Speciaal voor een grijzende en grijnzende medewerker zoeken we nieuw transport, een sportcoupé met handbak. En het moet een beetje praktisch zijn, graag.
Het voordeel van werken voor Autoblog betekent dat de scheidingslijn tussen hobby en werk heel erg dun. Zie het als een persoon werkzaam in een warme buurt die óók nog eens een geweldig huwelijk heeft. Bij ons is dat natuurlijk niet anders. Nu zijn wij gevestigd in Berkel en Rodenrijs, maar onze werkzaamheden en hobby’s kennen overeenkomsten.
Zo was ondergetekende op de redactie in gesprek met @wouter, die net als elke andere collega constant nadenkt over een andere auto. Nu is dat niet vreemd, ook Nicolas, Machiel en de rest wisselt vrij vlug van voertuig.
Praktische sportcoupé met handbak
Maar Wouter zit een beetje twijfelen. Hij heeft namelijk een 911 Carrera (goh) en zit te kijken naar een eventuele opvolger. Nu is zijn 996.2 nét behoorlijk af: Ruby Stone red, dikke BBS-patta’s en het PCCM navigatiesysteem met Apple CarPlay. Maar ja, het kriebelt altijd wel een beetje.
Nu kwam hij (net als veel anderen) erachter dat de beste opvolger voor een 996 een 997 is. Dat zou dus een kort gesprekje kunnen worden. Maar Wouter heeft eigenlijk twee hele simpele eisen: er moet een handbak in zitten én hij moet achterwielaandrijving hebben. Wat is zou dan een goede opvolger voor de 996 zijn?
De wensen en eisen voor een praktische sportcoupé met handbak hebben wij uit onze duim gezogen en kun je hieronder lezen:
Huidige / vorige auto’s: | BMW 530i Touring, Porsche 911 Carrera (daarvoor BMW M135i, Audi S4, TT) en een 130i met/van Michael. |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 50 mille (moet er wel iemand 50K bieden voor die roze 996) |
Jaarkilometrage: | Tot 15.000 km per jaar |
Brandstofvoorkeur: | Diesel, maar dat wil Wouter niet toegeven |
Reden aanschaf andere auto: | Twee 0.0’tjes te veel op dus weer aan het dagdromen. |
Gezinssamenstelling: | 1 vrouw, 2 kinderen |
Voorkeursmerken / modellen: | Iets dat fun is, er tof uitziet en een klein beetje praktisch is |
No-go merken / modellen: | Lynk & Co, Lexus, Maserati. |
Qua kosten:
- Verbruik via Spritmonitor
- Verzekering: gemiddelde van diverse aanbieders (hoogste en duurste weggestreept), gerekend met 15 schadevrije jaren,
- Brandstofprijs via United Consumers (€2,38 voor Premium benzine))
- MRB via belastingdienst.
BMW 1M Coupé (E82)
€ 49.900 (Duitsland, particulier)
2012
60.000 km
Wat is het?
Bij BMW kun je héél veel kanten op met dit budget voor een sportcoupé met handbak: M2, M3 E46, Z4 M Coupe, we vonden zelfs een M6 met handbak in het budget. Maar in principe is er maar eentje die je moet overwegen: de BMW 1M Coupé. Die valt namelijk precies in de eisen. Het is in feite de allerdikste 1 Serie, dus het interieur van de 1M zal je bekend voorkomen, maar je hebt een bruikbare achterbank en kan er eventueel met vier personen inzitten. Ook is er voldoende bagageruimte. De auto is onopvallend genoeg om even te parkeren, maar de kenner ziet dat je iets bijzonders hebt.
Hoe rijdt het?
Ge-wel-dig. Mensen die referen dat dit geen echte ‘M’ is, zijn geen echte autoliefhebber of kenner. Het maakt namelijk niet uit. De besturing is hier nog hydraulisch, niet elektrisch. Dus je hebt zowaar stuurgevoel! Het chassis zou niet moeten werken (het is een samenraapsel van onderdelen van andere modellen), maar het werkt wel. Dwars gooien? Geen probleem. Gewoon rustig cruisen: kan ook. Blaffen over de Autobahn? Je krijgt standaard een abonnement op de linkerbaan. Deze auto kan alles.
Kosten BMW 1M Coupé
- Verbruik: 1 op 8,79
- Brandstofkosten: € 388 p.m.
