Wat betaal je tegenwoordig voor een Mercedes SLR?

Auteur: , 63 Reacties

Ooit een supercar van mythische proporties, maar je hoort er eigenlijk weinig meer over. Hoog tijd om eens te uit te pluizen hoeveel je tegenwoordig mee mag brengen voor zo'n SLR McLaren.

In vroeger tijden werd nog weleens gegrapt over de “redactie-SLR”. De Mercedes SLR McLaren (vintage rijtest) was destijds nog HEET, niet in de laatste plaats dankzij die V8 met de soundtrack van een op hol geslagen NASCAR. Het blok was in de standaard SLR goed voor 623 pk en was daarmee net een klapje krachtiger dan de V10 uit de Porsche Carrera GT; een generatiegenoot van de Merc.

Beide auto’s kostten destijds nieuw rond de 650.000 euro en als we naar tweedehands Carrera GT’s kijken is de Porker een prima belegging. Zo’n occasion kost je tussen zes ton en een miljoen euro, maar daar krijg je die vreselijk onhandige koppeling gratis bij.

Een beetje SLR daarentegen pik je tegenwoordig op voor rond de 275.000 euro. Nog steeds geen koopje, maar het verschil met de Carrera GT is evident. Wel moeten we erbij vermelden dat van de SLR ruim 2.000 exemplaren zijn gebouwd, tegenover 1.270 stuks voor de Porsche.

Cockpit

Ook betaal je voor sommige SLR’s ruim 3 miljoen euro, maar dat zijn speciale edities als de Stirling Moss premium vliegenhapper. Voor wie het zich afvroeg: de Ferrari Enzo (eveneens een generatiegenoot) kost tegenwoordig sowieso meer dan een miljoen euro.

Van de SLR vonden we een gaaf exemplaar in het Limburgse Geleen. Deze zwarte beauty uit 2006 heeft 28.900 kilometer achter de rug en is afkomstig van de tweede eigenaar. De buitenkant oogt dan misschien niet superflashy, maar het interieur maakt dat met z’n rode leren bekleding ruimschoots goed.

Nog even een rijtje specs dan, voor we prijsgeven hoeveel je voor dit ding mag meebrengen. De standaard SLR doet 0-100 km/u in 3,8 tellen, heeft een top van 334 km/u en weegt 1.768 kg. Geen gooi-en-smijt-mobiel dus, maar een zeer sportieve GT die altijd power over heeft. Voor 284.500 euro is ‘ie de jouwe.



63 reacties

Echt brute machines nog steeds, wat mij betreft een koopje…
Wat een vreselijk lelijk stuur voor zo’n duur apparaat.. Lijkt wel uit een vito te komen
@dell: dat was destijds ook het commentaar op die auto. Slechte afwerking dat je van een goedkope Japanner mocht verwachten maar niet van een auto met dit prijskaartje.
@bassx: diepte punt van slechte afwerking of iets wat niet in auto van deze prijs klasse hoort. Zijn toch wel de overdreven neppe SLR leters op middenconsol. Heb nooit begrepen waarvoor ze dat hebben gedaan.
@raym: overdreven neppe SLR letters? Want die zijn bij de Halfords gehaald? Of zijn het eigenlijk helemaal geen letter?
@ozan: wat ik er me bedoel is dat het ongeloofelijk kitsch uit ziet. En totaal afbreuk doet aan rest van het interieur.
Die gaat niet meer in waarde dalen lijkt mij, kopen die handel. En lekker veel in rijden, want daar is ie voor. Oh nee, dat gaat weer niet samen. Gewoon schijt aan hebben is mijn advies, het is toch mijn geld niet.
Das best veel.
De achterkant blijft mislukt, hoog en bol…
De range supercars van Mercedes is veel te groot, dan krijg je kannibalisme.
En buiten dat is dit toch naar slechts een Mercedes, waar je ook een kiepwagen kunt bestellen – die zo’n beetje hetzelfde kost, maar dan krijg je wel acht! wielen voor je geld.
@desjonnies: al staat er groot Dacia in het midden achter op de auto. Met deze specs, zo’n uiterlijk en dit interieur vind ik het gaaf!
@lekbak:
Ooit een keer met de nederige vleugeldeur gereden, was best een uitdaging op een natte weg.
En die minder extreme versie zou mijn voorkeur hebben.
Destijds al veels te duur voor wat je er daadwerkelijk voor terug kreeg.
@dcg: Hoezo? Je kreeg een luxe gt die stiekem nagenoeg alles op het circuit vernederde en sowieso in een rechte lijn de snelste was. Gecombineerd met een overdosis aan vermogen, geluid en geweld als je dat wilt en rust en klasse als je dat wenst.
@lekbak: dit zware hok vernedert niet alles op het circuit. Ook niet met wat er toen rondreed
@appelvis: dat zeg ik dus ook niet. Maar wel verreweg het meeste. Slechts een enkele concurrent hypercar of een purpose build lichtgewicht circuit autootje was sneller.
@lekbak: Je had een Lamborghini Murciélago voor de helft van het geld… (Even snel, betere looks, mooier interieur).
@dcg: een slr is even snel op de honderd, maar dat komt puur door de aandrijving. Eenmaal.rollend is de slr sneller. De slr vernietigd een ’04 murcielago ook op de ‘ring.

