Jawel, dit is nog eens een leuke auto!
De mannen (en vrouwen?) van JD Customs hebben weer eens een puik staaltje werk afgeleverd. Na de Bloemendaalse strandwacht voorzien te hebben van een retedikke G-Klasse en wat extra vermogen voor de verschillende Audi’s van Afrojack, hebben ze zich de laatste tijd gericht op een Duitse klassieker: de BMW E23 7-serie.
Het tuningsbedrijf maakte een eigen interpretatie van deze fantastische E23. Er is flink gewerkt aan de schone slaper. Het ware pronkstuk van de auto is echter de engine swap die hij heeft doorstaan. Zo werd de originele zescilinder uit de 745i gelepeld, om ruimte te maken voor de grommende achtcilinder uit de E39 M5. Zodoende trekt de 7-serie voortaan 400 pk uit zijn V8.
Ook op esthetisch gebied zijn er genoeg dingen veranderd. Met name de binnenzijde heeft flink wat nieuwe materialen voorbij zien schieten. Het originele zwarte interieur is eruit gesloopt en maakt plaats voor een fraai maar ietwat kitscherig cognag gekleurd interieur. Aan de andere kant draagt dit alleen maar bij aan de gangster-achtige uitstraling die de auto om zich heen heeft hangen. Daarnaast gooide men er nog een stevige set 20″ Rotiforms onder.
De meningen over het interieur, exterieur en de motorwissel zullen ongetwijfeld mijlenver uiteenlopen. Dat is verder geen probleem, want voor deze auto geldt: hoe spraakmakender, hoe beter. Geloof je me niet? Luister maar!
Prachtig project! Dat zal wel lekker hard gaan! Eigenlijk zou ik nog wel eens zo’n blok in mijn E46 bouwen maar weet niet of dat nog lang op gaat schieten met de milieu-eisen van deze tijd en die er nog aan gaat komen…
@3246cm252kw: gewoon doen. Nu kan het nog
Aan het vakmanschap waarmee de verbouwing is uitgevoerd twijfel ik niet, maar kan de auto desondanks niet mooi vinden, m.n. vanwege de in mijn ogen af-grij-se-lijke velgen. Interieru kan dan weer wel, zeker omdat er geen rare stuurtjes of andere narigheid in gestopt is.
@amghans: ben het helemaal met je eens.
Op het interieur en de velgen na is het best leuk.
Op de zwarte velgen en het alcantara dashboard vind ik het wel mooi. Alleen vind ik deze generatie 7-serie niet bijzonder goed gelukt.
@berlinetta: de E23 kon zich ook nog niet echt met een Mercedes S concurreren/meten. Zijn voorloper, de E3, deed dat net wat beter. Maar echt Oberklasse werd het pas met de E32.
Het is een mooie wagen, laat ik dat voorop stellen. Maar ik had hem wel wat klassieks meegegeven tijdens de verbouwing van deze auto. De velgen vind ik niet mooi, de kleur er van ook niet en het interieur vind ik in het zwart het mooist. Ik had daar vrij weinig aan gedaan verder.
Maar buiten dat is het wel een erg gave auto!
Erg geslaagd project, interieur ben ik niet helemaal over uit. Velgen zijn modern, maar ogen nog enigzins retro met het design, dat kan ik zeker waarderen. Ik denk dat de meningen erover uiteenlopen door generatie “verschil” imo. Bijv: De eind 30 zullen het wat minder waarderen dan ik, (pas 30) oftewel eind 80 constructiejaar?.
Handbak in een 7-serie… jammer
@porschepdk: 3traps automaat was destijds de norm en het donorblok uit een e39 M5 was handgeschakeld. Automaat daarop aanpassen zou het nogal wat gecompliceerder maken lijkt me.
Die wielen en getinte achterruiten graag direct eraf. Rest mooi gedaan
die geblindeerde ruiten maken het echt af.
(..) die velgen man…..
Zoveel tijd besteed aan zo’n goed project en dan in een overmoedige vlaag van onachtzaamheid ga die velgen bestellen,…..triest
@duitslaagvliegen: Het oude interieur was niet slecht hoewel een beetje aftands, het nieuwe interieur vind ik redelijk gelukt, maar had ik een ook zekere retro-touch meegegeven…. En dat geef ik toe, dat is moeilijk te realiseren
Setje knappe originele wielen eronder en je sleeper is compleet! Vind het interieur wel mooi zo eerlijk gezegd.
@e34m5touring:
Velgen blijven het moeilijkste dilemma bij “resto mods”. Originele velgen zijn zwaar en door er zijn geen goede banden voor te vinden zijn nekken ze jouw wegligging en ze zijn meestal te klein voor betere remschijven. Steek je velgen die op die vlakken wel goed zijn, maken ze jouw auto in 99% van de gevallen spuug lelijk.
@shiva: …dan zou ik bbs honingraat velgen kiezen in de kleinste maat die nog past (na een remmen upgrade). Rekening houden met onafgeveerd gewicht voor de wegligging lijkt me iets overdreven voor deze auto
Wat een beest, geweldig!
Op foto 4 is toch duidelijk te zien dat het om 19″ gaat. Ik had m zelf op een paar mooie 16″ of 17″ originele bmw honingraad velgen gezet. Just my 2 cents
@flashevan: ik hoop dat de remmen ook een upgrade hebben gehad, dat moet dan wel passen natuurlijk.
Op de bandjes staat ZR 19… dan zullen de Rotiforms ook wel 19″ zijn.
Wat lijkt 19″ inch trouwens nog ontzettend groot onder zo’n ouwe 7!
@Pumpstick: 19″ is ook groot…
@senne: past onder een hedendaagse polo volgens sommige bevolkingsgroepen… ;-)
De velgen zijn lelijk. Misschien een setje Alpina velgen eronder uit die tijd.
Deze originele m535i velgen zouden beter staan en geven een originele retro look
https://www.youtube.com/watch?v=7pA3VA7ggl4
@duitslaagvliegen: De velgen uit het filmpje zijn BBS RC090 en waren leverbaar voor/op de e39 Bmw 5-serie.
Origineel m535i zijn TRX velgen die niemand wil hebben omdat je aan een vreemde en dus lastig / duur te verkrijgen bandenmaat vast zit.
Ik ben het overigens wel met je eens dat deze wielen zo’n 430x beter zouden staan.
@ikschrijfookoverautos: Cor Millenaar heeft de G-Klasse afgeleverd aan de vrijwillige reddingsbrigade van Bloemendaal: https://www.facebook.com/cormillenaar4x4/posts/1293110057445877
JD heeft alleen de auto gewrapt.
Heel erg jammer dit…
Verschrikkelijk pauper interieur, wielen zijn ook om te huilen.
Keuze van de motor is prima maar uit de m102/m106 was een stuk meer power te halen zonder al te gek veel aanpassingen.
Kirgizië approved. Snel geef me een AK
Dit is porno! Like Ron Jeremy ?
Hmmm, ik zie heldere koplampen en foute wielen, spijtig want het idee op zich is wel fijn.
Een goeie restomod blijft qua look in de juiste tijdsgeest.
Echt een mooie auto geworden. zeker in combinatie van interieur met de zwarte lak.
Op zich leuk, het interieur is enorm opvallend en zo te zien strak gedaan, maar de velgen….
Dat 745i-blok was in die tijd al rete zeldzaam. Had die erin gelaten met een andere turbo. Dit is Just another swab…
En ja, toen was een handbak in een 7-serie nog heel normaal; het was geen Mercedes…