De Mercedes Sprinter is compleet nieuw

Auteur: , 66 Reacties
Mercedes-Benz Sprinter 2018

Zo ongeveer de grootste Mercedes die je mag besturen met een B-rijbewijs.

Mercedes is behoorlijk aan de weg aan het timmeren. Een tijdje terug mochten we de compleet nieuwe CLS verwelkomen en iets recenter werd de nieuwe A-Klasse gepresenteerd. Mercedes-Benz heeft nu wat groter nieuws, letterlijk. De compleet nieuwe Sprinter is namelijk onthuld. Helaas is het niet zo’n spectaculaire auto geworden als de concept deed beloven. Ter info: de Sprinter is de grootste bestelwagen van Mercedes-Benz, boven de Vito en Citan.

De immens populaire Sprinter kan besteld worden in allerlei verschillende soorten en maten. Denk aan vierwielaandrijving of voorwielaandrijving, diverse lengtes, hoogtes, diverse soorten opbouw et cetera. Net als bij de vorige Sprinter is het ook mogelijk om de auto te gebruiken als basis voor een camper, maar de primeur is dat de Sprinter nu een interface heeft die daar alvast rekening mee houdt. Kun je alvast de temperatuur goed zetten voordat je aankomt op de camping, bijvoorbeeld.

Mercedes-Benz Sprinter

Mocht je een groot koeriersbedrijf runnen en meerdere Sprinters in de vloot hebben, dan heeft Mercedes ook gedacht aan de nodige apps. Met Mercedes PRO kan de fleetmanager bijvoorbeeld alle auto’s in de gaten houden en kan er onderling gecommuniceerd worden. Handig als je bijvoorbeeld in dezelfde stad bent. Het systeem houdt echter ook bij wanneer een auto uit de vloot naar de garage moet voor onderhoud. Het systeem kan bediend worden via het optionele MBUX (Mercedes-Benz User Experience) met een 10,25 HD display en knoppen op het stuurwiel.

Mercedes-Benz eSprinter

Over motoren is er nog niet zoveel concreet. Waarschijnlijk worden de huidige motoren verder verfijnd en aangepast aan de nieuwe eisen. Om een beeld te krijgen: de huidige Sprinter was leverbaar met diverse 2.1 dieselmotoren met 110 tot 160 pk, of heel sporadisch een V6 of 1.8 benzine/CNG. Wel is er aangekondigd dat er een elektrische variant komt: de eSprinter (afbeelding boven). De aandrijftechniek van die bedrijfsauto zal ook zijn weg vinden naar de eVito, die in 2019 ten tonele zal verschijnen. De Sprinter is per direct bij de Mercedes-Benz dealer te bestellen, de eerste exemplaren zullen halverwege 2018 worden uitgeleverd. De goedkoopste Sprinter met voorwielaandrijving kost 20.990 exclusief BTW. Hopelijk komt er ook een Brabus-variant van de Sprinter.



