• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de Koenigsegg Jesko in het wild

Auteur: RubenPriest, gepost 11 april 2019 om 11:54 – 56 Reacties

Afbeelding Dit is de Koenigsegg Jesko in het wildAfbeelding Dit is de Koenigsegg Jesko in het wildAfbeelding Dit is de Koenigsegg Jesko in het wildAfbeelding Dit is de Koenigsegg Jesko in het wildAfbeelding Dit is de Koenigsegg Jesko in het wildAfbeelding Dit is de Koenigsegg Jesko in het wildAfbeelding Dit is de Koenigsegg Jesko in het wildAfbeelding Dit is de Koenigsegg Jesko in het wild

Dit is de Koenigsegg Jesko in het wild
Kennismaken met de hypercar in een natuurlijke omgeving.

Een ster van de show, zo kun je de Koenigsegg Jesko omschrijven. In Genève wist Christian von Koenigsegg met zijn nieuwste product behoorlijk de aandacht te trekken. Of de Jesko echt een mooie verschijning is laten we even in het midden. Smaak is immers persoonlijk.

Het nadeel van de Autosalon van Genève, of eigenlijk elke autobeurs, is het overweldigende effect van al die auto’s op één plek. Bovendien staat de auto op een stand, omringt door mannen in pakken en dames in kostuums. Je ziet de auto, haalt je schouders op. Mompelt iets binnensmonds en loopt door naar een volgende stand.

Ook Koenigsegg begrijpt dat de Jesko niet het best tot zijn recht komt op een show. Daarom nam de Zweedse autofabrikant de hypercar naar buiten. Weg van Genève en op naar de omgeving van Lucerne waar de volgende foto’s zijn geschoten.

Het extreme voorkomen van de Jesko slaat in als een mokerslag. Het ding oogt bijna buitenaards tussen de prachtige Zwitserse natuur. De specificaties zijn dan ook eigenlijk niet van deze wereld. Een 5.0 twin-turbo V8 die er 1.280 pk uitperst, of 1.600 pk op E85. Nee, je moet niet in deze auto stappen als je gevoelig bent voor migraïne.

Het is nog niet bekend wanneer Koenigsegg de Jesko exact gaat leveren. Maakt ook niet heel veel uit voor ons Nederlanders. Hier zijn vermogenden meer gecharmeerd van extreme Lamborghini’s en Bugatti’s. Best jammer, want een Pagani of Koenigsegg op gele platen zou toch wel heel tof zijn.

Ook interessant!

  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
    Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Koenigsegg Gemera
    Elektromotoren Koenigsegg Gemera zijn ook kleine reuzen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

jesko, koenigsegg, wit

Vorig bericht: « BMW X3 M en X4 M ontvangen hun prijskaartje
Volgend bericht: In de Jaguar I-PACE zit stiekem een stuk Saab verwerkt »

Lees Interacties

Reacties

  1. luckyluck zegt

    11 april 2019 om 12:01

    achterkant vind ik erg mooi…

    Login om te reageren
  2. ghost zegt

    11 april 2019 om 12:01

    Wat een bizar Monster!

    Login om te reageren
  3. karaya zegt

    11 april 2019 om 12:13

    De vormgeving is een reuzenstap voorwaarts vergeleken met eerdere modellen.

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      11 april 2019 om 18:50

      @karaya: Daar ben ik het niet mee eens.

      Login om te reageren
  4. KEV9 zegt

    11 april 2019 om 12:17

    Jerko’s in een Jesko :)

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      11 april 2019 om 12:41

      @Soulmaster: En eentje die gaat als een jekko.

      Login om te reageren
  5. balboni zegt

    11 april 2019 om 12:23

    Staan er eigenlijk Koenigsegg’s op Nederlands kenteken?

    Login om te reageren
    • rvdw zegt

      11 april 2019 om 12:33

      @balboni: sowieso een CC8S. Wel de enige waarvan ik af weet…

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        11 april 2019 om 12:40

        @rvdw: niet meer, die is het land uit

        Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      11 april 2019 om 12:35

      @balboni: Ooit wel, een CC8S. Jaren geleden geëxporteerd.

      Login om te reageren
  6. tjongejongen zegt

    11 april 2019 om 12:23

    Is dit de ‘instapper’ ?

