Deze 14 doodgewone brikkies hebben AWD

Auteur: , 50 Reacties

Altijd tractie in een onopvallende koets. Dit zijn 14 spotgoedkope opties voor de tractie-liefhebber.

BMW 118d xDrive (F20) '14

De winter komt eraan. Dat betekent dat we ons moeten voorbereiden op dingen als een Zwarte Pieten-discussie, winterbandendiscussie en natuurlijk de vuurwerkdiscussie. De argumenten blijven gelijk, we roepen alleen wat harder om maar gehoord te worden. Uiteindelijk blijken wij het allemaal eens te zijn door (weer) op Bohemian Rhapsody van Queen te kiezen als het beste nummer aller tijden.

Een ander bijkomend aspect van de winter zijn de lage temperaturen en kans op sneeuw. Nu kun je ervoor kiezen om binnen te blijven, maar sommige mensen moeten ook in die omstandigheden de weg op. Een combinatie van winterbanden en vierwielaandrijving is dan ideaal. Het nadeel van vierwielaandrijving is dat je vaak vast zit aan een grote motor. Bij veel merken was (of is) het alleen te verkrijgen op de duurste variant. Bij deze 14 auto’s is dat niet het geval:

Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD 16v Q4 (932B) ’04
Wie weleens in een Alfa Romeo 147 GTA of 156 GTA heeft gereden, kan concluderen dat de auto veel potentie heeft, maar met moeite zijn vermogen kwijt kan. Met 250 pk is het wel zo prettig om een sperdifferentieel of vierwielaandrijving te hebben Het gekke is, de 147 kwam er met een sper (de Q2) en de 156 met AWD (Q4), alleen leverbaar op de 150 pk sterke diesel-uitvoeringen. Het Q4-systeem was best bijzonder, want het systeem van Graziano was voorzien van drie differentiëlen. De Q4 moet je alleen overwegen als je per se vierwielaandrijving moet hebben, want de 156 Q4 staat hoger op zijn poten (doch niet zo hoog als de Crosswagon) en was een goede 150 kilogram zwaarder dan de versie met voorwielaandrijving.

Alfa Romeo 156 Sportwagon Q4 1.9 JTD (932) '04

Audi 80 1.9 E quattro (B3) ’87
Audi introduceerde het befaamde quattro-systeem natuurlijk op de gelijknamige coupé. Uiteraard werd quattro ook leverbaar op de dikkere uitvoeringen van de 80, 100 en 200. Op de Audi 80 van de B2-generatie was alleen de semi-sportieve GTE tegen meerprijs als quattro leverbaar. Bij de B3 werd voor het eerst een doodgewone 80 van vierwielaandrijving voorzien. Ondanks de naam ‘1.9’, was het een ruim bemeten 1.8 motor. De achtklepper was goed voor slechts 113 pk, waar alleen de voorwielen ook wel raad mee wisten. Uiteraard was deze uitvoering voor de Nederlandse markt niet interessant, alhoewel je ‘m wel hier kon bestellen!

Audi 80 1.9 E quattro (B3) '87

BMW 118d xDrive (F20) ’12
Het zal misschien heel raar klinken, maar niet iedereen is fan van achterwielaandrijving. Er zijn ook mensen die liever een wat saaiere, onderstuurde auto wensen. Zeker als de condities wat minder optimaal zijn. Wat de liefhebber uiterst vermakelijk vindt, is voor de ander doodeng. Met dat idee is de 118d xDrive op de markt gekomen, waarschijnlijk. Wederom een uitvoering die met name in Alpenlanden verkocht werd. De ’18d’ is met 143 pk geen onderbemeten motor, maar je moet echt je best doen om op asfalt de wielen te laten spinnen.

BMW 118d xDrive (F20) '12

Citroen BX Break 19 4WD ’90
Er zijn van die auto’s waar je altijd een glimlach van krijgt. De Citroen BX is zo’n auto. Ondanks dat het een keurige familie auto was, maakte de styling en bijzondere technische vondsten het een opmerkelijke auto. Speciaal voor de Fransen die bij de Alpen of Pyreneeën woonden, leverde Citroen ook een BX met vierwielaandrijving. De meest bekende is de BX GTI AWD, maar er was ook een Break AWD. Ondanks dat deze ook een 1.9 achtklepper had, was de stationwagon goed voor 109 pk, ten opzichte van de 122 uit de GTI. Dus niet een sportieve auto, maar juist meer om families veilig de winter door te brengen. Dankzij de genereuze hoogte die mogelijk was met het hydropneumatische systeem, kon je op de goede banden in het terrein nog best ver komen met dit heerlijk gekke ding.

