• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: de nieuwe Skoda Octavia, inclusief Combi!

Auteur: Loek, gepost 11 november 2019 om 19:38 – 68 Reacties

Afbeelding Officieel: de nieuwe Skoda Octavia, inclusief Combi!Afbeelding Officieel: de nieuwe Skoda Octavia, inclusief Combi!Afbeelding Officieel: de nieuwe Skoda Octavia, inclusief Combi!Afbeelding Officieel: de nieuwe Skoda Octavia, inclusief Combi!Afbeelding Officieel: de nieuwe Skoda Octavia, inclusief Combi!Afbeelding Officieel: de nieuwe Skoda Octavia, inclusief Combi!Afbeelding Officieel: de nieuwe Skoda Octavia, inclusief Combi!Afbeelding Officieel: de nieuwe Skoda Octavia, inclusief Combi!

Octavia 2019 achterkant
Na de Golf is hier de volgende middenklasser van VAG die aan vernieuwing toe is.

Volg de Skoda-rijder. Dat was een grappige slogan, maar de Skoda-rijder is volgens het standaardimago van het Tsjechische merk slim bezig. Het is Volkswagen-techniek, maar dan in een meestal iets ruimere auto. En ook nog goedkoper! Al is dat laatste niet altijd meer een argument. Dat soort ‘slimme’ auto’s leveren wel vaak in op inspirerend design en veel sjeu. En qua betrouwbaarheid lijkt de lijn ook niet louter meer te stijgen.

Goed, een term wat we wel kunnen gebruiken voor de onthulling van vanavond is ‘voorspelbaar’. De nieuwe Skoda Octavia is namelijk hier en laten we even beginnen met stating the obvious: het is de vorige Octavia met een modern Skoda-neusje. Het is zo’n auto waarbij je je moet afvragen of het erg is. Het design is voor de meeste mensen namelijk perfect: herkenbaar Skoda, maar heeft geen kekke designdingetjes waardoor de auto een gevalletje ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ is. Zoals de dubbele koplampen van de vorige bijvoorbeeld. Dat was vrij gek.

Octavia voorkantg

Nee, dat vinden we niet bij de nieuwe Octavia. Een paar dingen die ons opvallen aan het uiterlijk zijn wat Superb-achtige trekjes. Dat is niet erg, maar onderscheid tussen de twee wordt zo moeilijker. In harde cijfers gaat de Octavia erop vooruit ten opzichte van zijn voorganger: 22 mm langer (4.689 mm) en 15 mm breder (1.829 mm) voor zowel de Combi als de Hatchback. De wielbasis is 2.686 mm. De Octavia Hatchback is daarom wederom de auto met de ruimste achterbank in zijn klasse: de Combi is met zijn 640 liter bagageruimte ook wederom de ruimste in zijn segment. Verder bij het exterieur: ook LED-matrix koplampen zijn nu beschikbaar, samen met LED-achterlichten met dynamische knipperlichten.

Skoda Octavia interieur

In het interieur zien we een eveneens herkenbare cockpit met een groot nieuw touchscreen, een systeem vergelijkbaar met de nieuwe Golf. Hij meet 10 inch en is ontworpen om zo min mogelijk fysieke knoppen in het dashboard te verwerken. Wat verder opvalt is het tweespaaks stuurwiel, wat doet denken aan de Mercedes S-Klasse. Dit is optioneel: er is ook de keuze voor een ‘regulier’ exemplaar met drie spaken. Ook gekleurde sfeerverlichting is nu optioneel beschikbaar op de Octavia.

Skoda Octavia interieur

Qua luxe krijg je betere stoelen met stoelventilatie en stoelverwarming, samen met een Head-up Display. Keyless Entry is standaard en voor het eerst bij de Octavia: een elektronische handrem. Ook zit er een breed scala aan elektronische hulpmiddeltjes op: lane keep assist, adaptive cruise control, city braking, je kent ze wel. En net zoals de Golf wordt een grote, onhandige DSG-hendel vervangen door een kleine ‘992-esque’ hendel.

