• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Max Verstappen bezorgt Honda turbo-problemen

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 17 juli 2019 om 16:02 – 54 Reacties

Max Verstappen bezorgt Honda turbo-problemen


Zó goed is die kerel.

Tijdens het Grand Prix-weekend op Silverstone heeft Max Verstappen meermaals geklaagd over zijn krachtbron. De Nederlander heeft in verschillende sessies gedurende het weekend aangegeven ‘lag’ te ervaren, wat in feite betekent dat hij op bepaalde momenten niet over het volledige vermogen beschikt. Hoewel het probleem nog niet is opgelost, lijkt de oorzaak te zijn gevonden – en deze komt uit een vreemde hoek.

Aan het begin van het jaar kon Red Bull Racing zich duidelijk niet meten met de andere top teams, Mercedes en Ferrari. Inmiddels doet het team zeer goed mee vooraan het veld; het heeft zelfs een overwinning weten te boeken voor Ferrari.

De sprong voorwaarts is te danken aan rappe ontwikkelingen vanuit Kamp Honda, dat na jaren aankakken met McLaren eindelijk de vruchten van zijn harde werk begint te plukken. Red Bull Racing heeft uiteraard ook niet stilgezeten en heeft in de loop van het seizoen eveneens upgrades meegebracht.

Dit laatste lijkt de oorzaak te zijn van de motorlag die Verstappen afgelopen weekend mogelijk een beter resultaat heeft gekost. Na zijn kwalificatieronde in Q3 riep Max dat zijn Honda op bepaalde momenten iets inhield – uiteindelijk kwam hij een kleine twee tienden tekort voor pole position. Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner is de lag mogelijk een resultaat van de manier waarop Verstappen met zijn gaspedaal omging. Door de verschillende upgrades aan de RB15 kon de Nederlander aanzienlijk eerder accelereren. De snelheid waarmee hij op bepaalde momenten het gaspedaal indrukte, kon naar verluidt niet door de motor worden verwerkt. Als gevolg kwam hij soms vermogen tekort.

“I think it was just the speed at which Max is applying the throttle. It is something that hasn’t been seen before. So it is type of thing that can be tidied up on the dyno. I believe it is a Honda thing, but they seem to be quite confident about it.”

Technisch directeur van Honda Racing F1, Toyuharu Tanabe, heeft inmiddels aangegeven dat zijn team druk bezig met het analyseren van het probleem, dat zij als “zeer serieus” zeggen te zien. Het team heeft uitvoerig gesproken met Max om een beeld te krijgen van het probleem, zodat dit op de R&D-afdeling in Japan zo snel mogelijk opgelost kan worden. Waarschijnlijk moet een herkalibratie voldoende zijn.

Ook interessant!

  • Blijft Max Verstappen de rest van zijn carrière bij Red Bull?
  • Salaris Max Verstappen stijgt niet mee met inflatie
  • Red Bull: "Hamilton moet een raceban krijgen"
  • Jos Verstappen praat over toekomst van Max Verstappen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Christian Horner, Formule 1, Honda, Max Verstappen, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Dit ben je kwijt voor een verse Mazda CX-30
Volgend bericht: Tesla en de prijzen: dit betaal je vandaag voor een nieuwe »

Lees Interacties

Reacties

  1. chrism zegt

    17 juli 2019 om 16:21

    Dat snap ik toch niet. Je kunt toch niet met grote snelheid vol op het gas gaan? Dan spin je er toch zo vanaf?

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      17 juli 2019 om 16:25

      @chrism: druk ik mijn gaspedaal vol naar beneden in 0,500 seconden of 0,312 seconden. Dat verschil is al voldoende om dit probleem te ervaren.

      Login om te reageren
      • chrism zegt

        17 juli 2019 om 17:21

        @erik2907: ach ja, ik heb er geen last van.

