Max Verstappen bezorgt Honda turbo-problemen

Auteur: , 54 Reacties

Zó goed is die kerel.

Max Verstappen bezorgt Honda turbo-problemen

Tijdens het Grand Prix-weekend op Silverstone heeft Max Verstappen meermaals geklaagd over zijn krachtbron. De Nederlander heeft in verschillende sessies gedurende het weekend aangegeven ‘lag’ te ervaren, wat in feite betekent dat hij op bepaalde momenten niet over het volledige vermogen beschikt. Hoewel het probleem nog niet is opgelost, lijkt de oorzaak te zijn gevonden – en deze komt uit een vreemde hoek.

Aan het begin van het jaar kon Red Bull Racing zich duidelijk niet meten met de andere top teams, Mercedes en Ferrari. Inmiddels doet het team zeer goed mee vooraan het veld; het heeft zelfs een overwinning weten te boeken voor Ferrari.

De sprong voorwaarts is te danken aan rappe ontwikkelingen vanuit Kamp Honda, dat na jaren aankakken met McLaren eindelijk de vruchten van zijn harde werk begint te plukken. Red Bull Racing heeft uiteraard ook niet stilgezeten en heeft in de loop van het seizoen eveneens upgrades meegebracht.

Dit laatste lijkt de oorzaak te zijn van de motorlag die Verstappen afgelopen weekend mogelijk een beter resultaat heeft gekost. Na zijn kwalificatieronde in Q3 riep Max dat zijn Honda op bepaalde momenten iets inhield – uiteindelijk kwam hij een kleine twee tienden tekort voor pole position. Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner is de lag mogelijk een resultaat van de manier waarop Verstappen met zijn gaspedaal omging. Door de verschillende upgrades aan de RB15 kon de Nederlander aanzienlijk eerder accelereren. De snelheid waarmee hij op bepaalde momenten het gaspedaal indrukte, kon naar verluidt niet door de motor worden verwerkt. Als gevolg kwam hij soms vermogen tekort.

“I think it was just the speed at which Max is applying the throttle. It is something that hasn’t been seen before. So it is type of thing that can be tidied up on the dyno. I believe it is a Honda thing, but they seem to be quite confident about it.”

Technisch directeur van Honda Racing F1, Toyuharu Tanabe, heeft inmiddels aangegeven dat zijn team druk bezig met het analyseren van het probleem, dat zij als “zeer serieus” zeggen te zien. Het team heeft uitvoerig gesproken met Max om een beeld te krijgen van het probleem, zodat dit op de R&D-afdeling in Japan zo snel mogelijk opgelost kan worden. Waarschijnlijk moet een herkalibratie voldoende zijn.



54 reacties

Dat snap ik toch niet. Je kunt toch niet met grote snelheid vol op het gas gaan? Dan spin je er toch zo vanaf?
@chrism: druk ik mijn gaspedaal vol naar beneden in 0,500 seconden of 0,312 seconden. Dat verschil is al voldoende om dit probleem te ervaren.
@erik2907: ach ja, ik heb er geen last van.
@chrism: ik ook niet met mijn 69pk
Beetje technische achtergrond van wat vermoedelijk het probleem is, voor de geïnteresseerden die het nog niet wisten:
Op het moment dat de gasklepstand van een benzineauto positief verandert, moet je niet alleen extra benzine injecteren voor de veranderde gasstand, maar – als ik het zo simpel mogelijk uitleg – ook compenseren voor de verandering van de gasstand zelf, en de extra lading lucht die daarmee gepaard zal gaan. Je injecteert dan dus even méér brandstof in dan de motor eigenlijk nodig zou hebben als het gaspedaal daar al zou staan; acceleratiecompensatie heet dat.
Het is sterk afhankelijk van het ontwerp van de inlaat, de verbrandingskamers, de turbo(‘s), en zelfs de uitlaat, hoeveel er verrijkt moet worden bij acceleratie. De snelheid van het intrappen van het gaspedaal heeft daar dus ook invloed op; afhankelijk van het motormanagement is dit een driedimensionale tabel die je met de hand moet inkloppen, in sommige gevallen wordt het ook gewoon deels opgevangen door metingen van de lambdasonde.

Anyway: Het verkeerd hebben van deze tabel resulteert zowel linksom als rechtsom in een inhoudende of zelfs stotterende motor. Hij verzuipt als je teveel injecteert, en krijgt te weinig brandstof als je te weinig injecteert. Het lastige is dat verzuipen of “starvation” (kom even niet op het NL woord) als dit bij een statische gasstand gebeurt makkelijk te detecteren is, maar bij accelereren helaas niet. Zeker als je zo snel bijtrapt als Max is de oorzaak van het probleem in de regel al voorbij op het moment dat je sensoren door hebben dat er iets aan de hand is. Daarnaast kan het zo zijn dat er nooit rekening is gehouden met zulke snelle veranderingen in de gasstand.

