Dit is het eerste wapenfeit van een nieuw sportwagenmerk

Auteur: , 21 Reacties

Wie had dat gedacht, ze bouwen een lichtgewicht circuit-geïnspireerde auto.

Het eeuwenoude gezegde “Rome was niet in één dag gebouwd” is ook toepasbaar op de autowereld. Want elk groot automerk startte ooit met een idee, wat vage schetsen en één model. Dat er iets uit groeit duurt meestal jaren. Een project wat begint als het uitwerken van een droom kan daarom heel snel floppen vanwege het werk achter de schermen. Vele voorbeelden daarvan staan in dit lijstje van 13 supercarmerken.

Daarom laten mensen het bouwen van supercars meestal over aan de gevestigde orde, op een paar elektrische pioniers na. Wat op papier makkelijker lijkt is een lichtgewicht sportauto. Die zijn goedkoper om te bouwen, kunnen meestal gebruik maken van bewezen onderdelen en hebben een hoge funfactor.

Recente voorbeelden van merken die het op die manier probeerden waren de Britse firma’s Ariel en BAC, het Mexicaanse VUHL en ons eigen Silvermine. Kijken we naar de economische kant van al deze verhalen zien we eigenlijk hetzelfde: één model waar een beperkt aantal van wordt gebouwd. Ze zijn straatlegaal, maar hoe vaak zie je er één rijden? Kortom: ook trackday-cars maken is lastig.

Toch blijven ze maar komen. De laatste waaghalzen die zich proberen te bewijzen, zijn de jongens van Adamastor. Dit Portugese merk wil eind 2018 zijn eerste wapenfeit op de markt brengen, deze P003RL. Vreemde naam, maar goed. Omdat vooral onbekendheid dergelijke merken het meest dwarszit, moeten ze het doen met unieke specs. En daar gaat het eigenlijk gelijk al mis.

Er zijn twee motoren: een tweeliter viercilinder of een 3.5 liter V6. Er staat niet bij hoeveel pk daaruit komt maar wel dat de pk/gewichtsverhouding 264 tot 529 pk per ton is. Met een gewicht van 850 kg betekent dat een vermogen van 250 tot 400 pk. Ook bekend uit de KTM X-Bow-tijd: Double wishbone vering. Qua schakeling de keuze tussen handgeschakeld, semi-automatisch of een sequentiële race-versnellingsbak.

In theorie dus een potente lichtgewicht racer, in de praktijk meer van hetzelfde en op eerste gezicht niet een unieke feature waarin de P003RL zich onderscheidt. Maar goed, Adamastor probeert het wel en dat getuigt van lef. Nou maar hopen dat lef afweegt tegen de harde wereld van beginnende sportwagenmerken.



21 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@hjal: dan verwachten we nu zo ongeveer een rijtest inderdaad…
@hjal: ik dacht precies hetzelfde.
Wie zit hier nu op te wachten?
@jannemaneke: voor 20k ik .
Zal ik hem maar maken dan. 2004 belde, ze willen hun auto terug.
@piquet1986: Zal ik hem maar maken dan. 2002 belde, ze willen hun grap terug.
@notsobig: Handgeschreven brief ontvangen uit 1826, dat zij dat soort grappen niet meer wil lezen.
@notsobig: sterk teamwork en dat op zondag👌🏻
In deze categorie wagens is er eigenlijk maar een échte topper, en dat is Donkervoort. Jammer dat ze zo stervensduur zijn..
@dutchdriftking: dan is het toch een andere categorie?
@harrie: dure straatlegale trackday tools voor plezier op zondag? Vallen beide toch in?
@dutchdriftking: ik hou het bij mijn atom. Een zeer lange leercurve maar heel veel fun
Op zich een leuk autootje voor cup races ofzo… hoe gaat het eigenlijk met Vencer..?
ik vind de kleur wel mooi
Ik ga even voor Dallara Stradale. Lijkt er veel op, maar oogt net een beetje strakker ;-)
Wat een lelijk en gedateerd ogende auto. Lijkt van geen kant te kloppen. Voor weinig geld wellicht wel een leuk speeltje.
en hopelijk ook het laatste wapenfeit ….
Wat rij jij? Een Adamastor, klinkt niet heel aantrekkelijk in mijn oren.
De naam P003RL staat voor Prototype 003 Road Legale, als men de site even goed had bekeken voor het schrijven van het stukje, had je dat gewoon kunnen vermelden.
Ik vind het niet zo bijzonder, dus laat ik het gaan.
Wat een raar gevormde “motorkap” heeft dit ding.
Te hoog kitcar gehalte

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).