Citroen BX Break 19 4WD '90

Daihatsu Applause 16 Zi 4WD ’90
Zo rond de jaren ’80 en ’90 waren de Japanners helemaal in element. De verkopen op de thuismarkt gingen door het dak (klinkt beter in het Engels) en ook de export ging meer dan uitstekend. De Japanse merken vierden dat met allerlei bijzondere technische vondsten op auto’s. Dankzij de behoudende styling, viel het echter niemand op. Dat gebeurde in het klein ook bij deze Daihatsu Applause. Dat was een keurige hatchback (jazeker, hij heeft een vijfde deur!) met een naaimachine als motor. Niet omdat ‘ie langzaam was, maar vanwege de soepele loop van het blokje. Strikt genomen was de Applause een ‘topmodel’, maar dat zag je er niet vanaf. Maar dankzij het AWD systeem met sper kon je in glibberige omstandigheden keurig uit de voeten.

Daihatsu Applause Zi 4WD '90

Fiat Panda 4×4 (141) ’83
Als je het hebt over doodgewone auto’s met vierwielaandrijving, kan de Panda 4×4 niet ontbreken. Het was nog even twijfelen welke generatie Panda in aanmerking zou komen, want ze passen alle drie in dit overzicht. Omwille van het sentiment gaan we voor de eerste generatie (de ‘141’). De Panda 4×4 heeft een AWD-systeem van Steyr Puch. Dankzij dit effectieve systeem, de compacte afmetingen en de geringe afmetingen was de Panda 4×4 het symbool van Noord-Italië. De karaktervolle klimgeit was een auto die iedereen kocht, van arm tot rijk.

Fiat Panda 4x4 (139) '83

Ford Mondeo Wagon 2.0 CLX AWD ’93
Kijk, het is op zich wel logisch dat fabrikanten ervoor kiezen om vierwielaandrijving te leveren. Dat het geen zin heeft om alle varianten ermee uit te rusten is natuurlijk logisch, maar Ford maakte het wel heel bont in de jaren ’90 met de Mondeo. Voor een korte periode was het namelijk mogelijk een 4×4-versie te bestellen. In Nederland was er maar één variant leverbaar, een stationwagon met een 2.0 viercilinder, handbak en semi-luxe CLX-specificatie. Op sommige markten waren er ook andere uitrustingsniveaus en carrosserievarianten mogelijk. De 4×4-modellen waren leverbaar van 1993 tot 1996. Daarna bleef de Mondeo lange tijd verstoken van vierwielaandrijving.

Ford Mondeo Wagon 2.0 CLX AWD '96

Mercedes-Benz C200 4-Matic Estate (S205) ’18
In principe hetzelfde als met de BMW 118d. Niet iedereen is gecharmeerd van achterwielaandrijving. Daarbij vraagt de markt erom, zo is in de Verenigde Staten ‘four wheel drive’ een goede troef om een auto te verkopen. Ook al gaat om een eenvoudig gemotoriseerde sedan voor iemand die in Florida woont, het verkoopt. De C200 4Matic wordt overigens niet daar geleverd. Dankzij het beperkte vermogen heeft ‘ie het ook niet echt nodig, maar in zeer gladde omstandigheden en in combinatie met winterbanden is het voor sommigen een uitkomst.

Mercedes-Benz C200 4-Matic Estate (S205) '18

Opel Vectra 1.8 S 4×4 (A) ’89
De Opel Vectra zal niet de geschiedenis gaan als de meest spannende auto die ooit is gebouwd. Sterker nog, de Insginia is een rijdende concept car in vergelijking met deze eenvoudige sedan (hatchback en stationwagon waren ook mogelijk). Uiteraard was er een snelle topuitvoering met vierwielaandrijving en een 2.0 Turbo-motor, maar ook de ‘2000’ was eventueel met vierwielaandrijving te bestellen. Maar mocht het je enkel gaan om vierwielaandrijving, dan kon je de gewone 1.8 in karige ‘S’-uitvoering ook bestellen met hetzelfde systeem.

Opel V extra 1.8 S 4x4 (A) '88

Renault 21 TXi 2.0 Quadra ’89
De Renault 21 is in technisch opzicht een heel bijzondere auto. Aan het uiterlijk zie je het er niet zo snel aan af. Het was een prima gelijnde doch ietwat behoudende doch typische Franse berline: zwarte kentekenplaten, gele koplampen en de eeuwige lucht van Gitanes in het velours. De normale versie (met de 1.7 motor) had de motor overdwars met voorwielaandrijving. Maar de krachtigere varianten hadden de motor in lengte met de transmissie op de as. Er waren twee versies met vierwielaandrijving. Eentje was bijzonder snel (de Turbo), maar er was ook een 20 TXi met wat minder potente tweeliter motor.

