Heel erg leuk, maar wat kun je ermee?
Dat elektrische auto’s een dingetje kunnen worden, blijkt wel uit de verkoopcijfers van vorig jaar. Heel kort door de bocht kunnen we zeggen dat het puur duur financiële prikkels komt, maar dat is te kort door de bocht. Een elektrische auto kan wel degelijk zijn voordelen hebben.
Daarom zijn de elektrische occasions zo interessant. Want op de occasionmarkt zie je echt hoe een model in de smaak valt. Maar er is nog iets wat je kunt zien: hoe snel de ontwikkelingen vorderen. Daarom voor vandaag: de allergoedkoopste elektrische bedrijfswagen van Nederland. Nu hebben we wel een beetje gesmokkeld, want er stonden ook een paar semi-brommers met het vermogen waar een tondeuse nog niet jaloers van zou worden.
Nu is de auto die je op de afbeeldingen ziet ook geen ware krachtpatser. Het is een Renault Kangoo Z.E. Deze auto werd in 2010 onthuld en destijds was de redactie er zeer te spreken over. Ahum.
De Kangoo Z.E. is voorzien van een elektromotor die 60 pk levert. Relatief weinig, gezien het leeggewicht van 1.400 kilogram. Gelukkig levert de elektromotor ook 226 Nm vanaf 0 toeren, waardoor de auto alsnog voldoende vlot aanvoelt. Het is in elk geval stiller dan zo’n instapdieseltje. Het is niet spectaculair, maar dat is nooit het geval bij zo’n kleine bestelbus.
Nu hoor ik u vragen: wat is de actieradius, dan? Eh, ja. Deze bedraagt 160 km. Toen ‘ie nieuw was. Om het nog erger te maken, volgens de NEDC meetmethode. Dus in de praktijk moet je wel rekening houden met af en toe bijladen. Zeker in de winter. Tenzij je slechts hele korte kilometers maakt in druk stadsverkeer.
Is het dan allemaal paté met peren? Welnee. Allereerst: kijk er eens naar! Toch gewoon een keurig bestelwagentje? Ten tweede: hij is níet wit. Ook best bijzonder. De laadruimte is wel wit met wat betimmering van hout. Nog een voordeel is de aanwezigheid van airco én een ‘automaat’. Beide zijn zeker geen gemeengoed in deze klasse. Gelukkig is er wel een financieel voordeeltje, want de verkopende partij wil er 4.450 voor hebben. De auto heeft slechts 27.170 km gereden.
Nu is het moeilijk kilometers vreten met techniek van 10 jaar geleden, maar deze auto is nog praktisch nieuw. Oh, laatste nadeel voor de snelheidsfreaks onder ons: de auto is begrensd op 130 km/u. Mocht je deze tweedehands bedrijfswagen willen kopen, de advertentie check je hier.
w0o0dy zegt
Welke handige Harry zet hier een Zoë accupakket in? Ruimte zat lijkt me
jpoers zegt
@w0o0dy: die zit er al in. Maar dan van de Zoë 1.
moveyourmind zegt
Je kan er best veel mee…
Je kan er als gelovige huis aan huis de boodschap van electrische auto’s mee gaan bezorgen.
Of er als koerier dekbedovertrekken mee gaan afleveren.
Of er de hele dag laadpalen mee bezet houden. Gewoon omdat het kan… En omdat het moet.
koeberg zegt
@moveyourmind: Nou heb ik niet toevallig een handeltje in dekbedovertrekken. Maar ik kan me voorstellen dat zo’n elekitrsch busje best handig kan zijn voor een kleine lokale ondernemer. Die 100 km bereik die dit karretje nog heeft moet genoeg zijn in en rond de stad. En ’s nachts staat ie bij je bedrijf aan de stekker.
Jammer alleen van die accuhuur. Dat maakt dit een dure keuze.
robert110 zegt
€ 4.450 lijkt geen geld, maar dat is dus wel exclusief de accu, die mag je er vervolgens nog bij gaan huren.
pignon zegt
@robert110: prima concept. Zo houd je altijd aanspraak op een goede accu.
flutterby zegt
@pignon: hahaha, ja succes daarmee. Meestal geeft Renault niet thuis.
lekbak zegt
@pignon: het maakt deze auto van 4500 euro wel net zo duur als een auto van 10k+. Vrij veel geld voor een auto waar je nauwelijks de straat mee uitkomt.
lecomte zegt
Prachtig denk ik maar ik zie alleen maar zwarte puntjes en geen foto’s. Ja we weten dat men bezig is met de website en de app. Als ik dit grapje in mijn bedrijf zou doen op de website dan zouden klanten heel hard weglopen. Excuses werken voor een bepaalde tijd. Dit duurt te lang
autogeak zegt
@lecomte: ik zou je comment willen liken maar helaas zit ik ook op de app en kan dus geen comments liken….
galverink zegt
@lecomte: je hebt gelijk. En ik ga na deze reactie de app van mijn telefoon verwijderen.
flutterby zegt
@lecomte: je bent gewoon jaloers dat Autoblog er wél mee weg kan komen.
