
Jazeker, deze Porsche 997 GT2 is relatief voordelig. Dit is de goedkoopste 997 GT2 van Nederland.
Afgelopen maand gingen de geruchten rond dat Porsche bezig was om zijn 911 Turbo-gamma iets verder uit te laten dijen. Op dit moment is er een 911 Turbo Coupé, 911 Turbo Cabriolet, 911 Turbo S Coupé en een 911 Turbo S Cabriolet.
Lichtgewicht
Daar komt nog een lichtgewicht versie bij. Op de vierwielaandrijving klonk het eigenlijk als een soort 911 GT2. De laatste twee GT2-modellen kwamen alleen in de extreme ‘GT2 RS’-trim. De auto die je op deze pagina ziet, is de laatste ‘normale’ 911 GT2.

Heftig
De 911 GT2 is in feite een extra heftige 911 Turbo met wat GT3-DNA. De motor is dezelfde Mezger als de 911 Turbo, maar in plaats van 480 pk heb je 530 pk tot je beschikking. Ook het koppel is hoger. De Turbo leverde al een niet misselijke 620 Nm, de GT2 maar liefst 680 Nm. Het GT3 gedeelte is het chassis, dat veel overeenkomsten vertoont. Net als de 911 GT3 werd de 911 GT2 gebouwd door Porsche Motorsport.

Puristisch
Om het nog heftiger te maken heeft de GT2 enkel achterwielaandrijving. Ook is een automaat niet mogelijk: in een GT2 dien je te schakelen. Volgens Porsche kon zowel de 911 Turbo als de 911 GT2 van 0-100 km/u in 3,7 sprinten. In de GT2 is het echter wat harder werken. De topsnelheid is voor 2020 maatstaven nog altijd onverminderd hoog: 329 km/u. Het is een Porsche, dus je weet dat die opgaven meer een voorzichtige indicatie zijn, dan een onhaalbaar streven.

‘Veel’ kilometers
De meeste GT2’s worden maar zelden gereden. Wat dat betreft is deze occasion van vandaag zo leuk. De vorige eigenaar heeft er namelijk goed gebruik van gemaakt. Sinds 2008 is er namelijk geregeld mee gereden. De teller staat op dit moment op 100.822 km! Het voordeel is dat de auto daardoor wat harder is gaan afschrijven en bereikbaarder is geworden. Het is namelijk de goedkoopste Porsche 997 GT2 van Nederland.

Niet misselijk
Nu is dat slechts relatief. De vraagprijs bedraagt alsnog een niet misselijke 106.600 euro. Dat is ongeveer het zelfde als je kwijt bent voor een nieuwe 718 Boxster S. Aan de andere kant: in deze 911 GT2 hoef je je geen zorgen meer te maken om de kilometers. Dat is ook wel een lekker gevoel. Kopen? De advertentie kun je hier bekijken.





