Dit is de Koenigsegg Jesko in het wild

Auteur: , 56 Reacties

Kennismaken met de hypercar in een natuurlijke omgeving.

Een ster van de show, zo kun je de Koenigsegg Jesko omschrijven. In Genève wist Christian von Koenigsegg met zijn nieuwste product behoorlijk de aandacht te trekken. Of de Jesko echt een mooie verschijning is laten we even in het midden. Smaak is immers persoonlijk.

Het nadeel van de Autosalon van Genève, of eigenlijk elke autobeurs, is het overweldigende effect van al die auto’s op één plek. Bovendien staat de auto op een stand, omringt door mannen in pakken en dames in kostuums. Je ziet de auto, haalt je schouders op. Mompelt iets binnensmonds en loopt door naar een volgende stand.

Ook Koenigsegg begrijpt dat de Jesko niet het best tot zijn recht komt op een show. Daarom nam de Zweedse autofabrikant de hypercar naar buiten. Weg van Genève en op naar de omgeving van Lucerne waar de volgende foto’s zijn geschoten.

Het extreme voorkomen van de Jesko slaat in als een mokerslag. Het ding oogt bijna buitenaards tussen de prachtige Zwitserse natuur. De specificaties zijn dan ook eigenlijk niet van deze wereld. Een 5.0 twin-turbo V8 die er 1.280 pk uitperst, of 1.600 pk op E85. Nee, je moet niet in deze auto stappen als je gevoelig bent voor migraïne.

Het is nog niet bekend wanneer Koenigsegg de Jesko exact gaat leveren. Maakt ook niet heel veel uit voor ons Nederlanders. Hier zijn vermogenden meer gecharmeerd van extreme Lamborghini’s en Bugatti’s. Best jammer, want een Pagani of Koenigsegg op gele platen zou toch wel heel tof zijn.



56 reacties

achterkant vind ik erg mooi…
Wat een bizar Monster!
De vormgeving is een reuzenstap voorwaarts vergeleken met eerdere modellen.
@karaya: Daar ben ik het niet mee eens.
Jerko’s in een Jesko :)
@Soulmaster: En eentje die gaat als een jekko.
Staan er eigenlijk Koenigsegg’s op Nederlands kenteken?
@balboni: sowieso een CC8S. Wel de enige waarvan ik af weet…
@rvdw: niet meer, die is het land uit
@balboni: Ooit wel, een CC8S. Jaren geleden geëxporteerd.
Is dit de ‘instapper’ ?
@tjongejongen: dit is de vervanger van de agera
@mausk: dit is de instapper. De regera is de vervanger van de agera
@tortuga: nee er komt nog een (relatief) goedkoop model onder van 1 miljoen. Die is nog niet uit. De jesko is dezelfde prijsklasse als de agera (2 miljoen en een beetje)
@tortuga: Regera is meer GT, Agera hardcore racer. Anders gepositioneerd.
Allemaal absurd vet.

Vleugel maakt deze van de zijkant iets minder mooi. Maarja who cares. Machtig apparaay
@tortuga: volgens mij is de Regera niet de vervanger van de Agera. De Agera was namelijk iets meer op performance gericht en de Regera moest juist wat comfortabeler/luxer worden.
Pittig otootje. Doe mij er maar 1.