- Gewicht: 1.470 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 82 p.m.
- Verzekering: € 105 p.m.
- Kosten per maand: € 575
Onderhoudsprognose
De motor is de N54 die collega @Machielvdd bijvoorbeeld ook in zijn Z4 heeft liggen en dat is een motor met de nodige aandachtspunten. Maar laten we eerlijk zijn, als je 2.500 euro apart laat liggen of het preventief aanpakt, dan ben je er al af. Eventueel kun je de motor ietsje kietelen, deze blokken lenen zich daar heel erg goed voor. Verder is het qua onderhoudskosten best te doen. Het is immers een 1 Serie en ondanks dat er heel erg dikke onderdelen opzitten (M3 achteras bijvoorbeeld), is het kosten heel erg goed te doen.
Afschrijvingsprognose
De verkoper zal zeggen dat de auto alleen maar meer waard wordt. Dat is niet helemaal onwaar, want in tegenstelling tot veel andere BMW’s stijgt de 1M lichtjes. Het is wel even zaak om goed op te letten welke prijs je zelf gaat betalen ervoor. Voor 50 mille heb je in Nederland een exemplaar met meer dan een ton op de klok. In Duitsland vonden we voor dat bedrag meerdere exemplaren met aanzienlijk minder kilometers en beter omschreven historie. Het is wel handig dit goed uit te zoeken in verband met de restwaarde.
Porsche 718 Cayman (982C)
€ 48.489
2016
80.000 km
Wat is het?
Eigenlijk de 718 zoals deze nu ook in de Porsche-showroom staat. Toen de auto net nieuw uit kwam op de markt, was de gehele wereld in shock. Een viercilinder in Cayman! Blasfemie! Maar ondanks dat de auto niet zo lekker klinkt als die zescilinder, zijn er voldoende voordelen. Je hebt een modernere auto met een nog fraaier interieur. Ook ziet de auto er nog wat scherper uit.
Hoe rijdt het?
Beter dan iedereen toe durft te geven. Ja, het geluid is anders, maar het is wel uniek en in het echt aanzienlijk leuker dan op de speakers. Sowieso, een sportuitlaatje doet wonderen. De besturing is echter aanzienlijk beter, Porsche had elektrische stuurbekrachtiging bij de 991.1 en 981.1 niet goed onder de knie met doodse en kunstmatige besturing. Oh, en laten we de prestaties niet vergeten. Zelfs de Cayman zonder S is eindelijk echt snel. Sterker nog, met een paar kleine modificaties kun je het oude model met S helemaal zoek rijden. Die fabelachtige wegligging is overigens gewoon aanwezig. Tenslotte is het een geweldig compromis tussen een raszuivere sportwagen en dagelijks inzetbare auto. De ideale sportcoupé met handbak, dus! Over die handbak: de PDK is dermate goed dat je die ook kunt gebruiken.
Kosten Porsche 718 Cayman
- Verbruik: 1 op 10,43
- Brandstofkosten: € 285 p.m.
- Gewicht: 1.310 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 65 p.m.
- Verzekering: € 90 p.m.
- Kosten per maand: € 440
Onderhoudsprognose
Laten we het positief beschouwen: de goedkoopste Porsche die je maar kunt rijden! Maar een Porsche blijft een Porsche. Dat betekent prijzige onderdelen en duur onderhoud. Veel techniek is ook nog eens specifiek voor dit model of deelt ‘ie met de duurdere 911. Dat gezegd hebbende, dit zijn puik gebouwde auto’s en qua betrouwbaarheid staan ze hoog aangeschreven.
Afschrijvingsprognose
Dat is een lastige, want de viercilinder modellen zijn vaak nogal verguisd. Maar ja, liever een viercilinder dan een elektromotor (zoals bij de volgende generatie) als je een beetje beleving wil. Onze inschatting is dat de auto nog eventjes zal afschrijven, maar niet zo hard als de eerste paar jaren. Mensen zullen erachter komen dat dit eigenlijk stiekem heel erg goed rijdt. De zeer tegenvallende nieuwverkopen zorgen voor weinig aanbod en dat kleine beetje vraag is dan al voldoende om de prijs iets te doen laten stijgen.
Jaguar F-Type S (X152)
€ 42.500 (Duitsland, particulier)
2015
65.000 km
Wat is het?