Daarbij is mijn niet zo bescheiden mening dat een auto met de motor achter de bestuurder nooit zo mooi kan zijn als een goed getekende auto met de motor voor de bestuurder. Een slr is vele, vele malen mooier dan die lambo.
@lekbak: Absolute onzin, ze doen allebei 7:40 op de ring. Smaak blijft persoonlijk natuurlijk, doe mij maar de Lamborghini, even goede vrienden. :) Maar een SLR is niet per definitie beter.
@dcg: beter lezen. Dat is een lp640 die in ’06 op de markt kwam.

En ja, een slr is beter dan een murcie. Sneller, comfortabeler en ze zijn technisch uitstekend gebleken, in tegenstelling tot de verhitte lambo.

Dat jij een lambo mooier vind is je goed recht, en dat je die daarom liever hebt ook. Maar de slr wint voor de rest op alle vlakken. Mag ook wel met die prijs.
@lekbak: I stand corrected, maar met 7:50 natuurlijk geen stakker :)
Wat blijft dit toch een geweldige wagen. Een SLR 722 s roadster met een uitlaat van Quicksilver blijft een mooie dagdroom.
Wat is dat toch met dat rode interieur?
Ik heb dat altijd al.lelijk gevonden
@rob5nismo: als de auto in kwestie (creme-)wit of zilvergrijs is kan -ie het wel hebben, vind ik. Maar in deze specifieke zwart-rode configuratie spreekt (lees: schreeuwt) het vooral een slechte smaak uit.
@RRRobert: fuck dan heb ik een slechte smaak
@deora: jij bent niet toevallig profvoetballer of rapper?
@RRRobert: was het maar zo’n feest, dan kon ik 1 betalen.
@rob5nismo: Zo heurt het in eens Benz.
Ik vind het persoonlijk wel gaaf.
Mijn ultieme droomauto, nog steeds. De onderbroek van de dag dat ik er twee voorbij heb zien, maar vooral horen komen, hangt ingelijst boven de bank.
Een aantal keer in het echt mogen beschouwen, werkelijk waar net een stijlvolle batmobiel. Mocht ik het geld nog eens hebben koop ik er zeker een
Ik vind dit na ruim 10 jaar nog steeds een van de mooiste auto’s ooit gemaakt… Helaas geldt voor het interieur precies het omgekeerde, dat vond ik toen al een tikkie lelijk, maar nu afschuwelijk… helemaal in dit rood :-(
Verschil is waarde zit m wss voor een groot deel in handbak vs automaat?
3x niks…voor 284k zijn er zoveel leukere en vooral mooiere opties
In mijn ogen een zeer ondergewaardeerde auto tegenwoordig. Als je kijkt wat de concurrentie kan en kost en vervolgens wat deze kan en kost dan is dit een regelrecht koopje. Kijk je vervolgens hoe ze eruit zien is het helemaal een lachertje. Dit is tenslotte de enige auto uit het lijstje concurrentie met de motor op de juiste plek voor een visueel aantrekkelijk geheel.
Kan je niet een supercar noemen. Eerder een GranTurismo.
@baklava: destijds was dit een serieus snelle auto. Richard Hammond noemde de SLR ooit Hypercar royalty.
@deora: Hij is snel absoluut. Maar geen supercar, waarmee je een circuit op gaat. Dit is een auto om lange ritte in te maken. Zelfde als de Veyron.
@baklava: de grote grap is dus dat hoewel hij er niet voor gemaakt is, hij het wel kan. En dat is gewoon knap.
@baklava: dat hangt dus maar net af van je de definitie van supercar. In mijn ogen is een supercar in de eerste plaats gemaakt voor de openbare weg, niet voor het circuit.