Motorisch is de keuze in eerste instantie uit een lekker assortiment. Instappen doe je met een 1.0 TSI met zesbak (110 pk). Daarboven zitten de 1.5 TSI (150 pk) en een 2.0 TSI (190 pk). Die laatste is enkel leverbaar met een DSG, én vierwielaandrijving! Dieselen doe je enkel met een 2.0 TDI die je kunt krijgen met 116, 150 en 200 pk. Ook daar kun je opteren voor een zesbak of DSG, en voor- of vierwielaandrijving. Ook een 1.5 G-TEC op aardgas (CNG) is leverbaar, dat is een TSI met 130 pk. Nieuw voor de Octavia: Mild Hybrids. Deze heten e-TEC en worden enkel gekoppeld aan de zeventraps DSG. Je kunt de MHEV krijgen met 110 en 150 pk. En ten slotte leent de Octavia de aandrijving van de nieuwe Golf eHybrid met een 204 pk sterke 1.4 TSI iV. Dit is een plug-in hybride.

Skoda Octavia iV

Het is een mooie mijlpaal bij Skoda, het is in 2019 precies 60 jaar geleden dat de eerste Octavia verkocht werd. In die tijd heeft de auto altijd succesvol de middenklasse bediend. De Octavia staat op het punt dit de komende jaren weer met verve vol te houden. Niet verrassend, wel nodig.

Skoda Octavia voorkant

Ook interessant!

  • Elektrische Octavia Combi onderweg naar jouw wijk
  • Skoda Fabia krijgt het interieur van een Octavia
  • Deze Skoda Octavia kan 365 km/u
  • Skoda Octavia Pro
    Skoda Octavia Pro moet naar Nederland komen

Nieuwste artikelen

  • Koop een uniek Range Rover-alternatief op Marktplaats
  • Deze ‘klassieker’ uit 2000 verdiende een restomod
  • Alfa Romeo 4C voor insectenliefhebbers is hier
  • Vanafprijs Renault Twingo (én 5!) kan nog lager worden!
FacebookTweetPinLinkedIn

combi, octavia, Skoda

Vorig bericht: « Zo veel ben je kwijt voor de nieuwe Ford Puma
Volgend bericht: Deze 14 doodgewone brikkies hebben AWD »

Lees Interacties

Reacties

  1. ethylestra zegt

    11 november 2019 om 19:43

    Skoda mag snel een octaafje lager gaan zingen met dit soort wanstaltige creaties.

    Login om te reageren
    • flatsixx zegt

      11 november 2019 om 20:23

      @ethylestra: kan weinig mooiere Skoda’s noemen van de afgelopen 10 jaar.

      Login om te reageren
      • flatsixx zegt

        11 november 2019 om 20:23

        @flatsixx: *mooier is overdreven. Laat ik het zo zeggen “Skoda’s die er beter uit zagen”

        Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      12 november 2019 om 03:57

      @ethylestra: De zinspeling op de naam van deze Skoda is wel aardig, maar ik begrijp de term “wanstaltig” totaal niet. Natuurlijk verschillen smaken en dat is maar goed ook, maar je reactie laat bij mij toch wel de vraag rijzen wat jij dan zelf mooi vindt. Durf je?

      Login om te reageren
  2. baklava zegt

    11 november 2019 om 19:43

    Ziet er niet slecht uit

    Login om te reageren
  3. techniekmeneer zegt

    11 november 2019 om 19:44

    Niks mis mee!

    Login om te reageren
  4. tenaci zegt

    11 november 2019 om 19:48

    Net ding hoor!

    Login om te reageren
  5. hingenine zegt

    11 november 2019 om 19:48

    Fraai ding wel.

    En de designer heeft voor de achterkant goed naar de Ford Focus gekeken.

    Login om te reageren
    • HIM zegt

      11 november 2019 om 20:11

      @hingenine: ja en de Fiat Tipo

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        11 november 2019 om 20:19

        @him: als je de achterlichten omdaraaid op zijn horizontale as heb je BMW 3 lochten ?

        Login om te reageren
      • jpvdb zegt

        12 november 2019 om 15:35

        @him: Zag hem ook, beetje icm Opel Astra ook

        Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      11 november 2019 om 21:25

      @hingenine: vooral veel Scala.

      Login om te reageren
    • Kartmans zegt

      11 november 2019 om 21:37

      @hingenine: en Volvo V60

      Login om te reageren
    • rhellema zegt

      11 november 2019 om 21:45

      @hingenine: het heeft ook wel iets van VW

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      12 november 2019 om 07:27

      @hingenine: En voor de koplampen hebben ze simpelweg nog een restpost van de Audi TT kunnen gebruiken.