Misschien wel de mooiste auto van de afgelopen twee decennia. De Jaguar F-Type was er aanvankelijk alleen met een achttraps automaat. Nu is dat een heel erg goede transmissie, dus erg is dat niet. Later kwamen er meer uitvoeringen voor deze fraaie Jaguar, waaronder met vierwielaandrijving en een handbak. Het is de zelfde Getrag die je in diverse BMW’s tegenkomt. Qua motor moet je de handbak altijd combineren met de V6 met 340 of 380 pk, alhoewel we een speciale editie met 400 pk vonden. Ten opzichte van de Roadster heeft de coupé ook nog eens een heel erg bruikbare bagageruimte.
Hoe rijdt het?
Iets meer old school dan de Porsche. De V8 is leuker, maar eigenlijk te veel voor het chassis. Deze V6 is een goede match. De handbak is niet de allerfijnste in zijn soort, maar het is tenminste een handbak en dat geeft al veel lol. De motor is serieus krachtig, alhoewel deze spectaculairder klinkt dan dat de prestaties zijn. Dat zorgt er wel voor dat je veel lol hebt en dat er veel mensen naar je kijken. Je kunt er overigens prima elk dag mee rijden.
Kosten Jaguar F-Type
- Verbruik: 1 op 7,67
- Brandstofkosten: € 388 p.m.
- Gewicht: 1.584 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 91 p.m.
- Verzekering: € 135 p.m.
- Kosten per maand: € 614
Onderhoudsprognose
De F-Type is heel indirect de opvolger van de XJ-S. Die auto was nogal onderhoudsgevoelig. Dat ging al veel beter met de XK8 en later de XK. De F-Type heeft als voordeel dat veel techniek die ook gebruikt wordt in de XE en XF. Goedkoop zal het nooit worden, maar voor een exotische sportcoupé met bijna 400 pk en handbak valt er niets te klagen. Check ook zeker even ons F-Type aankoopadvies.
Afschrijvingsprognose
De meeste F-Types schrijven redelijk af. Ze zijn redelijk goed verkocht. Het grootste probleem is dat het aanvankelijk een Cayman-concurrent was totdat Jaguar de prijs toch hoger moest inschalen. Toen was het ‘ineens’ een 911-concurrent. Zo’n heet item als de 911 is de F-Type niet. Maar… een goed uitgeruste coupé met handbak zal altijd iets van een waarde vertegenwoordigen.
YOLO: Chevrolet Corvette Z06 (C6)
€ 45.995
2007
105.000 km
Wat is het?
Misschien de meest ultieme Corvette ooit gebouwd. De C6-generatie was eentje die zich behoorlijk kon meten met de gevestigde orde, zonder zijn Amerikaanse charme te verliezen. Dankzij een eenvoudige docht briljant uitgevoerde bouwconstructie is de Corvette licht, eenvoudig en oersterk. Het hoogtepunt is de aluminium 7 liter motor. Dan denk je ‘dat is een grote motor’, maar het tegendeel is waar. Het is een heel compact blokje: per cilinder heeft ‘ie maar twee kleppen en er is slechts één centrale nokkenas. Dit betekent dat de motor erg laag is. In het geval van de ZO6 zit ‘ie nog lager en verder naar achteren.
Hoe rijdt het?
We zullen er niet omheen draaien, een tikkeltje spannend. Er is een 7 liter V8, jouw rechtervoet en twee 335-brede Goodyears die het mogen oplossen. Het is dus ook minder een geschikte auto om elke dag mee boodschappen te doen. De motor is goed voor 515 pk en dat merk je. Deze auto haalt op zijn sloffen 300 km/u en een beetje aandringen en 330 km/u is ook geen probleem. Dat is bijna Brabus-territorium. De rauwe randjes moet je wel zijn als de charme. Dit is geen Nissan GT-R of elke moderne auto met 500 pk. Wen er maar aan dat er een pertinent bruin streepje te vinden is in je modieuze boxershort.
Kosten
- Verbruik: 1 op 7,19
- Brandstofkosten: € 414 p.m.
- Gewicht: 1.420 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 74 p.m.
- Verzekering: € 135 p.m.
- Kosten per maand: € 623
Onderhoudsprognose
Dit klinkt heel erg vreemd, maar Corvettes zijn eigenlijk behoorlijk onderhoudsvriendelijk. Die LS-motoren kennen geen lagerissues en heel veel dingen die kapot gaan bij de concurrentie, is niet aanwezig op de motor. Daarbij is de Corvette relatief licht, dus je belast de boel niet. Wel is het zo dat het een naar Corvette-maatstaven een exoot is, dus er zijn zat model-specifieke onderdelen die aandacht behoeven.
