• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is het eerste wapenfeit van een nieuw sportwagenmerk

Auteur: Loek, gepost 1 juli 2018 om 09:28 – 21 Reacties

Afbeelding Dit is het eerste wapenfeit van een nieuw sportwagenmerkAfbeelding Dit is het eerste wapenfeit van een nieuw sportwagenmerkAfbeelding Dit is het eerste wapenfeit van een nieuw sportwagenmerkAfbeelding Dit is het eerste wapenfeit van een nieuw sportwagenmerkAfbeelding Dit is het eerste wapenfeit van een nieuw sportwagenmerk

Adamastor
Wie had dat gedacht, ze bouwen een lichtgewicht circuit-geïnspireerde auto.

Het eeuwenoude gezegde “Rome was niet in één dag gebouwd” is ook toepasbaar op de autowereld. Want elk groot automerk startte ooit met een idee, wat vage schetsen en één model. Dat er iets uit groeit duurt meestal jaren. Een project wat begint als het uitwerken van een droom kan daarom heel snel floppen vanwege het werk achter de schermen. Vele voorbeelden daarvan staan in dit lijstje van 13 supercarmerken.

Daarom laten mensen het bouwen van supercars meestal over aan de gevestigde orde, op een paar elektrische pioniers na. Wat op papier makkelijker lijkt is een lichtgewicht sportauto. Die zijn goedkoper om te bouwen, kunnen meestal gebruik maken van bewezen onderdelen en hebben een hoge funfactor.

Recente voorbeelden van merken die het op die manier probeerden waren de Britse firma’s Ariel en BAC, het Mexicaanse VUHL en ons eigen Silvermine. Kijken we naar de economische kant van al deze verhalen zien we eigenlijk hetzelfde: één model waar een beperkt aantal van wordt gebouwd. Ze zijn straatlegaal, maar hoe vaak zie je er één rijden? Kortom: ook trackday-cars maken is lastig.

Toch blijven ze maar komen. De laatste waaghalzen die zich proberen te bewijzen, zijn de jongens van Adamastor. Dit Portugese merk wil eind 2018 zijn eerste wapenfeit op de markt brengen, deze P003RL. Vreemde naam, maar goed. Omdat vooral onbekendheid dergelijke merken het meest dwarszit, moeten ze het doen met unieke specs. En daar gaat het eigenlijk gelijk al mis.

Er zijn twee motoren: een tweeliter viercilinder of een 3.5 liter V6. Er staat niet bij hoeveel pk daaruit komt maar wel dat de pk/gewichtsverhouding 264 tot 529 pk per ton is. Met een gewicht van 850 kg betekent dat een vermogen van 250 tot 400 pk. Ook bekend uit de KTM X-Bow-tijd: Double wishbone vering. Qua schakeling de keuze tussen handgeschakeld, semi-automatisch of een sequentiële race-versnellingsbak.

In theorie dus een potente lichtgewicht racer, in de praktijk meer van hetzelfde en op eerste gezicht niet een unieke feature waarin de P003RL zich onderscheidt. Maar goed, Adamastor probeert het wel en dat getuigt van lef. Nou maar hopen dat lef afweegt tegen de harde wereld van beginnende sportwagenmerken.

Ook interessant!

  • Video: Duitser test nieuw asfalt uit
    Video: Duitser test nieuw asfalt uit
  • Niet een auto uit dit verhaal
    Tankstations zijn nieuw doelwit van criminelen
  • Volkswagen ID.4 GTX trapt nieuw sportlabel af
  • Officieel: Volkswagen GTX is nieuw performance label

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Lichtgewicht

Vorig bericht: « Special: Volvo 440
Volgend bericht: Slecht nieuws voor liefhebbers van geluid en BMW »

Lees Interacties

Reacties

  1. hjal zegt

    1 juli 2018 om 09:38

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      1 juli 2018 om 10:42

      @hjal: dan verwachten we nu zo ongeveer een rijtest inderdaad…

      Login om te reageren
    • toyotavenray zegt

      1 juli 2018 om 10:44

      @hjal: ik dacht precies hetzelfde.

      Login om te reageren
  2. jannemaneke zegt

    1 juli 2018 om 09:40

    Wie zit hier nu op te wachten?

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      1 juli 2018 om 09:43

      @jannemaneke: voor 20k ik .

      Login om te reageren
  3. piquet1986 zegt

    1 juli 2018 om 10:03

    Zal ik hem maar maken dan. 2004 belde, ze willen hun auto terug.

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      1 juli 2018 om 11:54

      @piquet1986: Zal ik hem maar maken dan. 2002 belde, ze willen hun grap terug.

      Login om te reageren
      • Orichy zegt

        1 juli 2018 om 12:24

        @notsobig: Handgeschreven brief ontvangen uit 1826, dat zij dat soort grappen niet meer wil lezen.

        Login om te reageren
      • piquet1986 zegt

        1 juli 2018 om 13:10

        @notsobig: sterk teamwork en dat op zondag??

        Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    1 juli 2018 om 10:15

    In deze categorie wagens is er eigenlijk maar een échte topper, en dat is Donkervoort. Jammer dat ze zo stervensduur zijn..

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      1 juli 2018 om 11:49

      @dutchdriftking: dan is het toch een andere categorie?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        1 juli 2018 om 11:52

        @harrie: dure straatlegale trackday tools voor plezier op zondag? Vallen beide toch in?

        Login om te reageren
    • woudloper zegt

      1 juli 2018 om 13:09

      @dutchdriftking: ik hou het bij mijn atom. Een zeer lange leercurve maar heel veel fun

      Login om te reageren
  5. willem1978 zegt

    1 juli 2018 om 10:42

    Op zich een leuk autootje voor cup races ofzo… hoe gaat het eigenlijk met Vencer..?

    Login om te reageren
  6. rickross zegt

    1 juli 2018 om 10:43

    ik vind de kleur wel mooi

    Login om te reageren
  7. Mielie zegt

    1 juli 2018 om 11:08

    Ik ga even voor Dallara Stradale. Lijkt er veel op, maar oogt net een beetje strakker ;-)

    Login om te reageren
  8. Tonnie zegt

    1 juli 2018 om 11:25

    Wat een lelijk en gedateerd ogende auto. Lijkt van geen kant te kloppen. Voor weinig geld wellicht wel een leuk speeltje.

    Login om te reageren
  9. autodrome zegt

    1 juli 2018 om 12:03

    en hopelijk ook het laatste wapenfeit ….

    Login om te reageren
  10. Orichy zegt

    1 juli 2018 om 12:23

    Wat rij jij? Een Adamastor, klinkt niet heel aantrekkelijk in mijn oren.
    De naam P003RL staat voor Prototype 003 Road Legale, als men de site even goed had bekeken voor het schrijven van het stukje, had je dat gewoon kunnen vermelden.
    Ik vind het niet zo bijzonder, dus laat ik het gaan.

    Login om te reageren
  11. ikleesookoverautos zegt

    1 juli 2018 om 15:45

    Wat een raar gevormde “motorkap” heeft dit ding.

    Login om te reageren
  12. MaartenD zegt

    1 juli 2018 om 16:34

    Te hoog kitcar gehalte

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North