        Login om te reageren
        • peugpower1000cc zegt

          17 juli 2019 om 20:56

          @chrism: ik ook niet met mijn 69pk

          Login om te reageren
        • koffiekopje zegt

          18 juli 2019 om 14:46

          Beetje technische achtergrond van wat vermoedelijk het probleem is, voor de geïnteresseerden die het nog niet wisten:
          Op het moment dat de gasklepstand van een benzineauto positief verandert, moet je niet alleen extra benzine injecteren voor de veranderde gasstand, maar – als ik het zo simpel mogelijk uitleg – ook compenseren voor de verandering van de gasstand zelf, en de extra lading lucht die daarmee gepaard zal gaan. Je injecteert dan dus even méér brandstof in dan de motor eigenlijk nodig zou hebben als het gaspedaal daar al zou staan; acceleratiecompensatie heet dat.
          Het is sterk afhankelijk van het ontwerp van de inlaat, de verbrandingskamers, de turbo(‘s), en zelfs de uitlaat, hoeveel er verrijkt moet worden bij acceleratie. De snelheid van het intrappen van het gaspedaal heeft daar dus ook invloed op; afhankelijk van het motormanagement is dit een driedimensionale tabel die je met de hand moet inkloppen, in sommige gevallen wordt het ook gewoon deels opgevangen door metingen van de lambdasonde.

          Anyway: Het verkeerd hebben van deze tabel resulteert zowel linksom als rechtsom in een inhoudende of zelfs stotterende motor. Hij verzuipt als je teveel injecteert, en krijgt te weinig brandstof als je te weinig injecteert. Het lastige is dat verzuipen of “starvation” (kom even niet op het NL woord) als dit bij een statische gasstand gebeurt makkelijk te detecteren is, maar bij accelereren helaas niet. Zeker als je zo snel bijtrapt als Max is de oorzaak van het probleem in de regel al voorbij op het moment dat je sensoren door hebben dat er iets aan de hand is. Daarnaast kan het zo zijn dat er nooit rekening is gehouden met zulke snelle veranderingen in de gasstand.

          En dan verlies je dus minimale, maar belangrijke tijd.

          Login om te reageren
          • hetzwartesaabvandefamilie zegt

            18 juli 2019 om 18:29

            @koffiekopje: Thanks manik las je tekst met plezier.

            Login om te reageren
            • hetzwartesaabvandefamilie zegt

              18 juli 2019 om 18:30

              @hetzwartesaabvandefamilie:… man ik…

              Login om te reageren
            • koffiekopje zegt

              18 juli 2019 om 20:05

              @hetzwartesaabvandefamilie: No problemo. Maar even plagen hoor. Wie zegt dat ik een man ben? :-)

              Login om te reageren
              • hetzwartesaabvandefamilie zegt

                19 juli 2019 om 11:22

                @koffiekopje: ik heb overwogen om mijn commentaar genderneutraal te maken maar heb daar om mij moverende redenen van af gezien.

              • koffiekopje zegt

                20 juli 2019 om 00:39

                @hetzwartesaabvandefamilie: :-) In dit geval heb je “geluk”, je had het goed ingeschat!
                Dit moet toch een geruststellend bericht zijn, zo vlak voor het weekend; blijkbaar ben je goed in geslachten inschatten ;-)

    • metalmike zegt

      17 juli 2019 om 21:39

      @chrism: In de software kan je programmeren hoeveel vermogen er wordt afgegeven bij ‘vloeren’ van het gaspedaal. Daarnaast hebben ze ook gewoon tractiecontrole.

      Login om te reageren
      • maarteno zegt

        18 juli 2019 om 06:42

        @metalmike: tenzij illegaal ingebouwd hebben F1’s sinds 2008 geen TC meer hoor.

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          18 juli 2019 om 07:18

          @maartenoosterbaan: duidelijk zichtbaar bij Vettel, Monza 2018…

          Login om te reageren
  2. soundgarden zegt

    17 juli 2019 om 16:24

    Ok?

    Login om te reageren
  3. subaru555 zegt

    17 juli 2019 om 16:25

    Autosport.com meent dat dit komt omdat de RB zoveel sneller is geworden door recente updates, dat Verstappen gas geeft waar de auto “denkt” dat het nog niet kan en inhoudt.