Afschrijvingsprognose
In principe is alles onder de 50 voor een Z06 erg goedkoop. De meeste concurrenten van deze auto kosten minimaal het dubbele. Maar ja, die kamen niet uit Kentucky. Dat gezegd hebbende, in zijn er voldoende US-autoliefhebbers.
Conclusie sportcoupé met handbak
Het klinkt stom, maar eigenlijk moet je blijven rijden in de 911 die je al hebt. Die auto ken je, is techniek helemaal bij en heeft een paar toffe upgrades die je ongetwijfeld ook op je volgende auto wil. Dat gezegd hebbende is die 718 Cayman een interessante aanbieding als je een toffe sportcoupé met handbak zoekt. De Cayman is al 7 jaar ongewijzigd in productie en is nog altijd erg fraai om te zien. Het heeft de badge en uitstraling. Sterker nog, stiekem is een Cayman ietsje cooler. Er zit een hoop potentie in het is een originele keuze.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
kniesoor zegt
Als daily lijkt de 1M me de meest voor de hand liggende optie. Ziet er (in het wit) bovendien geweldig uit. Als puur scheurijzer zou ik voor de Corvette gaan. De wegligging van een standaard C6 is al geweldig, van een Z06 zal-ie ongetwijfeld (nog) beter zijn. Bulletproof techniek, een verrassend laag gewicht, een heerlijk geluid, wat wil eens mens nog meer ? Een netjes afgewerkt interieur met mooie materialen misschien. Dat is bij een Corvette typisch Amerikaans : niet aanwezig, alles is van crummy plastics en beroerd in elkaar geschroefd.
mpc007 zegt
Zou voor mij ook het belangrijkste nadeel van een Corvette zijn. Pas vanaf de C7 generatie is het enigzins oké qua interieurkwaliteit. Overigens kan je hetzelfde zeggen voor een Porsche 996, dus wat dat betreft ligt de lat niet heel hoog. Maar als je een moderner Duits product gewend bent ga je er al snel op achteruit..
mc96 zegt
De meest voor de hand liggende auto staat er niet bij: BMW M2
ouwedibbes83 zegt
De opvolger van de 1M, moderner en bijna even duur. Goed punt!
mpc007 zegt
Bovendien heb ik Wouter al tig keer horen zeggen hoe graag hij ooit nog ‘ns een M2 wil, dus dat lijkt me ook helder. Prima auto in dit segment, en zeker qua interieur toch wel een stukje meer bij de tijd dan de 1M (ookal is de motor uit de 1M fantastisch, ik heb ‘m ook in een Z4..)
Wouter zegt
Ja de M2 blijft ook wel kriebelen.
Rudy zegt
Zelf een vergelijkbare zoektocht gedaan (met een groter budget) en uiteindelijk uitgekomen op een 991.2 (4S cabrio) maar heb ook zitten kijken naar een F type. Gave auto die goed opdroogt en ook als V6 prima klinkt. Natuurlijk is de V8 leuker (de V6 is gewoon de V8 motor zonder 2 zuigers…. Gewicht verschil is daarom vrij beperkt). Moet eerlijk zeggen dat ik er nooit mee gereden heb.
Een Yolo zou een AM V8 kunnen zijn, al denk ik dat je schrik van het onderhoud daarvan.
Zelf wel eens getwijfeld over een handbak, maar in de 991.2 cabrio’s is er echt geen aanbod in en ik meot zeggen dat de PDK mij prima bevalt.
In wouter zijn situatie zou ik misschien wel gaan voor een M1 of M2. De stoeltjes zijn wel een groot pre in zijn geval.
mpc007 zegt
Als je in de markt bent voor een 991.2 kan je zo ongeveer alles kopen. Een recente M4 of RS6 kan dan ook.
Wouter zegt
Overigens denk ik dat de kans groter is dat het een automaat wordt, dus dan komt PDK weer in beeld. De 991’s zakken lekker in prijs de afgelopen maanden, dus wie weet. WillemE had beter een artikel met voors en tegens van de verschillende generaties 911 kunnen typen, hehe.