      Login om te reageren
    • stuko zegt

      12 november 2019 om 23:20

      @hingenine: gewoon een moderne station zeg maar ;)

      Login om te reageren
  6. dromedaris zegt

    11 november 2019 om 19:49

    Niks gezegd over releasedatum…?

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      11 november 2019 om 21:26

      @dromedaris: zomer 2020

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      12 november 2019 om 00:43

      @dromedaris: enkel dat het medio 2020 plaats gaat vinden.

      Login om te reageren
  7. wesley zegt

    11 november 2019 om 19:54

    Ik dacht even dat ik naar een Kia aan het kijken was.

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      11 november 2019 om 21:03

      @wesleym: Kia maakt de laatste jaren over het algemeen mooiere auto’s dan Skoda (of een ander VAG-merk), dus dat zou ik als een compliment opvatten…

      Login om te reageren
      • wesley zegt

        12 november 2019 om 07:50

        @henrie: klopt kia maakt zeker mooie auto’s! En bedoelde er ook zeker niet mee dat het lelijke auto’s zijn maar ik had van Skoda/vag wel meer verwacht kwa design.

        Login om te reageren
  8. W115 zegt

    11 november 2019 om 19:54

    Veeeuul beter dan de Golf

    Login om te reageren
  9. lompey zegt

    11 november 2019 om 19:56

    Dacht bij het zien van de achterkant Volvo octavia

    Login om te reageren
  10. kars zegt

    11 november 2019 om 20:00

    Ik zeg dit niet snel, maar die velgen zijn veel te groot..

    Login om te reageren
  11. autodidact zegt

    11 november 2019 om 20:01

    Ziet er goed uit. Strak zonder gezochte designtrucs.

    Login om te reageren
  12. mennok zegt

    11 november 2019 om 20:01

    De charme van de Octavia vond ik altijd dat die auto ook niet hip en sportief pretendeerde te zijn. Dat is nu een beetje weg als je het mij vraagt. Een beetje teveel Focus wat mij betreft.

    Login om te reageren
  13. lebeaunl zegt

    11 november 2019 om 20:08

    Best netjes! Die combi heeft een Ford Focus kont die ik minser inspirerend vind; maar overall mooiste Octavia ooit!

    Login om te reageren
  14. rutgerg zegt

    11 november 2019 om 20:09

    Die station lijkt wel een Ford focus en Fiat Tipo van achter.

    Login om te reageren
  15. moveyourmind zegt

    11 november 2019 om 20:10

    Mooie wagen, vooral de Estate.

    Lijkt zoals gezegd inderdaad een beetje Volvo-achtig. Maar dan net even wat mooier gedaan. Bij de Volvo Estates vind ik net de achterkant een beetje te hoekig ogen, en een klein beetje alsof na het ontwerpen van de enorm mooie Volvo-,neus de inspiratie op was en aan de achterzijde niet heel veel aandacht meer is besteed.

    Enige puntje dat ik bij deze nieuwe Octavia iets minder vind is dat het de motorkap in het midden niet iets doorloopt in de grille. Dat maakte de Skoda-grille juist herkenbaar.

    Login om te reageren
  16. pel96 zegt

    11 november 2019 om 20:16

    Mooie, strakke auto! Alleen jammer dat de gril is geinspireerd op een meerval.

    Login om te reageren
  17. ukbob zegt

    11 november 2019 om 20:20

    Wow! Mooie stijl.
    De achterkant is precies zoals de BMW 3 touring had moeten zijn wat mij betreft.. niet verder vertellen hoor ;)

    Login om te reageren
  18. tourannetje zegt

    11 november 2019 om 20:29

    Er zit werkelijk niks aan dat me stoort, en dat kan je van de focus, megane, astra, 308, corrolla enz nou niet direct zeggen. Mooie kruising tussen een V60 en een 3 serie (qua uiterlijk dan)

    Login om te reageren
  19. kroon zegt

    11 november 2019 om 20:33

    Het moet ook niet mooier worden want dan is het straks geen Skoda meer, maar een Audi. Straks vragen ze voor een VW Skoda nog hetzelfde als voor een VW Audi.

    Login om te reageren
  20. saxoke zegt

    11 november 2019 om 20:50

    Die station is een erg geslaagde auto geworden! Zelfs mn vrouw zei het, en die vind de voorgaande Octavias helemaal nix. Maar…. ik snap dat veel mensen dit nix vinden. T komt van VAG he, dan ist voor velen hier al meteen rommel, nest en lelijk…..

