Voor €21.000 heb jij een stukje Zweedse autohistorie

Auteur: , 22 Reacties

Heeft wel een beetje TLC nodig.

We hebben al vaak, heel vaak geschreven over het vergaan van Saab. Ergens ging het ons erg aan het hart. Dat merken als Pontiac, Oldsmobile, Hummer of Saturn er niet meer zijn is te verwerken, maar het verlies van Saab blijft knagen. Misschien komt het ook door hoe het allemaal is gegaan. Meestal stopt een fabrikant ermee als de modellen te oud zijn en er geen geld is om nieuwe te ontwikkelen.

Dat was bij Saab dus niet het geval. Want rond 2011 leek het geplaagde Zweedse merk dan ein-de-lijk een toekomst te hebben. De 9-5 was net nieuw en er was een stationwagonversie van die auto onderweg. Aangezien ook Saab aan de SUV-hype mee moest doen, kwam er een ‘Allroad’-achtige op basis van de 9-3, de 9-3X. Maar voor de echte liefhebber lanceerde Saab ook de 9-4X, een volwaardige SUV/crossover.

De 9-4X was het zustermodel van de Cadillac SRX. Het was de bedoeling dat beide modellen samen van de band zouden lopen in Mexico. Zo kon Saab eenvoudig cashen. In tegenstelling tot die andere SUV van Saab (de mislukte 9-7X, op basis van de Chevrolet Trailblazer), was ditmaal de basis gewoon goed. De tweede generatie SRX kon zich redelijk goed meten met de concurrentie. Daarbij was bij het ontwerpen rekening gehouden dat er een Saab-derivaat ging komen, waardoor de 9-4X een eigen gezicht had. Klanten konden kiezen uit een 3.0 V6 (250 pk) of een Twin Turbo 2.8 V6 (300 pk).

Saab 9-4X

Die laatste uitvoering staat nu te koop in ons eigen koude kikkerlandje. Het betreft een zilvergrijze ‘Aero’ uit 2011. Het is naast een snelle auto, ook nog eens een complete. Navigatie, lederen bekleding, dikke velgen en een panoramadak zijn allemaal present. Ook zitten er parkeersensoren op, maar waarschijnlijk alleen aan de achterkant. De voorkant heeft namelijk een beetje schade. Volgens de verkoper zijn de bumper, koelers en koplampen aan vervanging toe, maar is het chassis nog intact. De auto heeft pas 71.000 mijlen (dat is 114.263 km) op de teller staan. Zoals je kunt afleiden aan de titel wil de verkoper er graag 21.000 euro voor hebben. Niet weinig voor een 6 jaar oude schade-SUV, maar dan heb je wel een uniek stukje historie op de inrit staan. Er zijn in totaal namelijk 804 exemplaren van de 9-4X gebouwd. De advertentie vind je kun je hier lezen.

Met dank aan Wouter voor de tip!



22 reacties

Tsja, wat de gek ervoor geeft natuurlijk. Grote vraag is of er nog onderdelen leverbaar zijn en hoe je daar aan moet komen.
Ik vraag me af waar je de bumper delen vandaag gaat halen?
@bluebird: ik heb wel een weekje de tijd.
Met deze km stand / en bouwjaar is dit zelfs bij een andere merk zonder schade een stevige vraagprijs
Wauw… Wie koopt dit voor deze prijs?! Er valt vast iets af te dingen, maar het blijft een gigantisch bedrag voor een niet zo bijzondere, auto, afgezien van de gefabriceerde aantallen.

En dan ook nog de kans op verborgen gebreken door de klapper.

Wauw.
‘Graag alleen Saab deskundige reacties’. Verkoper: ‘Hey Vic kom jij even vanuit je kraakpand in Laren vertellen aan meneer X hoe je aan Saab onderdelen komt’.
@bsxc2: Als ik Saab-deskundige was, had ik ‘em uitgescholden…
Heeeeel even dacht ik, die ga ik halen!! Tot de foto van de voorkant…. :(
@svenska_aeroplan_ab: ga ‘m halen, zet hem met front eerst in je garage, en kijk elke dag naar de kont. 21000 well spent lijkt me!
WOK
Met een beetje passen en meten kan je er ook wel een front van een 9-5 of 9-7x opschroeven, anders moet je ff Leepu om hulp vragen
@raoufff: ‘De 9-4X was het zustermodel van de Cadillac SRX.’ Of een SRX-front xD
Die verkoper is niet goed bij zijn hoofd… 21k voor een schadebak waarvan je de onderdelen bijna tot niet kunt krijgen… ga er maar vanuit dat als je de onderdelen kunt vinden deze flink aan de prijs zullen zijn.. 10k is een meer op zijn plaats…
Bumpers, koelers, koplampen en meer schade zegt de adverteerder. Bv de 2 voorschermen maar waarschijnlijk ook motor of delen daarvan. Lijkt echt wel een schade die hoger is dan 10k. De auto kan op deze wijze nooit goed gekeurd zijn door de RDW. Dus geen NL kenteken… 10k is nog teveel zeg ik, maar ja, vragen staat vrij
Mmm…

Ik vind de SRX toch beter ogen.
Haal er lekker zelf 1 uit de US als je dit graag wil. Die prijs, met schade is echt belachelijk. Je koopt een Aero met 17k miles voor 25k USd (denk als je die kerel 20k biedt dat ie heel snel ja zegt). Zonder schade, zonder 70k miles. Voor de prijs van t schadebedrag + aanschaf van de deze, heb je die ook wel op NL bodem.
https://www.cars.com/for-sale/searchresults.action/?rd=99999&mkId=20038&mdId=42943&searchSource=ADVANCED_SEARCH&zc=29910&stkTypId=28881
@e34m5touring: Ze beginnen al bij 11k zelfs, ook dan heeft ie echt nog niet veel miles op de klok staan
@pjjmv: dat wilde ik net zeggen😂
Echte een mooie auto, jammer van de schade idd.
“Het is naast een snelle auto, ook nog eens een complete.”
Valt anders flink tegen. Leuk die navi en leren bekleding, maar ik had er graag ook een voorbumper, grille en koplampen bij gehad.
21.000 euro voor een schadeauto?
Voor een nep-Saab?
In geen 21.000 jaar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).