    Misschien maar 20m, maar dit schijnt ook 20m uit te maken aan het eind van een recht stuk.

    Login om te reageren
    • hiostu zegt

      17 juli 2019 om 16:35

      @subaru555: bedoel je dan de positie van het circuit? Dat lijkt me namelijk vrij sterk. Lijkt me niet dat die auto zich bemoeit met de posities waar op jet circuit gas wordt gegeven door een coureur.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 juli 2019 om 16:39

        @hiostu: lijkt me dat zo’n auto, die zich bemoeit met de positie op het circuit en daar van afhankelijk de hoeveelheid maximaal mogelijk gas reguleert, over een verboden tractiecontrole beschikt.

        Login om te reageren
        • vonklausenburg zegt

          17 juli 2019 om 16:50

          @mashell: Was het niet Alonso in 2017 die iets soort gelijk had met PU van Honda op Spa?

          Login om te reageren
          • basjaski zegt

            18 juli 2019 om 10:33

            @vonklausenburg: inderdaad. Alonso nam pouhon volgas en het ERS snapte dit niet

            Login om te reageren
      • Edge zegt

        17 juli 2019 om 18:33

        @hiostu: Toch wel. De engine mapping is deels gekoppeld aan de GPS-positie van de auto.

        Login om te reageren
        • hiostu zegt

          17 juli 2019 om 19:03

          @edge: dus ze kunnen het motormanagement aanpassen voor stukken van het circuit? Erg interessant! Heb je toevallig ergens meer leesvoer hierover?

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            18 juli 2019 om 07:21

            @hiostu: MotoGP deed dit ook, tot de invoering van een standaard verplichte Marelli ECU zonder GPS input in 2016.

            Login om te reageren
    • koffiekopje zegt

      18 juli 2019 om 14:49

      @subaru555: Zie m’n mini-roman hierboven. Het gaat niet om de positie op het circuit, maar om de snelheid waarmee het gaspedaal richting bodem gaat. Aerodynamica kan hier ook nog wat invloed op hebben, afhankelijk van de plaats en vorm van de inlaat.

      Login om te reageren
  4. bernoulli zegt

    17 juli 2019 om 16:27

    Heeft Red Bull een overwinning geboekt voor Ferrari?

    Login om te reageren
    • brammetjedeb zegt

      17 juli 2019 om 16:30

      @bernoulli: ja. Lief toch?

      Login om te reageren
    • awesome zegt

      17 juli 2019 om 17:02

      @bernoulli: winnen ze ook nog wat..

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    17 juli 2019 om 16:30

    Lekker bezig daar bij Honda!

    Login om te reageren
  6. isn1981 zegt

    17 juli 2019 om 16:37

    Dus de electronica kan de rechtervoet van Max niet bijhouden ? wow

    Login om te reageren
  7. vonklausenburg zegt

    17 juli 2019 om 16:54

    Alonso had – naar ik herinner – een soort gelijk probleem op Spa in 2017. Alonso gaf in of Gauche of Les Fagnes eerder gas waardoor het motorvermogen later werd afgegeven: door de nieuwe reglementen kon het ineens plankgas en de computer was daar niet op berekend.

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      18 juli 2019 om 00:30

      @vonklausenburg: ja maar toen ging de motor vol in beveiligde modus dacht ik en daar is nu volgens mij geen sprake van.

      Login om te reageren
  8. daniel1975 zegt

    17 juli 2019 om 17:11

    Dus feitelijk is de responstijd van de electronica niet snel genoeg om de mechanische beweging van Verstappen om te zetten in actie en is het nog niet eens turbo lag…

    Login om te reageren
    • hetzwartesaabvandefamilie zegt

      18 juli 2019 om 18:35

      @daniel1975: De reactiesnelheid van de elektronica is niet juist ingesteld en daardoor niet snel genoeg. Ze zoeken nu uit welke mapping wél werkt en het probleem is verholpen. De elektronica kan dus wel degelijk snel genoeg zijn.