    Login om te reageren
    • mausk zegt

      11 april 2019 om 12:26

      @tjongejongen: dit is de vervanger van de agera

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        11 april 2019 om 13:22

        @mausk: dit is de instapper. De regera is de vervanger van de agera

        Login om te reageren
        • mausk zegt

          11 april 2019 om 13:26

          @tortuga: nee er komt nog een (relatief) goedkoop model onder van 1 miljoen. Die is nog niet uit. De jesko is dezelfde prijsklasse als de agera (2 miljoen en een beetje)

          Login om te reageren
        • vondudenstein zegt

          11 april 2019 om 22:32

          @tortuga: Regera is meer GT, Agera hardcore racer. Anders gepositioneerd.
          Allemaal absurd vet.

          Vleugel maakt deze van de zijkant iets minder mooi. Maarja who cares. Machtig apparaay

          Login om te reageren
          • vondudenstein zegt

            11 april 2019 om 22:33

            @vondudenstein: t

            Login om te reageren
        • antoombom2000 zegt

          12 april 2019 om 09:54

          @tortuga: volgens mij is de Regera niet de vervanger van de Agera. De Agera was namelijk iets meer op performance gericht en de Regera moest juist wat comfortabeler/luxer worden.

          Login om te reageren
  7. ghengiskhan zegt

    11 april 2019 om 12:24

    Pittig otootje. Doe mij er maar 1.

    Zou de RDW voor zo’n ding daadwerkelijk gele platen afgeven? Meen me te herinneren dat de vorige modellen ook niet in NL werden toegelaten. Net zoals Pagani’s. Geen idee waarom, overigens, of dat ik me het goed herinner. Er is vast wel iemand die er meer van weet.

    Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      11 april 2019 om 12:33

      @ghengiskhan:
      wel met groene platen.
      [img]https://ag-spots-2015.o.auroraobjects.eu/2015/12/05/pagani-huayra-c938405122015145003_1.jpg[/img]

      Login om te reageren
    • basman147 zegt

      11 april 2019 om 12:46

      @ghengiskhan: Als hij een Europese type goedkeuring heeft (maw is toegelaten in een van de andere lidstaten) kan de RDW hoog of laag springen, maar dan komen ze er echt niet onderuit om hem op kenteken te zetten. Dus of de Nederlandse rijken hebben gewoon te weinig fantasie, of ze hebben geen trek om een half miljoen aan Bpm te betalen en zetten hem op kenteken bij het zomerhuisje in zuid Frankrijk.

      Login om te reageren
      • autopetje zegt

        11 april 2019 om 15:46

        @basman147: ik woon in Spanje en daar nemen ze een individuele keuring cq homologatie niet over van een andere lidstaat. Uitgezonderd zijn de Europese toelating homologatie van de fabrikant zelf.

        Login om te reageren
        • basman147 zegt

          11 april 2019 om 21:56

          @autopetje: Apart, ik dacht dat je met een SVA-keuring (en de Britse was schijnbaar belachelijk simpel) vervolgens je auto kon laten overschrijven naar een ander land en dat ze hem moesten accepteren, maar dat lijkt de afgelopen jaren idd moeilijker geworden nu ik het nog eens nalees. Jammer.

          Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    11 april 2019 om 12:24

    Ik zou het wel eens willen zien als Koenigsegg een auto met ongeveer 500-600 pk zou maken. Ze kunnen in mijn ogen hele mooie auto’s maken, maar vanwege die overvloed aan pk’s is de vormgeven ook veel te overdreven. Met bijna 1/3 van de pk’s heb je ook een stuk minder vleugels nodig.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      11 april 2019 om 12:31

      @berlinetta: de “instapper” heeft wel minder vermogen, maar zo weinig niet geloof ik.

      Login om te reageren
      • mausk zegt

        11 april 2019 om 13:27

        @w0o0dy: vgm gingen ze voor de instapper met 1000pk werken

        Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      11 april 2019 om 18:52

      @berlinetta: Een standaard CCX heeft 750 PK geloof ik, veel minder gaat ‘t niet worden

      Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    11 april 2019 om 12:32

    Kan iemand mij de plaatsing van die vleugelsteunen uitleggen?