Renault 21 TXi '90

Seat Alhambra 1.9 TDI Signo 4 (7M)
De Seat Alhambra was voortgekomen uit een samenwerking van Ford en Volkswagen. Deze bouwden samen een MPV. Het was weliswaar een belangrijke markt, maar de ontwikkelingskosten waren torenhoog en het was ook niet dat je er zó veel van verkocht. Het resultaat was de Ford Galaxy en Volkswagen Sharan. Later kwam daar de Seat Alhambra bij. Het topmodel, de 2.8 V6 Sport was eventueel uit te voeren met vierwielaandrijving, maar gek genoeg ook met een diesel. Het was niet eens de sterkste (met 130 pk), maar alleen de 115 pk-variant van de befaamde 1.9 pompverstuiver. Echte Auto Emocion.

Seat Alhambra 1.9 TDI Signo4 '03

Subaru Justy 1.3 GX AWD (JMA)
Natuurlijk mag een merk als Subaru niet ontbreken. Dit Japanse merk is groot geworden door vierwielaandrijving te leveren. Mede daardoor zie je in Oostenrijk en Zwitserland ineens heel veel Subaru dealers. Nu was het bij veel Subaru modellen standaard, maar dat was niet het geval bij de Justy. Alleen het topmodel was uitgerust met vierwielaandrijving. In 1996 werd de Justy vervangen door een nieuw model, dat in feite een Suzuki Swift was. Het grote verschil? je raadt hem al: vierwielaandrijving. Sterker nog, alle Justy’s van 1996 tot 2003 hadden integrale aandrijving.

Subaru Justy 1.3 GX AWD '96

Toyota Tercel Wagon 1.5 AWD (AL25) ‘1983
“Yo, Mister White!” Aldus, Jesse Pinkman uit de serie Breaking Bad. Qua voertuigen hebben ze het daar uitstekend gecast. De meest bekende auto is natuurlijk de varengroene Pontiac Aztek, een auto die in de VS hetzelfde imago heeft als de Multipla hier. Stiekem best briljant, maar het bijzondere design zat een commercieel design in de weg. De andere auto die je veel in Breaking Bad voorbij ziet komen is deze Toyota Tercel Wagon. In technisch opzicht was het een ratjetoe van onderdelen uit andere Toyota’s, maar de relatief modale 1.5 viercilinder. Wel heel bijzonder, deze was op sommige markten leverbaar met een handgeschakelde zesbak! Het idee was om zo een lage-gearing achtige ervaring te creëren zonder een lage gearing te gebruiken.

Toyota Tercel Wagon 1.5 AWD (AL25) '83

Volkswagen Bora 1.8 4-Motion (1J2) ’99
De saaiste auto aller tijden moet wel de Volkswagen Bora zijn. Dan kun je maar meteen kiezen voor de saaiste aandrijflijn mogelijk. De 1.8 viercilinder twintigklepper levert 125 pk. Nu was 5 kleppen per cilinder in die periode best bijzonder, maar de motor klonk absoluut niet inspirerend en was qua prestaties dat evenmin. Daarbij was 125 pk nauwelijks voldoende om het de voorwielen lastig te maken. Toch kon deze uitvoering besteld worden met 4-Motion vierwielaandrijving. Naast erg saai was de Bora ook nog eens vrij kaal uitgerust én behoorlijk prijzig.

Volkswagen Bora 1.8 4-Motion '99



50 reacties

Geinig lijstje! Flashbacks naar het 4×4 Jaarboek, daar stonden aardig wat pareltjes in destijds, zo begin jaren ’90. Iedere fabrikant was het welhaast aan zijn stand verplicht om een 4×4-versie van tenminste één van zijn auto’s te hebben.