997.1 als youngtimer te rijden, minst duur, dan altijd handbak. Carplay via PCCM+ mogelijk
997.2 ook als youngimer te pakken, beperkt aanbod (in Nederland zeker) en best duur. PDK is fijn voor dagelijkse ritten. PCCM+ is er (nog) niet.
991.1 Generatie 991 vind ik echt ontzettend mooi, of het nou voor en na facelift is. Prijzen komen al in de buurt van dure 997’s.
991.2 – koppels! Een achterwielaangedreven coupé 991.2 met PDK in een toffe spec – stuff of dreams. Maar reëel gezien ook weer 2x zo duur als 997. Haal ik er ook twee keer zo veel lol uit- hmmm dat waarschijnlijk niet.
We dromen nog even verder, en houden het aanbod in de gaten :)
Allison Burgers zegt
Oef, lekker rijtje! Alleen die plastic Yank is niet mijn ding. Lastig kiezen.
Edge zegt
In het lijstje staan hele leuke auto’s, maar als ik kijk naar de zoekopdracht vind ik maar één auto uit het lijstje passen bij de zoekopdracht: de BMW 1M. Al die andere auto’s zijn tweezitters, wat het tegenovergestelde van “een beetje praktisch” is, tenzij Wouter het prima vindt om één van zijn kinderen dubbelgevouwen in de kofferbak naar school te brengen.
Als je iets wil dat aan alle eisen voldoet en rond de 50k mag kosten, kom je in mijn ogen al snel uit bij een 911 van de 997 generatie. De BMW M2 Coupé is ook een goeie, die zie ik op de occasionsites ook voor prijzen van rond de 50k. Een ander alternatief zou in mijn ogen de Ford Mustang zijn. Voor 50k krijg je een nette 2.3 Ecoboost, maar als we met z’n allen Autoblog wat vaker openen en vooral zonder adblocker browsen kan Wouter het budget wellicht oprekken naar 60k. Dan kun je ook die dikke 5.0 V8 krijgen.
mpc007 zegt
Nadeel van de goedkopere 997’s is dat de exemplaren die beginnen rond de 45k vaak niet zo fantastisch zijn. Er is een grote markt voor, dus echte koopjes ga je niet vinden. De goedkopere hebben allemaal óf last van een aantal missende essentiële opties / onjuiste spec, óf veel steenslag, of een onduidelijke historie. Eigenlijk allemaal dingen die je niet wilt.
De Mustang Ecoboost zou ik niet aanraden. Dit jaar in de States drie weken mee rond gereden als rental, en hoewel het best een aardige toerauto is, haalt de auto het imo niet bij de sportiviteit of de dynamiek van, bijv, een BMW M model of een Porsche. De GT met V8 is leuker, maar ook nog steeds een beetje een one-trick-pony denk ik.
hanselegans zegt
Lotus Evora: Achterbank voor mensen zonder benen, maar handgeschakelde V6. Ook iets exclusiever. Stuurt geweldig.
hotze zegt
Volgens mij was Wouter daar niet helemaal enthousiast over.
Wouter zegt
Evora is inderdaad meh. Emira is daarentegen wel top, maar voorlopig nog wel even buiten budget. Niet dat de 50k heilig is, dat mag echt wel meer zijn.
HZW zegt
Niets wat er langs komt is praktisch, het zijn allemaal auto’s die net zo je behelpen zijn, als wat hij heeft.
Wouter zegt
Gelukkig hoeft het echt geen praktische auto te worden :) Er staat hier een hele praktische 530i Touring op de oprit voor dat gebruik. Een achterbank(je) is wel een pre, en wellicht een must. Het gebeurt toch regelmatig dat er een kind achterin klimt.
HZW zegt
Er staan 2 handgeschakelde Blauwe M2’s te koop op gependaal.
