Dit is de duurste Saab van Autotrack

Auteur: , 61 Reacties

Alleen liefhebbers zullen dergelijke bedragen uit durven te geven.

De kans dat je een Saab 9-4X op de openbare weg hebt zien rijden is niet enorm groot. De Zweden bouwden destijds net meer dan 800 exemplaren, alvorens ze de boel mochten opdoeken. Daarbij is het, mijn insziens, ook niet moeders mooiste, zeker als je kijkt naar de auto’s die er in het verleden bij hen vandaan kwamen. De wagens die niet rondrijden, staan waarschijnlijk wanhopig bij een dealer te wachten op een nieuw baasje. Net als deze 9-4X, waarvoor je een flinke som geld mag afrekenen.

De aanbieder vraagt er namelijk nog 59.999 euro voor. Ouch? Niet zozeer, want volgens de desbetreffende dealer zijn er een aantal zaken die deze prijs rechtvaardigen. Het in Almere gevestigde Venza Cars beweert dat het de laatst overgebleven 9-4X uit de fabriek heeft gered. Reken daarbij het feit dat de SUV/crossover alle opties heeft en in 2012, zijn bouwjaar, ongeveer 98.000 euro moet hebben gekost, en het klinkt al een beetje logischer. Een klein beetje.

Dit betekent dat er ruim 23.000 euro aan opties op de 9-4X zit. Dit model, met de ongeblazen 3-liter V6, kostte 74.995 euro bij zijn introductie. Als we deze data volgen zou je ruim 38.000 euro ‘besparen’ op deze crossover, die slechts 180 kilometer achter de rug heeft. De vraag is echter wie—op de welvarende en waarschijnlijk stokoude liefhebber na—er nog ruim een halve ton over heeft voor een bijna zes jaar oude Saab. Toegegeven, je koopt dan wel een belangrijk stukje automobiele geschiedenis. Dat telt ook voor iets.



61 reacties

Mooi ding, jammer van al dat Amerikaans-geinspireerde plastic (vooral in ’t interieur)
@WFR22: is het niet gewoon een Amerikaan met een Saab badge, zoals de 9-7X?
@m00s: edit: ja dus, zusje van de Cadillac SRX
@m00s: Of de Chevy Equinox, beetje goedkoper, zelfde “kwaliteit”.
Ik vind SUV’s per definitie nooit echt heel mooi, uitzonderingen daar gelaten. Vind de SAAB-neus dan wel tof, dus ik snap iemands keuze voor deze auto wel. Het is alsnog veel geld voor een mix van (waarschijnlijk) Opel-onderdelen.
Bij toeval rij ik al een tijdje in een saab 9-3. Na 2 probleemloze jaren vraag ik me steeds meer af waarom we met ze alle Audi zijn gaan rijden. Alleen de badge vermoed ik.
@xiran: moet je is een keer Audi rijden, dan snap je waarom
@snelweg: Gedaan, snap er nog steeds niets van.
@karaya: Dan zul je nog wel meer dingen niet snappen.
@dijan: Snap jij nou dat hij het niet snapt? Ik snap het wel ;)
@dijan: Weet je nog wat je tegen mij zei laatst? Laat iedereen in z’n waarde en keuzes. Doe dat dan zelf ook. Hypocriet.
@e34m5touring: Lezen ;snap je?
@dijan: Snap jij het wel? Of ben je gewoon random aan het typen?
@e34m5touring: Ik val niemand hier zijn of haar keuze s af. Ik zeg alleen dat er nog meer dingen zijn die sommige niet snappen. Maar ,als je mij bij elk commentaar wil aanvallen ;ga je gang.Prettige dag.
@dijan: Je weet precies wat je er mee zegt. Kun je nou wel weer de vermoorde onschuld spelen maar dat slaat nergens op. Je loopt zelf te zeiken en als je dan van repliek gediend wordt ga je lopen piepen. En val ik je aan. Boehoe.
@dijan: Jij wil iedereen aanvallen die een oordeel heeft over je lievelingsmerk(vag)
@dijan: Heeft je pappa een Audi?
@karaya: Neen ,mijn vader is allang overleden . Zoals bij de meeste mensen die zelf al 68 zijn. Verder nog vragen?
@dijan: Grappig, jouw geboortejaar valt precies samen met de herstart van Auto Union.

Die zouden later hun lelijke stiefdochter verkopen aan Mercedes-Benz die het gemankeerde merk van lieverlee maar doorschoof naar Volkswagen.