Misschien een beetje op het randje van de selectiecriteria, maar de Lancia Dedra Integrale (kon ook op de 2.0 non-turbo, dus niet de topversie) of eventueel de Prisma 4WD (wel de topversie, maar gewoon omdat het een curiositeit is) had er ook nog wel bij gekund. Of een BMW 525iX (E34). Of een W124 26E 4Matic. Of een 33 1.5 4×4. En zo waren er nog wel meer van die muurbloempjes.
Ik krijg spontaan last van een déjà vu
Elke Suzuki is met 4×4 te leveren…
@techniekmeneer: ook de suzuki celderij?
@c4seum: Je bedoeld de Celerio neem ik aan, dat is éigenlijk geen Suzuki, maar een Maruti met een Suzuki logo. In Europa niet met 4×4 leverbaar, daar buiten weet ik het niet zeker.
@techniekmeneer: goed verhaal
@hplh: zeker, ik wist het niet.
@techniekmeneer: Suzuki Baleno(oude model) indd ook in awd te krijgen
@techniekmeneer: swift niet
@reetschild: Ja zeker wel. De oude (vierkante justy versie) de RS (2005/2010) de AZG (2011/2016) en zelfs de nieuwe A2L is net uit gekomen in de AllGrip versie.
@techniekmeneer: Dit geld voor veel Japanners. Zo ook de Corolla en Yaris, in het buitenland met 4wd.
Ik mis toch echt de Volvo 850 AWD🤪
@kennone: Jaguar X-type heeft ook 4-WD… ow ja de Mondeo stond er al bij :-)
Leuk lijstje, mijn ouders hebben nog zo’n BX Break awd gehad. Was toen best wel een huzarenstukje qua techniek.
Wat dachten jullie van een Suzuki Swift uit 2006 met All-Grip 4×4 aandrijving
Die Renault 21 was toch echt wel een heel fijne auto. De motor was, voor die tijd, over een breed toerental best wel krachtig en je kon hem heerlijk schakellui rijden. Zodra je het wat sportiever wilde kon je in een bocht best hoeken alleen de grens van grip en glijden die was heel klein.
Was dit er gisteren ook niet? 🤭
En als je die Audi 80 B3 te licht of te kaal vind (begrijpelijk), ga dan voor de Audi 90 Quattro. Die zijn allen voorzien van de geweldig klinkende 2.3 vijfcilinder (136 pk) en zitten over het algemeen ook stukken beter in de accessoires. En het stuurt ook anno nu nog steeds niet slecht.

Een maatje groter (Typ44 100/200) kan ook, maar de Quattro uitvoeringen van die modellenserie zitten qua verbruik wel ruimschoots onder de 1:10.
Dat hier geen Alfa 159 staat zeg.. SWQ4Ti?
@ghini: dat is geen muurbloem maar een mooie high end uitvoering…
@tjorque: eens!
Tesla model 3. De meerderheid van de verkochte uitvoeringen is 4×4 (ruim 68%). Daarvan is maar 6% de performance uitvoering. :)
@rogers: gezien de verkoopcijfers in 2019 is het een doodgewone uitvoering.
@rogers: meh, de Model 3 is bijna in alle gevallen AWD. Dus niet echt een contender. Daarbij, de Model 3 komt geregeld voorbij op deze site ;-).
Bedankt. Nu heb ik een onbeheersbare drang om een Panda 4×4 te kopen een aan de bosrand ergens hier ver vandaan te gaan wonen
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Daar had ik dit artikel niet voor nodig hoor…
Gewoon een dagje nieuws lezen of eens in de file aanschuiven is genoeg
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: de Panda 4×4 is toch de leukste van allemaal. Je ziet ze nog heel sporadisch in de Alpen landen. Rijdt in tijden van sneeuw alle RWD bolides helemaal zoek.

Zou heel graag een origineel exemplaar in pico bello staat aan de collectie toevoegen
Ik hoef gelukkig niemand vertellen welke auto in dit rijtje de absolute vedette is.
R21 Quadra 😍
Ondanks dat we thuis toen k kind was 3 BX’en had hebben, en ik t een geweldige auto vond, ben ik ervan overtuigd dat je in zn hoogste stand, en met goeie banden NIET ver gaat komen in terrein. Er is compleet geen vering meer als je de hydropneumaat in hoogste stand zet. En dat lijk je me toch wel wat nodig te hebben in ruw terrein.
In de juiste uitvoering was zo’n Renault 21 toch best een knappe kar.
Peugeot 505 dangel
Ik mis mijn oude Subaru e-wagon
Wat mij weer opvalt is dat de termen AWD, 4WD en 4×4 door elkaar gebruikt worden, dit is niet terecht. Voor degene die het nog even willen weten:

AWD: All Wheel Drive; Standaard 1 wiel aangedreven, meestal een achterwiel, en als er een tractie probleem ontstaat komt er 1 wiel bij. Dit is dan een wiel op de andere as.

4WD en 4×4. Dit is in feite hetzelfde; standaard 1 voorwiel en 1 achterwiel aangedreven.