Zou de RDW voor zo’n ding daadwerkelijk gele platen afgeven? Meen me te herinneren dat de vorige modellen ook niet in NL werden toegelaten. Net zoals Pagani’s. Geen idee waarom, overigens, of dat ik me het goed herinner. Er is vast wel iemand die er meer van weet.
@ghengiskhan: Als hij een Europese type goedkeuring heeft (maw is toegelaten in een van de andere lidstaten) kan de RDW hoog of laag springen, maar dan komen ze er echt niet onderuit om hem op kenteken te zetten. Dus of de Nederlandse rijken hebben gewoon te weinig fantasie, of ze hebben geen trek om een half miljoen aan Bpm te betalen en zetten hem op kenteken bij het zomerhuisje in zuid Frankrijk.
@basman147: ik woon in Spanje en daar nemen ze een individuele keuring cq homologatie niet over van een andere lidstaat. Uitgezonderd zijn de Europese toelating homologatie van de fabrikant zelf.
@autopetje: Apart, ik dacht dat je met een SVA-keuring (en de Britse was schijnbaar belachelijk simpel) vervolgens je auto kon laten overschrijven naar een ander land en dat ze hem moesten accepteren, maar dat lijkt de afgelopen jaren idd moeilijker geworden nu ik het nog eens nalees. Jammer.
Ik zou het wel eens willen zien als Koenigsegg een auto met ongeveer 500-600 pk zou maken. Ze kunnen in mijn ogen hele mooie auto’s maken, maar vanwege die overvloed aan pk’s is de vormgeven ook veel te overdreven. Met bijna 1/3 van de pk’s heb je ook een stuk minder vleugels nodig.
@berlinetta: de “instapper” heeft wel minder vermogen, maar zo weinig niet geloof ik.
@w0o0dy: vgm gingen ze voor de instapper met 1000pk werken
@berlinetta: Een standaard CCX heeft 750 PK geloof ik, veel minder gaat ‘t niet worden
Kan iemand mij de plaatsing van die vleugelsteunen uitleggen?
@pomoek: ja
@enricoleerdam: iemand vast wel. Ik niet
@enricoleerdam: Downforce wordt gecreeerd door het verschil in luchtdruk boven de vleugel ( hoge druk) en onder de vleugel ( lage druk) hoe groter het verschil hoe meer downforce. Door de vleugel aan de bovenkant op te hangen en de steunen ervoor te plaatsen heb je a) aan de onderkant van de vleugel zo veel mogelijk oppervlak om de lucht te versnellen en b) kunnen de steunen de luchtstroom niet meer verstoren. achterspoilers voor de DTM en Sportscars gebruiken deze lay-out al een aantal jaren, Koenigsegg was volgens mij de eerste op een productie auto.
@basman147: dank je !
@basman147: “niet meer verstoren” moet “minder verstoren” zijn , denk ik. Je blijft residuele ongecontroleerde turbulentie krijgen als gevolg van de steunen, maar die is een stuk minder dan voorheen.
@pomoek: Nu drukt de downforce de auto in het midden naar beneden ipv op de achterwielen. Een slim truukje om de aërodynamica aan de voorzijde en bodemplaat minder complex te moeten vormgeven. A
@gandini: Klopt overigens niet 100% wat ik nu zeg, maar dat is de eenvoudige versie.
@gandini: er staat nog steeds ruwweg hetzelfde aerodynamisch moment op de auto, dus de druk op de wielen is nog hetzelfde verdeelt op de voor- en achterkant. Ik dacht dat Christian eens heeft gezegd dat ze dit doen om de actuators dichter bij het zwaartepunt te plaatsen. Anyways, het zijn oplossingen die misschien een half % extra performance leveren, maar voor het gaaf zijn.
@pomoek: Vleugels in ’t algemeen, zijn vooral (85% tegenover 15% wordt vaak gezegd) afhankelijk van de kant met lage druk, in dit geval de onderkant, bij vliegtuigen is dat de bovenkant. Als je in het geval van een vleugel die downforce moet genereren, de steunen aan de onderkant plaatst ben je dus de luchtstroming aan de belangrijke kant van de spoiler aan het verstoren, en betaal je dus een hogere prijs in efficientie dan wanneer je de spoiler ‘topmounted’ maakt. Dat is de theorie, of het veel uit maakt weet ik niet… Maar Koenigsegg maakt er iniedergeval dankbaar gebruik van, of het nou vanwege ‘aero-efficiency’ is of vanwege marketing en looks..
@bastiaan_bijvoet: Klopt in basis wat je zegt, maar dan hadden ze de vleugel ook a la McLaren Senna kunnen monteren. Ik kan het slecht uitleggen, maar die bevestiging “in het midden van de auto” maakt wel degelijk verschil.
@gandini: Ja, ze hadden de vleugel zeker a la Mclaren Senna kunnen ophangen, maar die oplossing levert in principe meer luchtweerstand: Daar staat de voorkant van de steunen loodrecht op de aanstroomrichting van de lucht… Bij deze oplossing maakt loopt de voorkant van de ophanging bijna parallel met de aanstroomrichting van de lucht, en zal minder weerstand veroorzaken…

Toch denk ik dat bij dit alles deze aerodynamische afwegingen niet bepalend zijn… Maar vooral dat het er cool uitziet..
@bastiaan_bijvoet: Haha ja waarschijnlijk zoeken wij er meer achter dan het oorspronkelijke idee.
@pomoek: Eigenlijk simpel. Een vleugel zoals de Senna zou complexer zijn en niet ten goede komen van het totaalgewicht. Eigenlijk dezelfde reden als bij de One:1.
Waar kan ik de foto’s in hoge resolutie vinden? Ik voel een nieuwe wallpaper aankomen..
Ooit was een CCX op kentekens dacht ik. Maar inderdaad, erg jammer als ik het geld had stond er zeker een Pagani op NL’se platen i.p.v. een Bugatti
@flatsixx: er is wel een Nederlander met een Pagani, een Huayra, maar gezien hij een aantal bedrijven in heeft in Duitsland heeft, staat deze niet op NL-platen. Geef hem groot gelijk, zonde van je geld ook.
Vond het tijdens de presentatie vooral mooi om te zien dat zijn vader er nog noet van af wist dat de auto naar hem vernomed zou worden. Mooi emotioneel moment.
Waar is de tijd dat een auto met 300pk als bloedsnel werd weggezet? 1000+ ik moet er eerlijk gezegd van gapen.
Mooi dat de auto zo anders is dan eerdere modellen, maar door de vorm van de cockpit nog echt een Koenigsegg is. Ik ben fan!
Volgens mij heeft elke egg dezelfde vorm deuren . Nou daat dan maar zitten
Ik zag de foto’s en dacht al: dat lijkt niet op Zweden en die bergen lijken erg op Luzern (waar ik tussen 2011 en 2015 woonde). Weet niet per se waarom ze 4 uur vanuit Geneve rijden, want er zijn genoeg mooie stukjes dichterbij Geneve.
Als ze nou even hadden gebeld, had ik graag een middagje vrij genomen om te helpen (auto verrijden enzo).
Het heeft toch wel wat…
Je kunt dit soort auto’s mooi vinden of het nut er van in twijfel trekken maar ik vind dat deze auto en de Bugatti Chiron,Veyron, etc toch wonderen der techniek
ik vind het een erg gaaf ding, spoiler wel iets aan de grote kant maar die zal hij vast nodig hebben 😉
Nu een GT versie met kleinere/geen spoiler en meer geluidsisolatie in de cockpit
bleh, lelijke wagen vergeleken met de Agera R, wat ik trouwens de laatste mooie vond. doe mij maar een Pagani of Bugatti. Of gewoon een 300SL en nog een paar oudjes… :P
Als iedere AB-lezer mij 50 euro doneert, zal ik bij aankoop de auto in een autoblog-wrap laten plakken

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).