Toen ging de boel pas echt los, gietijzeren vijfcilinders in lengte voor de vooras!
@karaya: de 5cilinder is top! Alleen waarom ze dit voor de vooras deden en van gietijzer is mij onduidelijk.
@xiran: Omdat DKW dezelfde configuratie had. Alleen dan in de vorm van een lichte tweetaktmotor.

Elke imbeciel kan bedenken dat je geen vijfcilinder in lijn voor de vooras moet monteren. En dan nog gietijzer ook. Pak dan een boxer of v-motor van aluminium.

Het rijdt alsof je op de fiets je volslanke vriendin op het stuur hebt zitten. En ze hebben er niets van geleerd want ze plaatsen de motor nog steeds op de verkeerde plek.

En dat noemt zichzelf premium. In de shisha lounge misschien.
@karaya: Porsche ook. Ik vermoed een Duits dingetje.
@karaya: Ze moeten wel, want als ze een andere plek voor de motor nemen wordt het een ordinaire VW met wat ringen op de neus.
@karaya: Neem dan eentje van 200.000 km en hoor het ontbreken van piepjes en gerammel.
@wimof: Jij klinkt niet echt als een liefhebber van auto’s.
@karaya: OH jawel in mijn beginjaren 12/13 jaar was het Volvo dat de klok sloeg, maar heimelijk vond ik een Kever doodleuk en als 17 jarige moest en zou ik in een VW garage gaan werken. Ben dan als leerjongen begonnen maar na een paar jaar was ik receptionist/magazijnier later heb ik dan mijn eigen VW-AUDI en daarna enkel Audi concessie gehad totdat vond dat ik geen banden om 18.30 voor mijn klanten moest herstellen maar alleen bezig zijn met managen en mij moest terugtrekken uit het actieve garage bestaan, begon te revolteren en toen hebben ze mij bedankt.

Maar dit terloops, ondertussen begin ik het vanop een afstand te bekijken, maar als ik lees hoe jullie kunnen opgaan in VW-Audi bashen doet mij dat steeds pijn net zoals Audi steeds “de boksbeugen” moet genoemd worden.

Net zoals het dieselschandaal, ok VW heeft er een serieuze hoek afgereden, maar dat weten wij nu.
Het heeft hun miljarden gekost en we zijn nog niet aan het einde.
Maar laat ons eerlijk zijn, wisten we dat niet, van de vervuilende diesels en vonden we het niet machtig dat met een 2.0l Golf we de kasseien uit de grond konden trekken.
Net zoals de vragen van de eigenaars om de kat en dpf filter er uit te halen.
Na 42 jaar kan ik stellen, en heb de ervaring ervoor, dat de consument weinig met het milieu bezig is.
Dit is enkel om een algemene indruk te geven.
@wimof: milieu interesseert de meeste mensen idd geen hol. De overheid overigens ook niet. Ik vind de vervuiling niet het grootste probleem. Het bewust voorliegen vind ik niet goed te praten.
@wimof: Ik kan me nogal ergeren aan mensen die denken dat Audi dan wel VAG het summum is.
@karaya: Met plezier kunnen we eens “echt” praten over wagen.
Oude, nieuwe ,een 2pk een BMW 6 in lijn, met plezier, maar geen gezever.
@wimof: huh? Mijn Saab van 200.000 km piept en kraakt ook niet. Begin alleen de verbindingsstang naar de stabilisatorstang te horen. Kwestie van nieuwe monteren.
@avdb55: ik ben net voorbij de 300.000 km. De wang van de bestuurders stoel begint in te zakken.
@snelweg: gedaan in een s3
@xiran: Nou,nou ,al 2 probleemloze jaren . Denk dat Autoblog je wel zal vragen voor een interview.
@dijan: Begin je nou weer gap? Take your loss en haal dat zand uit je onderbroekje.
@dijan: nee dat is teveel eer. Maar het verbaast me operecht. Als hier q7 op stond was het geen probleem om hem te verkopen. Saab daarentegen…. terwijl de beleving en de kwaliteit niet onderdoet.
@dijan: Autoblog doet er beter aan om de eerste Audirijder ter wereld te interviewen die 2 jaar probleemloos rijdt.
@xiran: Het moment dat het Audi badge meer waard werd, wel op dat ogenblik ging de build quality erop achteruit.
Cfr een Audi A4 uit 2005 en een Audi A4 uit 2007.
Tja, veel auto voor ook nog wel aardig wat geld. Het punt dat onderhoud/reparatie met de dag moeilijker gaat worden zal veel mensen tegen houden…
@dutchdriftking: Onderhoud zal wel meevallen. Het is namelijk gewoon een Chevy Equinox.
@robert110: totdat je een keertje met schade aan het interieur of exterieur komt te zitten.