Supercar? Misschien zelfs wel hypercar –> https://youtu.be/h1qouaoHaHg
@deora: SLR 722 noemde hij zo
230-240 is een realistischere prijs maar eigenlijk ook nog te hoog. Deze gaat er nog wel even staan.
Er komt een dag dat ik deze auto mooi vind. Hij bevalt me steeds beter. Veel in prijs zakken zal hij ook vast niet meer doen
Ik heb nog ferrari f40 en f50 voor rond de €400.000 zien staan 15 jaar geleden, en nu!
Ideetje opgedaan na de video van Doug DeMuro?
Een van mijn favo wagens van Mercedes. Bad ass uiterlijk, donderend geluid en een interieur dat er nog altijd best goed uit ziet.
Had t duurder ingeschat…

Maar ik zou t er wel voor over hebben. Nog steeds mooi
Ik blijf dit een beul van een machine vinden. Wat een apparaat. En wat een neus. En wat een geweld. Heerlijk ding.
Dik! Maar als ik een Benz mocht kiezen werd het de CLK DTM of 63 Black Series
Het is een hypercar uit het vorige decennium. Wat een prachtbak. Start, luister dan naar hoe de motor tot leven komt en ruik de geur van octaan die je neusgaten opzoekt. Wat een machine zoals ze die niet meer gaan maken. Koopje? Nee maar wel als je het geld ervoor hebt!
Ik vind hem met de jaren steeds mooier worden
Misschien niet beter voor de 722 edition gaan? En het ” standaard” model laten staan.
Vind deze auto lang niet meer zo spectaculair als 10 jaar geleden.

Er zijn veel hypercars maar weinig echt mooie. De Murcielago is een supercar die wel mooi oud wordt.
In Rusland kun je ze oppikken voor €200k.
Prachtige kar, valt mij nu pas op dat hij ‘goed’ verouderd. Typisch en auto die, in mijn ogen, over 10-20 jaar nog steeds begeerlijjk is.
De neus is bijna net zo lang als de rest van de auto. Prachtige lijnen. Los van het interieur dat inderdaad matigjes is ben ik minder gecharmeerd van de 4 kenmerkende Mercedes koplampen. Dat had anders gekund.
@ruud1954: zoals bij de Sterling Moss editie.
Goede investering als je het geld hebt. Ik zou m meteen kopen en opslaan. Over pak em beet 15 jaar heb je je geld minimaal verdubbeld.
Dit is het toonbeeld dat smaak voor geen enkele prijs te koop is, voor die centen stap ik liever in een Wiesmann GT MF-5, vele malen mooier èn exclusiever
Doet me denken aan de Jaguar XJ220 die ook alleen maar minder waard werd.Slechte investering dus.
@alfarobert: Die stijgt nu anders ook redelijk hard.
Ze hebben voor nog minder te koop gestaan. Persoonlijk vind ik het nog altijd een geweldige auto, en het verrast mij dan ook nog altijd dat ze zoveel in waarde zijn gezakt.
Al zou ik stiekem toch naar een Sl65 Black zoeken.
Het blijft voor mij een van de lekkerste auto’s

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).