We zijn nog steeds bitter.
Het op de auto plakken van een RS-logo heeft uiteraard als gevolg dat hij duurder wordt. Dit is meestal te danken aan het toevoegen van een berg vermogen, sportief plaatwerk en technische aanpassingen die van de auto een goedsturende kar behoren te maken. Bij de Skoda Kodiaq RS is dit niet zozeer het geval. Goed, hij heeft misschien een fantoomrecord op de Nürburgring, heel bijzonder is de auto niet. Toch krijgt de auto een prijskaartje waartegen we “U!” moeten zeggen.
De krachtigste versie van de zevenzits SUV is vandaag in de Nederlandse bestellijsten beland met een prijskaartje van 61.490 euro. Daarmee is de Kodiaq RS bijna dubbel zo duur als de goedkoopste uitvoering die Skoda aanbiedt. Het instapmodel van de Kodiaq kost hier 32.690 euro. De goedkoopste tweeliter diesel in de Kodiaq is vanaf 44.790 euro te bestellen. Een volledig uitgeruste Kodiaq in zijn meest krachtige vorm koop je dus voor ruim 15.000 euro bovenop dit bedrag.
De Kodiaq RS is vierwielaangedreven en heeft een tweeliter diesel, die 240 pk en 500 Nm produceert. De SUV snelt in krap zeven seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 221 km/u. Schakelen geschiedt middels een zeventraps DSG-automaat. De wagen rolt op 20″ lichtmetalen velgen en krijgt opgepompt bumperwerk, twee flinke knalpijpen en binnenin een set sportstoelen.
ttr6 zegt
……..en ALFA velgen, zo te zien. Helpt ook niet…….
stuurloos zegt
@ttr6: Bij Alfa Romeo zijn de uitsparingen rond, dit lijkt meer op wat Renault onder o.a. de Espace en Kadjar monteert.
user888 zegt
De knalpijpen zijn niet zo flink hoor, dat zijn alleen die blinkende plastic randjes
kennone zegt
Beetje SsangYong achterkantje. Is geen compliment overigens.
menaz zegt
Dan maar een Cupra Ateca. Of een Stelvio.
robert110 zegt
Ik snap de negativiteit rond deze auto niet zo. Zie maar eens een andere 7 zits diesel zeecontainer te vinden die voor €62.000 van 0 naar 100 gaat in 7 seconden. Sterker nog het overgrote deel van de veel duurdere SUVs zitten rond of boven die tijd.
dees zegt
@robert110: Want dat is het belangrijkste wanneer ik 7 mensen in een auto heb. Dat ik zo snel mogelijk naar het volgende stoplicht rijd
chrisvonmeer zegt
@dees: wel als je deze koopt. Anders koop je een 1.5 tsi basic voor bijna de helft.
autodidact zegt
@dees: ja, om die ballast zo snel mogelijk te dumpen op plaats van bestemming
kennone zegt
@dees: nope want dan kan je er gerust nog een seconde of 2 er af halen
stationcar zegt
Dit is wel HEEL erg duur, ik vind dit geen prijzen meer voor een Skoda, maar goed, wie ben ik.
ikleesookoverautos zegt
@stationcar: een stationcar
2wheeler zegt
@ikleesookoverautos: nice
kennone zegt
@ikleesookoverautos: toevallig een Volvo 850R Estate?
jupke zegt
Erg duur voor een tweederangs Volkswagen!
BaRa zegt
@jupke: eersterangs volkswagen. Het huidige Volkswagen is eerder een tweederangs Audi.
edhageman zegt
geef mij maar een Stelvio, hou je nog geld over en je rijdt Alfa Romeo.
alloallo zegt
Ik zou liever een Superb met 240PK diesel zien!! Desalniettemin wil ik hem wel hebben. Heel mooi in dit blauw. 61K is veel geld, maar wel concurrent heeft dezelfde ruimte icm met 240PK?? Vanzelfsprekend mag het label RS ervan afgehaald worden.
autodidact zegt
@alloallo: Is goed. Neem jij hem maar. Ik hoef hem toch niet.
87sandyd zegt
@alloallo: Jaaa Superb, dan in een L&K versie.
happyhonda1977 zegt
Ik vind de huidige Skoda’s heel goede aanbiedingen; rijdt goed, zit goed, ruim en geen onzinnige bling bling. Deze superdikke Kodiaq hadden ze met deze motor en een extreem luxe uitrusting als L&K-uitvoering moeten brengen, dan was het een ultieme wintersport-express geweest én was €60k eerder een stevige maar passende prijsstelling geweest. Dit als RS in de markt zetten vind ik jammer en misplaatst.
mondeoscti202 zegt
Een volledig aangeklede Kuga met 243 pk kost rond de €50k, zou een mooi alternatief zijn.