1x 2016, bijna 140K op de klok, € 42.900,-
1x 2018, bijna 33.5K op de klok, € 53.950,-
De 2018 versie is wel een fraaie auto : https://www.autotrack.nl/a/bmw-m2-benzine-2018-52563841
mpc007 zegt
Liever eentje met 70k op de klok voor 47k. De ene heeft net wat teveel gereden, de ander is net wat te duur. Overigens zou ik bij de M2 ook prima genoegen nemen met de DCT. Bij een 997.1 moet je wel de handbak hebben, omdat je anders aan de Tiptronic vast zit (logischerwijs hebben veel goedkopere 997s die dan ook)
THSD zegt
Eerste wat me opviel…heeft lynk & co wel een sportcoupé?
hotze zegt
Dat is denk een geintje…
Robert zegt
Verbazingwekkend dat de 718 Cayman zoveel goedkoper te rijden is dan elke andere suggestie. Dat èn de wetenschap dat veel ‘kenners’ de rijeigenschappen stiekem hoger inschatten dan die van grote broer 911, zou voor mij doorslaggevend zijn.
mpc007 zegt
De 982 Cayman is vooral goedkoop omdat niemand zit te wachten op een viercilinder. Als je nog een berg wilt afschrijven een goed idee, anders niet.
Wouter zegt
Dit viel me ook op. en ik heb al een tijdje een scherp geprijsd 718 in een coole kleur op de korrel. Alleen die achterbank is jammer en het is een stapje terug qua vermogen.
ikwileenm3 zegt
Ik had even gekeken op marktplaats.
En geef je een optie die je niet wilt;
Er staat onder de 50k ook een handgeschakelde M3 sedan te koop! Die zou ik nemen.
camber24 zegt
Bij de voorgaande auto’s mis ik Wouter zijn (voor mij) meest begeerlijke auto, de Mercedes 500E. Verder heeft dit lijstje niet zoveel zin, het wordt toch een BMW ;-)
Ik zie zo al een paar M5’s ruim binnen budget. Ik kijk uit naar het verslag van de aankoop!
hotze zegt
Zijn die met handbak?
👍 dat dit een eis is.
shicomm zegt
De 1m is een leuke auto maar of Wout aan dat kleintje kan wennen is nog maar de vraag.
Je rijd er beslist niet voor lul in maar als je een 5 serie hebt gereden…
De cayman zit ook een beetje in dat hoekje.
Wout zal vast niet de typische 911 rijder zijn die z’n neus ophaald voor ‘de kleine man in de cayman’ maar toch..
Technisch is het zeker een upgrade t.o.v. de barbie mobiel maar ja..
De jaaaaaag is gewoon gaaf.
Juist omdat die v6 zo lekker asociaal klinkt wil je ‘m al hebben.
Over smaak valt uiteraard niet te twisten maar qua looks doet ie het nog best goed.
Van dit rijtje is het misschien een gedurfde keuze maar wel een winnaar.
Wout in een vette kan wel maar dan voor een trackday of een video.
De auto’s worden elke keer weer beter ( mag ook wel eigenlijk.. ) maar het imago blijft…
Tuurlijk is dat stereotyping maar bijna elke corvette eigenaar zit toch in een bepaald hoekje.
Leuk en lomp scheurijzer maar niet iets wat hier echt lekker past imho.
Oopelkadet zegt
Ik snap hier helemaal niets van. Je wil 50k stukslaan op 3 wensen: coupe, handbak en ‘praktisch’. Praktisch voor wat? Kinderen? Circuit? Golf? Wat ga je met die auto doen? In de file staan in Rotterdam Noord of in het weekend de bergen bij Vlaardingen opzoeken?
Even terug naar wat je hebt: een sportwagen die elke dag gereden kan worden. Je had al een BMW 135 en nog opgetoeft ook maar dat was geen sportwagen. Ik heb ook een 1-serie en een 911 gehad en vond de laatste juist ruimer van binnen en de 1-serie echt niet zo speciaal. Bovendien lelijk. De M2 nog veel meer lelijk. De F-type veel te zwaar. De Corvette is fijn maar daar heb je in Rotterdam niets aan. Ik zou beginnen met die afschuwelijke wrap eraf te halen en de 996 wat love geven. Ik bedoel echte love. En ga eens beetje experimenteel modden. Gooi wat gewicht er uit. Ga die motor eens Singer-achtig doen met nieuwe krukas en zuigers. Of ga inderdaad voor een 997. Een verre alternatief zou een Mustang Gt 500 zijn zoals iemand hierboven ook al zei. Die zijn ook fijn te modden en goed op circuit. Die Geese auto reviewer op utube vond m beter dan de e90 M3. Maar ook dat is geen auto om elke dag even bij jou in de buurt even uit te laten. Ik volg de conclusie: gewoon niet vervangen. als je dan perse iets andfers wiltr, doe het er dan bij maar die 911 weg doen ga je spijt van krijgen.
b088y zegt
Volgens mij is het een tweede auto. Als de eerste auto al in gebruik is, dan is het handig dat jezelf of je partner nog enigszins normaal op zijn/haar bestemming kan komen (eventueel iemand mee nemen).