    Login om te reageren
    • enricoleerdam zegt

      11 april 2019 om 12:43

      @pomoek: ja

      Login om te reageren
      • enricoleerdam zegt

        11 april 2019 om 12:43

        @enricoleerdam: iemand vast wel. Ik niet

        Login om te reageren
      • basman147 zegt

        11 april 2019 om 13:19

        @enricoleerdam: Downforce wordt gecreeerd door het verschil in luchtdruk boven de vleugel ( hoge druk) en onder de vleugel ( lage druk) hoe groter het verschil hoe meer downforce. Door de vleugel aan de bovenkant op te hangen en de steunen ervoor te plaatsen heb je a) aan de onderkant van de vleugel zo veel mogelijk oppervlak om de lucht te versnellen en b) kunnen de steunen de luchtstroom niet meer verstoren. achterspoilers voor de DTM en Sportscars gebruiken deze lay-out al een aantal jaren, Koenigsegg was volgens mij de eerste op een productie auto.

        Login om te reageren
        • enricoleerdam zegt

          11 april 2019 om 13:29

          @basman147: dank je !

          Login om te reageren
        • BaRa zegt

          11 april 2019 om 22:49

          @basman147: “niet meer verstoren” moet “minder verstoren” zijn , denk ik. Je blijft residuele ongecontroleerde turbulentie krijgen als gevolg van de steunen, maar die is een stuk minder dan voorheen.

          Login om te reageren
    • gandini zegt

      11 april 2019 om 12:45

      @pomoek: Nu drukt de downforce de auto in het midden naar beneden ipv op de achterwielen. Een slim truukje om de aërodynamica aan de voorzijde en bodemplaat minder complex te moeten vormgeven. A

      Login om te reageren
      • gandini zegt

        11 april 2019 om 12:47

        @gandini: Klopt overigens niet 100% wat ik nu zeg, maar dat is de eenvoudige versie.

        Login om te reageren
        • mrB zegt

          11 april 2019 om 16:57

          @gandini: er staat nog steeds ruwweg hetzelfde aerodynamisch moment op de auto, dus de druk op de wielen is nog hetzelfde verdeelt op de voor- en achterkant. Ik dacht dat Christian eens heeft gezegd dat ze dit doen om de actuators dichter bij het zwaartepunt te plaatsen. Anyways, het zijn oplossingen die misschien een half % extra performance leveren, maar voor het gaaf zijn.

          Login om te reageren
    • bastiaan_bijvoet zegt

      11 april 2019 om 12:45

      @pomoek: Vleugels in ’t algemeen, zijn vooral (85% tegenover 15% wordt vaak gezegd) afhankelijk van de kant met lage druk, in dit geval de onderkant, bij vliegtuigen is dat de bovenkant. Als je in het geval van een vleugel die downforce moet genereren, de steunen aan de onderkant plaatst ben je dus de luchtstroming aan de belangrijke kant van de spoiler aan het verstoren, en betaal je dus een hogere prijs in efficientie dan wanneer je de spoiler ’topmounted’ maakt. Dat is de theorie, of het veel uit maakt weet ik niet… Maar Koenigsegg maakt er iniedergeval dankbaar gebruik van, of het nou vanwege ‘aero-efficiency’ is of vanwege marketing en looks..

      Login om te reageren
      • gandini zegt

        11 april 2019 om 16:10

        @bastiaan_bijvoet: Klopt in basis wat je zegt, maar dan hadden ze de vleugel ook a la McLaren Senna kunnen monteren. Ik kan het slecht uitleggen, maar die bevestiging “in het midden van de auto” maakt wel degelijk verschil.

        Login om te reageren
        • bastiaan_bijvoet zegt

          11 april 2019 om 16:57

          @gandini: Ja, ze hadden de vleugel zeker a la Mclaren Senna kunnen ophangen, maar die oplossing levert in principe meer luchtweerstand: Daar staat de voorkant van de steunen loodrecht op de aanstroomrichting van de lucht… Bij deze oplossing maakt loopt de voorkant van de ophanging bijna parallel met de aanstroomrichting van de lucht, en zal minder weerstand veroorzaken…

          Toch denk ik dat bij dit alles deze aerodynamische afwegingen niet bepalend zijn… Maar vooral dat het er cool uitziet..

