vind de Focus wel minder knap dan de Mazda’s.
Typisch zo’n auto welke we morgen allemaal weer vergeten zijn. Als ik een Mazda rij, dan graag een 3 of een 6.
Jammer dat die CX-4 er niet komt voor Europa. In mijn ogen is dat met afstand de mooiste SUV binnen de Mazda line-up
Mooi stuur.. vraagje, Mazda gebruikt een 2 liter voor 122 pk en kan meekomen qua prijs. Waarom kiezen andere merken voor downsizing in CC als dat dus blijkbaar qua verkoopprijs niet nodig is? Of is die 2liter in goedkope modellen voor Mazda ook duur, maar maken ze dat misschien goed door hem veelzijdig in veel verschillende modellen te gebruiken?
@plastichero: Minder cc’s maken een motor niet per sé goedkoper. Turbo’s en andere milieucomponenten zijn ook niet bepaald gratis…
@plastichero: een motor met groot slagvolume is per definitie onzuiniger, vooral bij lagere belasting. In de test steekt de wagen dus slechter af, wat een hogere BPM (of iets vergelijkbaars in andere landen betekent). Dat de verkoop prijs gunstig is betekent dus op neer dat Mazda wat minder marge op dit model maakt.
@mashell: ik weet zeker dat deze atmosferische motor zuiniger dan een klein downsizemototje dus wat je zegt klopt niet echt…
@nopetrolnofun: ik weet zeker dat een atmosferische motor met een groter slagvolume onder gelijke omstandigheden bij normaal gebruik niet zuiniger kan zijn dan een downsize motor. Is gewoon simpele natuurkunde: er moet meer brandstof in de grotere cilinders. Gewoon meer van hezelfde lucht/brandstof Mengsel nodig.
Maar het probleem is de gelijke omstandigheden, die zijn er niet. Een downsize motor met turbo heeft meer koppel, daarmee kun je sneller optrekken. En dat doet de gebruiker dan ook en dat kost wel meer brandstof.
Net zo duur als een nieuwe a1 met proline pakketje en nog 1 of 2 opties…🙃 Als ik kon kiezen wist ik ’t wel. Mooie wagen😄

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).