Met een Lotus super 7 wil je ‘S winters niet 120 km naar een afspraak willen rijden.
Stukje praktisch snap ik wel.
Bmw z4 kreeg ik er thuis prima doorheen, maar Groene Cayman S sport (die LE) niet.
mpc007 zegt
Kleur doet vaak een hoop bij het thuisfront.. Ik kreeg de huidige rode Z4 er ook prima doorheen, maar de groene TTS moest na een halfjaar toch echt vertrekken (of ik moest m elders in de wijk parkeren).. ;)
Wouter zegt
De woorden praktisch heeft WillemE erin gefietst. Niet onpraktisch is wellicht een betere beschrijving. Als er 3 mensen in kunnen en je er 15k km’s per jaar kan rijden zonder achterlijk onderhoud en een verbruik van 1 op 4 is het wel ongeveer goed.
De optie om de 996 wat love te geven heb ik ook naar gekeken. Voor 4k komt er 10 pk bij, voor 8k, 20 pk. Andere zuigers (+alles) is een feestje van 15k oid en dan ga je naar 997 Carrera S waarden (+30 pk). Het enige wat echt lekker zoden aan de dijk zet is een supercharger, dan ga je voor 16k (ex montage) naar 470 pk. De vraag is wel of blok en de rest van de auto dat gaan overleven.
Gewichtsbesparing is ook echt een dure hobby.
Dutchdriftking zegt
Mijn keuze sowieso de Z06. Maar @wouter zal gewoon voor een 997 gaan. Mijn tip, een gele Carrera S pre facelift op Lobster wielen. Supercharger er op en hoppa 500pk.
HZW zegt
Wouter is toch BMW M2 fan. ??
Hij laat dat toch elke keer weten als in zo’n ding rijd.
PunicaOase zegt
De BMW lijkt me perfect te passen kunnen de kids in een noodgeval ook nog mee en ook bagage lijkt me geen probleem. Lijkt me ook waardevast..
PunicaOase zegt
Overigens snap ik wel dat Wouter van die 996 af wil.. Zo’n beetje de enige Porsche die bijna niemand echt mooi vindt.. Wat dat betreft zijn alle genoemde auto’s een mooie upgrade :-)
mpc007 zegt
Een 996.2 met de ‘nieuwe’ koplampen is best een knappe kar (van buiten dan). In de juiste kleur, met fraaie (originele!) velgen, al helemaal. Is ook één van de weinige auto’s die je nog op kan pikken voor ‘ie weer veel duurder gaat worden, denk ik zomaar eens.
Benny_Weisz zegt
EUR 50k,- voor een 11 jaar oude BMW 1M Coupé???
Voor dat geld haal je ook een 5 jaar oude BMW M440i op uit Duitsland. Okay, iets langzamer naar de 100 dan de 1M maar met 340 pk ben je ook geen arme sloeber.
JelmerS zegt
Achterdeuren van de Alfa 159 dichtlassen en klaar ben je en nog zat geld over. Een Giulia Quadrifoglio komt bij 50k ook in beeld, dat roept toch ook bepaalde gevoelens op die je normaal met snelle coupes krijgt
mpc007 zegt
Giulia Q met normale stand zit nog op >55k. Zeker goede optie, maar ik zou nog 3 jaar wachten op een stukje extra afschrijving.
cloverleaf zegt
Denk eens anders @Wouter!
Nissan 370Z Nismo!
dree16v zegt
Ik heb Wouter meerdere keren horen zeggen dat hij een 911 heeft omdat er een achterbankje in zit en de kids dus meekunnen. Als je dan toch toe bent aan een upgrade dan zou ik gaan voor een 997. Of zoals hierboven al genoemd die gedurfde maar na een tijdje toch wel tegenstaande kleur wrap eraf peuteren en de 996 nog wat upgraden en ondertussen verder sparen voor een nog 991 GTS (ofzo)
weetikveel zegt
Je kan ook voor een ‘gewone’ corvette gaan, nog een stukje voordeliger en nog steeds erg snel met 400+pk op weinig gewicht. Kunnen jullie gelijk de nieuwe rubriek onderhoud met Wouter vullen.