    Login om te reageren
    • enjoypunani zegt

      12 november 2019 om 00:52

      @saxoke: nix 18 ?

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        12 november 2019 om 12:57

        @enjoypunani: nix 18? Ik bedoelde er niets mee ;-) ik weet zelfs dat het niets moet zijn…..

        Login om te reageren
  21. harrie zegt

    11 november 2019 om 21:05

    Kijkt wel erg boos voor zo’n brave burgerbak.
    Maar nu de Audi’s zichzelf het leasebudget uitprijzen sluit dat precies weer aan bij de huidige Skoda doelgroep.

    Login om te reageren
  22. krisp zegt

    11 november 2019 om 21:10

    De grootste concurrent is volgens mij de Audi A4. Zou graag zien dat Autoblog daar eens een dubbeltest mee deed, want volgens mij doen die auto’s in de praktijk (en dan heb ik het niet over de blubberdikke versie die Audi normaal meegeeft) niets voor elkaar onder.

    Login om te reageren
  23. dtwo zegt

    11 november 2019 om 21:13

    Zeer geslaagd ding, vooral als Hatchback. Sowieso honderd keer aantrekkelijker dan broer Golf, al vermoed ik dat ie ook niet echt goedkoper zal worden.

    Login om te reageren
  24. gezondverstand zegt

    11 november 2019 om 21:15

    Die gelijkenis met de Ford Focus zie ik niet. Behalve 4 wielen en ruiten rondom.
    Toch niet die achterlichten met een bochtje naar beneden?

    Dat 2-spaaks stuur ziet er niet uit. Ook al omdat het net lijkt of die 3e spaak ertussen uit gezaagd is en nog een klein stompje onderaan is blijven zitten.
    Bediening van essentiele functies via touch screen is al vaker aan de orde geweest. Dit is niet handig, maar wel een mode verschijnsel.

    Login om te reageren
  25. 2scan zegt

    11 november 2019 om 21:18

    Had niet verwacht dat ik dit ooit over een Skoda zou zeggen, maar wat een mooie wagen. Die kleur doet me ook denken aan de Audi 80 groen / blauwe kleur. Rijd nu Golf GTE, zie wel wat dingetjes in het interieur die ook al in mijn auto te vinden zijn, terwijl de Golf 7 toch echt al in 2012 op de markt kwam. Ondanks dat zou dit best eens de volgende kunnen worden. Zeker aangezien die aandrijflijn me prima bevalt in de GTE…

    Login om te reageren
    • 2scan zegt

      11 november 2019 om 21:20

      @2scan: maar zou er ook een RS komen? Of een met vierwielaandrijving?

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        12 november 2019 om 02:29

        @2scan: Of er een RS bij komt wordt hier nog niet vermeld, maar voor wat vierwielaandrijving betreft: Lees het artikel eens! Echt doen, hoor! Word je echt wijzer van! ;-)

        Login om te reageren
        • 2scan zegt

          12 november 2019 om 14:09

          @9000cse: ja zag later al dat ik erover heen had gelezen..my bad

          Login om te reageren
  26. bernoulli zegt

    11 november 2019 om 21:24

    Meer dan dit heb je gewoon niet nodig. Rationeel de beste keuze.

    Maar was autorijden maar rationeel.

    Login om te reageren
  27. mpgc zegt

    11 november 2019 om 21:28

    Op zich geslaagd design. Beetje Audi achtig, maar ook beetje saai.

    Login om te reageren
  28. hetzwartesaabvandefamilie zegt

    11 november 2019 om 21:38

    Mooi én anoniem.

    Login om te reageren
  29. Nemus zegt

    11 november 2019 om 21:40

    Wat ik niet snap is dat deze Octavia zijn grote broer Superb (die onlangs vernieuwd werd!) compleet dateert. Wat een frisse nieuwe look in vergelijking met de ‘saaie’ facelift van de Superb.

    Eerlijk: ik vind het trouwens wel jammer dat de dubbele koplampen verdwenen zijn. Ik vond ze echt veel karakter hebben! Toch beter dan een bastaardfront-liefdesbaby van een gefacelifte Audi en een paar jaar oude Volkswagen.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      11 november 2019 om 21:50

      @nemus: volgende is een nieuwe Superb. Opgelost. ?