66 reacties

Goedkoper dan de gemiddelde gezinsauto, top! Binnenkort deze Sprinter dan maar bestellen, 4 luie stoelen in de laadruimte, wat plaatmateriaal voor isolatie, done.
Alle ruimte voor een comfortabele tour ;)
@volvonerdy70: Op grijs kenteken ja. Ik kan mij herinneren dat de huidige Sprinter minimaal €60.000 kost op geel kenteken.
@robert110: en nog de wegenbelasting niet vergeten
Is de sprinter nog altijd een tweeling met de Crafter? Of is dat al lang niet meer zo?
@tenaci: dat is volgens mij nog steeds zo. Ze leveren een aantal motoren van Mercedes-origine, maar qua platform is het een gerebadgde Volkswagen. Net zoals ze voor de Citan sterk leunen op de Renault Kangoo.
@rrrobert: nee de LT/Crafter was een omgekatte sprinter. De nieuwe Crafter is een vw eigen ontwerp. En is dus geen tweeling met de Sprinter meer. Deze Sprinter is dus weer een Mercedes ontwerp. En ja ook Compleet nieuw. De vorige had ook geen voorwiel aandrijving.
@arjontje: de Crafter en Sprinter waren van buiten hetzelfde onderhuids verschillen ze compleet. Crafter was technisch ook geen goede auto. Beide busjes kunnen wel last hebben van veel roest.
@arjontje: en MAN verkoopt nu weer omgekatte Crafters.
@dutchiehd: zit wel verschil.MAN TGE heeft betere infotainment. Komt uit de vrachtwagens. Meer en zwaardere versies leverbaar. Ook hier zie je trucktechniek in terug.
@RRRobert: lijkt mij heerlijk, lekker je mening geven zonder er de ballen verstand van te hebben
@RRRobert: inderdaad. Alleen lijkt het model in de basis nog enorm op de huidige (zie je vaker met bedrijfswagens met name met trucks) en het lijkt me dan ook sterk dat het ineens een voorwielaandrijver is….
@tenaci: nee, de nieuwe crafter is ook nieuw en totaal anders dan de sprinter/crafter wat een MB was met VW badge, de nieuwe crafter deelt het platform met de MAN TGE
@zjonnie en @rrobert; nee, de Sprinter is een volledig op zichzelf staand Mercedes product; wordt in Ludwigsfelde gebouwd, de elektro Sprinters gaan in Düsseldorf gebouwd worden. De Crafter en de afgeleide MAN TGE worden in Wrzesnia in Polen gebouwd. De oude Crafter werd tezamen met de Sprinter in Ludwigsfelde gebouwd.
@406_v6: dat is wat ik probeerde te zeggen, thanks voor de verduidelijking 😊
@tenaci: Er komt waarschijnlijk nog wel een Freightliner versie van voor in de VS. Maar zoals al gezegd heeft VW besloten er zelf een te ontwikkelen. Misschien wel vanwege de roestproblemen van de Sprinter.
Is toch gewoon een facelift?
@mashell: in de bus-iness (pun intended) wordt eigenlijk alles gefacelift. Denk maar aan de nieuwe Vivaro.
@mashell: nee, deze Sprinter is compleet nieuw; dit in verband met de nieuwe uitvoeringen qua aandrijving. Voorwielaandrijving is nieuw voor de Sprinter; al blijft -gelukkig- de achterwielaandrijving evenals de 4-wielaandrijving leverbaar. Tevens is er een hybride versie ontwikkeld, evenals een elektrische variant.
@406_v6: Compleet nieuw van VW gekopieerd, zoals de vorige ?
@dawwg: Er is geen enkele sprinter gebaseerd op een volkswagen. Het was juist volkswagen die een sprinter met eigen (waardeloze) motoren verkocht. Inmiddels zijn hun wegen volledig gescheiden.
@lekbak: waardeloze motoren? In de Crafter dan misschien. De motoren in de LT ken ik als onverwoestbaar en uiterst prettig
@volvo480gtt: De lt is uit de tijd dat vw de kampioen van diesels was. Waarschijnlijk zelfs beter dan mercedes en fiat. De crafter daarentegen…
@406_v6: weet je dat zeker? Als je deze foto bekijkt:
http://api.lighttransfer.com/Api/araclar/aractransfer/0/6/arac-transfer-mercedes-sprinter-1-19–649495442.jpg
Is heel de carrosserie gelijk, op het neusje na. Voor mij geldt: als het glas gelijk blijft is het een facelift.
@mashell: ja, weet ik zeker. Je kunt de “oude” Sprinter nl niet “faceliften” om ‘m geschikt te maken voor voorwielaandrijving. Mercedes was er ook veel aan gelegen het leeggewicht van de Sprinter naar beneden te brengen; speciaal waar het de onderstellen voor kampeerauto’s betreft.
Als ze maar niet zo roesten als de eerste versies van Sprinter en Vito
@neleev: En de elektronica in orde blijft. Wat een ramp was dat zeg…
Gemiste kans qua vormgeving, te behoudend
Mooier dan de A en CLS bij elkaar. Vooral het interieur zonder die drie op een rij en peppie kleurtjes.
Je zou maar designer zijn bij de bedrijfswagenafdeling van Mercedes-Benz…