leonardodiecabrio zegt
@lecomte: er zou maar een kroontje naast je naam staan
johnhert zegt
@lecomte: Alleen wordt jij dik betaald door je werkgever. Jij maakt maandelijks geen 100 euro over naar Autoblog denk ik ? Ik vind het ook lang duren maar als ze morgen zeggen er volledig mee te stoppen os dat hun goed recht. Evenals 3 weken (of langer) aan de website/app werken…
lecomte zegt
@johnhert: Ik betaal mezelf dik, want ik ben mijn eigen werkgever
willeme zegt
@lecomte: Het is wat het is. We werken er keihard aan om de lezers te voorzien van gratis content. De eerste wijzigingen op de website zijn al zichtbaar. De app heeft inderdaad minder prioriteit. Ten eerste omdat bijna niemand die app leest (nog geen 1 op 30) en de site het ‘centrum’ is. De App is een vertakking. Zie het als werken aan de weg: de doorstroom zal even minder zijn, om daarna veel beter te worden.Het is even niet anders. Als je daardoor Autoblog niet meer wil volgen is dat heel erg jammer, uiteraard. Nogmaals, we werken er hard aan, maar de app zal later volgen. Eerst de site ;-)
thomcarspotter zegt
@willeme: Question.. Hadden jullie dit bijvoorbeeld niet eerst in een testomgeving kunnen doen? Het is wel redelijk knullig van zo’n groot platform dat het er nu al 3 weken zo uit ziet. Zeker voor nieuwe bezoekers. Ik zou bijvoorbeeld tijdelijk een banner bovenaan het scherm vastzetten dat jullie tijdelijk met onderhoud bezig zijn, in plaats van in iedere commentsectie een reaguursel te typen.. :-)
willeme zegt
@thomcarspotter: Jazeker hebben we daarover nagedacht. Helaas was dit technisch niet mogelijk. Daarbij geldt het alleen voor de app, die door verhoudingsgewijs door niemand gebruikt wordt. Verreweg het grootste gedeelte van de bezoekers bekijkt AB via de site. Nog geen 5% gebruikt de app. Tel daarbij op dat de app een afgeleide is van de site en ik hoop dat je begrijpt dat de site voorrang heeft. Een banner plaatsen heeft dus ook niet veel zin, daar meer dan 95% de site niet via een app bezoekt.
thomcarspotter zegt
@willeme: Ik had het juist over de site. Een banner/balk op een website plaatsen is toch ook wel mogelijk in 2020? :) De Android app werkt enigszins nog wel redelijk, buiten het feit dat de gallery een beetje raar eruit ziet.
willeme zegt
@thomcarspotter: Ah, ok! Ik zal het even opgooien bij de volgende vergadering. Dat is op zich wel een goed punt. Alhoewel de site redelijk snel erbovenop moet zijn ;-). Thanks voor de input!
lecomte zegt
@willeme: Dan ben ik één van de weinigen die de app gebruikt, want zit bijna nooit achter een computer of laptop maar gebruik mijn gsm of tablet. Dat ik nooit op de website kijk komt doordat er elke keer wordt gevraagd de cookies te accepteren, ook al accepteer ik die, wordt dat toch elke keer gevraagd en dan laat ik de website links liggen. Overigens heb ik nooit gezegd dat ik jullie niet meer wil volgen.
willeme zegt
@lecomte: De meeste issues zijn bij ons bekend. het is uiteraard onze bedoeling om te zorgen dat de site zo snel mogelijk vlekkeloos werkt. De App wordt door een kleine doch fanatieke groep gebruikt. Onze bezoekers in de commentsectie bijvoorbeeld. Daardoor krijg je een zogenaamde ‘Vocal Minority’. De statistieken wijzen uit dat bijna iedereen via de website kijkt. Daarnaast is de site ‘leidend’, dus die wordt eerst grondig aangepakt. Daarna komt de app. Dat is niet ideaal, maar net als met een wegopbreking of verbouwing is het even schipperen om straks een paar hele flinke stappen voorwaarts te kunnen maken ;-)
mcaa zegt
Je kunt beter aan autoblog vragen hoe ze de leden behouden met een slechte website dan lopen je klanten niet meer weg
Dutchdriftking zegt
Als je een beginnende onderneming hebt in het centrum van een stad (en hier vrijwel niet uit komt) is het wellicht een goud wagentje. Zeker als je nog wat subsidie kan losweken bij een lokale ambtenaar.
henkp1 zegt
Prima wagen, het grootste nadeel is z’n autonomie, maar er zijn genoeg mensen die minder dan 100 km per dag rijden.
De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk heel voordelig gereden, want na aftrek van btw en diverse subsidies heeft hij destijds niet meer dan €8.000 voor de auto betaald.
henkp1 zegt
Oh ja, deze auto is alweer 10 jaar oud. Toch wel innovatief dat Renault, veel concurrenten hebben nog steeds geen EV’er in hun programma!
nietcreatief zegt
Zijn die alweer 10 jaar oud? We hebben een paar van die apparaten op het werk, het is vlees noch vis en het is enorm wennen aan een automaat die niet rolt als je de rem loslaat en wel heel enthousiast afremt als je het gas loslaat.
Maar vooralsnog zijn ze flink meer hufterproof dan de Transits en doen de kachels het gewoon altijd regelbaar, in tegenstelling tot een aantal caddy’s en Transporters die hier de revue zijn gepasseerd.
tierelier zegt
Leuke auto om je afgetrapte 1,5 dci mee op te fleuren met nieuwe stoelen stuur etc.
Kvgorp zegt
6.5 jaar gereden met zo’n ding. Rijd echt prima voor rond om te kerk. Ik heb nog nooit zonder accu gestaan en lade alleen op het werk. Ik had niet eens een laad pas. Maar je moet er idd niet ver weg mee willen rijden.
Groninger zegt
Leider nicht verfügbar