Als je eenmaal een keer een AWD hebt gereden wil je niet meer anders, je hebt zoveel meer controle over het voertuig….
@slowland: ik hoop dat beide achterwielen worden aangedreven. Aandrijving op 1 wiel werkt niet best.
@spideriv: toch werkt dat prima bij EV’s die een motor per wiel hebben, niet per as ;)
@2wheeler: helemaal gelijk. Was nog vroeg en denk nog niet zo in EV termen 😉
@slowland: Ik denk dat ik begrijp wat je probeert te zeggen maar je haalt het een beetje door elkaar in je bericht.

Een auto met inschakelbare 4WD (die dus uit staat) of een Haldex systeem zoals de Bora hierboven drijft in standaard omstandigheden (als er dus grip is) twee wielen aan op één as en gaat pas de andere as aandrijven als deze ingeschakeld word of, in het geval van de oude Haldex, als er gripverlies optreed.
AWD drijft in standaardomstandigheden altijd alle vier de wielen aan waarbij in de meeste gevallen een middendifferentieel met sperwerking ervoor zorgt dat de kracht verdeeld word tussen de voor- en de achteras afhankelijk van de grip.

Pas als er gripverlies op één van de wielen op een as plaats vind zal door de aanwezigheid van een differentieel kracht naar het andere wiel op de as verplaatst worden.
Afhankelijk van wat voor differentieel er gemonteerd is kan het ook nog verschillen of dat het wiel zonder of met grip is.

Torque vectoring voegt daar nog actieve krachtverdeling tussen de wielen op de as aan toe. Maar dat heeft in ieder geval geen van de hierboven genoemde auto’s.
Heb even zitten zoeken op marktplaats en gaspedaal naar een Renault 21. Daarvan staan er 0 te koop. Dat was toch een auto die je redelijk veel zag vroeger?
Daihatsu Applause, die was ik helemaal vergeten. Geinige auto was dat.
Leuk lijstje! Allemaal geschikt als 500 euro barrel voor de zoveelste Noordkaap challenge in de wintermaanden.
De Skoda Octavia Combi was ook nog een leuke geweest voor dit lijstje, de eerste generatie was ook met simpele 2.0 benzine of 1.9 TDI 100 pk als 4×4 te krijgen.
Er bestaat volgens mij ook een Ford Smax 4×4.
4wd heb je eigenlijk niet nodig als het voor de winter is. Tuurlijk is 4×4 én winterbanden een killer combo, maar een moderne auto met 2wd en esp/tcr en winterbanden kom je al heel ver.

Niet dat dit artikel hierin misleidend is, maar er worden nog steeds veel te veel awd auto’s verkocht waar men eigenlijk veel beter bediend was geweest met een goede set winterbanden: https://youtu.be/atayHQYqA3g
@onehp: Banden gaan voor AWD. AWD en zomerbanden is in de sneeuw nog steeds niets. Maar de combinatie sneeuwbanden en vierwielaandrijving kan geen FWD met zomerband tegenop. Het maakt echt een groot verschil. Tractiecontrole in de sneeuw vind ik meestal niet zo denderend werken.
@willeme: “Maar de combinatie sneeuwbanden en vierwielaandrijving kan geen FWD met zomerband tegenop.”

FWD met winterband bedoel je? Ja zo is dat, jammer genoeg lees ik erg vaak dat 4wd winterbanden kunnen vervangen, en zie ik zelfs hier in Zweden dat men vaak bespaart op winterbanden als men 4wd heeft, en beduidend slechtere all season of chinese winterbanden steekt.

Dus de opvatting dat 4wd enigszinds winterbanden vervangt leeft nog sterk, een duidelijke herinnering van het tegendeel zal nog vaak herhaald moeten worden om hier veranderingen in te brengen.

Overigens, men zegt hier dat de bergers met hun takelwagens al van ver kunnen zien of het een awd/4wd wagen betreft die ze uit het veld moeten slepen, ze staan doorgaans veel verder van de weg…
@willeme: ik mis de Peugeot 405 SRi 4×4 in dit overzicht…
@406_v6: Je moest eens weten hoe erg we hebben gesnoeid in de shortlist. Maar er komt vast wel een deel 2 en deel 3 ;-)
@willeme: je hoeft toch niet te snoeien? Met je 4×4 rij je er zo doorheen!
Toen ik in 2002 naar Servië vertrok heb ik serieus gekeken naar een Vectra 4×4 en een Siërra 4×4. Uiteindelijk een Clio 1.2 RL gekocht van mijn zwager. Hele smalle banden en dat zorgde ook voor voldoende tractie op de 3 maanden lang besneeuwde wegen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).