En dan verlies je dus minimale, maar belangrijke tijd.
@koffiekopje: Thanks manik las je tekst met plezier.
@hetzwartesaabvandefamilie: No problemo. Maar even plagen hoor. Wie zegt dat ik een man ben? :-)
@koffiekopje: ik heb overwogen om mijn commentaar genderneutraal te maken maar heb daar om mij moverende redenen van af gezien.
@hetzwartesaabvandefamilie: :-) In dit geval heb je “geluk”, je had het goed ingeschat!
Dit moet toch een geruststellend bericht zijn, zo vlak voor het weekend; blijkbaar ben je goed in geslachten inschatten ;-)
@chrism: In de software kan je programmeren hoeveel vermogen er wordt afgegeven bij ‘vloeren’ van het gaspedaal. Daarnaast hebben ze ook gewoon tractiecontrole.
@metalmike: tenzij illegaal ingebouwd hebben F1’s sinds 2008 geen TC meer hoor.
@maartenoosterbaan: duidelijk zichtbaar bij Vettel, Monza 2018…
Ok?
Autosport.com meent dat dit komt omdat de RB zoveel sneller is geworden door recente updates, dat Verstappen gas geeft waar de auto “denkt” dat het nog niet kan en inhoudt.

Misschien maar 20m, maar dit schijnt ook 20m uit te maken aan het eind van een recht stuk.
@subaru555: bedoel je dan de positie van het circuit? Dat lijkt me namelijk vrij sterk. Lijkt me niet dat die auto zich bemoeit met de posities waar op jet circuit gas wordt gegeven door een coureur.
@hiostu: lijkt me dat zo’n auto, die zich bemoeit met de positie op het circuit en daar van afhankelijk de hoeveelheid maximaal mogelijk gas reguleert, over een verboden tractiecontrole beschikt.
@mashell: Was het niet Alonso in 2017 die iets soort gelijk had met PU van Honda op Spa?
@vonklausenburg: inderdaad. Alonso nam pouhon volgas en het ERS snapte dit niet
@hiostu: Toch wel. De engine mapping is deels gekoppeld aan de GPS-positie van de auto.
@edge: dus ze kunnen het motormanagement aanpassen voor stukken van het circuit? Erg interessant! Heb je toevallig ergens meer leesvoer hierover?
@hiostu: MotoGP deed dit ook, tot de invoering van een standaard verplichte Marelli ECU zonder GPS input in 2016.
@subaru555: Zie m’n mini-roman hierboven. Het gaat niet om de positie op het circuit, maar om de snelheid waarmee het gaspedaal richting bodem gaat. Aerodynamica kan hier ook nog wat invloed op hebben, afhankelijk van de plaats en vorm van de inlaat.
Heeft Red Bull een overwinning geboekt voor Ferrari?
@bernoulli: ja. Lief toch?
@bernoulli: winnen ze ook nog wat..
Lekker bezig daar bij Honda!
Dus de electronica kan de rechtervoet van Max niet bijhouden 😲 wow
Alonso had – naar ik herinner – een soort gelijk probleem op Spa in 2017. Alonso gaf in of Gauche of Les Fagnes eerder gas waardoor het motorvermogen later werd afgegeven: door de nieuwe reglementen kon het ineens plankgas en de computer was daar niet op berekend.
@vonklausenburg: ja maar toen ging de motor vol in beveiligde modus dacht ik en daar is nu volgens mij geen sprake van.
Dus feitelijk is de responstijd van de electronica niet snel genoeg om de mechanische beweging van Verstappen om te zetten in actie en is het nog niet eens turbo lag…
@daniel1975: De reactiesnelheid van de elektronica is niet juist ingesteld en daardoor niet snel genoeg. Ze zoeken nu uit welke mapping wél werkt en het probleem is verholpen. De elektronica kan dus wel degelijk snel genoeg zijn.
@hetzwartesaabvandefamilie: zou goed kunnen! Tnx!
Max, de man die sneller plankt dan z’n schaduw.
@Scarface: kan helaas maar 1+ geven
@Scarface: sneller dan zijn gaspedaal
@donald: nee, dat kan niet, dan breekt ie ‘m :)
Bij DTE verkopen ze gaspedaal tuning voor 200 euro…
@steelfighter: ja maar verlies je dan niet je garantie
In het bron artikel staat een stukje wat wellicht cruciaal is; het gaat over de kalibratie van het gaspedaal.

Volgens Honda baas:
“We had a discussion with Max [about the specifics of the issue], which RPM, where in the throttle, how did he apply it and when did he feel lag,” Tanabe said.

“Then we looked at the exact place.”

Als de kalibratie van het pedaal dan niet helemaal lekker is dan kan dit aanvoelen als “lag”.
@verplicht: Zou kunnen, maar lijkt me sterk. Max z’n gaspedaal zal volledig lineair zijn, of – zo niet – precies in de kromme waarin hij het wil hebben. Dat is niet waar de complexiteit van programmeren zit.
Max gaat binnenkort zijn eerste pole pakken. Mark my words.
@Rick-dos: Nog voor de zomerstop. Hongarije!
@viezefreddyw: zou zomaar kunnen. 😉
@Rick-dos: mag gaan tijd worden na bijna 5 jaar he…
@rick-dos: Wordt ook wel eens tijd!
Tis geen turbo probleem, tis VTEC jonguh!
@IJsblok: nee heeft er niks mee te maken yo!
@IJsblok: wacht maar tot Max in kicked yo
It is something that hasn’t been seen before. Yeah right!
Ja Max, je moet die Honda-motoren dan ook in de toeren houden. Kunnen ze makkelijk aan. 😎
Gewoon ALS erop!
Of VTG van Porsche in licentie nemen…
Volgens mij is de RB qua auto beter geworden. Heb de indruk dat de Honda en Renault motor ongeveer gelijkwaardig zijn. Dat is wat je het meeste hoort in de media en van de “experts”.
Bij de race op hockenheim geven ze nu al 32 graden aan
Dat wordt een zwetende Mercedes
Ik zeg dat gaat max winnen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).