Zelfde issue geldt trouwens ook voor de overige Saabs en de nu nog rijdende exemplaren van MG/Rover. Je moet dan maar nét treffen dat je een sloper tegen komt met matching parts.
@RRRobert: onzin. Saab parts zijn nog gewoon leverbaar. Heb nog niks van leverproblemen gemerkt
@dutchdriftking: Je kan in Amersfoort (GM dealer met Caddy in’t assortiment) gewoon terecht voor het Cadillac gedeelte. De rest kan wel bij een SAAB specialist.
@e34m5touring: Techniek zal het probleem niet zijn. Plaatwerk daarintegen wel. Kijk naar de 9-5NG station, techniek is een Insignia interieur grotendeels ook maar je de verzekering zal het niet waarderen als van achteren wordt aangereden.
@mrdj: In de US rijden er best wat. Daar zal je eventueel ook wel wat plaatwerk kunnen krijgen. Zal niet zo makkelijk worden als voor een Golf oid maar helemaal onmogelijk is het ook niet.
Deze aanbieder weet wat ie doet en kent zijn klanten. Heeft vaker bijzondere en dure Saabs, (cabrio’s, 9-5 NG station enz). Wordt dus wel verkocht
@escort77: inderdaad. Had deze dealer al vaker gezien in mijn omzwervingen naar een andere auto. Een keer een Saab (voor erbij) lijkt me wel leuk.
@escort77: klopt als een bus. Venza heeft veel Saabs op de faillissement veiling gekocht en heeft daar hele goede zaken mee gedaan. Het is wel een ontzettend vervelende toko…
In de US pik je een Aero op voor 15 rooitjes. Die heeft dan iets meer gelopen maar ik vind het verschil nogal fors. Maar goed, dr zal vast wel een rooie broek met Golden Retriever voor te vinden zijn…
@e34m5touring: USA is momenteel wel in de aanbieding met Saabs, niet alleen 9-4’s maar ook 9-3 Viggens en ander leuk spul. Om over Zwitserland te zwijgen.
Als het nu de laatste versie 9-5 station was met een paar extra achterruiten, lichtunits and bumpers was geweest dan was ik misschien nog wel hebberig geweest…….
@joejojo2012: die zou ik inderdaad ook een stuk liever rijden dan dit “knip-en-plak” werkje.
@joejojo2012: Inderdaad. Voor dat geld koop je in plaats van die 9-4X ( die 0,0% Saab DNA heeft) de NG 9-5 Sportcombi ( break). Zowat de MOOISTE break van de afgelopen en toekomstige 20 jaar ( en ik wik mijn woorden). Zelfs de grootste SAAB -haters op Autoblog kunnen dat niet ontkennen :). Toch ?
Jammer dat er nergens meer een 9-5 station te vinden is.. Die gingen voor tegen de euroton weg..
Je koopt wel een stukje autogeschiedenis, maar belangrijk? Nee. Dan zou ik liever een laatste 95 in de garage zetten,dat is nog min of meer een echte Saab.
Het is ook de minst mooie Saab van Autotrack denk ik zo. Ik heb dit model nooit mooi gevonden.

Maar God, Saab. Ik mis dat merk wel een beetje hoor.
Vast een stomme vraag; maar waar dient dat blauwe gedeelte voor in de koplampen?
@maxidyne: Puur optisch, voor de look. Je krijgt het enkel met de BiXenon lampen. De gewone units hebben het niet.
Veel geld? Misschien wel misschien niet… krijg altijd een gevoel van gemis als ik artikelen lees van Saab. Op één of andere manier heeft het merk mij altijd enorm aan getrokken… naast de 9000 turbo welke ik zelf een tijdje heb gereden, zou ik ooit nog wel een 95ng willen bezitten…
Saab is niet voor niets van het toneel verdwenen. Het is het allemaal net niet. Het spreekt te weinig mensen aan. Behalve de underdog fantasten. Die vinden alles wat “anders” is gaaf. Wel gek.
@amersfoorter: Of omdat Bob Lutz een eikel was. Nietwaar @Lincoln ? Shoot
K shop liever wat anders bij t zelfde bedrijf. Ze hebben daar wel een leuk aanbod.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).