Lekker hoor! Zet maar voor de deur. Wel zilveren wielen en led achterlichten monteren natuurlijk.
@dutchdriftking Absoluut niet, andere verlichting monteren is een no-go looks-wise. Dat ziet er toch altijd zo tokkie uit..
@thomcarspotter: eens. Gewoon de OEM lampjes behouden. Led achterlichten horen niets op deze generatie GT2.
@thomcarspotter: de 997 is origineel met led geleverd….
Maar dat was pas na de facelift, en dus pas op de GT2RS in dit geval…
@dutchdriftking: met die LED verlichten probeer je een ‘ik heb een schade verleden’ en ‘ik heb 12 eigenaren gehad’ look te creëren?
@e550:
Een schadeverleden noemen we voortaan een Duitse deuk! ?
@dutchdriftking: led lichten op een oudere model porsche is een downgrade.
@dutchdriftking: de volledig rode achterlichten zijn dan wel weer ontzettend gaaf hier op?
@louise: eensch! Ziet er wat specialer uit, alsof iemand echt over de spec heeft nagedacht.
Nou ben ik niet echt thuis in de 911 modellen maar kreeg deze niet de naam ‘Widowmaker’ mee? Liever een GT3 RS 4.0l. Maar goed, die heb je niet voor 100k…
@E34M5Touring: Volgens is die bijnaam geïntroduceerd bij de 993 GT2, maar het is op deze zeker ook van toepassing.
Was dat niet op de 996 GT2? Die schijnt in standaard trim (dus zonder aangepast onderstel) mega tricky te zijn.
@E34M5Touring: de 930
Klopt dat was de 930 inderdaad. Ik grijp dit momentje even aan om deze video met jullie te delen: https://www.youtube.com/watch?v=-WmO6Pn5Tqg
@b088y: yep, de 930 is de enige echte ?. Echte aan/uit turbo met oorspronkelijk een vierbak ?
@E34M5Touring: de widowmaker is de cgt.
@E34M5Touring: en ook voor de Carrera GT
Is Wouter aan het zoeken geweest ;)
Kan iemand enige uitleg geven, klinkt misschien redelijk kansloos als “auto” liefhebber maar hoe werkt dat bij Porsche?
Is een 997 een type aanduiding net als e36 dat voor BMW is? Of is een 997 weer heel wat anders dan een 911?
De eerste 911 werd toch al gebouwd in 1938? Toch? ;-)
@speedgeek:
Ja, precies dat. De Porsche 997 is een 911 generatie. Net zoals de E36 een 3 Serie generatie is. De 997 was de 911 van 2004 tot 2012 (met wat overlap van andere modellen).
Top, Merci Willeme!
@willeme: Leuk idee voor een topic!
Voor het totale overzicht:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Porsche_911
Duidelijke grafieken, mag ook eens gezegd worden.
Ik begreep er op een gegeven moment geen hout meer van aangezien een 997 dus een ouder model is dan een 992.
@SpeedGeek: Er valt inderdaad weinig logica in te bespeuren.
@SpeedGeek: F, G, 964, 993, 996, 997, 991, 992
8 generaties
De laatste Porsche zonder EPAS. Is ook wel wat waard. Desniettemin denk ik niet dat dit ooit nog een collectors item gaat worden doordat er een nog grotere baas is dan deze, namelijk de GT2 RS. Dat laatste is daardoor ook een stuk begeerlijker.
Vind ik nu net niet. Die GT2 RSen zien er altijd zo clownesk uit.
Deze is gewoon dik, maar voor een leek is het maar een 911 met een spoilertje achterop.
Dat maakt deze voor mij net èèn van de meest begeerlijke Porsches.
Deze GT2 is in ieder geval goed ingereden. Hopelijk heeft de verkoper/vorige eigenaar het periodiek onderhoud goed nageleefd.
Er stond 2 maanden geleden toch ook een 996 cabrio met een GT2 motor te koop in NL voor 72ruggen? (+artikel op autoblog)
@rikv99: GT2 motor maakt het nog geen GT2 ;-)
@rikv99: 997 cabrio. Te koop bij Motron em volgens mij hebben ze hem nog steeds. 9ff dingetje.
@ko4n: ah top, kon hem inderdaad al niet meer vinden. Dacht nameljk dat het ren 996 RUF was ipv een 997 9FF. Bedankt!
Mooi exemplaar en goede prijs. Op mobile.de is er geen voor dat geld te vinden. Hebben wel allemaal minder kilometers gereden.
Ik zou voor een versere 987 GT4 gaan of een 997.2 GT3
@vetnek: 987 gt4 bestaat niet. 981 GT4 wel
Tjonge, die moet toch al gauw een jaar te koop staan daar. Misschien dat deze advertorial Vossestein kan helpen (-:
‘t Zal vast rijden als een malle, maar ik vind ‘t gewoon geen mooi ding om te zien. Voor dat geld liever een Indisch rode 997.2 GT3.
Tja voor 100.000 k plus valt ook ander spul te halen