      Login om te reageren
  30. azuli zegt

    11 november 2019 om 21:48

    Beetje Fiat Tipo, Ford Focus, Peugeot 508 en Toyota Corolla. Typisch Skoda. Nog vlees nog vis.

    Login om te reageren
  31. RiKe zegt

    11 november 2019 om 21:59

    Ik vind de voorkant vooral lijken op de Ford Mondeo, en de achterkant van de station versie op de Focus. Is niet negatief, vind het wel een nette (maar vrij neutraal ogende) auto.

    Login om te reageren
  32. sander1980 zegt

    11 november 2019 om 22:00

    Super fraai! Kan niet anders zeggen. Als 2.0 TSI met 4×4, stoelventilatie etc. Blijft er weinig te wensen over.

    Login om te reageren
    • 2scan zegt

      11 november 2019 om 22:20

      @sander1980: op naar de Alpen!

      Login om te reageren
  33. jorian zegt

    11 november 2019 om 22:22

    Niet lelijk, maar ook nietszeggend.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 november 2019 om 09:42

      @jorian: dat was dan ook de opdrachtomschrijving voor de ontwerpers.

      Login om te reageren
  34. bernoulli zegt

    11 november 2019 om 22:38

    “Ook gekleurde sfeerverlichting is nu optioneel beschikbaar op de Octavia.”

    Dat heeft de huidige ook al vanaf de Style. In elke kleur die je wilt.

    Login om te reageren
  35. airditude zegt

    11 november 2019 om 23:16

    Strak getekend, alles zit precies waar je het verwacht. Er zit niets op of aan waar je je aan kan storen, maar daarom voor mij zo spannend en functioneel als een koelkast…Schoonheid zit hem juist vaak in de imperfecties. Design boven functie…rationeel mooi ding, maar roept voor mij nul emotie op. Perfecte leasebak en daar zal hij ook voor ontworpen zijn.

    Login om te reageren
  36. BaRa zegt

    11 november 2019 om 23:27

    Een 1-literblok? Voor zo’n lel van een auto? Performance hoeft niet altijd, maar veel duidelijker bewijs dat de verbrandingsmotor heeft afgedaan ga je toch niet snel vinden…

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      11 november 2019 om 23:52

      @BaRa: van onder welke steen kom jij gekropen? Pak melkblokjes komen tegenwoordig alsmaar vaker voor…..

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      12 november 2019 om 00:35

      @BaRa: 110 pk is nog net te doen voor deze auto. Maar het kan ook een lekkermakertje zijn. Dan kunnen ze die 1.0 voor een belachelijke lage prijs aanbieden, ‘maar je wil eigenlijk die duurdere 1.5’ en dus betaal je gelijk een paar ruggen extra. Marketing yo.

      Login om te reageren
    • poes zegt

      12 november 2019 om 11:44

      @BaRa: och, als het gewicht binnen het acceptabele blijft.

      Login om te reageren
  37. ozzytrk zegt

    12 november 2019 om 05:05

    Heb zelf een skoda superb 2017 sportline edition volste van de voll. Wanneer die nieuwe uitkomt ga ik em zeker inruilen en bijbetalen. Abnormale fijne wagen

    Login om te reageren
  38. Dutchdriftking zegt

    12 november 2019 om 08:45

    Hij is zoveel mooier dan de Golf. Alleen daarom al deze. Doe mij maar een 200pk TDI met DSG-bak. Deze krijgt geen RS label meer?

    Login om te reageren
  39. technofreak zegt

    12 november 2019 om 09:04

    Is Peugeot eindelijk van z’n vissenbek af, komt Skoda er weer mee. Blub!

    Login om te reageren
  40. mashell zegt

    12 november 2019 om 09:45

    Van buiten gaap maar van binnen is er iets ernstig misgegaan. Dit interieur is een stuk beter gelukt dan dat van de Golf 8.

    Login om te reageren
  41. tjorque zegt

    12 november 2019 om 14:29

    Nice. Ben wel benieuwd naar hoeveel er van de koffer overblijft in de hybride versie.
    Binnen 3,5 jaar gaat de huidige Octavia er weer uit en is dit een potentiële opvolger.

    Login om te reageren
  42. bips zegt

    2 april 2020 om 19:58

    Ik vind het wel een gers ding.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North