          Login om te reageren
          • gandini zegt

            11 april 2019 om 17:09

            @bastiaan_bijvoet: Haha ja waarschijnlijk zoeken wij er meer achter dan het oorspronkelijke idee.

            Login om te reageren
    • bassx zegt

      11 april 2019 om 22:11

      @pomoek: Eigenlijk simpel. Een vleugel zoals de Senna zou complexer zijn en niet ten goede komen van het totaalgewicht. Eigenlijk dezelfde reden als bij de One:1.

      Login om te reageren
  10. enricoleerdam zegt

    11 april 2019 om 12:40

    Waar kan ik de foto’s in hoge resolutie vinden? Ik voel een nieuwe wallpaper aankomen..

    Login om te reageren
    • Svensson zegt

      11 april 2019 om 15:04

      @enricoleerdam: Ik dacht hetzelfde en heb even gezocht:
      https://www.koenigsegg.com/gallery-koenigsegg-jesko-in-lucerne/

      Login om te reageren
      • enricoleerdam zegt

        11 april 2019 om 15:11

        @Svensson: thanks !

        Login om te reageren
  11. flatsixx zegt

    11 april 2019 om 12:45

    Ooit was een CCX op kentekens dacht ik. Maar inderdaad, erg jammer als ik het geld had stond er zeker een Pagani op NL’se platen i.p.v. een Bugatti

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      11 april 2019 om 13:00

      @flatsixx: er is wel een Nederlander met een Pagani, een Huayra, maar gezien hij een aantal bedrijven in heeft in Duitsland heeft, staat deze niet op NL-platen. Geef hem groot gelijk, zonde van je geld ook.

      Login om te reageren
  12. emping zegt

    11 april 2019 om 13:03

    Vond het tijdens de presentatie vooral mooi om te zien dat zijn vader er nog noet van af wist dat de auto naar hem vernomed zou worden. Mooi emotioneel moment.

    Login om te reageren
  13. tjongejongen zegt

    11 april 2019 om 13:07

    Waar is de tijd dat een auto met 300pk als bloedsnel werd weggezet? 1000+ ik moet er eerlijk gezegd van gapen.

    Login om te reageren
  14. barkingiron zegt

    11 april 2019 om 13:23

    Mooi dat de auto zo anders is dan eerdere modellen, maar door de vorm van de cockpit nog echt een Koenigsegg is. Ik ben fan!

    Login om te reageren
  15. maferick74 zegt

    11 april 2019 om 14:55

    Volgens mij heeft elke egg dezelfde vorm deuren . Nou daat dan maar zitten

    Login om te reageren
  16. gregorius zegt

    11 april 2019 om 15:00

    Ik zag de foto’s en dacht al: dat lijkt niet op Zweden en die bergen lijken erg op Luzern (waar ik tussen 2011 en 2015 woonde). Weet niet per se waarom ze 4 uur vanuit Geneve rijden, want er zijn genoeg mooie stukjes dichterbij Geneve.
    Als ze nou even hadden gebeld, had ik graag een middagje vrij genomen om te helpen (auto verrijden enzo).

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    11 april 2019 om 16:24

    Het heeft toch wel wat…

    Login om te reageren
  18. mark1055 zegt

    11 april 2019 om 17:52

    Je kunt dit soort auto’s mooi vinden of het nut er van in twijfel trekken maar ik vind dat deze auto en de Bugatti Chiron,Veyron, etc toch wonderen der techniek

    Login om te reageren
  19. audiwaus zegt

    11 april 2019 om 20:14

    ik vind het een erg gaaf ding, spoiler wel iets aan de grote kant maar die zal hij vast nodig hebben ?

    Login om te reageren
  20. civicfk3 zegt

    12 april 2019 om 02:01

    Nu een GT versie met kleinere/geen spoiler en meer geluidsisolatie in de cockpit

    Login om te reageren
  21. rikv99 zegt

    12 april 2019 om 07:40

    bleh, lelijke wagen vergeleken met de Agera R, wat ik trouwens de laatste mooie vond. doe mij maar een Pagani of Bugatti. Of gewoon een 300SL en nog een paar oudjes… :P

    Login om te reageren
  22. jeppie zegt

    12 april 2019 om 09:34

    Als iedere AB-lezer mij 50 euro doneert, zal ik bij aankoop de auto in een autoblog-wrap laten plakken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North