      Login om te reageren
      • daniel1975 zegt

        18 juli 2019 om 18:39

        @hetzwartesaabvandefamilie: zou goed kunnen! Tnx!

        Login om te reageren
  9. Scarface zegt

    17 juli 2019 om 17:40

    Max, de man die sneller plankt dan z’n schaduw.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      17 juli 2019 om 17:48

      @Scarface: kan helaas maar 1+ geven

      Login om te reageren
    • donald zegt

      18 juli 2019 om 07:29

      @Scarface: sneller dan zijn gaspedaal

      Login om te reageren
      • Scarface zegt

        19 juli 2019 om 00:17

        @donald: nee, dat kan niet, dan breekt ie ‘m :)

        Login om te reageren
  10. steelfighter zegt

    17 juli 2019 om 17:52

    Bij DTE verkopen ze gaspedaal tuning voor 200 euro…

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      17 juli 2019 om 19:23

      @steelfighter: ja maar verlies je dan niet je garantie

      Login om te reageren
  11. verplicht zegt

    17 juli 2019 om 18:39

    In het bron artikel staat een stukje wat wellicht cruciaal is; het gaat over de kalibratie van het gaspedaal.

    Volgens Honda baas:
    “We had a discussion with Max [about the specifics of the issue], which RPM, where in the throttle, how did he apply it and when did he feel lag,” Tanabe said.

    “Then we looked at the exact place.”

    Als de kalibratie van het pedaal dan niet helemaal lekker is dan kan dit aanvoelen als “lag”.

    Login om te reageren
    • koffiekopje zegt

      18 juli 2019 om 14:51

      @verplicht: Zou kunnen, maar lijkt me sterk. Max z’n gaspedaal zal volledig lineair zijn, of – zo niet – precies in de kromme waarin hij het wil hebben. Dat is niet waar de complexiteit van programmeren zit.

      Login om te reageren
  12. Rick-dos zegt

    17 juli 2019 om 18:49

    Max gaat binnenkort zijn eerste pole pakken. Mark my words.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      17 juli 2019 om 19:12

      @Rick-dos: Nog voor de zomerstop. Hongarije!

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        17 juli 2019 om 19:23

        @viezefreddyw: zou zomaar kunnen. ?

        Login om te reageren
    • chrisvis zegt

      17 juli 2019 om 21:24

      @Rick-dos: mag gaan tijd worden na bijna 5 jaar he…

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      18 juli 2019 om 09:18

      @rick-dos: Wordt ook wel eens tijd!

      Login om te reageren
  13. IJsblok zegt

    17 juli 2019 om 18:51

    Tis geen turbo probleem, tis VTEC jonguh!

    Login om te reageren
    • emping zegt

      17 juli 2019 om 19:22

      @IJsblok: nee heeft er niks mee te maken yo!

      Login om te reageren
    • hehe zegt

      17 juli 2019 om 19:30

      @IJsblok: wacht maar tot Max in kicked yo

      Login om te reageren
  14. emping zegt

    17 juli 2019 om 19:21

    It is something that hasn’t been seen before. Yeah right!

    Login om te reageren
  15. utregcity zegt

    17 juli 2019 om 20:04

    Ja Max, je moet die Honda-motoren dan ook in de toeren houden. Kunnen ze makkelijk aan. ?

    Login om te reageren
  16. technofreak zegt

    17 juli 2019 om 20:41

    Gewoon ALS erop!
    Of VTG van Porsche in licentie nemen…

    Login om te reageren
  17. mark997gt3 zegt

    17 juli 2019 om 22:12

    Volgens mij is de RB qua auto beter geworden. Heb de indruk dat de Honda en Renault motor ongeveer gelijkwaardig zijn. Dat is wat je het meeste hoort in de media en van de “experts”.

    Login om te reageren
  18. supertjeduc zegt

    17 juli 2019 om 23:01

    Bij de race op hockenheim geven ze nu al 32 graden aan
    Dat wordt een zwetende Mercedes
    Ik zeg dat gaat max winnen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North