• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de meest betrouwbare Jaguar ooit

Auteur: willeme, gepost 31 oktober 2023 om 13:03 – 6 Reacties

betrouwbaarste Jaguar

Brian o’Connor zou deze betrouwbaarste Jaguar ooit gebouwd geweldig vinden.

Heiligschennis of wel? De E-Type van Jaguar is een van de fraaiste klassiekers aller tijden. Een van de meest belangrijke ook. Wat dat betreft is het wel een auto waar je eigenlijk niet aan moet komen. En als je het doet, zorg dan dat de dames en heren van Eagle het doen. Dat zijn een van de weinigen die daadwerkelijk een klassieker op de juiste wijze kunnen verbeteren en aanpassen.

Maar ja, de SEMA in Las Vegas is op dit moment van start gegaan. Dat is de grootste aftermarket beurs van de VS en dus van de wereld. En daar staat creativiteit bovenaan en viert conservatisme geen hoogtij.

Betrouwbaarste Jaguar

Dus met een Jaguar E-Type moet je gewoon kunnen doen wat je wil en dat is precies wat Faruk Kugay in samenwerking met Eneos heeft gedaan. Faruk Kugay is een drifter, dus je weet meteen waar deze auto voor bedoeld is.

Betrouwbaarste Jaguar

De standaard E-Type heeft relatief kleine wielen die enorm ver in de carrosserie staan. In dit geval is er gekozen voor een iets meer flush fitment. De velgen komen bij Rotiform vandaan en doen denken aan die van race-Jaguars uit de jaren ’60.

betrouwbaarste Jaguar
betrouwbaarste Jaguar
betrouwbaarste Jaguar

Het meest bijzondere is de motor. Standaard was de E-Type voorzien van een potente zes-in-lijn met meer dan 300 pk. Daarmee was de auto een van de snelste uit zijn tijd. In dit geval is er nog altijd een zes-in-lijn, maar niet eentje van Jaguar. Nee, het is de 2JZ-GTE uit de Toyota Supra, daarmee is het toch een beetje de betrouwbaarste Jaguar allertijden.

Ratjetoe van onderdelen

Het blok is voorzien van een enorme knoepert van een Borg Warner-turbo (de EFR 8474) en Vibrant Performance-intercooler om de temperatuurhuishouding op peil te houden. Alle upgrades werken mede dankzij de Link G4 Fury-ECU goed samen en zorgen voor een vermogen van zo’n 750 pk.

betrouwbaarste Jaguar
betrouwbaarste Jaguar
betrouwbaarste Jaguar

Uiteraard kunnen alle standaard onderdelen van de E-Type dat niet aan, dus zijn er de nodige upgrades. Zo is de transmissie van ZF, afkomstig van de BMW M3 van de E36-generatie.

Het differentieel, achterwielophanging en subframe komen van een BMW 5 Serie (E60) vandaan. Om te zorgen dat de auto ook weer een beetje op tijd stilstaat, zijn de remmen van Chevrolet Corvette Z51 van de C5-generatie gebruikt.

betrouwbaarste Jaguar

Naast deze zeer bijzondere drift-Jaguar staan er ook een Nissan 350Z en Toyota Land Cruiser op de stand van Eneos te shinen. Eneos is een motorolie-producent, niet te verwarren met Ineos dat je op het pak van Lewis Hamilton ziet staan.

Meer lezen? Dit zijn vijf meesterwerken van Malcolm Sayer!

Ook interessant!

  • Zwaaien maar, Jaguar F-Type ZP Edition is écht de laatste
    Zwaaien maar, Jaguar F-Type ZP Edition is écht de laatste
  • Man rijdt F-Type in de sloot en gaat er vandoor
  • Wie biedt mee op de gaafste Jaguar van Nederland?
  • sportcoupe met handbak
    Sportcoupé met handbak en kofferbak - AB Advies

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

e-type, Jaguar, Klassiekers, tuning

Vorig bericht: « Hoeveel vermogen heeft deze TT-RS eigenlijk?
Volgend bericht: Capaciteit accu VW ID3 na 100.000 km: dit blijft er nog over »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    31 oktober 2023 om 14:35

    Dat idiote camber op de voorwielen (voor het driften, naar ik aanneem) verziekt het hele aangezicht. Maar toegegeven, de wielkasten zijn wel lekker uitgevuld en ook die Rotiform velgen zijn wel erg gaaf.

    Login om te reageren
  2. Modena zegt

    31 oktober 2023 om 14:46

    Eneos, sponsor van ondermeer het Yamaha MotoGP team en wellicht ook bekend van sponsoring van AC Milan, verder sponsoren ze in Nascar en in het FIA World Rallycross Championship…..er is gelukkig meer dan alleen Formula One…

    Login om te reageren
  3. drdre1 zegt

    31 oktober 2023 om 16:48

    Pron on Wheels dit.

    Login om te reageren
  4. wimof zegt

    31 oktober 2023 om 17:38

    Zo slecht waren die motoren niet, met Lucas ging het een beetje minder

    Login om te reageren
  5. potjak zegt

    31 oktober 2023 om 17:57

    Het heeft nog weinig met Jaguar te maken. De vorm van de koets… meer ook niet. Vind het wel een gave wagen dat wel.

    Login om te reageren
  6. sleeperking zegt

    1 november 2023 om 11:42

    300+pk? Het zat altijd zon’n beetje ronde de 260-270 kan ik me herinneren. Gaaf ding btw, zou ik weleens een rondje in willen sturen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North