Dan heb je dit in je hoofd:

https://icdn-7.motor1.com/images/mgl/GX838/s1/mercedes-benz-vision-van-concept-live.jpg

En mag je nadat de boekhoudafdeling de schaaf er obsessief overheen gehaald heeft je naam verbinden aan dat vierkante hok hierboven…
@moveyourmind: Die Vision Van is wel heel surrealistisch. Als je als designer niet begrijpt dat dat in 2018 nog niet de straat op kunt ben je niet echt goed in je baan.
En de V6????
@kennone: Volgens Autoweek (proest) blijft de 3 liter V6 met 190 pk bestaan.
@e270cdi: ik kan je bevestigen dat deze beschikbaar blijft. ;)
@cadrez: nice!!! Op het werk willen ze de oude misschien inruilen. Was ff bang dat die fijne 3.0 er niet meer was
@kennone: ach anders bouw je er toch een t5 blok in?
@willeme: de huidige Sprinter is/was ook leverbaar met een 3 liter V6 van 190 PK, voor sommige markten ook met een 3,5 liter V6 benzine, en een uitvoering op aardgas.
@406_v6: Ik ben uitgegaan van de motoren die tot op vandaag leverbaar zijn. Zit die V6 daar ook bij? Want dan voeg ik dat even toe!
@willeme: jazeker staat nog steeds in de prijslijst. Evenals de 316 NGT (aardgas).
@willeme: De nieuwe Sprinter komt sowieso met de volgende motoren:

3 diesels van 2,1 liter (alles Euro 6) 84 kW (114 PK) t/m 130 kW (177 PK) (deze laatste is uitsluitend beschikbaar voor voorwielaangedreven camper uitvoeringen), voor de “busjes” blijft dat 12 kW (163 PK), alsmede de befaamde 3 liter V6 diesel met 140 kW (190 PK).

(Bron: http://media.daimler.com/)
@406_v6: 12 kW moet natuurlijk 120 kW zijn…
Niet eens lelijk, en dat interieur is hoogstaand voor het normaal vrij karige interieur wat busjes vaak meekrijgen. Wel jammer dat de achterkant zo wel een heel hoog Crafter/TGE gehalte krijgt. Sowieso gaan (met name achterkanten van) busjes veel op elkaar lijken. Kijk maar naar de Daily, Transit, TGE en Movano.
Volgend jaar vol met roestgaten. Volkswagen is zelf weer een LT gaan maken na klachten over de roest bij de door Mercedes gemaakte LT…
@rossi: VAG die zich klachten over kwaliteit aantrekt. Roest is voor vele MB’s een probleem geweest, maar bij bedrijfsbussen van concurrenten haalt de aandrijving meestal de roest in. https://www.just-auto.com/news/mercedes-pulls-plug-on-vw-crafter-contract-build_id137887.aspx
@creaminator: Best een leuk spelletje, spot de normaal klinkende crafter. Best een uitdaging ook nog. Die krengen hebben altijd nare geluiden en/of rook. En als je een praatje maakt met de chauffeurs klopt het ook nog dat het motorisch ellendige dingen zijn. Dat doet Mercedes toch beter.
Ford belde ze willen hun neus terug..
Zoals ik het zie is de carrosserie identiek aan de oude sprinter. Ik vraag me af of je een lagere laadvloer krijgt wanneer je de voorwielaandrijving kiest, zoals wel bij de crafter is. Hebben we foto’s van het dashboard?
Volgens mij is het ook een grondige facelift. Zijkant is veelal identiek, vorm van de deuren en ramen bijvoorbeeld
Vroeger hadden die sprinters nog RWD. Lekker driften in de herfst!
@cloverleaf: dat was dan gay driften want esp springt er weer op vanaf 30 kmpu
@drdrift: in de herfst oop de blaadjes idd. Anders ging t vrij moeilijk
@cloverleaf: ze hebben nog steeds Achterwielaandrijving, kwestie van de juiste uitvoering bestellen.
De voorwielaandrijving zal -waarschijnlijk- veel ingezet gaan worden voor kampeerauto’s.
@406_v6: check!
Ik dacht dat de sprinter net als de vito achterwiel aandrijving zou hebben. Blijkbaar niet dus…
@mathay: deze en de vorige hebben gewoon achterwiel aandrijving of awd, alleen bij het nieuwe type is ook met voorwiel aandrijving te bestellen
@mathay: Bij de vito hebben de lichtere (renault 1,5d) motoriseringen voorwielaandrijving en de zwaardere echte mb blokken achterwielaandrijving.
Nou doe mij maar de huidige sprinter. L2 H2 in het zilvergrijs met mee gespoten bumpers en de V6 met 190PK. Toevallig mijn bedrijfsauto, rijdt echt fantastisch!
Voorwielaandrijving? Zou deze (zoals de Citan) ook eigenlijk een Renault zijn? Nee? Spijtig, want van Renault kunnen ze nog wat leren.
@SimonMc: zoals? Als ze de pinker gebruiken dat dan het achteruitrijlicht en mistlicht mee gaan branden?
@honinggraat: zit wel een beetje waarheid in…
@honinggraat:
Dat10 keer liever dan met een Sprinter net 180000 kilometer een nieuwe koppeling à € 3400 mogen kopen. Na normaal snelweggebruik.
Nooit meer Mercedes bedrijfswagens voor mij, onbeschoft en arrogante organisatie.
Iveco en Renault zijn net zo capabel als bedrijfswagens en de service is vele malen beter en professioneler.
@desjonnies: ben ik niet met je eens; met een bijna 40 jaar oude Mercedes perfecte service -óók in Frankrijk-, onderdelen gewoon leverbaar tegen normale prijzen; moet je eens met een Ducato van >15 jr eens aankomen; daar zijn alleen nog de meest gebruikte onderdelen leverbaar.
@honinggraat: off-topic, maar heb je je gebruikersnaam expres verkeerd geschreven?
@SimonMc: nee hoor, ik hoor bij de mindere klasse van het volk
Ik vind de verhoudingen wel sterk lijken op die van decennia terug, die in India nog als Force Traveller verkocht wordt:
http://www.indiancarsbikes.in/wp-content/uploads/2012/01/Force-Traveller-Luxury-Wide-Body-Passsenger-Van.jpg
Nette facelift. Wel een streek van de marketingafdeling om de basisversie zo kaal te maken. Een plastic bumper kan ik begrijpen, maar spuit dan nog net een randje mee onder de koplampen. Nu gaan ze wel heel ver door bijna de hele voorkant kaal te laten. Dit is echt Mercedes onwaardig. Ook het dashboard is wel erg kaal in de basisuitvoering.

Een duidelijke push naar een duurdere versie.

Als er voorwielaandrijving zou komen en een lager gewicht dan zou dat mooi zijn. De Crafter heeft dat niet. Fiat en PSA doen het al jaren in hun busjes. Die bieden een laag gewicht en een lage laadvloer.

Kijk maar eens naar de Sprinters/Crafters van AH. Die zijn hoog, hoge tildrempel. Leuk, die achterwielaandrijving, maar is het nodig? Voorwielaandrijving is zelfs nog veiliger voor hun werk.

Vergelijk dat dan met de Masters van Jumbo. Die uitvoering is waarschijnlijk een ‘plancher cabine’. Voorwielaandrijving, lage tildrempel. Ja, Mercedes is een aansprekend merk maar voor het dagelijks werk zou ik toch liever in die Master rijden.

De gewichten moeten sowieso drastisch omlaag. Er is tegenwoordig amper laadvermogen over. Dat boeit niet, tot dat de chauffeur voor de rechter komt omdat hij overbeladen iemand de dood in heeft gedrukt. Strafblad en een verzekering die op hem gaat verhalen. Ach, een klein offer in de ogen van autofabrikanten en grote bedrijven.

@mout: De Force Traveller is op basis van de Mercedes T1/TN (307d etc) die ze daar nog bouwen. Het front krijgt af en toe een facelift. Bij gebruik van goed staal zijn dat prima busjes

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).